Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-13, 18:50   #166
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers Visa inlägg
Nej, men jag tror att pengarna kommer ha växt efter det tidsspannet, och även om det kommer en krasch snart ha hunnit återhämta sig. Det var även en tillhöftad siffra. Pengarna jag investerar är mitt sparande som investeras för att inte bli uppätet av inflationen. Dessutom är det ett medvetet risktagande som varken ruinerar mig eller förändrar min livssituation.
Nej, jag tror inte på en oändligt växande ekonomi, i varje fall inte så länge ekonomin fortfarande till stor del är baserad på ändliga resurser.
Men ja, visst borde det med teknologins framsteg bli möjligt med en oändlig tillväxt i teorin.
Kan du inte se att det finns en kontradiktion mellan att du investerar långsiktigt och att du anser att börsen är ändlig? Det låter rätt mycket som: Ja, hurril, vi är på 27124213 nu och kanske kommer det en krash/ dipp snart, men till 37124213-47124213 kommer jag att Xxx för då är nivån tillbaka och förbi igen. Hur gör du det ställningstagandet? Menar du att tiden liksom tar slut efter 47124213 eller varför går gränsen på börsens trovärdighet där och inte 1 år före eller 1 år efter? Eller +- 2 år. Eller +- 5, 0, 100 eller 141234112312?

Så du spelar mig verkligen rakt i händerna. Din taktik är omöjlig att skilja från en person som _inte_ anser att börsen kommer att krasha utan snarare, på sikt, fortsätta uppåt för all framtid (så vitt de kan avgöra.) Hur får du det att gå ihop med ditt rätt så hånfullt kategoriska uttalande lite tidigare?

Detta är även varför jag frågade dig om hur en person som _inte_ anser att börsen kan fortsätta utvecklas skulle/ borde/ kan agera. Vad är alternativet/ -en givet den information och historia vi har nu?
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 19:22   #167
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Jag känner mig alltid så korkad när du skriver saker hurril. Och lite svag.
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 19:24   #168
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Det enda som måste regleras är att de människor som har ett lägre värde under sin livstid inte ska ha möjlighet att överbelåna sig, så alla hamnar på rätt plats i samhället. Då skulle svängningarna bli mindre och bubbelbildning skulle bli mindre.

Nu lever iof alla kategorier på marginalen där till och med höginkomsttagare har högre skuldkvot än medelinkomsttagare.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 19:32   #169
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Borde inte lånegraden vara baserad på tillgångar också? Om jag har andra betalda fastigheter borde jag få låna mer till fastighet nr 2 då nr 1 räknas som säkerhet?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 19:39   #170
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Borde inte lånegraden vara baserad på tillgångar också? Om jag har andra betalda fastigheter borde jag få låna mer till fastighet nr 2 då nr 1 räknas som säkerhet?
De tittar inte på säkerhetens när skuldkvoten bedöms. Eller alltså banker är fan småtjuriga nu, förmodligen för att reglerna är rätt så nya. Men att snacka om multiblir blir rätt så speciellt. En person som klockar in 2M i årslön har ett _mycket_ starkare ekonomiskt läge än en som sitter på 400k om året, trots samma (hypotetiska) skuldkvot. Man betalar som bekant med kronor och inte med procent/ faktorer
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 20:15   #171
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Detta är bs. Ekonomin expanderar via krediter/ FIAT. En och samma bank kan låna ut din insatta miljon 20 gånger givet en 5%:ig täckningsgrad. Fractional reserve banking kan vara något för dig att stoppa upp i Google.
Jag skulle snarare säga att ekonomin expanderar genom produktion. Pengar är trots allt bara en intermediär till varor och tjänster.
Krediter agerar snarare tidsmaskin. Det gör det möjligt för dig att göra idag vad du annars hade kunnat göra imorgon. Något som, för all del, kan ha positiv inverkan på produktionen.
Får du exempelvis in en stor order på "Hurrils marklyftstrikåer" kan det vara ett utmärkt läge att låna pengar till en symaskin, så du kan leverera trikåerna bättre, billigare och snabbare. Kostnaden kommer förstås senare men har du gjort ett positivt netto har du bidragit med tillväxt till ekonomin.
Om du däremot lånar pengar till ett lastbilsflak med öl, för att sitta på en parkbänk och supa till lite skön hårdrock, då kan vi inte gärna tala om en ekonomisk tillväxt. Det är inte så att bryggeriet automagiskt ökar produktionen, och såframt bryggeriet inte gör det skulle ölen snarare bli dyrare. Mer pengar i förhållande till varor innebär att pengarnas värde urlakas.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 20:38   #172
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers Visa inlägg
Både vad gäller privatpersoner och stater som lånar för att investera i aktier är det galenskap, ren och skär galenskap.
Du tror alltså på en oändlig tillväxt? Släpp marknadsekonomiboken för en stund och ta dig en funderare på hur något på en oändlig planet ska kunna växa i oändligheten.
Resurserna är ungefär lika ändliga som människors uppfinningsrikedom. Kisel var exempelvis inte mycket till resurs för 200 år sedan.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 21:34   #173
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag skulle snarare säga att ekonomin expanderar genom produktion. Pengar är trots allt bara en intermediär till varor och tjänster.
Krediter agerar snarare tidsmaskin. Det gör det möjligt för dig att göra idag vad du annars hade kunnat göra imorgon. Något som, för all del, kan ha positiv inverkan på produktionen.
Får du exempelvis in en stor order på "Hurrils marklyftstrikåer" kan det vara ett utmärkt läge att låna pengar till en symaskin, så du kan leverera trikåerna bättre, billigare och snabbare. Kostnaden kommer förstås senare men har du gjort ett positivt netto har du bidragit med tillväxt till ekonomin.
Om du däremot lånar pengar till ett lastbilsflak med öl, för att sitta på en parkbänk och supa till lite skön hårdrock, då kan vi inte gärna tala om en ekonomisk tillväxt. Det är inte så att bryggeriet automagiskt ökar produktionen, och såframt bryggeriet inte gör det skulle ölen snarare bli dyrare. Mer pengar i förhållande till varor innebär att pengarnas värde urlakas.
Du kan ha produktion som skapar värde även utan krediter men jag håller med dig om din analogi med tidsmaskinen. Jag skrev faktiskt ett sådant stycke till min andra herre här men raderade det.

I övrigt tror jag inte du behöver förklara detta för _mig_ så mycket som till andra
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 22:51   #174
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Du kan ha produktion som skapar värde även utan krediter men jag håller med dig om din analogi med tidsmaskinen. Jag skrev faktiskt ett sådant stycke till min andra herre här men raderade det.

I övrigt tror jag inte du behöver förklara detta för _mig_ så mycket som till andra
Absolut, jag menar endast att krediter KAN hjälpa till att skapa värde (samt att det förstås skulle vara mycket svårare utan krediter, eller finansiella marknader över huvud taget).

Apropå krediter och investera i börsen som Per Vers talade om kan det måhända vara värt att även nämna hävstångseffekter. Det används trots allt flitigt av investerare och traders för att öka avkastningen på eget kapital. Genom lån kan man köpa sig mycket starkare positioner till mindre andel eget kapital, vilket ökar den möjliga avkastningen (samt givetvis risken). Det är också vad Svenssons gjort med sina bostadsrätter.
Jag kan inte hålla med Per Vers om att det är korkat, inte när smarta människor gjort ohemula pengar på det. Däremot vore det förstås korkat att inte hantera risken på ett vettigt sätt.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 06:51   #175
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Vilka är det som tjänar på en eventuell krasch? Eller rättare sagt... hur kan man tjäna på en eventuell krasch?
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 07:06   #176
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
http://omni.se/paradox-har-gjort-hus...ticle_id=RVxv5

Citat:
Det är paradoxalt att vi har rekordhöga skulder som är rekordbilliga att bära. Skulle vi komma upp på amerikanska boräntor, vi snackar alltså inga 90-talskriser utan ungefär en dubblering mot dagens räntor i Sverige, så skulle räntekvoten vara på finanskrisens nivåer, säger han.
Citat:
Riksbankschef Stefan Ingves anser att FI:s förslag bör genomföras och menar att ränteexponeringen har förändrat penningpolitikens genomslag.
– I framtiden kommer hushållssektorn att vara räntekänslig. När räntorna stiger kommer det få kännbara effekter, säger han.
1 + 1 = ....
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 07:08   #177
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Vilka är det som tjänar på en eventuell krasch? Eller rättare sagt... hur kan man tjäna på en eventuell krasch?
Sälj boende,bil, aktieinnehav och lösöre innan det barkar åt fanders. Köp sedan när det bottnar ur.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 07:11   #178
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Vilka är det som tjänar på en eventuell krasch? Eller rättare sagt... hur kan man tjäna på en eventuell krasch?
Att äga allt man har och vara helt likvid inför. Men det händer inte.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 07:18   #179
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Att äga allt man har och vara helt likvid inför. Men det händer inte.
Joho
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 08:17   #180
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Skulle ju vara rätt kul att fynda 12 miljoners kåkar för 0,5-1 miljon efter en krasch. Det gäller bara att man kan betala det kontant.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)