Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-03, 13:11   #37291
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Ja, om någonting hjälpte mina egna nervbesvär så var det just specifika övningar för att träna upp stabiliserande muskler. Däremot träffade vi inte rätt varje gång, utan det var lite joxande för att hitta det som gav påtaglig förbättring. Det kändes verkligen tveksamt och skeptiskt när jag satte igång, men med frekvens och lite disciplinerat tränande minskades mina bekymmer enormt.

En väldigt svår del av sjukgymnastik man utför själv är att förbättringar sällan kommer omedelbart. Det är lätt att avvisa råd och upplägg om man inte redan då räknat med att åtminstone en veckas ihärdig och målinriktad träning krävs innan en skillnad kan visa sig.
Jag avfärdar ingenting ännu av det hon säger, det känns bara inte troligt att det skulle hjälpa, svårt att följa det logiska i det hela. Har bara kört i 4-5 veckor än så länge så lite mer tid kommer jag ge det. Trevligt att höra att det gav resultat på dig, väcker lite förhoppning i alla fall

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Ptja, kanske. Det är ju svårt att säga över internet men jag tycker ofta att jag träffar idrottare och styrketränande som inte har kontroll på bål och bäcken. Det låter som om din disk och nerv är känslig för kompression så det får man också försöka jobba med. Att träna upp en bål som klarar av stötarna borde vara viktigare än att ligga och träna stabiliteten, kan tyckas.

Angående nervbesvären så kommer de ofta för att något ligger i kläm eller i drag. Om man har en nervrotspåverkan på en disk är man ofta känslig för att sitta med bakåtlutat bäcken (ihopsjunken) för det påverkar det mekaniska trycket på disken, som ju redan är känslig för tryck. Träning är en del, men att tänka på hur man belastar ryggen och nerverna över dagen och veckan är minst lika viktigt. Ska du sitta ner bör du ha stöd i ländryggen så bäcken är bättre tippat, står du bör du stå liksidigt på båda benen (eller kanske lite mer på den sidan som inte gör ont) och försöka byta position ofta så du får lite cirkulation och avlastning på disken.
Jag har inte kompetens för att bedöma om jag har kontroll eller ej på bål och bäcken. Så det är inte omöjligt att det är så.

Min vardag har jag inga problem i alls egentligen, det är bara vid plötsliga stötar som det börjar illa ner i baksida ben, främst vänster. Kan även framkalla det om jag pressar på strålen när jag kissar, när jag slappnar av så kittlar det.
Nedförsbackar, snabba vändningar eller när jag hoppar t.ex
Och även vid knäböj givetvis.

Har haft ett par stycken ryggskott bakåt i tiden kanske 4-5st senaste 12 åren, både i jobbet och på gymmet. Senast var i höstas vilket gjorde att jag till slut kollade upp ryggen. Jag har nog haft de här känningarna i flera år men inte riktigt tänkt på det innan senaste ryggskottet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 15:36   #37292
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Samtidigt så hade inte jag diskbråck utan snarare falsk ischias, vilket förmodligen är lättare att behandla. Diskbråck tar tiiiid. Jäklar vad tid det kan ta.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 17:05   #37293
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Kan också instämma med bägge föregående talare att jag fick "värdelösa tråkiga meningslösa bollövningar för bål" och lite behandling av sjukgymnast för mina "nervbesvär". Säga vad man vill om såna övningar men jag har blivit mycket bättre från att bara blivit kontinuerligt sämre och sämre.

Jag har dock inte någon bestämd anledning till varför jag har/haft problem med nerverna. Ändå gjort nervledningstester, flera MR, blodcirkulation, lumbalpunktion och i princip komplett utredning för MS. Jag är sjukt frisk men ändå har/hade jag massa problem.

Det enda jag vet är hur jag kan långsamt sakta men säkert förbättra min situation (eller åtminstone hålla mig på en någorlunda godtagbar nivå) och hur jag snabbt kan förvärra den :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 17:10   #37294
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Vad tror ni om simning som aktivitet för att hålla en bra kardiovaskulär form samt för allmänt välmående? Det jag tänker på är att det är svårt att skada sig i simning jämfört med t.ex. löpning samtidigt som jag alltid har gillat simning som träningsform. Att man får bra pump i bröst och rygg efterråt skadar ju inte heller
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 17:42   #37295
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Ptja, kanske. Det är ju svårt att säga över internet men jag tycker ofta att jag träffar idrottare och styrketränande som inte har kontroll på bål och bäcken. Det låter som om din disk och nerv är känslig för kompression så det får man också försöka jobba med. Att träna upp en bål som klarar av stötarna borde vara viktigare än att ligga och träna stabiliteten, kan tyckas.

Angående nervbesvären så kommer de ofta för att något ligger i kläm eller i drag. Om man har en nervrotspåverkan på en disk är man ofta känslig för att sitta med bakåtlutat bäcken (ihopsjunken) för det påverkar det mekaniska trycket på disken, som ju redan är känslig för tryck. Träning är en del, men att tänka på hur man belastar ryggen och nerverna över dagen och veckan är minst lika viktigt. Ska du sitta ner bör du ha stöd i ländryggen så bäcken är bättre tippat, står du bör du stå liksidigt på båda benen (eller kanske lite mer på den sidan som inte gör ont) och försöka byta position ofta så du får lite cirkulation och avlastning på disken.
Bra inlägg.

Vad menar du med träna upp en bål som klarar av stötarna. Pratar du om crunches och dynamiska rörelser helt enkelt istället för plankan etc?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 21:03   #37296
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad tror ni om simning som aktivitet för att hålla en bra kardiovaskulär form samt för allmänt välmående? Det jag tänker på är att det är svårt att skada sig i simning jämfört med t.ex. löpning samtidigt som jag alltid har gillat simning som träningsform. Att man får bra pump i bröst och rygg efterråt skadar ju inte heller
Det är nog lätt att åka på repetitiva besvär med aktiva kroppsdelar om man har klumpig simteknik, alltså simmar som gemene man. Har man däremot möjlighet att öva på 2-3 olika stilar är det säkert guld värt. Grymt tråkigt dock.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 22:16   #37297
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det är nog lätt att åka på repetitiva besvär med aktiva kroppsdelar om man har klumpig simteknik, alltså simmar som gemene man. Har man däremot möjlighet att öva på 2-3 olika stilar är det säkert guld värt. Grymt tråkigt dock.
Jag tog en frisimkurs med bra lärare, var kursetta och åkte på mitt livs skaderesa

Man kan iof inte jämföra frisim/crawl med bröst-/ryggsim ur skadesynpunkt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 17:40   #37298
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Långa låtar på 1h+ som fortsätter med samma flöde och gör att man hamnar i ett "sinnestillstånd", vad heter genren?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 17:55   #37299
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Långa låtar på 1h+ som fortsätter med samma flöde och gör att man hamnar i ett "sinnestillstånd", vad heter genren?
Trance?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 18:05   #37300
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Långa låtar på 1h+ som fortsätter med samma flöde och gör att man hamnar i ett "sinnestillstånd", vad heter genren?
Dålig musik.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 00:04   #37301
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Tips på billig metod att mörklägga fönster utan att göra åverkan på väggar? Har ingen gardinstång och vill helst inte lägga tid, energi eller pengar köpa rullgardin, låna en vettig slagborr (är rejäl betong) och vill helst inte borra upp hål i väggen, eller dylikt.

Är tänkt att jag ska kunna "ta ner" eller "montera av och på" denna anordning eftersom jag bara vill ha nedsläckt för sömnens skull.

Tänker om man skulle ge sig på att tejpa ihop en skärm eller nåt av typ aluminiumfolie, men frågan är hur man gör en tillräckligt tålig och lätt ram bara :p

Edit: Jag har provat den klockrena, effektiva och billigaste lösningen med sån där "sovmask". Klarar inte av värmen eller känslan av att ha på den om jag ska kunna somna också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-04-05 klockan 00:11.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 00:11   #37302
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Alternativt kan du skaffa ögonbindel.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 00:15   #37303
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Alternativt kan du skaffa ögonbindel.
Det var ögonbindel jag menade med "sovmask", men du kanske läste innan jag hann redigera in det?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 00:20   #37304
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Långa låtar på 1h+ som fortsätter med samma flöde och gör att man hamnar i ett "sinnestillstånd", vad heter genren?
Ambient

Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Det var ögonbindel jag menade med "sovmask", men du kanske läste innan jag hann redigera in det?
Hann inte se
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 00:59   #37305
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Tips på billig metod att mörklägga fönster utan att göra åverkan på väggar? Har ingen gardinstång och vill helst inte lägga tid, energi eller pengar köpa rullgardin, låna en vettig slagborr (är rejäl betong) och vill helst inte borra upp hål i väggen, eller dylikt.

Är tänkt att jag ska kunna "ta ner" eller "montera av och på" denna anordning eftersom jag bara vill ha nedsläckt för sömnens skull.

Tänker om man skulle ge sig på att tejpa ihop en skärm eller nåt av typ aluminiumfolie, men frågan är hur man gör en tillräckligt tålig och lätt ram bara :p

Edit: Jag har provat den klockrena, effektiva och billigaste lösningen med sån där "sovmask". Klarar inte av värmen eller känslan av att ha på den om jag ska kunna somna också.
Ifall du är helt desperat så kanske du kan göra en "skärm" av pappkortong som du skär till så den blir några millimeter större än glasrutan. När du trycker den på plats så klämms den då fast mot trälisterna som sitter runt fönsterrutan.

Det får ju inte vara några "veck" på kartongen (eftersom den då inte kan bli fastklämd) så det kanske inte går att använda gamla pappkartonger, utan du kanske blir tvungen att köpa nåt större helt sjok av papp nånstansifrån. Alternativt kanske du kan använda gamla kartonger och limma/tejpa förstärkning på baksidan där det varit veck eller där du skarvar ihop flera papplådor.

Alternativt använder du nåt annat material än papp. Jag har ett par små fönster i källaren som jag sätter frigolit för på sommrarna då jag gärna sover under jord. Nu minns jag inte var jag köpte den frigoliten, men det var ett stort "ark" på 1,5 X 1m (och typ 1cm tjock) eller nåt liknande.

Hittar du sådan frigolit så kommer det säkert funka klockrent även på större fönster. Den väger ju ingenting och är bättre än pappkartong på att kunna bli fastklämd.

Ett tredje alternativ kan vara att skruva in små krokar i varje hörn av fönstret (lämpligen inskruvade från utsidan av fönsterlisterna) och sy en "gardin" som har öljetter som man ka haka i på dessa krokar.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-04-05 klockan 01:00.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)