Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-02, 10:00   #37276
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg

Inte intet Internett inte intet inntternet inte inte internet.
Så vad heter det då?
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 10:11   #37277
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Heter det Internett eller inntternet?
Det heter "inte net". Betydelsen är alltså "en grej som inte är net". Otroligt många missar detta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 17:35   #37278
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Var hos sjukgymnast idag för fjärde gången. Ingen förbättring av mina nervkänningar från ryggen ner i benen.

Hon vidhåller att röntgen inte är nödvändigt men att jag ska fortsätta göra pilates boll övningar m.m för att stärka min core, främst de inre små musklerna för jag har tydligen en stor obalans mellan dom stora yttre och de små inre, enligt henne.

Är det verkligen "a thing" ? Jag har så svårt att förstå att trots att jag spenderat flera år på gymmet ändå lyckats undvika att träna upp den inre muskulaturen.
Det känns alldeles magiskt att oavsett hur tunga eller många böj, marklyft, utfall, bulgarian split, brutalbänk, dragonflags, sit-ups m.m så har jag aldrig lyckats träna de inre musklerna. Eller i alla fall inte tillräckligt mycket för att motverka en obalans så som hon säger.

Vill poängtera att jag inte har koll och alltså inte vet, det känns bara konstigt i min värld. Så vad säger kolo expertisen?

(för er som inte vet verkar det som jag har en skadad disk som trycker på nerver i ryggen när jag t.ex hoppar, går i nerförsbacke eller får ett hastigt tryck jämförbart med att hoppa. )
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 17:51   #37279
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 656
Hur mycket pengar skulle det gå på att leva ett svensson liv i säg 60 år tror ni?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 18:24   #37280
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hur mycket pengar skulle det gå på att leva ett svensson liv i säg 60 år tror ni?
Ta en svenssonårslön x 60
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 19:56   #37281
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Finns det något vetenskaplig förklaring till varför man slår sig mindre om man ramlar när man är full?

Jag vaknade upp en dag med en minneslucka på några timmar och ett litet blåmärke på höften. Senare när jag snackade med brorsan berättade han att jag hade kastat mig med huvudet före nerför en lång stentrappa.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 22:27   #37282
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Finns det något vetenskaplig förklaring till varför man slår sig mindre om man ramlar när man är full?

Jag vaknade upp en dag med en minneslucka på några timmar och ett litet blåmärke på höften. Senare när jag snackade med brorsan berättade han att jag hade kastat mig med huvudet före nerför en lång stentrappa.
Verkar tros bero på att eftersom man inte reagerar lika snabbt med att ta emot med händerna när man trillar full så blir inte skadan på kroppen lika stor men däremot ökar risken för att man får allvarliga huvudskador istället.

https://emj.bmj.com/content/21/2/185

Citat:
This study shows different pattern and severity of injury in alcohol related falls. In alcohol related falls there was a greater incidence of craniofacial injury and a greater severity of injury. These differences can be accounted for by the inhibition of protective reflexes. In the intoxicated patient, the inability to put the outstretched hand to break the fall resulted in a lower incidence of limb injury and a greater force being transmitted to the head when it strikes the ground.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 09:32   #37283
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
När man är full är man mer avslappnad vid ett fall istället för stel som en pinne när man är nykter, man liksom tumlar runt istället för platt fall.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 09:39   #37284
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
När man är full är man mer avslappnad vid ett fall istället för stel som en pinne när man är nykter, man liksom tumlar runt istället för platt fall.
Det vore ju grymt bra om man kunde öva upp en sån nivå av avslappning i det vanliga livet. Det kanske är lite det som är meningen med qui gong och sånt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 09:47   #37285
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det vore ju grymt bra om man kunde öva upp en sån nivå av avslappning i det vanliga livet. Det kanske är lite det som är meningen med qui gong och sånt?
Den övningen skulle vara att vara full varje dag ett par år?
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 10:14   #37286
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Den övningen skulle vara att vara full varje dag ett par år?
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 10:22   #37287
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hur mycket pengar skulle det gå på att leva ett svensson liv i säg 60 år tror ni?
Jag vet inte riktigt vad du menar med svenssonliv men jag antar mer än minimum?

Jag skulle säga att förutsatt att boendekostnaderna kan hållas låga (4-6k i månaden) klarar man sig på samma summa som en vanlig student har, dvs runt 10k. Har man sambo men utan ungar skulle man då även kunna lägga undan till en semester per år utan större problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Cykelcykel Visa inlägg
Ta en svenssonårslön x 60
Svensson slösar onödigt mycket på skit, investerar dåligt och lånar osv.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 11:09   #37288
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Var hos sjukgymnast idag för fjärde gången. Ingen förbättring av mina nervkänningar från ryggen ner i benen.

Hon vidhåller att röntgen inte är nödvändigt men att jag ska fortsätta göra pilates boll övningar m.m för att stärka min core, främst de inre små musklerna för jag har tydligen en stor obalans mellan dom stora yttre och de små inre, enligt henne.

Är det verkligen "a thing" ? Jag har så svårt att förstå att trots att jag spenderat flera år på gymmet ändå lyckats undvika att träna upp den inre muskulaturen.
Det känns alldeles magiskt att oavsett hur tunga eller många böj, marklyft, utfall, bulgarian split, brutalbänk, dragonflags, sit-ups m.m så har jag aldrig lyckats träna de inre musklerna. Eller i alla fall inte tillräckligt mycket för att motverka en obalans så som hon säger.

Vill poängtera att jag inte har koll och alltså inte vet, det känns bara konstigt i min värld. Så vad säger kolo expertisen?

(för er som inte vet verkar det som jag har en skadad disk som trycker på nerver i ryggen när jag t.ex hoppar, går i nerförsbacke eller får ett hastigt tryck jämförbart med att hoppa. )
Ja, om någonting hjälpte mina egna nervbesvär så var det just specifika övningar för att träna upp stabiliserande muskler. Däremot träffade vi inte rätt varje gång, utan det var lite joxande för att hitta det som gav påtaglig förbättring. Det kändes verkligen tveksamt och skeptiskt när jag satte igång, men med frekvens och lite disciplinerat tränande minskades mina bekymmer enormt.

En väldigt svår del av sjukgymnastik man utför själv är att förbättringar sällan kommer omedelbart. Det är lätt att avvisa råd och upplägg om man inte redan då räknat med att åtminstone en veckas ihärdig och målinriktad träning krävs innan en skillnad kan visa sig.

Senast redigerad av Rahf den 2019-04-03 klockan 11:12.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 11:23   #37289
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
En annan grej jag har tänkt mycket på: Den där euforin man får när man dricker alkohol, går den också att träna fram i vardagen på något sätt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 11:38   #37290
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Var hos sjukgymnast idag för fjärde gången. Ingen förbättring av mina nervkänningar från ryggen ner i benen.

Hon vidhåller att röntgen inte är nödvändigt men att jag ska fortsätta göra pilates boll övningar m.m för att stärka min core, främst de inre små musklerna för jag har tydligen en stor obalans mellan dom stora yttre och de små inre, enligt henne.

Är det verkligen "a thing" ? Jag har så svårt att förstå att trots att jag spenderat flera år på gymmet ändå lyckats undvika att träna upp den inre muskulaturen.
Det känns alldeles magiskt att oavsett hur tunga eller många böj, marklyft, utfall, bulgarian split, brutalbänk, dragonflags, sit-ups m.m så har jag aldrig lyckats träna de inre musklerna. Eller i alla fall inte tillräckligt mycket för att motverka en obalans så som hon säger.

Vill poängtera att jag inte har koll och alltså inte vet, det känns bara konstigt i min värld. Så vad säger kolo expertisen?

(för er som inte vet verkar det som jag har en skadad disk som trycker på nerver i ryggen när jag t.ex hoppar, går i nerförsbacke eller får ett hastigt tryck jämförbart med att hoppa. )
Ptja, kanske. Det är ju svårt att säga över internet men jag tycker ofta att jag träffar idrottare och styrketränande som inte har kontroll på bål och bäcken. Det låter som om din disk och nerv är känslig för kompression så det får man också försöka jobba med. Att träna upp en bål som klarar av stötarna borde vara viktigare än att ligga och träna stabiliteten, kan tyckas.

Angående nervbesvären så kommer de ofta för att något ligger i kläm eller i drag. Om man har en nervrotspåverkan på en disk är man ofta känslig för att sitta med bakåtlutat bäcken (ihopsjunken) för det påverkar det mekaniska trycket på disken, som ju redan är känslig för tryck. Träning är en del, men att tänka på hur man belastar ryggen och nerverna över dagen och veckan är minst lika viktigt. Ska du sitta ner bör du ha stöd i ländryggen så bäcken är bättre tippat, står du bör du stå liksidigt på båda benen (eller kanske lite mer på den sidan som inte gör ont) och försöka byta position ofta så du får lite cirkulation och avlastning på disken.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)