Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-10, 16:05   #37111
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det är nästan så att det är enklare att säga att man är 30-ish eller 40-ish etc än att hålla på att svänga sig med olika kategorier av medelålders. Dessutom riskerar man inte att feltolka folk som säger att de är ungdomar fastän de är snart förtio, eller pensionärer som säger att de är medelålders.

Dags för lite vettiga nyord som beskriver dessa ålderskategorier enkelt och vettigt kanske...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 09:40   #37112
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Men är inte ordet medelålders en uträkning av den genomsnittliga åldern? Tidigare har det varit 38 för män i Sverige.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 10:21   #37113
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Medelåldern börjad definitivt inte förrän 40 års ålder. Tidig medelålder skulle kunna börja vid 40, för att gå in i egentliga medelåldern vid 45.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 10:28   #37114
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Medelåldern är levnadsåldern mellan ungdom och ålderdom. När slutar man vara en ungdom? Jag ser mig som medelålders trots att jag är under 40.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 10:35   #37115
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Medelåldern är levnadsåldern mellan ungdom och ålderdom. När slutar man vara en ungdom? Jag ser mig som medelålders trots att jag är under 40.
Definiera ungdom. Ungdom slutade jag vara i 25-27 års ålder. Inte blev jag medelålders då.

Du kan identifiera dig som medelålders men det betyder inte att du är inne i den, vilket du inte är då du är för ung.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 10:36   #37116
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Definiera ungdom. Ungdom slutade jag vara i 25-27 års ålder. Inte blev jag medelålders då.

Du kan identifiera dig som medelålders men det betyder inte att du är inne i den, vilket du inte är då du är för ung.
Jag anser att medelåldern tar vid där ungdomsåren slutar, vad kallar du perioden mellan ungdomsåren och medelåldern?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 10:39   #37117
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Yngre vuxen!
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 10:44   #37118
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Yngre vuxen!
Det begreppet tycker jag man bara hör när man pratar om typ par som skaffar barn tidigt. Vuxen över lag anser jag att man är även som medelålders och gammal. Jag ser det mer som en synonym till myndig.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 19:12   #37119
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag anser att medelåldern tar vid där ungdomsåren slutar, vad kallar du perioden mellan ungdomsåren och medelåldern?
Skulle kalla det vuxen bara.

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Yngre vuxen!

Yngre vuxen, ung vuxen, skulle jag jämställa med ungdom. 18 år tills dess att man bli vuxen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 19:27   #37120
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Facit:

Citat:
Medelåldern är levnadsåldern mellan ungdom och ålderdom. Många försök har gjorts för att definiera medelåldern, vilken kan sägas träda in i den tredje fjärdedelen av den genomsnittliga livslängden[källa behövs]. Enligt Collins Dictionary är det något som vanligtvis anses inträffa i åldrarna 40-60 år. Oxford English Dictionary ger en snarlik definition men en något senare startålder och menar att det är i åldrarna 45-65 år vilket också experten Kenneth Wrife bekräftar. US Census menar att medelåldern infaller i åldrarna 45 till 65 år medan samhällsvetaren Erik Erikson menar att det handlar om åldrarna 40 till 65 år och enligt Stora Familjeläkarboken är övre medelåldern 50 till 70 år
https://sv.wikipedia.org/wiki/Medel%C3%A5ldern
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 19:40   #37121
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Apropå Lafayettes dejting: Behövs den egentligen? Skälet till att jag undrar är: Är det inte så att svaret alltid är "han/hon gillar inte dig" när någon frågar "hur ska jag tolka att X gör Y?"
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 23:51   #37122
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Den faktiska medelåldern per kommun (2017):
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Re...ner/?var=17247

FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 16:57   #37123
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Hur ställer man en fråga till någon där man vet med sig att personen kanske inte vågar ge ett 100% ärligt svar/personen inte vill verka konfrontativ?

Exempelvis: "Luktar jag illa i munnen?" , "Ser jag fet ut i den här?" "Tycker du att det är jobbigt att jag hör av mig så mycket?"

Frågar man en person som helt saknar sociala koder och spärrar får man ju ett ärligt svar, men en person som kanske inte gillar att stöta sig med folk kommer ju ge ett annorlunda svar.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 17:00   #37124
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Du kan ju börja såhär:

"Jag vill att du svarar helt ärligt på den här frågan, även om du vet att det kommer såra mig. Det är väldigt viktigt att du ger mig ett helt ärligt svar. Agreed?"
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 17:02   #37125
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Du kan ju börja såhär:

"Jag vill att du svarar helt ärligt på den här frågan, även om du vet att det kommer såra mig. Det är väldigt viktigt att du ger mig ett helt ärligt svar. Agreed?"
"Ja men det är klaaaaaart vännen."
"Passar den här skjortan mig?"
"Nej, du är såååååå fiiiiiiin i den skjortan bubbis."

Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)