Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-05-07, 00:00   #9751
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Nu använder jag själv aldrig pulver eftersom jag tränar em/kväll efter mat men jag vet att Martin Berkhan har det som standard praxis för hans Leangains morgon-protokoll.

(Eller åtminstone hade. Han publicerade väl den där guiden 2010/11, va? I vilket fall som helst har jag inte läst något om att han skulle ha ändrat uppfattning)

Nåja, anledningen är dels att stimulera proteinsyntesen och sen... genom att inta BCAA varannan timme (framtills första måltiden)... hindra proteinnedbrytningen.

Han skriver också "... By ingesting BCAA pre-workout, we can sidestep the increased protein breakdown of fasted training while still reaping the benefits of the increased anabolic response as seen in this study. Not only that, BCAAs actually increase phosphorylation of p70s6k when ingested in the fasted state prior to training. So by training fasted, with BCAA intake prior to sessions, we get a double whammy of increased p70s6k phosphorylation that should create a very favorable environment for muscle growth in the post-workout period."

Nu har jag inte koll på dom senaste rönen men säger ni att det här är gammalt och utdaterat?
Ja. Det är min uppfattning efter läst alla BCAA-kommentarer av Ging Krub.

Att morgonträna 07.00 fastande, äta 12:00. Blir ingen skillnad om en pulsar med BCAA gentemot helfastar.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-07, 06:23   #9752
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Under 2010/2011 pekade dåvarande kunskap på att BCAA skulle vara väldigt effektivt. Men det har visat sig vara fel.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-09, 11:54   #9753
Laksen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 531
Min viktnedgång har stagnerat så jag tänkte testa periodisk fasta för att få fart på fläsket igen. Hittills har vikten gått ner genom att öka mängden träning men nu börjar det nog vara dags att fokusera på kosten mera.

Eftersom jag är väldigt slö och odisciplinerad hatar jag att räkna makronutrienter och kalorier. Planerar därför att bara äta ett stort mål om dagen. Tänker att det kommer att vara nästintill omöjligt att smälla i mig ett överskott kalorier om jag håller mig till normal, mångsidig mat och mycket grönsaker.

Mitt liv är väldigt oregelbundet och jag kommer knappast kunna käka samma tid varje dag. Hur stor betydelse har detta? De flesta dagarna kommer jag nog att äta mellan 16-20, någon dag kan det bli 23-00 och något veckoslut kanske jag vill äta en god brunch.

Kommer antagligen också att dricka 1-2 drinkar vassleprotein per dag, mest som psykiskt stöd och för att ja har typ 10kg i skåpet. Vissa dagar styrketränar jag på eftermiddagen och boxas 60-120 min på kvällen. Dessa dagar kan det blir ett mindre mål mellan passen o den stora måltiden efter boxningen.

Tackar kring min plan?
Laksen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-09, 13:02   #9754
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Spelar ingen roll när du äter ditt stora mål så länge du täcker näringsbehoven. Däremot kan det bli ganska jobbigt att köra olika fasteperioder från dag till dag eftersom kroppen blir hungrig när du normalt brukar äta din mat och inte nödvändigtvis när du behöver äta. För mig har det inte funkat att äta olika utan jag måste ha mitt stora mål runt 18 och sen ett lättare vid 20-21. Ser alltid till att få till träningen så att den avslutas runt 17.30 eller så de dagar jag tränar.

Gällande deff så har jag aldrig fått så bra resultat så enkelt som med långa fasteperioder. När det gäller att bygga massa så är det nog suboptimalt pga långa perioder utan protein.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"

Senast redigerad av LunaSpice den 2017-05-09 klockan 13:03.
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 12:10   #9755
skogstanke
Registered User
 
skogstankes avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 180
Om ni skulle börjat jobba 6, får er första rast (där man kan äta) 9:00 och slutar 14:00, hur skulle ni lagt upp fastan? Jag tränar vid 15-16. Min tanke är att köra sista målet vid 20-21 och äta första målet efter träningen. Annars, bryta fastan vid 12:00 med 2 bananer (kan ta 5 min rast) och träna vid 15-16 och äta första stora målet vid 17-18 och sedan ytterligare ett litet mål vid 20.
skogstanke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 13:28   #9756
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av skogstanke Visa inlägg
Om ni skulle börjat jobba 6, får er första rast (där man kan äta) 9:00 och slutar 14:00, hur skulle ni lagt upp fastan? Jag tränar vid 15-16. Min tanke är att köra sista målet vid 20-21 och äta första målet efter träningen. Annars, bryta fastan vid 12:00 med 2 bananer (kan ta 5 min rast) och träna vid 15-16 och äta första stora målet vid 17-18 och sedan ytterligare ett litet mål vid 20.
Personligen hade jag bara ätit efter träningen och skippat maten tidigare på dagen, men det är ju inte säkert det passar dig. Det bästa är nog att prova och se vad som känns bäst för dig själv.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 14:38   #9757
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Jag hade tveklöst brutit fastan vid 12 med en vassle/kasein shake, tränat 15, ätit största målet efter vid middag, ytterligare ett kvällsmål vid 2000
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 18:45   #9758
skogstanke
Registered User
 
skogstankes avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Jag hade tveklöst brutit fastan vid 12 med en vassle/kasein shake, tränat 15, ätit största målet efter vid middag, ytterligare ett kvällsmål vid 2000

Testar mig fram!
skogstanke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 22:42   #9759
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Laksen Visa inlägg
Min viktnedgång har stagnerat så jag tänkte testa periodisk fasta för att få fart på fläsket igen. Hittills har vikten gått ner genom att öka mängden träning men nu börjar det nog vara dags att fokusera på kosten mera.

Eftersom jag är väldigt slö och odisciplinerad hatar jag att räkna makronutrienter och kalorier. Planerar därför att bara äta ett stort mål om dagen. Tänker att det kommer att vara nästintill omöjligt att smälla i mig ett överskott kalorier om jag håller mig till normal, mångsidig mat och mycket grönsaker.
Om disciplinen är ditt problem så tror jag ett stort mål om dagen är dömt att misslyckas. Varför inte bara räkna ut vad typ 6 olika måltider som du känner är acceptabla smak- och mättnadsmässigt innehåller i form av kalorier makronutrienter och sen hålla dig till dem under viktnedgången?
Håller man sig till bara ett fåtal ingredienser per mål, - typ broccoli och kyckling - en måltid, så är det väldigt lätt att räkna ut vad det innehåller.
Ska man ner i vikt så gäller det att inte bli för hungrig, vilket man lätt kan bli om man bara äter en gång per dag, speciellt om det inte är samma tid varje dag. Att få i sig 5000 kalorier i ett mål är inte svårt alls när man verkligen börjar bli hungrig.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 22:55   #9760
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av Laksen Visa inlägg
Min viktnedgång har stagnerat så jag tänkte testa periodisk fasta för att få fart på fläsket igen. Hittills har vikten gått ner genom att öka mängden träning men nu börjar det nog vara dags att fokusera på kosten mera.

Eftersom jag är väldigt slö och odisciplinerad hatar jag att räkna makronutrienter och kalorier. Planerar därför att bara äta ett stort mål om dagen. Tänker att det kommer att vara nästintill omöjligt att smälla i mig ett överskott kalorier om jag håller mig till normal, mångsidig mat och mycket grönsaker.

Mitt liv är väldigt oregelbundet och jag kommer knappast kunna käka samma tid varje dag. Hur stor betydelse har detta? De flesta dagarna kommer jag nog att äta mellan 16-20, någon dag kan det bli 23-00 och något veckoslut kanske jag vill äta en god brunch.

Kommer antagligen också att dricka 1-2 drinkar vassleprotein per dag, mest som psykiskt stöd och för att ja har typ 10kg i skåpet. Vissa dagar styrketränar jag på eftermiddagen och boxas 60-120 min på kvällen. Dessa dagar kan det blir ett mindre mål mellan passen o den stora måltiden efter boxningen.

Tackar kring min plan?

Det är intressant, jag kör en måltid om dagen kl 17, och älskar att sitta och räkna ut mina macros i myfitnesspal. Hela kylen är fylld med smarrig lchf mat, har fanimej aldrig ätit så gott som jag gör nu hehe
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 23:01   #9761
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av skogstanke Visa inlägg
Om ni skulle börjat jobba 6, får er första rast (där man kan äta) 9:00 och slutar 14:00, hur skulle ni lagt upp fastan? Jag tränar vid 15-16. Min tanke är att köra sista målet vid 20-21 och äta första målet efter träningen. Annars, bryta fastan vid 12:00 med 2 bananer (kan ta 5 min rast) och träna vid 15-16 och äta första stora målet vid 17-18 och sedan ytterligare ett litet mål vid 20.
Hur sent på dagen kan du ta en rast där du kan äta mer än två bananer? Jag skulle ha ätit mitt första mål då, innehållande typ pasta och en proteinkälla. Sen en större måltid med mycket kolhydrater och protein efter träning, och en mindre måltid lite senare med mestadels protein.
Om den enda tiden du kan ta en matrast är kl 9 så skulle jag nog ätit en måltid med mestadels protein då, tagit typ en proteindrink med havregryn på fikarasten och sedan ätit en riktigt ordentlig måltid efter träningen och inte ätit mer den dagen.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-02, 23:07   #9762
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Det är intressant, jag kör en måltid om dagen kl 17, och älskar att sitta och räkna ut mina macros i myfitnesspal. Hela kylen är fylld med smarrig lchf mat, har fanimej aldrig ätit så gott som jag gör nu hehe
Skillnaden där är ju att du faktiskt räknar ut varje dag hur mycket du får i dig och - kanske ännu viktigare - har saker som du kan äta vettigt med i kylen. Är man odisciplinerad och inte räknar och tänker att "bara jag bara äter en gång om dagen så är det lugnt" så blir det svårt att inte överäta när man börjar bli hungrig.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 00:50   #9763
steelrich
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Under 2010/2011 pekade dåvarande kunskap på att BCAA skulle vara väldigt effektivt. Men det har visat sig vara fel.
Så noccos är egentligen helt onödigt om man tänker ur BCAA perspektiv?

Finns det någon källa/artikel på där man kan läsa att BCAA är onödigt innan/efter ett pass, väldigt nyfiken på detta!
steelrich är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 03:20   #9764
Bushwick Bill
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av steelrich Visa inlägg
Så noccos är egentligen helt onödigt om man tänker ur BCAA perspektiv?

Finns det någon källa/artikel på där man kan läsa att BCAA är onödigt innan/efter ett pass, väldigt nyfiken på detta!
100% onödigt.
Bushwick Bill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 05:00   #9765
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av steelrich Visa inlägg
Så noccos är egentligen helt onödigt om man tänker ur BCAA perspektiv?

Finns det någon källa/artikel på där man kan läsa att BCAA är onödigt innan/efter ett pass, väldigt nyfiken på detta!
Trodde det var allmänt känt bland folk numera men tydligen inte.

Här t.ex. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227446
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)