Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-06-22, 12:24   #46
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av astrodog Visa inlägg
Någon som kan spekulera kring om detta hade varit bra för mig om jag tränar två pass om dagen med 25 minuters intervallträning alternerat lågrepetitions styrketräning kring 10.00 och sedan kampsportsträning(grappling) 19-21?

Jag tänker då på om jag inte kommer känna mig ha en brist på energi och givetvis om det skulle ha fördelar i mitt mål att bli starkare och uthålligare.

Var ska jag lägga målen? Jag tror verkligen inte att jag skulle kunna äta ett enda mål, om det inte var nåt slags smörgåsbord där man sitter och äter i nåra timmar. Är upplägget, som någon nämnde, med ett mål innan kvällsträningen och 2 stycken efter in på kvällen och natten bra?
Din fråga har inte med trådens diskussion att göra (d.v.s. ett särskilt kostupplägg baserat på periodisk fasta), ställ den i en annan tråd eller leta själv reda på svaret med sökfunktionen.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-22, 14:59   #47
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Som du nämner har studien sina brister, dels är det få deltagare men det största misstaget är att mätningarna inte gjordes samma tid på dygnet vid de olika dieterna. BIA mätning är för det första inget precisionsinstrument för att mäta kroppsammansättning men kan också påverkas av tid på dygnet, där tendensen är att fett% sjunker under dagen. Man har inte nämt något om hur de gjorde med vattenintaget under fastan, men om det är så att man inte fick dricka under fastan så kan skillnaderna i vikt bero på inte bara skillnad i energiintag utan också delvis bero på en 6 timmar längre fasta. Intogs vatten och andra drycker finns även möjligheten att detta påverkade kroppsammansättningsmätningarna. Skillanderna i cortisol och blodtryck kan även dessa bero på tiden på dygnet.

Så egentligen är det ganska spekulativt att dra slutsatser från denna studie, dessa resultat kanske inte kan återupprepas om upplägget är bättre, men det återstår att se.
En variabel som däremot inte fanns med är ju själva träningen, vilket kan påverka resultaten av ett sådant upplägg ganska ordentligt misstänker jag.

Subjects were allowed unlimited amounts of calorie-free
foods such as water, coffee (without sugar or milk), diet soft
drinks, salt, and pepper


Ja, och jag kan tänka mig att 1 mål/dagen-gruppen fick i sig mer koffein via kaffe och lightläsk, vilket i sin tur kan ha påverkat kroppssammansättningen något (reducerat kroppsfett).
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 09:26   #48
bravotrainer
Registered User
 
bravotrainers avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Tvärtom, ökat kroppsfett istället!
BIA mätning är väldigt känslig för vatten. Om 1 mål/dagen-gruppen har konsumerat mera kaffe och light-drycker med koffein vilket är ganska troligt så skulle jag säga att kroppssammansättningen påverkades genom ökat kroppsfett, inte reducerat! Koffein är diuretisk (vätskedrivande) så om de inte har ökat sitt vätskeintag på annat sätt (vanligt vatten, etc) så blir impedansen mycket högre vilket resulterar i högre fettprocent och lägre FFM (fett fria massa).
bravotrainer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 10:09   #49
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Din fråga har inte med trådens diskussion att göra (d.v.s. ett särskilt kostupplägg baserat på periodisk fasta), ställ den i en annan tråd eller leta själv reda på svaret med sökfunktionen.
Han frågade ju hur man skulle kunna använda sig av periodisk fasta om man tränar två pass om dagen.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 14:09   #50
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av bravotrainer Visa inlägg
Tvärtom, ökat kroppsfett istället!
BIA mätning är väldigt känslig för vatten. Om 1 mål/dagen-gruppen har konsumerat mera kaffe och light-drycker med koffein vilket är ganska troligt så skulle jag säga att kroppssammansättningen påverkades genom ökat kroppsfett, inte reducerat! Koffein är diuretisk (vätskedrivande) så om de inte har ökat sitt vätskeintag på annat sätt (vanligt vatten, etc) så blir impedansen mycket högre vilket resulterar i högre fettprocent och lägre FFM (fett fria massa).

Måhända, men jag tänkte på den milda effekt extra konsumtion av koffein skulle kunna ha på ämnesomsättningen i 1 mål/dagen gruppen. På lång sikt skulle detta kunna visa sig i en något reducerad fettmassa (över de 8 veckor som användes i studien? Jag vet inte, men det är en möjlighet).
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 16:18   #51
mastermungo
Registered User
 
mastermungos avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 250
Riktigt intressant! Grandmaster
Skulle gärna vilja ha träningsprogram och kostupplägg för den killen du redovisar på bloggen.

Ruskiga förbättringar i kroppsammansättning på bara 6 veckor.
__________________
Wueep woheeeeeej!
mastermungo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 18:05   #52
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Det lämnar jag till boken. Om du vill anlita mig för personlig konsultation finns mer info på sidan.
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 18:13   #53
regus
Regustered Abuser
 
reguss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 3 350
Grandmaster; När finns boken att köpa och vart köper man den?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Men vad fan, ersätt fet med klen era jävla sopor och berätta för oss alla varför er existens är värd mer än de fetas.
Konventionell styrketräning
regus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 22:36   #54
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Boken kommer att vara tillgänglig via Lyle McDonalds site. Releasedatum är ej bestämt.
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 09:59   #55
Ulf A Big
Registered User
 
Ulf A Bigs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Kramfors
Inlägg: 1 489
Är det här verkligen användbart i verkligheten i för en styrketränande/bodybuilder?
Den studie som man gjorde i Norge handlade om att äta antingen tre eller 5-6 ggr per dag. Där om jag förstått det rätt så fick man signifikant bättre resultat på tre måltider, men här i vad du lägger upp så handlar det om, egentligen, en måltid där man ska få i sig hela energiintaget.

En del av de studier du har visat på handlar det om varannan dags fasta...

Jag tror att metoden med måltidsfrekvensen fungerar bra på kraftigt överviktiga personer (metabola syndromet) för att få igång hungersignaler och stabilisera blodsockernivåer mm.
__________________
Ulf A Big är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 11:29   #56
langh
Registered User
 
langhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 13
Hur blir det med nybildningen av fettceller?

Blir den högre med all mat på en och samma gång, eller har det helt och hållet med antalet kalorier man stoppar i sig?
langh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 11:37   #57
MrKashchei
Registered User
 
MrKashcheis avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av langh Visa inlägg
Hur blir det med nybildningen av fettceller?

Blir den högre med all mat på en och samma gång, eller har det helt och hållet med antalet kalorier man stoppar i sig?
Nybildning av fettceller stagnerar efter ungefär 3års ålder. Efter det varierar bara storleken på fettcellerna.
MrKashchei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 11:44   #58
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av MrKashchei Visa inlägg
Nybildning av fettceller stagnerar efter ungefär 3års ålder. Efter det varierar bara storleken på fettcellerna.
Nope.

Citat:
Evidence suggests that adipocyte hyperplasia, or adipogenesis, occurs throughout life, both in response to normal cell turnover as well as in response to the need for additional fat mass stores that arises when caloric intake exceeds nutritional requirements.
J Am Acad Dermatol. 2007 Mar;56(3):472-92.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 12:05   #59
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Citat:
Ursprungligen postat av langh Visa inlägg
Hur blir det med nybildningen av fettceller?

Blir den högre med all mat på en och samma gång, eller har det helt och hållet med antalet kalorier man stoppar i sig?

Varför skulle det bli nybildning av fettceller ? Det är ju inte fettvikten som ska öka. Lika mycket fett går ju in ena dagen för att läcka ut andra dagen.

Tränade personer har ju också en förmåga att lägga fettet som intramuskulärt fett vilket är positivt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 12:23   #60
M0rr
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Desto mer intressant är denna.


BACKGROUND: Although consumption of 3 meals/d is the most common pattern of eating in industrialized countries, [..... ] RESULTS: [..... ] when consuming 1 meal/d, subjects had a significant increase in hunger; a significant modification of body composition, including reductions in fat mass; significant increases in blood pressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations; and a significant decrease in concentrations of cortisol. [..... ]
Är det bara jag som tycker att "significant increases in blood pressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations" låter oroande? Jag vill då inte ha högre blodtryck och/eller kolesterolvärden
M0rr är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)