Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-13, 17:47   #1
Mags
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 631
Kan vem som helst ligga på King Grub-nivåer i bf%?

Det finns ju några på det här forumet som verkar ligga riktigt lågt i kroppsfett, och som även har en massa muskler. Att det tar decennier att bygga musklerna är ju en sak, som vi alla förstår, men hur är det med kroppsfettet?

Alla kan säkert gå ner till t ex 7 %, men kan vem som helst ligga kvar där, med hälsan i behåll, och med en konstant mängd muskelmassa över en längre tid? Och hur gör man?


Själv har jag tänkt köra några deff-bulk-cykler till men sen försöka ligga ganska lågt (kanske inte är realistiskt/hållbart med lägre än 10 %) och bara försöka fortsätta vara där (på det bf, med den ffm) mer eller mindre, med långsamma och små variationer, förhoppningsvis i positiv riktning (eller iaf inte negativ).
Mags är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 17:50   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Ja, det tror jag - du ser inga tjockisar på bilderna från nazisternas koncentrationsläger - men hur jobbigt det kommer vara att behålla kroppsfettprocenten kommer vara högst individuellt.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 18:08   #3
Mags
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Ja, det tror jag - du ser inga tjockisar på bilderna från nazisternas koncentrationsläger - men hur jobbigt det kommer vara att behålla kroppsfettprocenten kommer vara högst individuellt.
Uhm, jaaa, men det går emot mitt bivillkor: att vara hälsosam.
Dessutom tror jag inte de låg stationärt i muskelmassa heller.

Menar du jobbigt som i att räkna kalorier och sånt, eller något helt annat?
Mags är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 18:13   #4
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Mags Visa inlägg
Uhm, jaaa, men det går emot mitt bivillkor: att vara hälsosam.
Dessutom tror jag inte de låg stationärt i muskelmassa heller.

Menar du jobbigt som i att räkna kalorier och sånt, eller något helt annat?
Ligger du på energibalans vid ett lågt kroppsfett kommer du inte må särskilt dåligt och det kommer inte vara ohälsosamt (som man).

Angående kalorierna är det t.ex. det jag menar. Jag har svårt att tro att Grub väger sin mat och går nog rätt mycket på känsla och har ändå extremt låg kroppsfettprocent. När jag ligger i homoestas på det sättet (mättnadssignalerna stämmer med kaloribalansen) ligger jag på omkring 14-15% BF. För mig skulle det alltså kräva något annat för att bibehålla den låga kroppsfettprocenten.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2014-05-13 klockan 18:14.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 18:15   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nej, alla kan inte det. En del kan inte nå en så låg fettprocent överhuvudtaget. Andra kan nå den, men bara behålla den över en tidsrymd räknad i dagar eller veckor. Att hålla den året runt är det inte många som kan, i synnerhet inte om man skall ha en viss mängd muskelmassa också.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 18:19   #6
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Om vi i Grubs "kan" tar med alla faktorer som i praktiken påverkar en människas livssituation och inte bara ser till det strikt fysiologiska håller jag med. Om någon bryr sig om vad jag tror.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 18:27   #7
Udd3n
Registered User
 
Udd3ns avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: ::1 sweet ::1
Inlägg: 323
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, alla kan inte det. En del kan inte nå en så låg fettprocent överhuvudtaget. Andra kan nå den, men bara behålla den över en tidsrymd räknad i dagar eller veckor. Att hålla den året runt är det inte många som kan, i synnerhet inte om man skall ha en viss mängd muskelmassa också.

Hur gör man? Ge ut en bok? "Att bli som jag".


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Udd3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 18:28   #8
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Varför skulle man inte kunna nå en så låg fettprocent?

Jag har gått ner från 118 kg till mitt dåvarande mål som var 90 kg. Åt jag som jag ville och tränade som jag gjorde så hamnade min kropp på 94 kg. Det senaste har jag klarat av att ligga runt 90 kg på samma sätt. Dock kommer problemet nu när jag vill ner till 85 kg och ligga där. Jag måste hela tiden tänka på vad jag äter, räkna kcal eller uppskatta maten samt skippa godiset eller träna otroligt mycket mer. Kan jag flytta min gräns neråt så att jag kanske kan äta som jag vill och inte behöva vara lika strikt som jag är nu och ändå ha kroppsvikten på ca 85 kg?
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 18:33   #9
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Varför skulle man inte kunna nå en så låg fettprocent?

Jag har gått ner från 118 kg till mitt dåvarande mål som var 90 kg. Åt jag som jag ville och tränade som jag gjorde så hamnade min kropp på 94 kg. Det senaste har jag klarat av att ligga runt 90 kg på samma sätt. Dock kommer problemet nu när jag vill ner till 85 kg och ligga där. Jag måste hela tiden tänka på vad jag äter, räkna kcal eller uppskatta maten samt skippa godiset eller träna otroligt mycket mer. Kan jag flytta min gräns neråt så att jag kanske kan äta som jag vill och inte behöva vara lika strikt som jag är nu och ändå ha kroppsvikten på ca 85 kg?
Tyvärr tror jag inte det, mest baserat på mina egna erfarenhet. Genom åren har min trivselprocent alltid varit 14-15% oberoende av hur lågt eller högt jag tagit mig.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 18:34   #10
Mags
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Ligger du på energibalans vid ett lågt kroppsfett kommer du inte må särskilt dåligt och det kommer inte vara ohälsosamt (som man).

Angående kalorierna är det t.ex. det jag menar. Jag har svårt att tro att Grub väger sin mat och går nog rätt mycket på känsla och har ändå extremt låg kroppsfettprocent. När jag ligger i homoestas på det sättet (mättnadssignalerna stämmer med kaloribalansen) ligger jag på omkring 14-15% BF. För mig skulle det alltså kräva något annat för att bibehålla den låga kroppsfettprocenten.
Som att leva i en matlåda?

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, alla kan inte det. En del kan inte nå en så låg fettprocent överhuvudtaget. Andra kan nå den, men bara behålla den över en tidsrymd räknad i dagar eller veckor. Att hålla den året runt är det inte många som kan, i synnerhet inte om man skall ha en viss mängd muskelmassa också.
Ok, nu är väl din nivå ett extremt exempel (tror jag, har för mig att jag sett någon bild). Men hur bra form kan man behålla året om, om man är lite mer "vanlig"? Liksom, är det ovanligt med människor som skulle klara 10%bf?

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Om vi i Grubs "kan" tar med alla faktorer som i praktiken påverkar en människas livssituation och inte bara ser till det strikt fysiologiska håller jag med. Om någon bryr sig om vad jag tror.
Jag kan ändå tänka mig att försöka ligga på balans hyfsat noggrant (är ju ganska enkelt om man har recept på standardmåltider och lär sig uppskatta kcals när man äter ute nån gång i veckan) och fungera som folk. Tror jag, men jag kan ju återkomma om nått år.
Mags är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 18:35   #11
Starvation
Registered User
 
Starvations avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 327
Vad är det som skulle sätta stopp? Är det så stor skillnad på oss?
__________________
mfw mfw

If you die you die.
Starvation är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 18:36   #12
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Mags Visa inlägg
Som att leva i en matlåda?



Ok, nu är väl din nivå ett extremt exempel (tror jag, har för mig att jag sett någon bild). Men hur bra form kan man behålla året om, om man är lite mer "vanlig"? Liksom, är det ovanligt med människor som skulle klara 10%bf?



Jag kan ändå tänka mig att försöka ligga på balans hyfsat noggrant (är ju ganska enkelt om man har recept på standardmåltider och lär sig uppskatta kcals när man äter ute nån gång i veckan) och fungera som folk. Tror jag, men jag kan ju återkomma om nått år.
Jag ska också försöka hålla min nuvarande fettprocent genom kostplanering. Vi får se om jag kommer i ett läge där jag kan chilla med vägandet och räknandet och ändå ligga kvar - jag har INGEN förhoppning om att det ska kunna gå. Men vi får se.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 18:37   #13
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Jag deffade förra året från 14% ner till 6-7% och lyckades hålla mig där i drygt två månader. Var runt 10% eller strax under i 6 månader därefter. För mig handlade det om att vara konsekvent med kaloriintag och sakta öka det från den låga mängden jag låg på i slutet av deffen. Kan tillägga att mina storleks- och styrkeökningar över den perioden inte var imponerande.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2014-05-13 klockan 18:40.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 18:41   #14
Mags
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Jag ska också försöka hålla min nuvarande fettprocent genom kostplanering. Vi får se om jag kommer i ett läge där jag kan chilla med vägandet och räknandet och ändå ligga kvar - jag har INGEN förhoppning om att det ska kunna gå. Men vi får se.
Nice! Återkom gärna med en utvärdering.

Men beror det förmodade misslyckandet mest på att energimängden blir alldeles för ojämn, eller att man spontant överäter lite i ett sånt läge, tror du?
Mags är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 18:48   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Starvation Visa inlägg
Vad är det som skulle sätta stopp? Är det så stor skillnad på oss?
Hormoner, vad energin vi äter används till, setpoint, muskelfibersammansättning och oxidativ kapacitet, antal fettceller och deras benägenhet att fyllas på av födan, kunna tåla avsaknad av kroppsfett utan negativ endokrin påverkan, mental styrka, träningstålighet - att inte slitas ut eller gå sönder av 3-4 timmars träning per dag året runt plus mycket mer. Rätt gener kort sammanfattat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)