Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-04-21, 22:22   #1
Boston77
Registered User
 
Boston77s avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lessebo Styrkeklubb
Inlägg: 3 329
Jakten på 400kg i Marklyft RAW

Tjena, Kim Gustafsson heter jag och har redan en Journal på Kolozzeum i den tävlande delen men jag blev sugen på att göra en här också. Jag började tävla i styrkelyft 2011 och jag tävlar nu mera bara klassisk stil eller som det också kallas Raw.

Född: 1986
Längd: 190cm
Vikt: 143kg
Klubb: Lessebo Styrkeklubb
Största tävling: Klassisk styrkelyft sm 2011 (2a) 2012 (4a)

Rekord på tävling Raw 21/4-12
Knäböj 242.5kg
Bänkpress 172.5kg
Marklyft 322.5kg
Totalt 730kg

Rekord på träning Raw 21/4-12
Knäböj 270kg
Bänkpress 170kg
Marklyft 345.5kg
Totalt 740.5kg

Närmsta målen är
1. 800kg totalt på en tävling
2.Slå det svenska rekordet i marklyft på en giltig tävling nuvarande ligger på 340kg i klass 120+
3. Pallplats på Klasiska SL SM 2013

Långsiktiga Mål
1. 400kg i Marklyft Raw
2. 900kg totalt på en tävling
3. Att bli uttagen att delta på VM i klassisk styrkelyft

Närmsta tävling är en serie tävling i Kalmar den 26maj där jag hoppas på att putsa till alla mina tävlingsrekord och ge mitt klubblag fina poäng i Serien.

Marklyft: Det är min absoluta favorit gren och den som alltid ha gått bra, i år har jag ökat 12.5kg än så länge och när året började hade jag som mål att lyfta 350kg innan året var slut men efter en sådan bra start så hoppas jag kunna få upp 360kg innan året är slut.

Knäböj: Är den övningen som är roligast efter marklyft och fram tills i år var jag ganska dålig i denna gren, men i år har jag ökat 25kg än så länge så nu börjar det bli helt okej tycker jag. Målet för året var 270kg men efter en sådan oväntat start på året så är det redan fixat så nu hoppas jag på 285-290kg där istället.

Bänkpress: Är den övning jag hatar och det är inte för att jag inte tycker att den är rolig, för det gör jag men jag har väldigt svårt att öka och i år har jag inte ens kommit upp på mitt personbästa ännu utan ligger 2.5kg minus och års målet ligger på 180kg.
__________________
Mina Träningsvideos
Instagram
Boston77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 22:35   #2
Boston77
Registered User
 
Boston77s avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lessebo Styrkeklubb
Inlägg: 3 329
Här är det närmaste 400kg jag har kommit än så länge 345.5kg två veckor gammalt


Här är senaste passet 5x300kg från i fredags
__________________
Mina Träningsvideos
Instagram
Boston77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 22:43   #3
MWA
Registered User
 
MWAs avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 164
Fy fan vad stark!

Detta ska bli intressant att följa.
__________________
Journal
MWA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 22:52   #4
Boston77
Registered User
 
Boston77s avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lessebo Styrkeklubb
Inlägg: 3 329
Citat:
Ursprungligen postat av MWA Visa inlägg
Fy fan vad stark!

Detta ska bli intressant att följa.
Hahah tack tack

Kul att du tycker det
__________________
Mina Träningsvideos
Instagram
Boston77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 22:57   #5
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
bra där kim!!!....
gjorde mitt RPB idag!! 3x210kg.i marken.men men...iom olycka -07,så är jag väldigt svag än så länge.men ökar stadigt.men i bänken går det lite bättre.det har väl med vinklar å allt å göra,misstänker jag.men du har ju marken å böjen.å jag har böjen å bänken,än så länge!! stats för tillfället:3x200kg böj-bänk 180kg 2011-12-27-mark 220kg.
delmål i år då:marken 230-250kg-bänken 200kg.bänken är det nära nu.men men....

ja ja,vi ses lite här å där,jag är på det andra också,body.
ha de nu.......;=)
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 23:07   #6
Boston77
Registered User
 
Boston77s avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lessebo Styrkeklubb
Inlägg: 3 329
Citat:
Ursprungligen postat av bighulken Visa inlägg
bra där kim!!!....
gjorde mitt RPB idag!! 3x210kg.i marken.men men...iom olycka -07,så är jag väldigt svag än så länge.men ökar stadigt.men i bänken går det lite bättre.det har väl med vinklar å allt å göra,misstänker jag.men du har ju marken å böjen.å jag har böjen å bänken,än så länge!! stats för tillfället:3x200kg böj-bänk 180kg 2011-12-27-mark 220kg.
delmål i år då:marken 230-250kg-bänken 200kg.bänken är det nära nu.men men....

ja ja,vi ses lite här å där,jag är på det andra också,body.
ha de nu.......;=)
Tack ska du ha ja jag känner igen dig från det andra forumet Då får man gratulera till nytt RPB det viktiga är inte vad man lyfter utan att slå det man lyfte innan gör man alltid det så blir det svintunga vikter tillslut Riktigt bra bänk och böj och fina mål men gör du 3x210 nu i marken så kommer du fixa 250kg innan året är slut så ta bort det 230 där

Vad ligger kroppsvikten på?

Ha det bra du med
__________________
Mina Träningsvideos
Instagram
Boston77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 23:50   #7
Boston77
Registered User
 
Boston77s avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lessebo Styrkeklubb
Inlägg: 3 329
Om Lessebo Styrkeklubb är av intresse så besök hemsidan här.
Här finns våran klubbrekord, hur det går i serien, kommande tävlingar samt lite info om klubbens lyftare. Här
__________________
Mina Träningsvideos
Instagram
Boston77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 07:02   #8
chrille87
fyller snart 88
 
chrille87s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Ironheaven
Inlägg: 5 496
Lycka till med satsningen. Jag gillar dig men tror fan att din kameraman är snäppet populärare =)
chrille87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 07:25   #9
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Citat:
Ursprungligen postat av Boston77 Visa inlägg
Tack ska du ha ja jag känner igen dig från det andra forumet Då får man gratulera till nytt RPB det viktiga är inte vad man lyfter utan att slå det man lyfte innan gör man alltid det så blir det svintunga vikter tillslut Riktigt bra bänk och böj och fina mål men gör du 3x210 nu i marken så kommer du fixa 250kg innan året är slut så ta bort det 230 där

Vad ligger kroppsvikten på?

Ha det bra du med
he he ,ja du kim!! jag kommer aldrig vara en konkurent till dig ......lol.
jag ligger på +150kg,just nu,vågen gick bara till dit.sedan stod det bara ERR,hela tiden......lol.190cm i strumplästen.tränat sedan -87.aktivt.först byggning,sedan på senare år,styrkelyft.men....jag är ju veteran också!!!...
har kollat upp detta...är ju 48år gammal nu.så tänkte väl mig att kanske hoppa på tåget när jag fyller 50,tror att det då är en klass som går från:50-59år..?....men men....ha det bra nu å kämpa på,vilket du alltid gör!!!! verkar det som........
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 10:57   #10
Boston77
Registered User
 
Boston77s avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lessebo Styrkeklubb
Inlägg: 3 329
Citat:
Ursprungligen postat av chrille87 Visa inlägg
Lycka till med satsningen. Jag gillar dig men tror fan att din kameraman är snäppet populärare =)
Tack ska du ha Chrille, hahaha det är inte helt omöjligt att det är så men det hörs att det är två olika kameramän i de två filmklippen va?

Citat:
Ursprungligen postat av bighulken Visa inlägg
he he ,ja du kim!! jag kommer aldrig vara en konkurent till dig ......lol.
jag ligger på +150kg,just nu,vågen gick bara till dit.sedan stod det bara ERR,hela tiden......lol.190cm i strumplästen.tränat sedan -87.aktivt.först byggning,sedan på senare år,styrkelyft.men....jag är ju veteran också!!!...
har kollat upp detta...är ju 48år gammal nu.så tänkte väl mig att kanske hoppa på tåget när jag fyller 50,tror att det då är en klass som går från:50-59år..?....men men....ha det bra nu å kämpa på,vilket du alltid gör!!!! verkar det som........
Ojoj att maxa ut vågen är helt klart respekt det betyder att du är en jävla jätte ju, mycket trevligt. Jag tycker du har gjort ett bra byte då. Ja det blir ju en ny klass vid 50-59 veteran 2 då kan du sätta lite rekord så jag vet vad jag ska jaga när jag hamnar i veteran 2, Ska bli intressant att se vad du gör för resultat när du börjar då om du börjar, jodå jag kämpar alltid på så bra det bara gå så se du till att göra det samma.

Ha det bra du med
__________________
Mina Träningsvideos
Instagram
Boston77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 14:56   #11
schröder
Registered User
 
schröders avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Östermalm
Inlägg: 1 464
400 skulle ju vara riktigt mäktigt! Kör hårt
__________________
Träningsvideos
http://www.youtube.com/user/schrodersweden/videos
schröder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 15:05   #12
Niwah
Powerhouse
 
Niwahs avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 7 030
Hur lägger man upp träningen för att öka i marklyft?

Tycker det är svårt att balansera böjen och marken. Finns ju miljarder styrkescheman för böjökningar där man helt utesluter marklyftet men finns väldigt få för marklyft.

Dina videor i träningsfilmer är alltid grymma. Ert gym ser dock jävligt litet ut :P Många duktiga lyftare
Niwah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 18:39   #13
Boston77
Registered User
 
Boston77s avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lessebo Styrkeklubb
Inlägg: 3 329
Citat:
Ursprungligen postat av schröder Visa inlägg
400 skulle ju vara riktigt mäktigt! Kör hårt
Det är en drömgräns för mig som jag är ute efter att få spräcka framöver

Citat:
Ursprungligen postat av Niwah Visa inlägg
Hur lägger man upp träningen för att öka i marklyft?

Tycker det är svårt att balansera böjen och marken. Finns ju miljarder styrkescheman för böjökningar där man helt utesluter marklyftet men finns väldigt få för marklyft.

Dina videor i träningsfilmer är alltid grymma. Ert gym ser dock jävligt litet ut :P Många duktiga lyftare
Ja jag vet ej om jag har så bra sett att lägga upp det på men jag kör
Tisdag: Böj och Pausböj samt lite frontböj kör 1-3 tunga sett på varje övning där det ska bli ett förbestämt pb och jag lyckas oftast ta det.
Fredag: Marklyft och kronlyft 1 tungt sett på varje övning där samma sak ett förbestämt rekord ska slås
Söndag kedjeböj och Boxböj oftast 1tungt sett där ett förbestämt rekord ska slås i varje övning.

Vanligast när jag ska börja en träningsperiod i böjen och marken och formen är okej då väljer jag vikten 2.5 över mitt fem rekord i varje gren och gör en 5a beroende på hur det känns väljer jag vikt till nästa pass oftast 5kg ökning sedan gör jag fem igen därefter brukar jag höja bättre än mitt 4rekord och köra på det.

Tex i marken när jag började denna träningsperioden efter sm med sikte på nästa serietävling hade jag ett 5rekord på 282.5
V1 blev 5x285 V2 blev 5x291 V3 4x300 V4 4x306 V5 3x312.5 V6 var jag sliten V7 2x320 V8 2x325 V9 2x330 V10 1x340 V11 1x345.5 därefter är det 5 veckor träning kvar till träning så jag var tvungen att börja om så V12 5x300 och det var det senaste och planerat för V13 är 4x310 V14 3x322.5 V15 2x335 V16 1x350 V17 tävling lika dant kör jag i böj hoppas du förstår vad jag menar med detta.

Så jag siktar in mig på att göra 1sett med rekord ibland gör jag något mer lyft, men jag tycker 1sett med bra kvalite fungerar bra för mig per övning utan i bänk där kör jag mer oftast,

Tackar tackar kul att du gillar våran videor vi lägger upp för vi gillar att göra dom , hahaha vårat gym är egentligen ett garage på 15-20kvadrat där vi tränar 4 personer ibland 5 men vi har allt vi behöver och lite till
__________________
Mina Träningsvideos
Instagram
Boston77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 18:41   #14
Boston77
Registered User
 
Boston77s avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lessebo Styrkeklubb
Inlägg: 3 329
Söndag 22/4-12 Pass 4 58
Ben/Bröst/Triceps

Fl: Kedjeböj: 3x225+40PB
Fl: Boxböj: 4x212.5PB
Br: Bänkpress: 4x1x165 4x1x160
Br/Tr: Dödsbänken upphöjda 5cm: 3x150PB
Tr/Br: Klossbänk 10cm: 3x155TR

Dagenspass var jag i dålig form känns som att jag håller på att bli sjuk har hostat idag och igår och trycket i lyften saknades, så det var bara att sätta in vinnarskallen ännu mer än vanligt, också saknades min träningspolare på grund av att han var för sjuk för att närvara på passet så det blev tyvärr inget filmat. Kedjeböjen var svintung redan på uppvärmningen och har aldrig varit så tung men jag hade bestämt innan att 3an skulle upp till varje pris så vara bara o kriga på och det gick var 12.5kg över det förra rekordet. Boxböjen kändes lite bättre då vikten på ryggen blev betydligt lättare men fick verkligen kriga där med och fick med en fyra på samma vikt som jag har gjort en två på innan. Bänken känns bara segare för varje vecka men lyckades med 4a 1or på 165 och 4 1or på 160 det var bra med tanke på att bästa i år är 170kg och då var kroppen betydligt bättre. dödsbänken blev det PB med 5kg men på klossbänken var jag lite ofokuserad och skulle försöka med en 4a på 155 men blev bara 3. Jag är riktigt nöjd med allt detta passet då det verkligen inte kändes bra hoppas bara inte jag blir sjuk nu för det har jag inte tid med ´.
__________________
Mina Träningsvideos
Instagram
Boston77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-23, 18:06   #15
Boston77
Registered User
 
Boston77s avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lessebo Styrkeklubb
Inlägg: 3 329
Mitt träningsschema har jag inte lagt upp här

Måndag
Vila

Tisdag
Knäböj: 1-3sett
Pausböj: 1-3sett
Frontböj: 3sett ganska lätt just nu

Onsdag
Vila

Torsdag
Bänkpress: efter 8 veckors schema 8x8 7x7 6x6 5x5 4x4 3x3 2x2 1x1
Dödsbänk: 1-5sett
En arms hantelpress: Ny övning
Frenchpress: 1-3sett

Fredag
Marklyft: 1sett
Kronlyft:1sett ibland något bonus sett
Axlar: Några övningar det finns ork kvar till

Lördag
Vila

Söndag
Kedjeböj: 1-3sett
Boxböj: 1-3sett
Bänkpress: enligt schema 8sett 1reppare
Dödsbänk 5cm upphöjd:1-3sett
Klossbänk 10cm: 1-5sett

Jag vilar mycket när jag tränar samt drar många uppvärmnings sett ibland upp till 10 uppvärmnings sett på en första övning sedan på varje övning blir det några uppvärmnings sett för att få farten med mig i övningen och känna på vikten och tekniken. Kortaste passet för mig är 2h längsta strax över 3h
__________________
Mina Träningsvideos
Instagram
Boston77 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)