Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-17, 09:12   #4861
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
[b][size=3]Onsdag 16 november 2011:

* 3x100 med dolme: sammansatt med vändningar; 3-takt + 5-takt; ökande +
That's what she said
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 09:22   #4862
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Så ska det låta när man ska bli: Starkare, SNABBARE & UTHÅLLIGARE!!
Till en början tycker Jonas att jag skall springa 30 minuter en gång i veckan för att hålla igång vanan. Tänkte kombinera det med söndagssimmet!

Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
That's what she said
Visst är du sugen?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 09:47   #4863
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Till en början tycker Jonas att jag skall springa 30 minuter en gång i veckan för att hålla igång vanan. Tänkte kombinera det med söndagssimmet!
Springa innan eller efter? (eller fristående?)


Hur kör ni 4*50 voltvändningar? Börjar eller slutar med volt?
(eller båda?)
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 10:17   #4864
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Springa innan eller efter? (eller fristående?)
Inte tänkt så långt än. Nu på söndag blir det antagligen fristående (vet ikväll), annars kanske man kan springa direkt i anslutning till simmet?

Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Hur kör ni 4*50 voltvändningar? Börjar eller slutar med volt?
(eller båda?)
Vi börjar från mitten och simmar in & ut igen.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 13:27   #4865
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Inte tänkt så långt än. Nu på söndag blir det antagligen fristående (vet ikväll), annars kanske man kan springa direkt i anslutning till simmet?



Vi börjar från mitten och simmar in & ut igen.
Det är lite meckigt med ombyte osv att springa i ansl. på söndagar.

Aight.
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 15:29   #4866
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Det är lite meckigt med ombyte osv att springa i ansl. på söndagar.

Aight.
Oki, då kanske jag får göra det när jag kommit hem.

Igår gjorde vi även 50 meter knytnävssim och 50 spretande-händer-sim. Därefter 2x50 vanligt. Det blir 200 meter till och totalt 1300 meter.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 20:24   #4867
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Torsdag 17 november 2011: Mestadels marklyft och bänk
Vallen, 16.30-19.

Som Erik förutspådde är det ingen mening att skriva en plan man inte följer. Om jag kunde skulle jag sova i några dygn i sträck.

Mattsson var med och gav kommentarer.

Knäböj
* 60x5 segt
* 90x5 segt
* 110x3
* 130x3
* 140x1
* 150x1 @9
* 160x1 @9,5
* 160x1 @10

Fr.o.m. 110 skulle jag minska vinkeln på fötterna, så att de pekar mer rakt fram. På så vis skulle jag få mer hjälp. Undrar om det inte var så jag gjorde förr?
Vid högre vikter får jag problem med att jag i övergången sätesmuskel->ben inte gör rätt, får bak rumpan för att hjälpa till med ryggen och fastnar, istället för att låta benen ta belastningen. Fortfarande är det som att jag inte har någon kraft i musklerna. Att de inte kan hjälpa till ordentligt.

Vidare måste jag hålla samma vinkel på ryggen igenom hela knäböjen så att den inte fäller i botten. Det är också något jag har svårt för.

Marklyft
* 70x3
* 120x3
* 150x1
* 170 x fem singlar
* 150 x tio singlar

"Din rygg i marklyft är precis så som du skall ha den i böjen, och i böjen är den som du skall ha den i marklyft"

* Min rygg, särskilt övre delen, är för spänd när den egentligen skall vara mer avslappnad.
* När jag tar luft gör jag det där uppe och håller den hela vägen ned. Istället skall jag ta det på väg ner så att jag är avslappnad.
* Titta inte ner på stången utan måtta med hjälp av att t ex lilltårna är på rätt ställe.

Jag tippar framåt i vanlig ordning. Mattsson påpekade att jag måste böja mer på knäna, gå ihop som ett dragspel. Smalbenen skall gå emot stången i det läget där vristen inte kan böjas mer. På så vis kan jag få kraften rakt igenom kroppen istället för rakt framför. Det låter helt rimligt eftersom jag får perfekt dragläge i djupa mark.
Repetition nummer två brukar generellt, för alla, vara bättre än repetition ett, eftersom jag då har rätt läge från den position jag satte ned stången. Då rör den sig rakt ned med minsta möjliga rörelse framåt/bakåt. Att bara gå ned, ta tag i stången och dra, istället för att vara nere och rätta till positionen, trodde Mattsson skulle kunna vara något som hjälper. Dessutom våga vänta ut den innan jag börjar röra på höften.

Framöver skall jag fortsätta göra ettor på den här vikten för att hitta känslan där jag pressar ut med benen och inte får framåtvikt, tyckte Mattsson. (Samma sak i knäböj, på lägre vikter)





Bänk
* 60x3
* 60x3
* 60x3
* 100x3
* 100x3
* 100x3
* 110x3 stopp
* 120x1 signaler
* 130x1 utan signaler
* 132,5x1 @9,5 utan signaler

137,5 nästa tunga bänkpass kanske. Eller inte. Det är svårt att glädjas åt bänken när marken och böjen, som tidigare gått så bra för mig, bara går baklänges.

Blandat
* Pendlay-rodd på 75 kg, 100 kg.
* Mormorsrodd
* Latsdrag

Kommentar
Blarf. Segt.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 20:52   #4868
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Har du testat att på något sätt aktivera baksidan innan du ska böja?
Postat via en mobil enhet
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 21:14   #4869
Mapa
Herrmapa
 
Mapas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: örebro
Inlägg: 11 200
hm. jag kan ju så klart ha fel. men jag tycker inte stången ska gå bakåt innan den börjar gå uppåt, det är ju då röven stiger. det borde vara ett tecken på att den ligger för långt fram.

ser du vad jag menar?
__________________
Team Elite Body Science
Bloggen
Mapa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 21:19   #4870
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Har du testat att på något sätt aktivera baksidan innan du ska böja?
Postat via en mobil enhet
Näpp! Det borde jag ha gjort eftersom vi diskuterade det sist. Sitta på en boll?

Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
hm. jag kan ju så klart ha fel. men jag tycker inte stången ska gå bakåt innan den börjar gå uppåt, det är ju då röven stiger. det borde vara ett tecken på att den ligger för långt fram.

ser du vad jag menar?
Bakåt innan den börjar gå uppåt... Ja, jag tror att jag förstår vad du menar. Att man sliter i stången utan att den rör sig i höjdled. Stången skall ju varken vara för långt fram eller för långt bak. Att röven stigen för egen del känns mer av en funktion att jag är otålig.

Ser det ut på filmen som att stången rör sig bakåt före det händer nå't?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 21:24   #4871
Mapa
Herrmapa
 
Mapas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: örebro
Inlägg: 11 200
jag tycker det ser ut som att den lättar och rör sig bakåt .. istället för bara uppåt.. är det bara jag som ser det? i samma skede som det sker så stiger höften. skit samma, har aldrig träffat Mattsson, men jag antar att han vet vad han pratar om. så lyssna vidare på honom.. trots att han dissade min "mätning"
__________________
Team Elite Body Science
Bloggen
Mapa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 21:35   #4872
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
jag tycker det ser ut som att den lättar och rör sig bakåt .. istället för bara uppåt.. är det bara jag som ser det? i samma skede som det sker så stiger höften. skit samma, har aldrig träffat Mattsson, men jag antar att han vet vad han pratar om. så lyssna vidare på honom.. trots att han dissade min "mätning"
Nej, jag ser det med. Den rör sig först bakåt/uppåt, sedan uppåt och på slutet lite lite framåt, typ. Vad det innebär vågar jag inte gissa dock.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 21:41   #4873
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
jag tycker det ser ut som att den lättar och rör sig bakåt .. istället för bara uppåt.. är det bara jag som ser det? i samma skede som det sker så stiger höften. skit samma, har aldrig träffat Mattsson, men jag antar att han vet vad han pratar om. så lyssna vidare på honom.. trots att han dissade min "mätning"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Nej, jag ser det med. Den rör sig först bakåt/uppåt, sedan uppåt och på slutet lite lite framåt, typ. Vad det innebär vågar jag inte gissa dock.
Det stämmer faktiskt. Stången rör sig som ett C! Vad det nu kan bero på? Stången för långt från smalbenen?

(Välkommen hit, Matsa! Roligt att få tips av andra lönnfeta markare.)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2011-11-17 klockan 21:42.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 21:57   #4874
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det stämmer faktiskt. Stången rör sig som ett C! Vad det nu kan bero på? Stången för långt från smalbenen?

(Välkommen hit, Matsa! Roligt att få tips av andra lönnfeta markare.)
OK, nu har jag tittat. Eftersom jag ändrar mittpunkten vid starten rör sig stången åt det hållet. Anledningen att jag ändrar mittpunkten är för att jag tänker "upp", istället för att tänka "räta ut". Specifikt vill jag att huvudet skall röra sig rakt uppåt för att liksom veckla ut mig.

Sammanfattning: Det är några centimeter där huvudet står stilla i höjdled och höften rör sig, istället för att huvudet rör sig i höjdled och höften står stilla.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 21:58   #4875
Numse
Registered User
 
Numses avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Göteborg, Alingsås
Inlägg: 2 621
Inte konstigt att du är trött med såna pass kör du alla tre övningarna varje pass nu?
__________________
Avdankad Gymråtta
Numse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)