Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-07-24, 11:51   #16066
skogstanke
Registered User
 
skogstankes avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Olga intervaller?

400m över
400m under
300m över
300m under
200m över
200m under
100m över
100m under

2 km totalt. Dom är grisigt jobbiga iallafall.
Det ska jag testa den här veckan eller nästa. Är det typ 5k-tempo man ska försöka hålla? (Alltså över/under 5k race pace).
skogstanke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 11:57   #16067
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Citat:
Ursprungligen postat av skogstanke Visa inlägg
Det ska jag testa den här veckan eller nästa. Är det typ 5k-tempo man ska försöka hålla? (Alltså över/under 5k race pace).
6-10 sekunder under tröskelfart och 6-10 sekunder över tröskelfart. Du kan läsa om just tröskelfart bara något inlägg bak. Jag brukar hålla mig kring 6-8 sek över/under när jag kör.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 15:04   #16068
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av thexps Visa inlägg
Vad kan detta vara? Och ska jag göra något för att påskynda läkningen? Jag smörjer med tigerbalsam som lindrar något.

Tacksam för svar!
Vila.

Inte sprungit på länge + intervaller = dumt

Inte sprungit på länge + intervaller + byta löpsteg = idiotiskt

Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 16:00   #16069
thexps
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Vila.

Inte sprungit på länge + intervaller = dumt

Inte sprungit på länge + intervaller + byta löpsteg = idiotiskt

Tyckte 600m med 3 min rask gång inte såg så mycket ut, men de var jobbigare än jag trodde, och när man väl börjat vill man ju inte ge upp.
Jag vilar, och så får jag väl köra ännu lugnare nästa pass.
Ska jag skippa intervaller helt i början? Bara börja med kort nätt jogging för löpsteget?
thexps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 16:30   #16070
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av thexps Visa inlägg
Tyckte 600m med 3 min rask gång inte såg så mycket ut, men de var jobbigare än jag trodde, och när man väl börjat vill man ju inte ge upp.
Jag vilar, och så får jag väl köra ännu lugnare nästa pass.
Ska jag skippa intervaller helt i början? Bara börja med kort nätt jogging för löpsteget?
Löpning i lugnt tempo är mycket mindre slitsamt än snabbare tempo.
Du tjänar förmodligen inget på att träna hårdare än 3 pass i veckan på 30-45min i "pratfart".

Angående löpsteg så är det inte säkert att det är fel att landa på hälen heller. Såvitt jag förstått så är det även en hel del elitlöpare som sätter i hälen först. Det som är dumt är att sätta i hälen långt framför kroppen och på så sätt bromsa varje löpsteg. Skit i vilken del av foten du sätter i och fokusera istället på att sätta i foten rakt under kroppen (dvs inte framför dig) och att ha "bra hållning".
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 20:17   #16071
thexps
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Löpning i lugnt tempo är mycket mindre slitsamt än snabbare tempo.
Du tjänar förmodligen inget på att träna hårdare än 3 pass i veckan på 30-45min i "pratfart".

Angående löpsteg så är det inte säkert att det är fel att landa på hälen heller. Såvitt jag förstått så är det även en hel del elitlöpare som sätter i hälen först. Det som är dumt är att sätta i hälen långt framför kroppen och på så sätt bromsa varje löpsteg. Skit i vilken del av foten du sätter i och fokusera istället på att sätta i foten rakt under kroppen (dvs inte framför dig) och att ha "bra hållning".
Tack för svaret. Då håller jag mig till lugnare jogging i början.
Angående löpsteget, förutom att det var väldigt jobbigt, tyckte jag det kändes lättare på något sätt. Men skall experimentera lite mer med det. Bra tips om sätta ner nedanför kroppen, inte sett de innan.
thexps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 22:04   #16072
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av thexps Visa inlägg
Tack för svaret. Då håller jag mig till lugnare jogging i början.
Angående löpsteget, förutom att det var väldigt jobbigt, tyckte jag det kändes lättare på något sätt. Men skall experimentera lite mer med det. Bra tips om sätta ner nedanför kroppen, inte sett de innan.
Ifall du sätter ner foten rakt under dig så blir det extremt svårt att sätta i foten hårt med enbart hälen. Det du gör är i princip att korta ner löpsteget. Ifall du vill förlänga löpsteget så förläng det bakåt. Dvs tryck ifrån hårdare vid frånskjutet. Det behöver du nog inte tänka så mycket på, det blir automatiskt så när man springer snabbare.

Vad du inte bör göra är att aktivt försöka sätta i framfoten först och i princip "springa på tå" utan att hälen tar i marken alls. Då lär du snabbt dra på dig en överbelastningsskada skulle jag tro. Den typen av löpsteg kanske kan funka ifall man är barfotakenyan som sprungit barfota hela livet och vant sina muskler att jobba på det sättet. Inte ens alla som varit barfotalöpare hela livet springer dock på det sättet. Det ska tydligen vara lika vanligt att sätta i foten mer eller mindre neutralt även bland dessa barfotalöpare. Så det är ingen helig graal att springa på framfoten.

Sätt i foten naturligt och försök att inte "söka upp marken" med benet utsträckt långt framför dig så blir det förmodligen mindre hälisättning. Och om det skulle vara så att du sätter i foten nästan rakt under dig och det ändå blir hälisättning så är det troligen inget som helst problem.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-25, 00:23   #16073
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Lunkar på mot 10km på 55min och denna tråden var då föga inspirerande men mitt mål på lång sikt är att bli snabbare.

Jag har insett att jag är en oerfaren löpare i och med mer seriöst tränande.

Citat:
Ursprungligen postat av thexps Visa inlägg
Tack för svaret. Då håller jag mig till lugnare jogging i början.
Angående löpsteget, förutom att det var väldigt jobbigt, tyckte jag det kändes lättare på något sätt. Men skall experimentera lite mer med det. Bra tips om sätta ner nedanför kroppen, inte sett de innan.
Det man brukar säga om löpsteget är att försöka springa så tyst som möjligt. Jag sätter ner hälen först rent naturligt och det har känts riktigt bra för mig. Om man springer snabbt, kanske 5min/km, borde kroppen naturligt vilja hålla löpsteget längre mot tårna, för att hinna bättre.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-25, 07:00   #16074
skogstanke
Registered User
 
skogstankes avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 180
Tips på löparjacka med ficka för mobilen?
skogstanke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-25, 07:46   #16075
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
. Jag sätter ner hälen först rent naturligt och det har känts riktigt bra för mig.
Har du stort "drop" i skorna?
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-25, 10:10   #16076
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Lunkar på mot 10km på 55min och denna tråden var då föga inspirerande men mitt mål på lång sikt är att bli snabbare.

Jag har insett att jag är en oerfaren löpare i och med mer seriöst tränande.



Det man brukar säga om löpsteget är att försöka springa så tyst som möjligt. Jag sätter ner hälen först rent naturligt och det har känts riktigt bra för mig. Om man springer snabbt, kanske 5min/km, borde kroppen naturligt vilja hålla löpsteget längre mot tårna, för att hinna bättre.
Sen är det ju så också att även om hälen touchar marken först, så är det ju inte säkert att foten egentligen tar emot nån belstning förrän man hunnit över foten lite mer och foten kanske är i det närmaste neutral.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-25, 16:04   #16077
thexps
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall du sätter ner foten rakt under dig så blir det extremt svårt att sätta i foten hårt med enbart hälen. Det du gör är i princip att korta ner löpsteget. Ifall du vill förlänga löpsteget så förläng det bakåt. Dvs tryck ifrån hårdare vid frånskjutet. Det behöver du nog inte tänka så mycket på, det blir automatiskt så när man springer snabbare.

Vad du inte bör göra är att aktivt försöka sätta i framfoten först och i princip "springa på tå" utan att hälen tar i marken alls. Då lär du snabbt dra på dig en överbelastningsskada skulle jag tro. Den typen av löpsteg kanske kan funka ifall man är barfotakenyan som sprungit barfota hela livet och vant sina muskler att jobba på det sättet. Inte ens alla som varit barfotalöpare hela livet springer dock på det sättet. Det ska tydligen vara lika vanligt att sätta i foten mer eller mindre neutralt även bland dessa barfotalöpare. Så det är ingen helig graal att springa på framfoten.

Sätt i foten naturligt och försök att inte "söka upp marken" med benet utsträckt långt framför dig så blir det förmodligen mindre hälisättning. Och om det skulle vara så att du sätter i foten nästan rakt under dig och det ändå blir hälisättning så är det troligen inget som helst problem.
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg

Det man brukar säga om löpsteget är att försöka springa så tyst som möjligt. Jag sätter ner hälen först rent naturligt och det har känts riktigt bra för mig. Om man springer snabbt, kanske 5min/km, borde kroppen naturligt vilja hålla löpsteget längre mot tårna, för att hinna bättre.
Tack för era råd.
Vaden är fortfarande dålig men på bättringsväg, ger det några dagar till. Tänkte ut och gå lite nätt idag så den får lite rörelse.

Nästa gång jag joggar så ska jag tänka på att landa foten neutralt och nedanför kroppen.
Jag skall skippa intervallerna ett tag och endast jogga ca 40 min med lugnt tempo.
Återkommer med resultat
thexps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-25, 16:31   #16078
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av thexps Visa inlägg
Tack för era råd.
Vaden är fortfarande dålig men på bättringsväg, ger det några dagar till. Tänkte ut och gå lite nätt idag så den får lite rörelse.

Nästa gång jag joggar så ska jag tänka på att landa foten neutralt och nedanför kroppen.
Jag skall skippa intervallerna ett tag och endast jogga ca 40 min med lugnt tempo.
Återkommer med resultat
Gör inte det.
Sätt bara i foten naturligt, och så mycket under dig som möjligt. Bekymra dig inte för om det är hälen först eller neutralt eller framfoten som touchar marken först.

Det kanske du kan göra i ett senare skede, om du är säker på att din fotisättningsteknik är usel.


EDIT: Det jag menar är att du ska försöka vara avslappnad i din teknik. Ifall du medvetet försöker sätta i foten på nåt sätt är det stor risk att du inte slappnar av i några av småmusklerna i fot/underben och att dessa tröttnar du drar på dig nåt slags överbelastning. Dvs ungefär det du redan gjort.

Senast redigerad av svenbanan den 2017-07-25 klockan 16:34.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-25, 20:52   #16079
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Hur mycket är det rimligt att förbättra sin tid efter ett lopp inom 3, 6 och/eller 12 månader?

Säg att jag klarar mitt mål och springer milen på 55 minuter, och 5km på typ 27 minuter. Vad är ett rimligt nästa mål?

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Har du stort "drop" i skorna?
Bra fråga. Jag springer i dessa:


Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Sen är det ju så också att även om hälen touchar marken först, så är det ju inte säkert att foten egentligen tar emot nån belstning förrän man hunnit över foten lite mer och foten kanske är i det närmaste neutral.
Det förstås. Jag försöker mest se till att inte landa platt, för det har jag haft problem med.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer

Senast redigerad av Sohlsken den 2017-07-25 klockan 20:57.
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-25, 22:52   #16080
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Hur mycket är det rimligt att förbättra sin tid efter ett lopp inom 3, 6 och/eller 12 månader?

Säg att jag klarar mitt mål och springer milen på 55 minuter, och 5km på typ 27 minuter. Vad är ett rimligt nästa mål?
Lurig fråga.
Till att börja med är det inte säkert att man presterar max utifrån sina nuvarande fysiska förutsättningar. Ifall man är relativ nybörjare har man kanske inte samma fartkänsla och klarar av att hitta rätt tempo, vilket kanske gör att loppet inte blir optimalt. Dessutom kan det vara så att man (särskilt som relativt ny) inte klarar/vågar pressa sig hårt nog för att nå sitt max.

Det går ju iofs också att argumentera för att dessa två egenskaper (fartkänsla och pannben) är egenskaper man tränar upp och att tillräcklig träning gör att dessa blir bättre och att man därigenom ökar sin maximala förmåga snarare än att man kommer närmare sin maximala förmåga.

Hur som helst gör ovanstående att det är lite svårt att veta om ett maxresultat verkligen är ett maxresultat kan jag tycka.

Vad gäller lite mer vanliga fysikaliska aspekter så beror det ju också på vad som är begränsingen. Ifall man har suverän aerob uthållighet men har problem med sin snabbhet så kan det säkert gå snabbt att bli bättre på kortare distanser ifall man faktiskt tränar på att bli snabbare. Fortsätter man träna som tidigare så blir man förmodligen bara mer uthållig och då får man nog inte samma resultat.

För att få reda på lite av var man har sina svagheter kan man tex mata in sina tävlingsresultat i nån löptidskalkylator (jag länkde till en häromdagen) och se ifall det är jämförbara resultat. 10k/55min och 5k/27min är ekvivalenta enligt den kalkylatorn. Hade du istället sprungit 5k på 23min så skulle du ju kunna vara hyfsat säker på att det som saknades var nån typ av uthållighet.

Så om dessa bägge loppen var ungefär samtidigt och på jämförbar terräng och väderlek så har du kanske ingen tydlig "flaskhals" och behöver bara träna mer för att förbättra dig helt enkelt. Men det skulle kunna vara så att du har en flaskhals som inte märks på dessa resultat. 5k och 10k är trots allt inte allt för olika sett till vad som behövs för att prestera. Ifall du skulle springa 2k som om det vore tävling (eller 20k) så kanske du skulle få resultat som ger mer info om vad för slags träning du kan ha mest nytta av.

Ifall du är hyfsad nybörjare så har du förmodligen en bra bit kvar till ditt genetiska max, vilket innebär att det går snabbare att förbättra sig. Så detta är också nåt man kan behöva ta i beaktande.

Om jag minns rätt så har du inte sprungit jättemycket förräns typ senaste året eller så. Det skulle kunna tyda på att du har stor förbättringspotential, och att du kanske kan förbättra dig rätt snabbt. Men för att detta ska ske krävs ju också att du faktiskt tränar både hårt och smart och får vara skadefri. Kanske kan du komma ner under 50min på 10k innan vintern om du gör en massa saker rätt och inte får bakslag på nåt sätt. Men det känns väldigt svårt att sia om tycker jag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)