Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-07-23, 21:03   #1
Annira
Registered User
 
Anniras avatar
 
Reg.datum: Jul 2017
Ort: Aberdeen, Skottland
Inlägg: 7
Tränande på växtbaserad diet - svårt att gå ner i vikt

Jag har svårt att se hur jag ska styra upp min diet för att få träningsresultat och vad jag egentligen ska fokusera på och skulle behöva lite hjälp med detta.

Jag äter en växtbaserad diet, mycket baljväxter, havregryn, ris, bär, grönsaker och frukt. En typisk dag börjar jag med havregrynsgröt med ett äpple, kanske några mandlar och chia eller linfrön ovanpå. Just nu jobbar jag inom restaurang, vilket innebär att lunch består av ingenting eller en banan ibland, blir hur som helst väldigt konstiga mattider. Sen när jag kommer hem gör jag middag, använder inga oljor om jag steker något utan använder vatten till all tillagning. Idag blev det 1/2 dl ris(okokt) samt sallad med gurka och majs och en böngryta med kidneybönor, krossade tomater, örter, linser lök etc. även en rågsmörgås med avocado. På kvällen blir det ganska ofta en del mandlar, naturella eller rostade i panna, samt kanske russin, frukt etc. blir gärna en del snacksande på kvällarna, och detta har jag insett att jag kanske bör ta bort helt för att få resultat? Jag ligger på i snitt lite över 1000kcal per dag, idag 1200.

Jag tränar just nu bara intensiva pass på en halvtimme på morgnarna, alt springer, men rör mig dock konstant på jobbet under dagarna men går ändå inte ner ett dugg. nötter och avocado är det jag funderar att dra ner på då det är troligen det mest kaloritätaste jag äter och som jag äter i princip varje dag. Jag har alltid haft otroligt lätt att gå upp i vikt och hör ofta av folk som ser mina portioner att det är för lite, men jag kan verkligen inte äta mer då jag i så fall skulle gå upp massor direkt.

Tacksam för råd och tips även ang. träning, gärna från andra som går på växtbaserad diet!...
Annira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-23, 22:15   #2
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Vikt och längd?

Citat:
Ursprungligen postat av Annira Visa inlägg
Jag ligger på i snitt lite över 1000kcal per dag, idag 1200.
1000 kcal totalt? Det är väldigt lite, säker på att du inte räknar fel? Du bör definitivt inte skära ned mer om det är allt du äter på en dag.

Vad gäller träning behöver du inget speciellt program bara för att du äter växtbaserat, testa detta nybörjarprogram.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 04:52   #3
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 587
1000 kcals är ungefär två Snickers. Jag gissar också på att du räknar fel.
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 05:46   #4
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Ett äpple: 60 kcal
50g havregryn nästan 200 kcal
Mandlar 10kcal/st x 4 = 40 kcal
Banan: typ 100 kcal
En avocado: 200 kcal
Ris 1/2dl: 200 kcal
Rågbröd: 50 kcal
Kidneybönor 50g = 160 kcal
Russin, 50g = 150 kcal

Bara här är vi uppe i 1160 kcal och då har jag ändå räknat rätt lågt, och inte räknat med allt.

Tidigare trodde jag att jag låg på 1500 kcal. När jag började använda MyFitnessPal och ställde in den på 2000 kcal fick jag mindre mat än när jag trodde att jag låg på 1500 kcal.

Jag tror också att du räknar fel.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 14:26   #5
Annira
Registered User
 
Anniras avatar
 
Reg.datum: Jul 2017
Ort: Aberdeen, Skottland
Inlägg: 7
Tack för svar! Lyckades nu för andra gången trycka på "posta-knappen" utan att ha kopierat allt jag skrivit och hade hunnit bli utloggad varje gång så allt försvann........ Så nu skriver jag kortast möjliga svar nedan ist..:P

Tomten1 ; Jag äter varken socker, mjöl, kött eller mejeriprodukter så snickers och liknande går alltid bort.

Havregryn 111 kcal (0.5 dl)
Banan 64 gram 62 kcal
Två rågbröd 220 kcal
1/2 dl mosad avocado 90 kcal
Röda linser 0,3 dl 26 kcal
Kidneybönor 30g 33 kcal
Basmatiris garant 0,5 dl (torrvikt) 77 kcal osv.... Bara för att nämna några anteckningar från lifesum appen..

Var ju massor med saker i grytan te.x men väldigt små proportioner som ni ser..:P

Jag har PCOS vilket i de allra flesta fall innebär extra låg förbränning och insulinresistens.(många med pcos är överviktiga) Läkaren ansåg att jag hade oerhörd tur som var så pass låg i vikt, men jag har alltid behövt träna konstant för att hålla vikten och äta så som andra anser vara ganska små portioner...
Men jag tror att jag ska köra ännu mer med högintensiv träning plus mer med vikter, samt dra ner på maten lite till - att inte äta efter kl 18 har funkat tidigare t.ex. då det både blir en typ av periodsfasta, samt att jag annars småäter nötter, avocadosmörgås och frukt på kvällarna..:P

Tack för era svar hur som helst!

Senast redigerad av Annira den 2017-07-24 klockan 14:34.
Annira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 17:18   #6
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av Annira Visa inlägg
Tack för svar! Lyckades nu för andra gången trycka på "posta-knappen" utan att ha kopierat allt jag skrivit och hade hunnit bli utloggad varje gång så allt försvann........ Så nu skriver jag kortast möjliga svar nedan ist..:P

Tomten1 ; Jag äter varken socker, mjöl, kött eller mejeriprodukter så snickers och liknande går alltid bort.

Havregryn 111 kcal (0.5 dl)
Banan 64 gram 62 kcal
Två rågbröd 220 kcal
1/2 dl mosad avocado 90 kcal
Röda linser 0,3 dl 26 kcal
Kidneybönor 30g 33 kcal
Basmatiris garant 0,5 dl (torrvikt) 77 kcal osv.... Bara för att nämna några anteckningar från lifesum appen..

Var ju massor med saker i grytan te.x men väldigt små proportioner som ni ser..:P

Jag har PCOS vilket i de allra flesta fall innebär extra låg förbränning och insulinresistens.(många med pcos är överviktiga) Läkaren ansåg att jag hade oerhörd tur som var så pass låg i vikt, men jag har alltid behövt träna konstant för att hålla vikten och äta så som andra anser vara ganska små portioner...
Men jag tror att jag ska köra ännu mer med högintensiv träning plus mer med vikter, samt dra ner på maten lite till - att inte äta efter kl 18 har funkat tidigare t.ex. då det både blir en typ av periodsfasta, samt att jag annars småäter nötter, avocadosmörgås och frukt på kvällarna..:P

Tack för era svar hur som helst!
0,5dl ris, innan tillagning, är inte några 77kcal. Det är typ 40 gram ris i det fallet. Så minst dubbla antalet kalorier bara där.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 17:53   #7
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Är bönorna torrvikt också? Isåfall även där mer kcal.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 18:51   #8
Annira
Registered User
 
Anniras avatar
 
Reg.datum: Jul 2017
Ort: Aberdeen, Skottland
Inlägg: 7
Enligt lifesum appen så var det ju det... Men det kan man ju inte blint lita på heller förstås.! Kollade med annat basmatiris och då var samma mängd - 1/2 dl, vilket är ca 30gram - 108 kcal vilket låter mer rimligt tycker jag, dock ingen jätteskillnad!...

Nä, bönorna var i detta fallet på burk, så den siffran är nog också ganska så rimlig Tobbey..
Annira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 19:22   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag gick ner i vikt när jag prövade att vara vegan. Åt mycket "fejkkött" av olika slag, upplevde det som väldigt mättande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 19:42   #10
Annira
Registered User
 
Anniras avatar
 
Reg.datum: Jul 2017
Ort: Aberdeen, Skottland
Inlägg: 7
Jo, de flesta brukar ju gå ner i vikt på det, förutom jag då.. Hahah... Jag äter mycket jag tycker är mättande som baljväxter, broccoli etc, men undviker halvfabrikat då vill ha det så "rent" som möjligt. Det är ju normalt ännu mer effektivt, och det kanske inte har gått nog lång tid för mig än bara, men normalt brukar jag märka vad som funkar ganska snabbt och uppenbarligen ligger jag på för högt kaloriintag fortfarande, så det är väl bara att hålla igen ännu mer för min del.
Annira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-26, 03:26   #11
Jompi
Registered User
 
Jompis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Boden
Inlägg: 3 042
Citat:
Ursprungligen postat av Annira Visa inlägg
Enligt lifesum appen så var det ju det... Men det kan man ju inte blint lita på heller förstås.! Kollade med annat basmatiris och då var samma mängd - 1/2 dl, vilket är ca 30gram - 108 kcal vilket låter mer rimligt tycker jag, dock ingen jätteskillnad!...

Nä, bönorna var i detta fallet på burk, så den siffran är nog också ganska så rimlig Tobbey..
Man får se upp med lifesum då många lägger in kalorier fel och skiljer inte på kokat / torrt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Vik
Som en vis man sa: "90:s teenagebunkers they come and they go but the madderfakkin faithful barbell always stay in the rack"
Jompi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-26, 05:46   #12
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Men asså du har ju en sjukdom som gör att du har lätt för att gå upp i vikt
Och antagligen då svårt att gå ner.
Eller har jag föratått det fel?

Du ligger redan på drygt tusen kcal om dagen
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-26, 09:17   #13
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag gick ner i vikt när jag prövade att vara vegan. Åt mycket "fejkkött" av olika slag, upplevde det som väldigt mättande.
En utav finalisterna i Biggest Loser var vegetarian och sneglade mot att bli vegan. Skulle påstå det är rätt individuellt :P
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-26, 10:31   #14
skogstanke
Registered User
 
skogstankes avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
En utav finalisterna i Biggest Loser var vegetarian och sneglade mot att bli vegan. Skulle påstå det är rätt individuellt :P
Man kan käka jävligt mycket skit som vegan. Äter man dock "plant based whole food diet" så är det ganska svårt att äta dålig mat, däremot kan man överäta oavsett vad man äter. Man kan överäta som frukterian också.
skogstanke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-26, 10:32   #15
skogstanke
Registered User
 
skogstankes avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelcykel Visa inlägg
Men asså du har ju en sjukdom som gör att du har lätt för att gå upp i vikt
Och antagligen då svårt att gå ner.
Eller har jag föratått det fel?

Du ligger redan på drygt tusen kcal om dagen
Vad baserar du denna "sjukdom" på?
skogstanke är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)