Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-24, 17:39   #16
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Jag köper den här. Den har ett "skinnlager" som man tar bort innan tillagning. Filéen i sig ser ut som bild A i Grubs inlägg.
Edit* Den är såklart svindyr.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-25, 09:50   #17
Depzon
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 904
Har nån lyckats utröna vilka märken som är bra/dåliga på den här fronten? Själv tycker jag det är svårt att se; köper frysta filéer och det är ju som ett frostlager på dem. Brukar inte tina dem till fullo innan jag lagar.

Hur fan ser förresten en matkyckling av i dag ut när den lever. Måste ju vara en riktig broiler. Ser de ut som hönor eller? Inte gula?
__________________
60 reps om dan gör kroppen dramatisk
208 reps om dan med slumpmässig muskelgrupp gör kroppen sporadisk
Depzon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-25, 09:55   #18
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Depzon Visa inlägg
Har nån lyckats utröna vilka märken som är bra/dåliga på den här fronten? Själv tycker jag det är svårt att se; köper frysta filéer och det är ju som ett frostlager på dem. Brukar inte tina dem till fullo innan jag lagar.

Hur fan ser förresten en matkyckling av i dag ut när den lever. Måste ju vara en riktig broiler. Ser de ut som hönor eller? Inte gula?
Jag köpte mycket fryst kyckling förr men kvalitén på den har ju blivit vansinnigt dålig, det är så uppenbart att den kycklingen som inte ser tillräckligt fin ut för att läggas i deras färska sortiment hamnar i fryspåsen.

Alltså på riktigt om man tinar upp frysta filéerna och kollar så är skillnaden natt och dag mot samma märke fast färsk.

Senast redigerad av Bärsärk den 2017-06-25 klockan 09:57.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-25, 10:06   #19
Depzon
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 904
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag köpte mycket fryst kyckling förr men kvalitén på den har ju blivit vansinnigt dålig, det är så uppenbart att den kycklingen som inte ser tillräckligt fin ut för att läggas i deras färska sortiment hamnar i fryspåsen.

Alltså på riktigt om man tinar upp frysta filéerna och kollar så är skillnaden natt och dag mot samma märke fast färsk.
Tyvärr vantrivs jag med att köpa mitt basfödekött om kilopriset ska vara såsom färska filéer brukar ha :/ Känns viktigt för sinnesfriden att känna att man gör en insats för att hålla nere matkostnaderna. Därav intresserad av att veta eventuella skillnader mellan märken eftersom det ju finns många olika med okej pris.

Förut var ju Eldorados frysta kycklingbröstfilé utsökt, vann även nån jämförelse mellan alla märken i godhet osv. Men den försämrades drastiskt. Willys har ibland rea på Garants innerfilé, som känns som att den håller hög kvalité.
__________________
60 reps om dan gör kroppen dramatisk
208 reps om dan med slumpmässig muskelgrupp gör kroppen sporadisk
Depzon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-09, 21:53   #20
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Usch för det här.

Vågar man äta kyckling i matlådor fortsatt enligt er? Känns ju nästan hälsovådligt som den ser ut.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-10, 07:20   #21
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Usch för det här.

Vågar man äta kyckling i matlådor fortsatt enligt er? Känns ju nästan hälsovådligt som den ser ut.
Varför skulle det vara hälsovådligt? Och det går ju att köpa kyckling av bra kvalitet om man är nojig eller extra petig när det gäller smaken och/eller att man värderar bra omvårdnad av djuren.
MasterChief är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-05-10, 07:40   #22
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Varför skulle det vara hälsovådligt? Och det går ju att köpa kyckling av bra kvalitet om man är nojig eller extra petig när det gäller smaken och/eller att man värderar bra omvårdnad av djuren.
Min ekonomi och mina gains går före omvårdnaden :P

Jag tänker att om en större av kycklingproteinet är kollagen är det väl inte så bra? Kyckling köper man ju för proteinets skull.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-10, 09:19   #23
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Min ekonomi och mina gains går före omvårdnaden :P

Jag tänker att om en större av kycklingproteinet är kollagen är det väl inte så bra? Kyckling köper man ju för proteinets skull.
Samtidigt köper folk även kollagenpulver eftersom allt handlar inte om maximal muskeluppbyggnad. Kollagen är också protein och bidrar till bättre ledhälsa.

Det är ju heller ingen kamp om varje gram. Det är ju bara att ta en matsked extra vasslepulver så har du kompenserat för det lägre innehållet i kycklingen.

(Du nojar lite nu)

https://www.mmsports.se/Kosttillskot...genpulver.html
MasterChief är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-05-10, 09:43   #24
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Samtidigt köper folk även kollagenpulver eftersom allt handlar inte om maximal muskeluppbyggnad. Kollagen är också protein och bidrar till bättre ledhälsa.

Det är ju heller ingen kamp om varje gram. Det är ju bara att ta en matsked extra vasslepulver så har du kompenserat för det lägre innehållet i kycklingen.

(Du nojar lite nu)

https://www.mmsports.se/Kosttillskot...genpulver.html
Det gör jag säkert. Men det är lite oroväckande hur kycklingen jag köper ser ut. Är det bara några gram kollagen extra?

Kyckling är dock väldigt gott tycker jag, så har inga problem med det. Men jag lägga pengar på det vill jag gärna ha proteinet också.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-10, 09:48   #25
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 93
Räknade på det så om siffrorna stämmer tappar man ca 18,7g protein per kilo filé i exempel C. Dessa 18.7 gram består alltså av en blandning av fett och kollagen istället som jag förstår det.
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-10, 10:33   #26
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Det gör jag säkert. Men det är lite oroväckande hur kycklingen jag köper ser ut. Är det bara några gram kollagen extra?

Kyckling är dock väldigt gott tycker jag, så har inga problem med det. Men jag lägga pengar på det vill jag gärna ha proteinet också.
Det handlar om sådana marginella skillnader att det garanterat inte spelar någon roll. Speciellt inte i en kosthållning där man äter tillräckligt med protein. Du kan släppa det helt och hållet.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-10, 12:46   #27
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Magrauta Visa inlägg
Räknade på det så om siffrorna stämmer tappar man ca 18,7g protein per kilo filé i exempel C. Dessa 18.7 gram består alltså av en blandning av fett och kollagen istället som jag förstår det.
Så en portion är cirka 3,5 gram protein vilket då motsvarar typ 1 dl mjölk eller 25 gram pasta. Inte mycket att fundera på som sagt.
MasterChief är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-05-10, 19:04   #28
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Nej, det var inte mycket.

Någonstans borde jag lära mig att det är helt okej att äta "dyr" mat. Jag kan inte leva hela livet på kvarg och ägg. Jag äter liksom aldrig ute eller dricker, men ändå känns mat väldigt dyrt och jag tänker att jag borde leva mer asketiskt.

Tänker ni mycket på matkostnader?
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-10, 19:09   #29
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Nej, det var inte mycket.

Någonstans borde jag lära mig att det är helt okej att äta "dyr" mat. Jag kan inte leva hela livet på kvarg och ägg. Jag äter liksom aldrig ute eller dricker, men ändå känns mat väldigt dyrt och jag tänker att jag borde leva mer asketiskt.

Tänker ni mycket på matkostnader?
Inte ett skvatt.
MasterChief är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-05-12, 14:39   #30
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Känner du aldrig att det är "onödigt" att äta typ kyckling, när du hade kunnat äta något billigare? Som kvarg eller ägg?

Fet fisk lägger jag pengar på, för det känns unikt i sitt värde.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)