Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-07-26, 11:09   #16
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Citat:
Ursprungligen postat av skogstanke Visa inlägg
Vad baserar du denna "sjukdom" på?
Vad menar du?
TS skrev ju det
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-26, 14:16   #17
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Kan ingenting om just PCOS, men om man har ovanligt lätt för att gå upp i vikt genetiskt så får man nog acceptera att man inte kan bli supersmal på ett hälsosamt sätt.

Att äta så lite som 1000 kcal och dra ned ännu mer samtidigt som du tränar intensivt låter som en bra idé om du vill hamna på sjukhus. Prata med din läkare om hur du ska lägga upp kosten.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-27, 13:00   #18
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Annira Visa inlägg
Jag har svårt att se hur jag ska styra upp min diet för att få träningsresultat och vad jag egentligen ska fokusera på och skulle behöva lite hjälp med detta.

Jag äter en växtbaserad diet, mycket baljväxter, havregryn, ris, bär, grönsaker och frukt. En typisk dag börjar jag med havregrynsgröt med ett äpple, kanske några mandlar och chia eller linfrön ovanpå. Just nu jobbar jag inom restaurang, vilket innebär att lunch består av ingenting eller en banan ibland, blir hur som helst väldigt konstiga mattider. Sen när jag kommer hem gör jag middag, använder inga oljor om jag steker något utan använder vatten till all tillagning. Idag blev det 1/2 dl ris(okokt) samt sallad med gurka och majs och en böngryta med kidneybönor, krossade tomater, örter, linser lök etc. även en rågsmörgås med avocado. På kvällen blir det ganska ofta en del mandlar, naturella eller rostade i panna, samt kanske russin, frukt etc. blir gärna en del snacksande på kvällarna, och detta har jag insett att jag kanske bör ta bort helt för att få resultat? Jag ligger på i snitt lite över 1000kcal per dag, idag 1200.

Jag tränar just nu bara intensiva pass på en halvtimme på morgnarna, alt springer, men rör mig dock konstant på jobbet under dagarna men går ändå inte ner ett dugg. nötter och avocado är det jag funderar att dra ner på då det är troligen det mest kaloritätaste jag äter och som jag äter i princip varje dag. Jag har alltid haft otroligt lätt att gå upp i vikt och hör ofta av folk som ser mina portioner att det är för lite, men jag kan verkligen inte äta mer då jag i så fall skulle gå upp massor direkt.

Tacksam för råd och tips även ang. träning, gärna från andra som går på växtbaserad diet!...
Hur lång är du och vad väger du? Hur många kalorier säger ein app att du skall äta för att vara viktstsbil/gå ner i vikt?
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-28, 18:12   #19
Annira
Registered User
 
Anniras avatar
 
Reg.datum: Jul 2017
Ort: Aberdeen, Skottland
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av Jompi Visa inlägg
Man får se upp med lifesum då många lägger in kalorier fel och skiljer inte på kokat / torrt.
Ja, jag har försökt att vara medveten om det och valt från torrvara eftersom det är säkrast att få det korrekt uträknat då.
Annira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-28, 18:18   #20
Annira
Registered User
 
Anniras avatar
 
Reg.datum: Jul 2017
Ort: Aberdeen, Skottland
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av lowdice Visa inlägg
Hur lång är du och vad väger du? Hur många kalorier säger ein app att du skall äta för att vara viktstsbil/gå ner i vikt?
1.68, 65 kg.
ca 1400 kcal
Annira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-28, 18:24   #21
Annira
Registered User
 
Anniras avatar
 
Reg.datum: Jul 2017
Ort: Aberdeen, Skottland
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Kan ingenting om just PCOS, men om man har ovanligt lätt för att gå upp i vikt genetiskt så får man nog acceptera att man inte kan bli supersmal på ett hälsosamt sätt.

Att äta så lite som 1000 kcal och dra ned ännu mer samtidigt som du tränar intensivt låter som en bra idé om du vill hamna på sjukhus. Prata med din läkare om hur du ska lägga upp kosten.
Nä, det är väl dumt, men jag vet inte hur jag annars ska göra. Kanske handlar det bara om att vara än mer noga mer uträkningar osv, verkar som att jag räknat t.ex. havregrynen på morgonen lite fel. (1 dl -190 kcal snarare än 111kcal som jag räknat tidigare)
Annira är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)