Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-01, 09:38   #13021
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Halvårsrapport

Som ni har väntat!

Utvecklingen för portföljen dessa 6 månader har varit drygt +30%. OMXSPI samma period har gått -5%.
Det har fortsatt i ungefär som förväntat. Ett jämt ökande jämfört med index över tid är det som jag vill se och det är precis vad som skett.





Innehaven dessa 6 månader har fluktuerat runt 40 bolag, hyfsat jämt fördelade som i snitt presterar bättre än index är vad som ger den där ökningen jämfört med index.
Vissa bolag går riktigt bra, en del lite sämre. Men med en bra diversifiering så jämnar det ut sig. Jag handlar/byter ut gissningsvis 1-5% av portföljen i veckan om inget speciellt inträffat marknadsmässigt.





Drygt en tredjedel av innehavet i USD.
Känns bra att vara något diversifierad i valutaväg också tycker jag, även om det inte har varit en aktivt vald parameter i min strategi.





Utveckling för mina innehav som de är just nu. Vissa har gått riktigt bra, andra mindre bra, men i snitt bättre än börsen i helhet.





Har roat mig i att extrapolera resultatet (d.v.s. ca +60%/år) detta halvår över tio år. Som exempel; Grafen nedan visar då att med 50.000 investerat idag har man knappt 7 miljoner om 10 år.
Ett halvår är naturligtvis ingen tid alls att dra några slutsatser över en längre tid utan mest som en morot och för att åskådliggöra att det är tiden man är investerad och ränta-på-ränta effekten som ger de verkliga resultaten över tid.

Även med en årlig avkastning på 8-10% som index är det tiden man är investerad i kombination med ränta-på-ränta som ger den där exponentiella utvecklingen på kapitalet. Så om det är någon som inte ännu läst om ränta-på-ränta så rekommenderar jag att googla och läsa på! Tack till "Livet" här på brädan för mattehjälp för grafen.





Avslutningsvis...

"9 av 10 investerare gör bättre i att investera i indexfonder än att aktivt försöka slå börsen." "Väldigt få lyckas slå börsen över en längre tidsperiod." Det är meningar som påminner sig ibland.

Har jag bara haft tur? Det är möjligt. Jag vill ju inte tro det, med tanke på diversifieringen och en jämn överprestation jämfört med börsen. Men det ska bli spännande att se, resultaten framåt får avgöra detta.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 10:22   #13022
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Halvårsrapport
Avslutningsvis...

"9 av 10 investerare gör bättre i att investera i indexfonder än att aktivt försöka slå börsen." "Väldigt få lyckas slå börsen över en längre tidsperiod." Det är meningar som påminner sig ibland.

Har jag bara haft tur? Det är möjligt. Jag vill ju inte tro det, med tanke på diversifieringen och en jämn överprestation jämfört med börsen. Men det ska bli spännande att se, resultaten framåt får avgöra detta.
Ja du, du ligger ju med väldigt mycket i teknologi verkar det som? Då blir det ju lite vanskligt att jämföra sig med ett brett index. En "vanlig" tech-fond som tex BGF World Technology A2 har presterat +29,45% i år (avgift 1,50%).

Men riktigt bra ändå. Hoppas du får fortsatta framgångar.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 10:39   #13023
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Ja du, du ligger ju med väldigt mycket i teknologi verkar det som? Då blir det ju lite vanskligt att jämföra sig med ett brett index. En "vanlig" tech-fond som tex BGF World Technology A2 har presterat +29,45% i år (avgift 1,50%).

Men riktigt bra ändå. Hoppas du får fortsatta framgångar.
Tack

Jag är i syltburken i de branscher som går bra, och nu är det mycket tech. Skulle en annan bransch ta över taktpinnen skulle min portfölj också byta inriktning. Då skulle det vara konstigt att jämföra med "techindex". Därför jämför jag med OMSXPI (hellre OMXSGI, men det indexet erbjuder inte Nordnet). Samt att det är väl vanligast att jämföra med breda index.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 14:34   #13024
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Snyggt!

Gällande avkastningsuträkningen i matematiktråden så kan jag tillägga att det var baserat på ett år med 365 dagar men aktiemarknaden är bara öppen runt 250 dagar per år eller så. Så från 1 januari till 31 december är den totala avkastningen samma men den dagliga avkastningen blir annorlunda eftersom helgdagar så står aktiemarknaden stilla.
Man kan alltså räkna ut snittavkastningen per kalenderdag (som vi gjorde i matematiktråden) eller snittavkastningen per börsdag. Ekvationen är densamma, man byter bara ute 365 mot antalet börsdagar för det gällande året.

Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Halvårsrapport

Som ni har väntat!

Utvecklingen för portföljen dessa 6 månader har varit drygt +30%. OMXSPI samma period har gått -5%.
Det har fortsatt i ungefär som förväntat. Ett jämt ökande jämfört med index över tid är det som jag vill se och det är precis vad som skett.





Innehaven dessa 6 månader har fluktuerat runt 40 bolag, hyfsat jämt fördelade som i snitt presterar bättre än index är vad som ger den där ökningen jämfört med index.
Vissa bolag går riktigt bra, en del lite sämre. Men med en bra diversifiering så jämnar det ut sig. Jag handlar/byter ut gissningsvis 1-5% av portföljen i veckan om inget speciellt inträffat marknadsmässigt.





Drygt en tredjedel av innehavet i USD.
Känns bra att vara något diversifierad i valutaväg också tycker jag, även om det inte har varit en aktivt vald parameter i min strategi.





Utveckling för mina innehav som de är just nu. Vissa har gått riktigt bra, andra mindre bra, men i snitt bättre än börsen i helhet.





Har roat mig i att extrapolera resultatet (d.v.s. ca +60%/år) detta halvår över tio år. Som exempel; Grafen nedan visar då att med 50.000 investerat idag har man knappt 7 miljoner om 10 år.
Ett halvår är naturligtvis ingen tid alls att dra några slutsatser över en längre tid utan mest som en morot och för att åskådliggöra att det är tiden man är investerad och ränta-på-ränta effekten som ger de verkliga resultaten över tid.

Även med en årlig avkastning på 8-10% som index är det tiden man är investerad i kombination med ränta-på-ränta som ger den där exponentiella utvecklingen på kapitalet. Så om det är någon som inte ännu läst om ränta-på-ränta så rekommenderar jag att googla och läsa på! Tack till "Livet" här på brädan för mattehjälp för grafen.





Avslutningsvis...

"9 av 10 investerare gör bättre i att investera i indexfonder än att aktivt försöka slå börsen." "Väldigt få lyckas slå börsen över en längre tidsperiod." Det är meningar som påminner sig ibland.

Har jag bara haft tur? Det är möjligt. Jag vill ju inte tro det, med tanke på diversifieringen och en jämn överprestation jämfört med börsen. Men det ska bli spännande att se, resultaten framåt får avgöra detta.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 14:47   #13025
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Snyggt!

Gällande avkastningsuträkningen i matematiktråden så kan jag tillägga att det var baserat på ett år med 365 dagar men aktiemarknaden är bara öppen runt 250 dagar per år eller så. Så från 1 januari till 31 december är den totala avkastningen samma men den dagliga avkastningen blir annorlunda eftersom helgdagar så står aktiemarknaden stilla.
Man kan alltså räkna ut snittavkastningen per kalenderdag (som vi gjorde i matematiktråden) eller snittavkastningen per börsdag. Ekvationen är densamma, man byter bara ute 365 mot antalet börsdagar för det gällande året.
Tack för headsupen.
Jo, jag petar in antalet kalenderdagar hittills (182 & counting) i ekvationen, och vad avkastningen varit på dessa 182 dagar, ca +30%. Det blir ju ett snitt över detta halvåret, helgdagar inräknat.

PHP-kodexempel om det är någon som vill göra samma sak:

/************** FÖR ATT RÄKNA UT DAGSPROCENT ************************
$avkastning = 1.42; // +42%
$nthRoot = 365; //om hur många dagar ska avkastningen inträffa?

echo $dagsprocent = pow($avkastning, (1/$nthRoot)) -1;
************************************************** *******************/

sen tar man $kapital = $kapital+($kapital*$dagsprocent); för varje dag i en loop för att få fram kurvan.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2020-07-01 klockan 14:56.
Fredszky är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 10:16   #13026
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 621
Fin avkastning Fredszky.

Jag har varit sugen på Tesla länge men har bestämt mig för att stå över. På ett sätt vill jag gå in, men det finns för många risker.

Hörde ett bra citat häromdagen: "En missad uppgång är inte en förlust".
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 11:15   #13027
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Fin avkastning Fredszky.

Jag har varit sugen på Tesla länge men har bestämt mig för att stå över. På ett sätt vill jag gå in, men det finns för många risker.

Hörde ett bra citat häromdagen: "En missad uppgång är inte en förlust".
Jag tror på Tesla (även) på lång sikt.
Jag köpte runt 2016, tröttnade efter något år då det trampade sidledes runt 350 eller vad det låg på då. Nu har den gått upp 200% sen dess. Ska bli intressant att se vad som händer nu när Q2-rapporten släpps.

Varför inte gå in med en mindre summa? 5% av portföljen.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 13:42   #13028
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Hepp
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2020-07-02 klockan 13:44.
Fredszky är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 13:53   #13029
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 621
Där ser man!
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 14:07   #13030
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 621
Har lagt en order. Brukar inte handla på impuls men yolo.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 15:04   #13031
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Gratulerar alla Tesla-ägare!
__________________
P r o f e . t
Fredszky är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 06:52   #13032
Osukaru
Registered User
 
Osukarus avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Sthlm
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Gratulerar alla Tesla-ägare!
Så sjukt. Jag satt och tjatade om Tesla och Elon när tesla låg på 250$ men satte aldrig en spänn i det. En riktig disruptor inom bilbranschen. Nu är det för dyrt dock.
Osukaru är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 07:12   #13033
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Här har börsåret också varit bra, trots att jag fortsatt är ~50% likvid.
  • 17 life-science aktier
  • 2 hedgefonder
  • XACT Högutdelande

Största aktieinnehav (med stor marginal) är Sedana Medical och 2cureX, som bägge ligger på strax över 4% av totala portföljen.


__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130

Senast redigerad av svag74 den 2020-07-03 klockan 07:14.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 08:24   #13034
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Här har börsåret också varit bra, trots att jag fortsatt är ~50% likvid.
  • 17 life-science aktier
  • 2 hedgefonder
  • XACT Högutdelande

Största aktieinnehav (med stor marginal) är Sedana Medical och 2cureX, som bägge ligger på strax över 4% av totala portföljen.


Och då åkte jag även på en stjärnsmäll i Asarina, och lämnade den på -80%
Definitivt sånt som händer i denna branch (Life-science).
Annat som händer är att åren går, och går, och går, och det självklara caset rör sig inte ur fläcken....förrän plötsligt....

Tålamod!
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 08:38   #13035
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Osukaru Visa inlägg
Så sjukt. Jag satt och tjatade om Tesla och Elon när tesla låg på 250$ men satte aldrig en spänn i det. En riktig disruptor inom bilbranschen. Nu är det för dyrt dock.
Lätt att vara efterklok

För dyrt nu? Vad baserar du det på? Jag tror det är billigt i förhållande vad den kommer att stå i om 10 år.
Som jag ser det håller Tesla på att ta över bilmarknaden totalt.
Men du kan (också) ha rätt i närtid. Elon sa ju för ett tag sen att aktien är för dyr i hans opinion, och han har rätt bra insyn gissar jag

Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Här har börsåret också varit bra, trots att jag fortsatt är ~50% likvid.
  • 17 life-science aktier
  • 2 hedgefonder
  • XACT Högutdelande

Största aktieinnehav (med stor marginal) är Sedana Medical och 2cureX, som bägge ligger på strax över 4% av totala portföljen.


Stabilt! Du seglade över kraschen rätt lugnt där

Det verkar som att vi kör efter lite samma tänk; att vara diversifierad på många (och möjligen lite vassare/högre risk) bolag. Och med bra resultat! Speciellt med tanke på att du ligger så pass mycket likvid.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2020-07-03 klockan 08:39.
Fredszky är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)