Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-20, 16:18   #181
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Haha ja så må det vara hos er men det betyder inte att jag ska ta fallet för vad andra tillskriver mig, det är ju eran tillskrivning isåfall som är homofob, inte mitt akademiska intresse för om någon är gay. Är du fördomsfull mot mig bara för att jag är WT? Fy fan.

(allvarligt talat så är det ju just det som ni borde inse isåfall, för så borde det ju vara. Det ska väl vara helt okej att fråga någon om de är gay, inte för att försöka vara förolämpande, utan just för att man frågar för att man vill veta, som om man frågar om någon är hungrig, då är det ju inte en pik för att de skulle vara fattiga eller whatever utan för att man vill veta om de är hungriga?)
Klart det kan vara okej att fråga folk vad de har för sexuell läggning (dock kan nog folk ta illa upp ifall en främmande person gör det). Men knappast att det skulle handla om det ifall du frågar din polare på gymmet om han är bög.

Du vet såklart att han inte är gay, men tycker att hans kläder kanske påminner om typiska kläder som du tänker dig att en bög skulle ha på sig. Anledningen till att du frågar är för att hans kläder inte passar in med vad du redan känner till om hans läggning (hetero) och att detta utgör en humoristisk paradox. Speciellt "kittlande" eftersom det (fortfarande) är lite tabu att vara bög även 2019. Inte alls tabu på samma sätt som för trettio år sedan kanske. Men denna "heteronorm" finns fortfarnade, och försvinner inte hux flux bara för att du vill låtsas som att den inte existerar.

Du kan ju påstå alla möjliga saker, men den enda du lurar är dig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Ni övriga menar alltså att om ni vill förolämpa någon så säger ni att de är bögar? Vad fan är det för fel på er isåfall?
Ja, vilken nyhet att ordet "bög" används som en förolämpning. Det har du aldrig hört förut eller?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 16:22   #182
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Klart det kan vara okej att fråga folk vad de har för sexuell läggning (dock kan nog folk ta illa upp ifall en främmande person gör det). Men knappast att det skulle handla om det ifall du frågar din polare på gymmet om han är bög.

Du vet såklart att han inte är gay, men tycker att hans kläder kanske påminner om typiska kläder som du tänker dig att en bög skulle ha på sig. Anledningen till att du frågar är för att hans kläder inte passar in med vad du redan känner till om hans läggning (hetero) och att detta utgör en humoristisk paradox. Speciellt "kittlande" eftersom det (fortfarande) är lite tabu att vara bög även 2019. Inte alls tabu på samma sätt som för trettio år sedan kanske. Men denna "heteronorm" finns fortfarnade, och försvinner inte hux flux bara för att du vill låtsas som att den inte existerar.

Du kan ju påstå alla möjliga saker, men den enda du lurar är dig själv.



Ja, vilken nyhet att ordet "bög" används som en förolämpning. Det har du aldrig hört förut eller?
Ja men ge fan i att använda det som en förolämpning då?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 16:32   #183
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Ja men ge fan i att använda det som en förolämpning då?
Vad svamlar du om? När använde jag det ordet som en förolämpning?

Jag säger att ordet "bög" används de facto som en förolämpning i svenska språket vare sig du vill det eller inte.

Ditt humoristiska användande av ordet kommer sig nästan garanterat av att det under lång tid ansetts "omanligt" och "fult" att vara gay. Ordet har en negativ klang helt enkelt (eftersom det ansetts vara negativt att vara gay).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 16:39   #184
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad svamlar du om? När använde jag det ordet som en förolämpning?

Jag säger att ordet "bög" används de facto som en förolämpning i svenska språket vare sig du vill det eller inte.

Ditt humoristiska användande av ordet kommer sig nästan garanterat av att det under lång tid ansetts "omanligt" och "fult" att vara gay. Ordet har en negativ klang helt enkelt (eftersom det ansetts vara negativt att vara gay).
Att du säger att ordet de facto är en förolämpning är samma sak som att använda det som en förolämpning.

Att det används som en förolämpning av andra skiter väl jag i? Det är inte mitt fel att de personerna är puckade.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 16:45   #185
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Att du säger att ordet de facto är en förolämpning är samma sak som att använda det som en förolämpning.
Nu får du väl ge dig. Om jag säger att det fanns nazister i tyskland på trettiotalet, är jag judehatare då helt plötsligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Att det används som en förolämpning av andra skiter väl jag i? Det är inte mitt fel att de personerna är puckade.
Ja, du får väl skita i det bäst du vill. Men du får ju också finna dig i att du blir bedömd av andra utifrån vad du häver ur dig.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 16:49   #186
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nu får du väl ge dig. Om jag säger att det fanns nazister i tyskland på trettiotalet, är jag judehatare då helt plötsligt?
Hur kan du inte se hur det är förolämpande mot bögar att säga att det är en förolämpning att kalla någon för bög?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 16:59   #187
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Hur kan du inte se hur det är förolämpande mot bögar att säga att det är en förolämpning att kalla någon för bög?
Du får låtsas bäst du vill. Men det gör det inte mindre sant för det.

Sen kan man såklart "återkräva" ordet för att försöka bli av med den negativa klangen. Men det är inte samma sak som att hålla för öronen och säga "lalalala". Och om man använder ordet på ett sätt som uppkommit pga den negativa klangen så tror jag inte det direkt hjälper till med "återkrävandet" heller.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 17:03   #188
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får låtsas bäst du vill. Men det gör det inte mindre sant för det.

Sen kan man såklart "återkräva" ordet för att försöka bli av med den negativa klangen. Men det är inte samma sak som att hålla för öronen och säga "lalalala". Och om man använder ordet på ett sätt som uppkommit pga den negativa klangen så tror jag inte det direkt hjälper till med "återkrävandet" heller.
Vadå låtsas? Låtsas jag bara ha den här ståndpunkten eller vadå?

Eller förstår du inte att din envishet med att klassa homosexualitet som något negativt är obra?

Eller är det själva ordet "bög", jämfört med homo eller gay som du har hakat upp dig på? För de används ju på exakt samma sätt.

Det är ju du som försöker solidifiera ordets negativitet och därför gör det omöjligt att försöka återkräva det. Sitt inte och skriv att jag använder ordet på det sättet.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 17:10   #189
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Häromveckan sa jag till en polare som hade renoverat vardagsrummet jävligt snyggt att det var riktigt bögigt, givetvis med glimten i ökat och hänsyftar till att bögar är kända för att vara duktiga på inredning o.s.v. Du hade väl blivit förbannad och gett mig en rallarsving men det är inte mitt fel, det är ditt.

"Att kalla någon för efterbliven är en förolämpning för att efterblivna är korkade." Det uttalandet är en förolämpning mot efterblivna.

Att kalla någon för bögig för att de har tights är inte en förolämpning mot varken tightsanvändaren eller bögar. Om de inte väljer att tycka att det är en förolämpning för att de hatar tanken på att vara homosexuella eller är homofober.

Nu är jag uttråkad på att dra samma sak med 6 olika personer, 1 efter den andre.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 17:13   #190
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Vadå låtsas? Låtsas jag bara ha den här ståndpunkten eller vadå?

Eller förstår du inte att din envishet med att klassa homosexualitet som något negativt är obra?

Eller är det själva ordet "bög", jämfört med homo eller gay som du har hakat upp dig på? För de används ju på exakt samma sätt.

Det är ju du som försöker solidifiera ordets negativitet och därför gör det omöjligt att försöka återkräva det. Sitt inte och skriv att jag använder ordet på det sättet.
Språk är en kollektiv historia. Ordens betydelse kommer sig av att "alla" är överens om vad de står för och hur de värderas. Så om du använder vissa ord på ett sätt som du själv bestämt dig för, medans resten av befolkningen använder ordet på ett annat sätt så lurar du bara dig själv.

Sen är det ju såklart så att språket förändras över tid, och att vissa ord går från att vara neutrala till att bli negativt laddade, och vice versa. Men jag håller som sagt inte med dig om att ordet "bög" skulle vara neutralt. Det kanske håller på att bli mer neutralt, eftersom homosexualitet blir mer och mer normaliserat.

Jag klassar inte homosexualitet som nåt dåligt. Jag säger att det historiskt sett ansetts vara dåligt, och att denna negativa klang finns kvar i språket.

Jag är inte intresserad av att cementera denna negativa klang. Men jag tror inte heller man blir av med den genom att låtsas som att den inte existerar. Den negativa klangen kommer efterhand försvinna när fördommar mot homosexuella försvinner.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 17:16   #191
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Häromveckan sa jag till en polare som hade renoverat vardagsrummet jävligt snyggt att det var riktigt bögigt, givetvis med glimten i ökat och hänsyftar till att bögar är kända för att vara duktiga på inredning o.s.v. Du hade väl blivit förbannad och gett mig en rallarsving men det är inte mitt fel, det är ditt.

"Att kalla någon för efterbliven är en förolämpning för att efterblivna är korkade." Det uttalandet är en förolämpning mot efterblivna.

Att kalla någon för bögig för att de har tights är inte en förolämpning mot varken tightsanvändaren eller bögar. Om de inte väljer att tycka att det är en förolämpning för att de hatar tanken på att vara homosexuella eller är homofober.

Nu är jag uttråkad på att dra samma sak med 6 olika personer, 1 efter den andre.
Jag är inte ett dugg förbannad på hur du använder ordet bög. Jag tycker bara ditt resonemang är rätt bakvänt.

EDIT: Jag säger alltså inte att ordet "bög" är en förolämpning för att det är en dålig egenskap att vara homosexuell. Jag säger att det är en förolämpning för att ordet "bög" har en negativ klang. Man kan i princip säga att ordet "bög" (eller "gay" eller "homo") kan sägas ha fått betydelsen "bög, och därför mindre värd man som det är okej att driva med". Det betyder inte nödvändigtvis att alla som säger ordet "bög" menar denna negativa betydelse.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-11-20 klockan 17:24.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 17:52   #192
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Jag tycker Aryt bör dyka upp och styra upp detta
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 18:20   #193
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Jag tycker Aryt bör dyka upp och styra upp detta
Kan inte argumentera själv?

Och Aryt???





__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 18:28   #194
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Kan inte argumentera själv?

Och Aryt???





Va ej seriös
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 18:30   #195
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Va ej seriös
Ah dåså
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)