Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-02-14, 12:45   #16
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Jag har alltid haft svag bak så det beror nog på det
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 12:48   #17
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag har alltid haft överutvecklad stjärt. En sån där riktig hockeyröv som får tjejer att bli avundsjuka och som gör det svårt att köpa jeans som passar. Betyder det att jag har bra marklyftsteknik?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 13:09   #18
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Kan dåligt utvecklat rövparti bero på smala höfter? Jag har väldigt smal midja och höfter. V-form DELUXE
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 14:52   #19
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag har alltid haft överutvecklad stjärt. En sån där riktig hockeyröv som får tjejer att bli avundsjuka och som gör det svårt att köpa jeans som passar. Betyder det att jag har bra marklyftsteknik?
Kan betyda att du har styrka i marklyftet. Teknik vet jag inte. Men troligen kan tekniken vara avgörande för lyftet när du banar in fel lyftteknik till din naturliga marklyftsteknik...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 15:14   #20
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Tycker att det jag experimenterat fram styrker detta. Utföra nått topset mark i veckan för att behålla färdigheten, hip thrusts och good mornings i höga repstalet för att utveckla muskelmassan (röv, rygg, baksida lår). Lite samma med böj bak, 3 set 2ggr/vecka, resterande är komplement i höga repsantalet för att stimulera muskler. Behåller färdigheten i de tre stora, bygger bra med muskler och sliter inte lika mycket på nervsystemet.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 15:16   #21
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Förstår för övrigt inte att folk klagar på när något bygger röv. Iom att dessa människor ofta tränar för att få brudar borde de vara medvetna om hur mycket brudar gillar en bra stjärt.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 16:20   #22
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Förstår för övrigt inte att folk klagar på när något bygger röv. Iom att dessa människor ofta tränar för att få brudar borde de vara medvetna om hur mycket brudar gillar en bra stjärt.
Det är förnedrande när en tjej klämmer en om stjärten och berömmer den. Värderar min stolthet över brudars objektifiering av min kropp.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 16:25   #23
mallow
Registered User
 
mallows avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 67
Har inte någon större koll på Mike Israetel men när jag hört honom prata om stimulus to fatigue ratio har det varit mer i kontext om reps in reserve/volym. Hans poäng var att det fanns ett linjärt samband mellan hur nära man tar sina set till failure och muskeltillväxt, ju närmare desto bättre, men ett exponentiellt samband mellan "fatigue" och närhet till failure, vilket innebär att set till eller bortom failure är väldigt stimulerande för muskeluppbyggnad men samtidigt samlar man på sig exponentiellt mer "fatigue" för kanske inte så stor vinst, jämfört med om man hittar en bättre sweet spot i ration runt 2 reps från fail.
__________________
“Stay committed to your decisions, but stay flexible in your approach.”
mallow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 21:01   #24
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
lite det som är risken med "tunga basövningar" är just att de bränner krut på något som inte ska skjutas om målet inte är övningen i sig.
Om tanken är en stor stark rygg är det kanske inte det smartaste att anstränga ben, armar, händer och mage samtidigt. Det är inte säkert att resultatet blir sämre, men det blir jobbigare och tar mer tid för att få samma resultat.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-15, 06:54   #25
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av mallow Visa inlägg
Har inte någon större koll på Mike Israetel men när jag hört honom prata om stimulus to fatigue ratio har det varit mer i kontext om reps in reserve/volym. Hans poäng var att det fanns ett linjärt samband mellan hur nära man tar sina set till failure och muskeltillväxt, ju närmare desto bättre, men ett exponentiellt samband mellan "fatigue" och närhet till failure, vilket innebär att set till eller bortom failure är väldigt stimulerande för muskeluppbyggnad men samtidigt samlar man på sig exponentiellt mer "fatigue" för kanske inte så stor vinst, jämfört med om man hittar en bättre sweet spot i ration runt 2 reps från fail.
Du har rätt. Nu tog jag bara upp övningar men han tar upp dessa saker. Israetelär mer spelande med volymen och alla har säkert lagt märke till att träning till fail troligtvis tar mer än det ger. Jag själv som har tränat långt över 10 år började fundera att jag kanske t.o.m gör för hårda set rent generellt för några stora styrkeökningar är inte att vänta sig. Kroppen behöver mera stimulus men t.ex återhämtningen är en faktor som gör att man kan dra det för öångt
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)