Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-02-14, 07:53   #1
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Stimulus/fatigue ration

Mike Israetel snackade om detta på ett yt-klipp. Vad det i korthet menas är att om målet är att bygga framsida lår så är t.ex sumoböj en sämre övning än smala highbar-squats för att det tar sämre på låren och äter mer energi sett till vad man får ut av det. Jag kom att tänka på detta när många nybörjare frågar om just basövningar. Jag själv har alltid variy av den åsikten att t.ex marklyft inte är en optimal övning om målet är hypertrofi. Marklyft äter helt enkelt för mycket energi från resten av träningen.
Det är förståss svårt när man kan tänka att kick-backs för triceps borde vara optimalt då man för grym pump men själva övningen är lätt.
Vad tycker ni är sådana övningar som kanske har för hög starus sett till dess effekt för hypertrofi?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 08:31   #2
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 611
Tycker det låter vettigt och resonerar själv på det sättet vid val av övningar. Dvs att muskeln ska stimuleras maximalt samtidigt som den totala känslan av ansträngning och utmattning i hela kroppen är relativt låg. Därför tycker jag roddmaskiner och sälrodd är bättre än stående skivstångsrodd t.ex. Vid stående skivstångsrodd är jag slut i hela jävla kroppen innan latsen är slut. Jag vill bli trött i den muskel jag tränar, inte bli svimfärdig av att hela kroppen blir överbelastad.
Bandid0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 08:54   #3
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Tror på en blandning av upplevd trötthet och hur rolig man tycker övningen är.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 08:57   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag tänker att man bara kan ignorera känslan av att vara trött i kroppen, så det är en ickefråga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 09:00   #5
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tänker att man bara kan ignorera känslan av att vara trött i kroppen, så det är en ickefråga.
Att jag inte tänkt på det innan. Tack.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 09:13   #6
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Just marklyft tycker jag är en ganska värdelös övning för hypertrofi. Nu kör jag kanske 15 arbetsset mark i veckan, och det påverkar kraftigt resten av träningen, eller till och med orken att ta sig till gymmet under hela veckan. För vadå? Inte så jävla mycket. Har aldrig märkt någon särskild muskeltillväxt förutom i trapsen, erektorerna och stjärten, vilket inte är så sexiga områden för mig som discogymmare.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 09:22   #7
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Just marklyft tycker jag är en ganska värdelös övning för hypertrofi. Nu kör jag kanske 15 arbetsset mark i veckan, och det påverkar kraftigt resten av träningen, eller till och med orken att ta sig till gymmet under hela veckan. För vadå? Inte så jävla mycket. Har aldrig märkt någon särskild muskeltillväxt förutom i trapsen, erektorerna och stjärten, vilket inte är så sexiga områden för mig som discogymmare.
När marklyftsmaffian tvingade mig att köra oproportionerligt mycket marklyft fick jag extremt grova muskler precis över ländryggen. Jag vet inte vad de heter, men de som är längst ner på bilden här under. Det såg efterblivet ut. Som en rostbiff på vardera sidan ryggraden.

KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 09:24   #8
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
När marklyftsmaffian tvingade mig att köra oproportionerligt mycket marklyft fick jag extremt grova muskler precis över ländryggen. Jag vet inte vad de heter, men de som är längst ner på bilden här under. Det såg efterblivet ut. Som en rostbiff på vardera sidan ryggraden.

Eller hur. Tror det är erektorerna som ser ut som falukorvar.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 09:47   #9
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Marklyft är inte en dålig övning men om jag kör 3 tunga set så får grym pump som påverkar resten av passet. Träningsvärken kan också försvåra benträningen. Marklyften kräver för mig lång vila mellan seten så jag tycker inte det är opti. Detta gäller ej alla
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 10:13   #10
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Jag har kvar marklyft på schemat just för att det ger så bra pump och träning för hela överkroppen. Kan inte aktivera kroppen på det viset med några andra övningar. Tidseffektivt är det också. Vilan beror ju på hur mycket man lastar stången. Jag tycker det räcker med 60/70% av 1rm för att få bra träningseffekt. 20-30 reps fördelat på 5-6 set. Man blir inte stark på det viset men man aktiverar överkroppen på ett grymt sätt med en övning.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 10:17   #11
Trapz
Registered User
 
Trapzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 683
Mina ben har växt mycket mer sedan jag började med frontböj istället för vanliga knäböj, trots mycket lägre vikt på stången.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Trapz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 10:29   #12
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
jag har inga rostbiffar på nedre delen av ryggen och jag markar en bra bit över 300
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 10:32   #13
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
jag har inga rostbiffar på nedre delen av ryggen och jag markar en bra bit över 300
Du kanske tränar resten av ryggen proportionerligt. Marklyftsmaffian har dig inte i sitt grepp.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 11:05   #14
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 611
Jag tror att erektorerna kan överutvecklas av dålig teknik/felbelastning. Har läst om detta i någon vetenskaplig källa.
Bandid0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 12:31   #15
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
jag har inga rostbiffar på nedre delen av ryggen och jag markar en bra bit över 300
Beror på att du använder rumpan i dina lyft i stor utsträckning och ofta gör bra marklyftare precis det och de som är sämre använder erektorerna i större grad.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)