Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-12, 19:00   #61
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det är en intressant strategi det där att förneka ett folks kultur, särart och existens. Turkar gör så mot Kurder. De finns inte, de är "bergsturkar". Men vi gör så mot oss själva. Förnekar vår egen existens. Kalergi skulle vart stolt.
Hmm
Citat:
Genocide is intentional action to destroy a people (usually defined as an ethnic, national, racial, or religious group) in whole or in part.
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-12, 19:24   #62
Dissector
Steve is teh shit!
 
Dissectors avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 2 135
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det är en intressant strategi det där att förneka ett folks kultur, särart och existens. Turkar gör så mot Kurder. De finns inte, de är "bergsturkar". Men vi gör så mot oss själva. Förnekar vår egen existens. Kalergi skulle vart stolt.
Har det någon betydelse i sammanhanget ifall det de påstår är sant eller inte, när det gäller kulturens ursprung alltså? Jag påstår inget alltså utan det är en genuin fråga. Det skulle ju egentligen kunna betraktas som "förnekande av kultur" även om det är sant, om syftet är att få någon att känna sig rotlös. Frasen "What is truly Scandinavian? Absolutely nothing" kan ju tolkas mer som en värdering än ett faktamässigt påstående om ursprung, och då kan det ju kanske likna ett slags "kulturförnekande" oavsett om köttbullen faktiskt är uppfunnen här eller inte. I så fall är det ju inte påståendet att vår kultur i många avseenden härstammar utifrån i sig som är kontroversiellt (fakta får man ju faktiskt leva med oavsett hur det får en att känna), utan andemeningen i presentationen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon
Hädanefter kallar du mig Fjodor!
Dissector är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-12, 20:04   #63
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Dissector Visa inlägg
Har det någon betydelse i sammanhanget ifall det de påstår är sant eller inte, när det gäller kulturens ursprung alltså? Jag påstår inget alltså utan det är en genuin fråga. Det skulle ju egentligen kunna betraktas som "förnekande av kultur" även om det är sant, om syftet är att få någon att känna sig rotlös. Frasen "What is truly Scandinavian? Absolutely nothing" kan ju tolkas mer som en värdering än ett faktamässigt påstående om ursprung, och då kan det ju kanske likna ett slags "kulturförnekande" oavsett om köttbullen faktiskt är uppfunnen här eller inte. I så fall är det ju inte påståendet att vår kultur i många avseenden härstammar utifrån i sig som är kontroversiellt (fakta får man ju faktiskt leva med oavsett hur det får en att känna), utan andemeningen i presentationen.
Logiken de använde är ekvivalent med att säga att fil inte är fil because komjölk och bakteriekultur.
Klein är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-12, 20:08   #64
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Känner mest det var ett rejält magplask ifrån dem och deras hantering av det ny i efterhand gör bara saken värre.
Skylla på att kampanjen blivit kapad etc etc
Magnus N är uppkopplad nu  
Gammal 2020-02-12, 20:54   #65
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Det jag blir upprörd över att de så fatalt misslyckade - med allt.

Om vi tittar på vad de ville förmedla med reklamvideon

Citat:
”SAS är ett skandinaviskt flygbolag som flyger resenärer till, från och inom Skandinavien. Vi står bakom budskapet i filmen som handlar om att resor berikar oss.När vi reser både influerar vi och influeras av andra. De erfarenheter vi tar med oss från våra resor påverkar oss som individer men också våra samhällen.
Ingen - INGEN - säger emot detta. Alla är HELT med. Det är inget konstigt. Vem som helst som gått ut mellanstadiet förstår att kultur och hur vi utvecklas styrs genom utbyte av idéer, kunskap etc. som flyter över nationsgränser och fan allt. INGEN säger något annat. Men när man ska presentera något sådant så väljer man att bara rakt av "DET FINNS INGE SKANDINAVISKT ALLT ÄR EN KOPIA KÖTTBULLARNA ÄR FRÅN TURKIET ÅR 1200!!!!!!!1111". Om man då tar det som förmedlas i reklamfilmen, mot vad man vill förmedla "resor berikar oss" så är det fanemig häpnadsväckande

(1) Hur tänkte reklambyrån? Hur kunde de missa så fatalt?
(2) Vem på SAS godkände reklamvideon? Någon är beställaren, där man brainstormat fram vad man vill förmedla - hur skjuter man såhär snett?
(3) Fanns det INGEN på SAS som stanna de upp och sa "Hmm, är det ingen som tror att detta ... kan ... missuppfattas? Tänk på allt som har hänt i sociala medier de senaste åren lixom..?"

Bara dom tre punkterna i sig borde resultera i att någon får sparken.

Men sen på detta, hela hanteringen! Vafan, om man får kritik av nazisterna - NAZISTERNA - så vet man väl att man har gjort helt rätt? Om en del av motiveringen av att man tar ner filmsnutten är för att N A Z I S T E R N A var negativa till den så undrar man vem som tog det beslutet och varför den personen fortfarande har ett jobb. Allvarligt. Vem i hela friden uppger det som skäl? Lixom, vafan, om du är en företagare och det kommer en råkommunist och säger att "ditt företag suger" - inte fan kommer du stänga ner ditt företag?

Sen att man jiddrar om det blivit "kapat av en kampanj " eller vad de nu sa. Först får de kalasmycket kritik från nationalisterna - hur kan de bli förvånade att SD skulle komma och säga "åh den här suger juh". Det kan juh inte ha varit någon chock, de måste väl gjort en j*vla plan inför releasen?

Med detta så undrar man då hur de agerade när de lyfte alla svar. De kastade juh verkligen bara mer bensin på en imaginär brasa som istället utvecklade sig till en eldstorm i Australien. Först säger man att de som i början tyckte den sög är del av någon kampanj, vilket resulterar i att på näten snabbar trollarmen från Ryssland upp det och gör det till ett faktiskt driv.Vad i h e l a friden förväntade man sig? Att om vi går ut och anklagar alla för att de är del av ett botnätverk så blir allt bra? Vem kom på det? Varför var det INGEN på SAS som sa "Ajfan, detta sköt snett som fan, ut med ett pressmeddelande som säger att vi ser att vårt budskap har misstolkat <insert budskap>. Vi ber om ursäkt för er som missuppfattat det, vi som skandinaviskt bolag älskar Skandinavien, vi kommer att publicera en ny reklamfilm inom kort så är mer tydlig vad vårt budskap är. Återigen ursäkta"

Men icke.


Jag kokar.. KOKAR! Inte över själva reklamfilmen (som för övrigt hadekunnat vara briljant om de faktiskt följde sitt budskap som de säger att de ville få fram) utan hela hanteringen från SAS. Hur kan man vara så värdelös på detta? Hur? HUR?! HUUUUUUUR?!?!?!?!
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-12, 21:08   #66
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Haha. Hörde folk på gymmet prata om hur värdelös den var också. Fick ge mig och kollade på den.

Trodde det var någon sorts parodi först då jag såg klippet på någon icke officiell youtubekanal
PureWhey är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-12, 21:15   #67
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Trägen vinner, här ska man fan inte vika ner sig. Efter en svettig dag på &Co doppar SAS nu tårna i det pirayafyllda vattnet med en snabbklippt version där de mest dumdryga segmenten är borta. Slutet med svart man/vit kvinna har också hamnat i papperskorgen. Ska verkligen nazister få bestämma hur vi utformar vår reklam?


Senast redigerad av Ladugårdsdörr den 2020-02-12 klockan 21:17.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-12, 21:50   #68
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Trägen vinner, här ska man fan inte vika ner sig. Efter en svettig dag på &Co doppar SAS nu tårna i det pirayafyllda vattnet med en snabbklippt version där de mest dumdryga segmenten är borta. Slutet med svart man/vit kvinna har också hamnat i papperskorgen. Ska verkligen nazister få bestämma hur vi utformar vår reklam?

[YT]Ijhh5J48X9k[./YT]
"Comments are turned off"
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-12, 21:50   #69
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
217 tumme upp
4609 tumme ner

Bra jobbat SAS!
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-12, 22:32   #70
Dissector
Steve is teh shit!
 
Dissectors avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 2 135
Tragiskt att plocka ner den för att folk känner sig kränkta. Folk brukar vara rätt snabba med att prata om yttrandefrihetsproblem när upphovsmakare backar hem på grund av kränkningsanklagelser, men denna gången verkar det välkommet. Jag tyckte också den var osmaklig, och stämmer in i den mesta av kritiken, men man kan ju försöka vara lite konsekvent åtminstone.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon
Hädanefter kallar du mig Fjodor!
Dissector är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-12, 22:57   #71
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Jag kokar.. KOKAR! Inte över själva reklamfilmen (som för övrigt hadekunnat vara briljant om de faktiskt följde sitt budskap som de säger att de ville få fram) utan hela hanteringen från SAS. Hur kan man vara så värdelös på detta? Hur? HUR?! HUUUUUUUR?!?!?!?!
Det var ju inte presentationen som var problemet utan budskapet. Presentationen var helt i linje med budskapet. SAS kan sparka alla "ansvariga" men det spelar ingen roll för vi vet redan att de är genomruttna. Hoppas de går i konkurs.
Klein är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-12, 23:07   #72
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Pizzasallad, det var/är vi ensamma med!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-12, 23:09   #73
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Det enda jag bryr mig om när jag flyger flygplan är att det inte störtar och/eller exploderar (eller på annat vis försöker utplåna mig). Jag bryr mig noll om piloten och/eller företaget är ditten eller datten politiskt, ideologiskt, eller religiöst så länge de inte störtar och/eller exploderar planet när jag åker.

Jag åker med dem för att ta mig från en plats till en annan plats inom en rimlig tid, inte bestämma huruvida jag ser dem som mina fiender eller vänner. Samma sak gäller även vem som lägger brev och småpaket i min brevlåda. Skiter i om det är Löfven eller "Nazze".

Ni som leker upprörda är precis där Rysslands trollfabrik (inkl. KoloKille) vill ha er: upprörda över skit som spelar noll roll i praktiken. Sluta ge trollet uppmärksamhet, bannlys fanskapet, och gå vidare med era liv. Tagga inför, förhoppningsvis, Tokyo 2020!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-12, 23:41   #74
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-12, 23:43   #75
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Det enda jag bryr mig om när jag flyger flygplan är att det inte störtar och/eller exploderar (eller på annat vis försöker utplåna mig). Jag bryr mig noll om piloten och/eller företaget är ditten eller datten politiskt, ideologiskt, eller religiöst så länge de inte störtar och/eller exploderar planet när jag åker.
Då bör du vara orolig när du flyger SAS eftersom företaget uppenbarligen prioriterar "progressivitet" framför att göra sitt jobb. Det kan vara totala dönickar som kollat att planet har alla bitar på plats och det kan sitta en fullkomlig pajas i cockpiten.
Klein är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)