Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-02-17, 14:26   #39391
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Har kört sönder min mage pga den iprenkonsumption läkare rekommenderat för min migrän. Numera är kaffe trigger nummer ett.
Vad bra att du hade skrivit här, har nämligen en dum småfråga om simning Hur svårt är det att simma över den engelska kanalen? Diskuterade detta igår. Skulle du fixa det med ett-två års GEDIGNA förberedelser?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 17:02   #39392
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Vad kostar det att ha en pool? En sån där standardstorlek som de flesta som har pool kör på. Tänker på vatten/el för uppvärmning
__________________
Citat:
Deadlift is pulling off of the floor, and you've got all that gravity down there, but squatting is way up high on your back, so there's not as much gravity
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 17:28   #39393
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Vad kostar det att ha en pool? En sån där standardstorlek som de flesta som har pool kör på. Tänker på vatten/el för uppvärmning
Jag byggde en 8*4m med 1,5m djup och med värmepump.
Har den på 28 grader 4 månader/år vilket drar ca 6000kWh/säsong
Vattnet fyller man bara en gång så det är ingen löpande kostnad. Lite efterfyll bara för det som dunstat.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 17:32   #39394
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vad bra att du hade skrivit här, har nämligen en dum småfråga om simning Hur svårt är det att simma över den engelska kanalen? Diskuterade detta igår. Skulle du fixa det med ett-två års GEDIGNA förberedelser?
Baserat på nedanstående video så kanske det tar typ 3 år av förberedelser (med en jäkla massa simmande). Men då antar jag att man redan är en van simmare innan dess. Annars får man väl kanske inte för sig att göra nåt sådant. Eller det kanske man kan få för sig?



Här en video om någon som studerat fenomenet med maratonsimmning. Det framkommer inte så mycket i videon om exakt vad hon kom fram till. Men det kanske går att få tag på ett dokument om man är riktigt intresserad.


Senast redigerad av svenbanan den 2020-02-17 klockan 17:37.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 19:50   #39395
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Jag byggde en 8*4m med 1,5m djup och med värmepump.
Har den på 28 grader 4 månader/år vilket drar ca 6000kWh/säsong
Vattnet fyller man bara en gång så det är ingen löpande kostnad. Lite efterfyll bara för det som dunstat.
Tack! Inte så farligt, hade fått pröjsa 7500kr med min nuvarande kostnad för el då. Vad hamnar vattnet på för grader om du inte skulle ha någon värmepump eller dyl under en vanlig svensk sommar?
__________________
Citat:
Deadlift is pulling off of the floor, and you've got all that gravity down there, but squatting is way up high on your back, so there's not as much gravity
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 19:54   #39396
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vad bra att du hade skrivit här, har nämligen en dum småfråga om simning Hur svårt är det att simma över den engelska kanalen? Diskuterade detta igår. Skulle du fixa det med ett-två års GEDIGNA förberedelser?
På riktigt (utan våtdräkt) eller fusk (med våtdräkt)?

Kör du våtdräkt, supportbåt och har lite tur med vädret så är det nog inte jättesvårt. Ett år borde inte vara några problem öht om man kan simma någorlunda innan. På riktigt blir det svårare och beror nog mycket på erfarenhet.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 20:02   #39397
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
På riktigt (utan våtdräkt) eller fusk (med våtdräkt)?

Kör du våtdräkt, supportbåt och har lite tur med vädret så är det nog inte jättesvårt. Ett år borde inte vara några problem öht om man kan simma någorlunda innan. På riktigt blir det svårare och beror nog mycket på erfarenhet.
Fast man ska ju ändå hålla på och simma minst 10-12h. Nog känns det som att man behöver längre tid än ett år på sig för att vara hyfsat säker på att greja detta. Fast det beror ju på vad man lägger in i begreppet "simma hyfsat". Ifall man simmat en timme två gånger i veckan i mer än fem års tid så kan jag kanske hålla med dig. Men jag har ju iofs aldrig ägnat mig åt någon slags maratonsimmning heller, så man kanske klarar sig med betydligt mindre.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 20:53   #39398
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Äh, är det ok väder så kan man ligga och flyta. Killen som gjorde första simningen tog nästan 22 timmar på sig.

Finns en som simmat fyra gånger i rad (54 timmar), så så jäkla svårt kan det inte vara.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 20:44   #39399
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
När kan en man klassas som kort?

Jag tycker det är om han är under 195 centimeter lång. Ni då?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 20:46   #39400
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
När kan en man klassas som kort?

Jag tycker det är om han är under 195 centimeter lång. Ni då?
Jag som är 191 cm känner mig som medellängd så allt under 185 cm är kort skulle jag säga. Allt under 180 cm är riktigt kort.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 20:47   #39401
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
2 meter
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 20:52   #39402
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
När kan en man klassas som kort?

Jag tycker det är om han är under 195 centimeter lång. Ni då?
Medellängden i sverige är väl runt 180cm, så är man kortare än det så kan man kanske objektivt klassas som kort. Jag kan tycka att man bör vara en bit under medelvärdet för att klassas som kort dock. Om längden följer en normalfördelning så kommer ju större delen av befolkningen då vara mellan 175 och 185 cm. Så kanske kan man objektivt sägas vara kort om man är under 175cm.

Sen kan ju alla som är längre än 195 cm kan ju såklart tycka att de som är kortare än så är korta.

Men är man själv 190 cm så fattar jag inte hur man kan tycka folk som är 193 cm är korta. Så ifall man tycker folk som är längre än medellängd är korta så kommer ju detta vara en strikt subjektiv bedömning som ingen annan har något som helst intresse av.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 20:53   #39403
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
2 meter
Hur lång är du?

Jag tänker att om någon är mer en 5 centimeter kortare än en själv uppfattar man den som en kortis, eftersom man då får börja luta blicken ner när man pratar med personen.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 21:18   #39404
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Gött att jag inte är kort då.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 21:19   #39405
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Är 1,80. Har aldrig blivit kallad för kort, men har blivit kallad för lång, så av världsopinionen att döma så är 1,80 långt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)