Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-22, 09:58   #1171
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Varför skulle folk som vill sprida virus begränsa sig till "skumma sidor"? Vad är skumma länkar?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 10:28   #1172
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det är en myt. Senare års stora attacker har skett via legitima sidor som haft sårbarheter och exploits där skadlig kod spridits.

https://resources.malwarebytes.com/f...e-Report-2.pdf

Porrsidor är säkra, i alla fall de stora streaminsajterna. De vill att du ska betala för extratjänster, vilket miljoner gör. De är jätteföretag med miljardomsättning och sprider inte skadlig kod. Det var för ett årtionde sedan när det internet var nytt och "skumma" porrsidor dök upp här och där, inte idag när allt finns via streaming.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 10:29   #1173
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
För legitima sidor inte vill tappa besökare, dessa sidor har även säkerhet för att inte bli infekterade enkelt.

Edit: Stora attacker sker säkert genom stora "legitima" siter som grub säger. Jag syftade på sidor som "finns för att infektera".

Senast redigerad av PureWhey den 2020-01-22 klockan 10:30.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 10:31   #1174
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
För övrigt finns inte virus längre. Det är en försvinnande liten del av den skadliga kod som sprids och hör till förra århundradet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 10:35   #1175
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Är ju helt omöjligt att helt säkra ett system då det i sådana fall blir oanvändbart för legitima användare också. Om man inte bara skannar webben för lätta exploits, är det givet att man riktar in sig på måltavlor som ger mer bang for the buck, ie legitima sidor.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 10:47   #1176
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
För övrigt finns inte virus längre. Det är en försvinnande liten del av den skadliga kod som sprids och hör till förra århundradet.
"Tyvärr", då märkte man i alla fall om man var infekterad
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 10:49   #1177
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Har du tur drabbas du av ransomware. Då märker du det verkligen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 15:45   #1178
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Microsofts inbyggda är utmärkt idag. Om än lite segt i vissa fall, t ex om man öppnar en mapp med .exe-filer.
Så pass? Då slutar jag betala för Eset.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 13:55   #1179
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Avast Under Investigation by Czech Privacy Agency
Citat:
The software security maker is suspected of selling data about more than 100 million users to companies including Google, Microsoft, and Home Depot.

The Czech Office for Personal Data Protection is investigating the actions of Prague-based Avast in collecting and selling personal information of those using its security products. Avast is accused of selling the browser history, online map searches, and YouTube viewing habits, among other data, of more than 100 million users to companies including Google, Microsoft, and Home Depot.

In January, Motherboard and PCMag released the results of a joint investigation that found details of the data sales through "Jumpshot," a division that Avast has since closed. In a statement, Avast said it is cooperating with the government's request.
https://www.darkreading.com/vulnerab...d/d-id/1337036

¯\_(ツ)_/¯
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 16:55   #1180
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Avast Under Investigation by Czech Privacy Agency


https://www.darkreading.com/vulnerab...d/d-id/1337036

¯\_(ツ)_/¯
Jävla typer!
För rota i det där lite och se om det verkar ligga nåt i det, och eventuellt avinstallera eländet då. Har börjat ledsna på ständiga pop-ups som föreslår olika varianter av premium abonnemang ändå.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 17:38   #1181
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jävla typer!
Har börjat ledsna på ständiga pop-ups som föreslår olika varianter av premium abonnemang ändå.
Är det inte så med de flesta antivirus idag? Använder inget så har ingen större koll.

Förövrigt verkar det mesta vara adware nuförtiden, när man kör *ew* proprietära program:


Senast redigerad av Brofessorn den 2020-02-17 klockan 17:43.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 18:10   #1182
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jävla typer!
För rota i det där lite och se om det verkar ligga nåt i det, och eventuellt avinstallera eländet då. Har börjat ledsna på ständiga pop-ups som föreslår olika varianter av premium abonnemang ändå.
Personligen så använder jag inte Kaspersky p.g.a. Ryskt spionage, Norton P.g.a. amerikanskt spionage & Avast/Avg har väl alltid promote'at sig själva som ett gratis alternativ lite väl entusiastiskt för att vara en produkt som säljs utav ett vinstdrivande företag, för att jag själv personligen någonsin skall ha känt mig bekväm nog med att använda dem utan att nödvändigtvis känna att något lurt var på G/aka att jag i själva verket är produkten i fråga./Captain HindSight 20/20:

Gillar personligen Bitdefender då dem har sitt huvudkontor i något noname östeuropeiskt land & bra priser för deras betalprodukter utifall man känner att man har kosing över eller har någon man litar på nog för att dela licens med för deras 3/5/10-users licenser.

TL;DR: Bitdefender har en gratis version utav sitt anti-virus utan pumpa & ståt, men det är väl undangömt på deras webbsida upplever jag det som då jag blev minst sagt överraskad första gånger jag fann det. Väl installerat kan man t.o.m. stänga av "påminnelser/erbjudande"-pop-upsen om "bra deals" på Betal-varianten inne på inställningar, om jag minns rätt. Perfekt.

https://www.bitdefender.com/solutions/free.html
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 18:28   #1183
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Är det inte med de flesta antivirus idag? Använder inget så har ingen större koll.

Förövrigt verkar det mesta vara adware nuförtiden, när man kör *ew* proprietära program:
Är det inte vad med de flesta antivirus?
Att de säljer data, eller att det är en massa popups?

Jag har använt avast utan avbrott i minst 10 år, kanske 15, så jag har inte egentligen koll på övriga. Men avast har i alla fall fått mer och mer sådana pop-up dialoger under årens lopp. Då jag började använda det var det rätt cleant.

Men det har inte riktigt gått över smärtgränsen med avast. Men det känns som att detta kanske var stråt som knäckte kamelens rygg.

Jag sitter också och irriterar mig mer och mer på chromes användarinterface, så jag kanske gör en totalrenovering och byter tillbaka till firefox också. Jag minns inte riktigt varför jag bytte till chrome. Men nu är jag less på hur dåligt det funkar när man har väldigt många flikar öppna. Jag har några extensions som gör upplevelsen rätt okej (främst tabs outliner och the great suspender). Men att man inte kan bli av med den lilla knappen för att stänga en flik driver mig till vansinne på daglig basis. Har man tillräckligt många flikar öppna så är det enda man ser i listen en jävla massa röda kryss. Inte lätt att klicka på själva fliken då för att byta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 18:29   #1184
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Personligen så använder jag inte Kaspersky p.g.a. Ryskt spionage, Norton P.g.a. amerikanskt spionage & Avast/Avg har väl alltid promote'at sig själva som ett gratis alternativ lite väl entusiastiskt för att vara en produkt som säljs utav ett vinstdrivande företag, för att jag själv personligen någonsin skall ha känt mig bekväm nog med att använda dem utan att nödvändigtvis känna att något lurt var på G/aka att jag i själva verket är produkten i fråga./Captain HindSight 20/20:

Gillar personligen Bitdefender då dem har sitt huvudkontor i något noname östeuropeiskt land & bra priser för deras betalprodukter utifall man känner att man har kosing över eller har någon man litar på nog för att dela licens med för deras 3/5/10-users licenser.

TL;DR: Bitdefender har en gratis version utav sitt anti-virus utan pumpa & ståt, men det är väl undangömt på deras webbsida upplever jag det som då jag blev minst sagt överraskad första gånger jag fann det. Väl installerat kan man t.o.m. stänga av "påminnelser/erbjudande"-pop-upsen om "bra deals" på Betal-varianten inne på inställningar, om jag minns rätt. Perfekt.

https://www.bitdefender.com/solutions/free.html
Tack. Kanske blir den då istället.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-18, 11:32   #1185
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är det inte vad med de flesta antivirus?
Att de säljer data, eller att det är en massa popups?

Jag har använt avast utan avbrott i minst 10 år, kanske 15, så jag har inte egentligen koll på övriga. Men avast har i alla fall fått mer och mer sådana pop-up dialoger under årens lopp. Då jag började använda det var det rätt cleant.

Men det har inte riktigt gått över smärtgränsen med avast. Men det känns som att detta kanske var stråt som knäckte kamelens rygg.

Jag sitter också och irriterar mig mer och mer på chromes användarinterface, så jag kanske gör en totalrenovering och byter tillbaka till firefox också. Jag minns inte riktigt varför jag bytte till chrome. Men nu är jag less på hur dåligt det funkar när man har väldigt många flikar öppna. Jag har några extensions som gör upplevelsen rätt okej (främst tabs outliner och the great suspender). Men att man inte kan bli av med den lilla knappen för att stänga en flik driver mig till vansinne på daglig basis. Har man tillräckligt många flikar öppna så är det enda man ser i listen en jävla massa röda kryss. Inte lätt att klicka på själva fliken då för att byta.
Firefox är överlägset sedan de introducerade Quantum, förutom prestandamässigt när det gäller videospelning och livestreams på Youtube. Men nu är jag off topic.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)