Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-02-16, 13:49   #1
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Kommer mitt immunförsvar bli bättre?

Det senaste halvåret efter att jag flyttade in till stadsmiljö och förändrade mitt liv ganska drastiskt har jag varit förkyld ca 70% av tiden, vilket börjar bli galet frustrerande, inte minst gällande träningen. Innan var jag inte sjuk varken mer eller mindre än gemene man.

Jag har några teorier kring vad detta kan tänkas bero på;

- Större delen av mitt liv har jag levt relativt isolerat (bott på landet, arbetslös/ensamjobb, inte mycket till socialt liv). Mitt immunförsvar är med andra ord inte vant vid den mängd bakterier och virus jag plötsligt stöter på numera när jag bor centralt i en större stad, studerar på universitet och befinner mig nära inpå folk i många sammanhang på fritiden.

- Jag har ett omfattande och långvarigt drogmissbruk i min bakgrund och har bara varit clean i ca ett år. Det är ju ingen orimlig gissning att detta kan ha tagit hårt på immunförsvaret, och det kanske inte har hunnit återhämta sig än? (alternativt skadats permanent).

- Jag opererade bort halsmandlarna som barn. Ingen aning hur stor inverkan detta har, men dom är ju ändå en del av immunförsvaret.

Jag tror inte att det beror på mina levnadsvanor då jag överlag lever väldigt sunt numera (alkohol-, drog- och nikotinfri, fysiskt aktiv, ej överviktig, bra sömnvanor, mycket frukt och grönt, spritar händerna regelbundet etc).

Det jag undrar med det här inlägget är om ni tror att det finns en chans att mitt immunförsvar kommer bli bättre och den här galna förkylningsfrekvensen minska? Jag förstår ju att det är helt omöjligt att ge några säkra svar och att det mycket väl kan vara så att jag har orsakat permanenta skador under missbruket. Men om det t.ex. beror på min första teori, stämmer det att immunförsvaret blir bättre med tiden genom att det "tränas upp" av att möta mycket bakterier?
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 14:53   #2
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Jag tror och hoppas för din skull att det kommer bli bättre.
Det tar väl 3 månader för vita blodkroppar att lära sig ett specifikt virus. Sedan ändrar viruset ständigt på sig. Så om du inte varit utsatt för drabbade miljöer tidigare behöver du troligen gå igenom några cykler.

Som liknelse: när jag satte barn på dagis var jag och de sjuka stora delar av första året. Blev successivt bättre. Dock var 2018 ovanligt för egen del, var sjuk en gång i månaden och hela december. 2019 kanske max 3 gånger.

Minns att jag jag såg en immunolog på tv för flera år sedan som enligt min uttolkning mena att förkylning etc var bra. Att vårt immunförsvar var konstruerat för att hantera svåra grejer så som mässling etc. Samt att ett understimulerat immunförsvar var kopplat till allergier och autoimmuna sjukdomar.

Så håll ut! Och försök se det som en kroppens läroperiod. Utan att gå ner dig fullständigt
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 15:04   #3
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Först och främst - grattis till nykterheten! Varit nykter cirka 9,5 år själv.
Jag är i princip aldrig förkyld. Fram tills dess att jag fick barn dvs. Nu har jag varit mer eller mindre sjuk sen i december. Den ena förkylningen avlöser den andra och nu senast en rejäl magsjuka. Och då är hon inte ens i förskola än. Mini-SATS räcker tyvärr.

Verkar som det kommer ta sin tid att acklimatisera sig till de nya omständigheterna. En sak som jag märker dock är att sömnbrist och stress förvärrar allt. Om jag har en stressig period och ett par nätter med rejält dålig sömn blir jag sjuk som ett brev på posten.
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 15:55   #4
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Jag tror och hoppas för din skull att det kommer bli bättre.
Det tar väl 3 månader för vita blodkroppar att lära sig ett specifikt virus. Sedan ändrar viruset ständigt på sig. Så om du inte varit utsatt för drabbade miljöer tidigare behöver du troligen gå igenom några cykler.

Som liknelse: när jag satte barn på dagis var jag och de sjuka stora delar av första året. Blev successivt bättre. Dock var 2018 ovanligt för egen del, var sjuk en gång i månaden och hela december. 2019 kanske max 3 gånger.

Minns att jag jag såg en immunolog på tv för flera år sedan som enligt min uttolkning mena att förkylning etc var bra. Att vårt immunförsvar var konstruerat för att hantera svåra grejer så som mässling etc. Samt att ett understimulerat immunförsvar var kopplat till allergier och autoimmuna sjukdomar.

Så håll ut! Och försök se det som en kroppens läroperiod. Utan att gå ner dig fullständigt
Lite så mina tankegångar också har sett ut, att det förhoppningsvis rör sig om en "läroperiod" och att det kommer bli bättre med tiden. Men å andra sidan har jag ju absolut noll koll på hur det faktiskt fungerar, så alltid intressant att se ifall andra resonerar likadant

Och nu slog det mig även att jag flyttade ju faktiskt precis lagom till att förkylningssäsongen hoppade igång. Sen har jag även en tendens att återgå till träningen alldeles för tidigt efter förkylningar så att det ofta blir en relapse i det hela, får försöka att öka på disciplinen till att vila as needed.

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Först och främst - grattis till nykterheten! Varit nykter cirka 9,5 år själv.
Jag är i princip aldrig förkyld. Fram tills dess att jag fick barn dvs. Nu har jag varit mer eller mindre sjuk sen i december. Den ena förkylningen avlöser den andra och nu senast en rejäl magsjuka. Och då är hon inte ens i förskola än. Mini-SATS räcker tyvärr.

Verkar som det kommer ta sin tid att acklimatisera sig till de nya omständigheterna. En sak som jag märker dock är att sömnbrist och stress förvärrar allt. Om jag har en stressig period och ett par nätter med rejält dålig sömn blir jag sjuk som ett brev på posten.
Tackar tackar och grattis själv! Gillar alltid när man stöter på "långtidare", det inspirerar

Ja, det är väl helt enkelt som du säger, man måste acklimatisera sig, det blir ju ändå en smärre chock för kroppen på sätt och vis. Att sömn och stressnivåer har stor inverkan är jag medveten om, vilket är varför jag sett över mina sömnrutiner och aktivt jobbar på att förebygga stress genom meditation och mindfulness.
Däremot slog det mig precis att vi läste om en teori i skolan att stadsmiljöer i sig själva skapar en hel del stress genom den stora mängden "onaturliga" stimuli och att hjärnan hela tiden befinner sig i ett visst mått av katastrofberedskap. Nog för att jag känner mig rätt zen rent allmänt, men vem vet, jag kanske upplever mer undermedveten stress än jag tror och att detta också är en faktor?

Kul att få lite input från andra hur som helst och se att andra resonerar likadant. Jag får försöka ha tålamod och hålla ut, så blir det förhoppningsvis bättre så småningom
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 16:37   #5
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Kan kanske vara vart att testa dig for olika allergier som kan finnas i din kost och/eller omgivning

Just for att du har flyttat till stadsmiljo kan det mycket val vara damm, samre luft, avgaser etc som gor att du blir extra kanslig
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 17:03   #6
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Lite så mina tankegångar också har sett ut, att det förhoppningsvis rör sig om en "läroperiod" och att det kommer bli bättre med tiden. Men å andra sidan har jag ju absolut noll koll på hur det faktiskt fungerar, så alltid intressant att se ifall andra resonerar likadant

Och nu slog det mig även att jag flyttade ju faktiskt precis lagom till att förkylningssäsongen hoppade igång. Sen har jag även en tendens att återgå till träningen alldeles för tidigt efter förkylningar så att det ofta blir en relapse i det hela, får försöka att öka på disciplinen till att vila as needed.



Tackar tackar och grattis själv! Gillar alltid när man stöter på "långtidare", det inspirerar

Ja, det är väl helt enkelt som du säger, man måste acklimatisera sig, det blir ju ändå en smärre chock för kroppen på sätt och vis. Att sömn och stressnivåer har stor inverkan är jag medveten om, vilket är varför jag sett över mina sömnrutiner och aktivt jobbar på att förebygga stress genom meditation och mindfulness.
Däremot slog det mig precis att vi läste om en teori i skolan att stadsmiljöer i sig själva skapar en hel del stress genom den stora mängden "onaturliga" stimuli och att hjärnan hela tiden befinner sig i ett visst mått av katastrofberedskap. Nog för att jag känner mig rätt zen rent allmänt, men vem vet, jag kanske upplever mer undermedveten stress än jag tror och att detta också är en faktor?

Kul att få lite input från andra hur som helst och se att andra resonerar likadant. Jag får försöka ha tålamod och hålla ut, så blir det förhoppningsvis bättre så småningom
Personlig immunförsvars erfarenhet:
Jag brukar leva som eremit 1-2 års perioder & det räcker med att någon brorson tittar på mig vid t.ex. julafton för att jag skall bli förkyld i 1-2 månader, blev nyss frisk igen. Hjälper förvisso nog inte att jag donerar blod var 12:e vecka heller, föreställer mig att jag offrar både röda likväl vita blodkroppar till bättre behövande? Orkar inte googla just nu, så ta mig inte på orden.

Näringslära-Optimerings TL;DR-info:
Ser du till så att du dagligen optimerar "tillväxten"/"hälsan"(?) hos dina vita blodkroppar/produktion av dem? Har för mig att dem ligger & myser/lär upp sig/osv i typ ryggraden i 120 dagar innan de släpps ut i blodet/anställs av kroppen. Adekvata mängder B12, folat & C-vitamin behövs exempelvis varje dag. Har för mig att 200 mg folat om dagen i kosten brukar göra susen, motsvarar väl ca 5 kokta ägg om dagen. B12 får du på köpet då dessutom! I sverige brukar vi sätta väldigt blygsam RDI för C-vitamin redan på ~100mg om dagen, medan studier visar på vita blodkropps-fördelar med ett kontinuerligt intag om minst 200 mg C-vitamin dagligen jämfört med mindre mängder.

Eget kosttillskotts spenderade anekdoter:
Jag har nyligen påbörjat vanan utav att inta 1 kryddmått askorbinsyra(Santa Marias ifrån ICA för tillfället) till(efteråt) varje intagen måltid. På morgonen/precis innan frukost brukar jag personligen även numera(1mån+) inta Elexir Pharma B12 (med Folsyra) sugtablett. Brukar även inta valfri "aktiv"/"metyl" B-vitamin komplex till frukost-måltiden även, t.ex Alpha Plus Metyl-B-Plex 90 kapslar, eller något annat märke som inte kostar skjortan. Gillar förövrigt att inta mitt dagliga omega-3 via ICA's makrillfilé konserv med tomatsås.

Mer irellevant OCD-svammel:
Jag donerar blod även så gillar att inta ett järntillskott var dag för röda blodkropparnas skull, kör just nu på Hemofer Plus men funderar på att byta till vanliga Hemofer nästa inköp då Plus'et innefattar folat/folsyra i ett mindre fördelaktig format, samma icke aktivt/inte "metyl"(?)standard skräp-variant som t.ex. finns i alla multivitamin-tabletter på apoteket osv. Jag är dock en smula autistisk av mig & har således högst troligen vissa "defekter" på hur min kropp bryter ned/omvandlar/använder/tar upp vissa b-vitaminer osv; därav allt hokus-pokus mumbo-jumbo tänkt om att vitaminerna skall vara så biologiskt/bioaktiva för upptag som möjligt redan vid intag. Btw, har dock för mig även att jag läst någon artikel/studie på valfri b-vitamin(folsyra tror jag?) som sade att ett intag av kosttillskott i det sämre icke biotillgängliga formatet snarare kunde ha motsatt effekt & istället förhindra/försvåra upptaget utav mer naturligt bundna intagskällor utav sådant(folsyra/folat?) aka via kosten & att det då teoretserades utav lekemännen att om man skall inta folat(?)-tillskott alls bör det vara i aktiv form sådan.

EDIT@ Loppfrön skall vara magiska för precis allt här i världen har jag läst eller dylikt, go 4 it. 5-10 gram i ett glas med vatten, som du med fördel(?) runt till & från under 5-15(?) minuter & intar innan varje måltid 2-3 gånger om dagen.

Önskar eder lycka till med immunförsvaret!
Mvh r3mpuh
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.

Senast redigerad av r3mpuh den 2020-02-16 klockan 17:11.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 17:44   #7
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Kan kanske vara vart att testa dig for olika allergier som kan finnas i din kost och/eller omgivning

Just for att du har flyttat till stadsmiljo kan det mycket val vara damm, samre luft, avgaser etc som gor att du blir extra kanslig
Där sa du något, blir till att ringa vårdcentralen imorgon bitti

Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Personlig immunförsvars erfarenhet:
Jag brukar leva som eremit 1-2 års perioder & det räcker med att någon brorson tittar på mig vid t.ex. julafton för att jag skall bli förkyld i 1-2 månader, blev nyss frisk igen. Hjälper förvisso nog inte att jag donerar blod var 12:e vecka heller, föreställer mig att jag offrar både röda likväl vita blodkroppar till bättre behövande? Orkar inte googla just nu, så ta mig inte på orden.

Näringslära-Optimerings TL;DR-info:
Ser du till så att du dagligen optimerar "tillväxten"/"hälsan"(?) hos dina vita blodkroppar/produktion av dem? Har för mig att dem ligger & myser/lär upp sig/osv i typ ryggraden i 120 dagar innan de släpps ut i blodet/anställs av kroppen. Adekvata mängder B12, folat & C-vitamin behövs exempelvis varje dag. Har för mig att 200 mg folat om dagen i kosten brukar göra susen, motsvarar väl ca 5 kokta ägg om dagen. B12 får du på köpet då dessutom! I sverige brukar vi sätta väldigt blygsam RDI för C-vitamin redan på ~100mg om dagen, medan studier visar på vita blodkropps-fördelar med ett kontinuerligt intag om minst 200 mg C-vitamin dagligen jämfört med mindre mängder.

Eget kosttillskotts spenderade anekdoter:
Jag har nyligen påbörjat vanan utav att inta 1 kryddmått askorbinsyra(Santa Marias ifrån ICA för tillfället) till(efteråt) varje intagen måltid. På morgonen/precis innan frukost brukar jag personligen även numera(1mån+) inta Elexir Pharma B12 (med Folsyra) sugtablett. Brukar även inta valfri "aktiv"/"metyl" B-vitamin komplex till frukost-måltiden även, t.ex Alpha Plus Metyl-B-Plex 90 kapslar, eller något annat märke som inte kostar skjortan. Gillar förövrigt att inta mitt dagliga omega-3 via ICA's makrillfilé konserv med tomatsås.

Mer irellevant OCD-svammel:
Jag donerar blod även så gillar att inta ett järntillskott var dag för röda blodkropparnas skull, kör just nu på Hemofer Plus men funderar på att byta till vanliga Hemofer nästa inköp då Plus'et innefattar folat/folsyra i ett mindre fördelaktig format, samma icke aktivt/inte "metyl"(?)standard skräp-variant som t.ex. finns i alla multivitamin-tabletter på apoteket osv. Jag är dock en smula autistisk av mig & har således högst troligen vissa "defekter" på hur min kropp bryter ned/omvandlar/använder/tar upp vissa b-vitaminer osv; därav allt hokus-pokus mumbo-jumbo tänkt om att vitaminerna skall vara så biologiskt/bioaktiva för upptag som möjligt redan vid intag. Btw, har dock för mig även att jag läst någon artikel/studie på valfri b-vitamin(folsyra tror jag?) som sade att ett intag av kosttillskott i det sämre icke biotillgängliga formatet snarare kunde ha motsatt effekt & istället förhindra/försvåra upptaget utav mer naturligt bundna intagskällor utav sådant(folsyra/folat?) aka via kosten & att det då teoretserades utav lekemännen att om man skall inta folat(?)-tillskott alls bör det vara i aktiv form sådan.

EDIT@ Loppfrön skall vara magiska för precis allt här i världen har jag läst eller dylikt, go 4 it. 5-10 gram i ett glas med vatten, som du med fördel(?) runt till & från under 5-15(?) minuter & intar innan varje måltid 2-3 gånger om dagen.

Önskar eder lycka till med immunförsvaret!
Mvh r3mpuh
Tack för ett intressant svar!

Har faktiskt inte lagt någon större tanke vid specifika mikronutrienter (med undantag för att jag tar zinktillskott och c-vitamin i samband med kollagen, samt omega 3) utan försöker bara snitta på 500-1000 gram frukt och grönt/dag, äta just mycket ägg och få i mig mycket fullkorn. Men ska testa att höja intaget av c-vitamin från 75 till 200 mg och även köpa ett B-vitamin komplex nästa gång jag är på apoteket.

Funderar även kring om ett järn-tillskott skulle kunna vara vettigt även för mig. Nu donerar jag visserligen inte blod, men däremot äter jag väldigt sällan kött (mest av praktiska och ekonomiska skäl) och det är väl den huvudsakliga källan till järn i en normal kosthållning? (rätta mig om jag har fel).

Loppfrön började jag faktiskt med i förrgår (och skiter numera som en häst, good times), men har endast intagit det på morgonen. Kan det vara mer fördelaktigt att sprida ut det i samband med måltider tro?
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 13:04   #8
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg

Tackar tackar och grattis själv! Gillar alltid när man stöter på "långtidare", det inspirerar

Ja, det är väl helt enkelt som du säger, man måste acklimatisera sig, det blir ju ändå en smärre chock för kroppen på sätt och vis. Att sömn och stressnivåer har stor inverkan är jag medveten om, vilket är varför jag sett över mina sömnrutiner och aktivt jobbar på att förebygga stress genom meditation och mindfulness.
Däremot slog det mig precis att vi läste om en teori i skolan att stadsmiljöer i sig själva skapar en hel del stress genom den stora mängden "onaturliga" stimuli och att hjärnan hela tiden befinner sig i ett visst mått av katastrofberedskap. Nog för att jag känner mig rätt zen rent allmänt, men vem vet, jag kanske upplever mer undermedveten stress än jag tror och att detta också är en faktor?

Kul att få lite input från andra hur som helst och se att andra resonerar likadant. Jag får försöka ha tålamod och hålla ut, så blir det förhoppningsvis bättre så småningom
Ja, snart 10 år. Rätt mycket vatten under broarna sen jag slutade. Och mitt liv är 1000000 x bättre. Överlägset det bästa beslut jag tagit i mitt liv.

Jag har bott i Sthlm i hela mitt liv. Bor dessutom mitt i stan och jobbar mitt i stan. Upplever inte Stockholm som särskilt stressigt. Reser en del i jobb och jämfört med Paris, London eller andra megastäder är det inte särskilt mycket folk heller.

Men(!) varje gång jag går på semester så tar det 3-5 dagar innan jag är nere i varv. Min kropp går på mer högvarv än jag tycks förstå. Detta trots daglig meditation, träning och hyfsad kost. (Hyfsad med kolo-mått, bra eller mycket bra jämfört med gemene person). Så nog har de kontinuerliga intrycken och att alltid ha folk omkring sig påverkan på mig.

Men en sak som slog mig är också att det tycks finnas en rätt stor variation mellan hur folk klarar stress. Har ett par släktingar från Norrköping som får panik av alla människor i Stockholm. De blir sönderstressade på noll-tid. Och då är inte Norrköping en särskilt liten stad med svenska mått mätt.
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 13:34   #9
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
När jag träffade min fru (för 17 år sedan) så jobbade hon som dagisfröken. Jag var förkyld ca 50% av tiden första halvåret Men ja, som jag förstått det så tränas immunförsvaret långsamt upp.

Nutid: har varit tvåbarnsförälder i 10 år med allt vad det innebär i form av stress, baciller från dagis/lågstadiet och (ännu) sämre sömn. Under dessa år uppskattar jag att jag haft som minst 3 förkylningar per år, uppemot 5-6 vissa år. Minst 2 veckor långa varje gång. Sedan jag började "medicinera" med C-vitamin vid minsta lilla förkylningsmisstanke så har jag klarat mig 11 månader. Under den tiden är det 2-3 ggr som jag har varit i princip säker på att en förkylning varit på gång, och har då dragit i mig uppemot 45g C-vitamin (över 12h) med knappt märkbar effekt på magen. Så jag är en så länge en believer.

Pratade faktiskt i helgen med en bekant som är läkare och frågade honom om detta. Han tipsade om att man kan skicka en förfrågan till SBU om en utredning av forskningsläget (vad jag har hittat så finns det inga välgjorda studier på sk "mega-doser"). Sagt och gjort, jag skickade in en förfrågan i helgen, jag klipper in texten nedan. Är ju väldigt liten sannolikhet att det leder till något, men det kostade endast 15 minuter att göra det..

Citat:
Behandla förkylning akut genom att teurapeutiskt höja plasmanivån av C-vitamin. Rapportering i media handlar i princip alltid om att det är verkningslöst att förebygga förkylningar genom att ta C-vitamin som tillskott, vilket det också är (åtminstone för personer som inte lider av C-vitaminbrist). Tvärtom finns det visst vetenskapligt underlag som visar att längden på förkylningar minskar dos-relaterat vid relativt stora intag av C-vitamin under första sjukdomsdagen, det är dock inga studier gjorda på mer än en engångsdos på 8g. Trots att det är känt att enstaka doser av C-vitamin inte höjer basnivån av C-vitamin i blodplasman så ser man alltså en sådan effekt. Gör man rätt, dvs intar en stor första-dos, samt sedan fortsätter ta ett par gram per timme så verkar man kunna stävja förkylningar. Det saknas studier som undersöker dessa sk "megadoser" i storleksordningen 10-100g (totalt under ett dygn), men det finns empiriska bevis/anektdoter på att det fungerar. Det är en billig, och för den stora allmänheten, säker behandlingsmetod som skulle innebär extremt stora besparingar för samhället.
Något som sammanfattar forskningsläget (2005) https://journals.plos.org/plosmedici...l.pmed.0020307

Citat:
Douglas and Hemilä give a misleading impression by not making it clear that the doses they consider are not pharmacological. They claim that the results of one study, giving an 8-g dose at the start of symptoms, are tantalising and deserve further assessment. However, once this single dose has been excreted, the protective effects will be lost. During illness, ascorbate is depleted rapidly and higher oral intakes are tolerated—up to 200 g per day [9]. It would be surprising if this 8-g dose had a large effect.

Studies on ascorbate require appropriate doses. Douglas and Hemilä have only confirmed that 60 years of vitamin C research has largely been wasted because of confusion between nutritional and pharmacological intakes, and because of a misunderstanding of the pharmacokinetics. It is essential that high-dose studies take into account ascorbate's dual-phase pharmacokinetics. The dosing regime should allow sustained high plasma levels to be achieved. The claim that vitamin C cannot prevent or cure the common cold is both premature and unwarranted.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 14:23   #10
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Var upplever du förkylningssymtom? Hemma, jobbet, gymmet, överallt etc? Var förkyld i princip varje dag i min gamla lgh men så fort jag var ute eller någon annanstans försvann symtomen, hyresvärden hitta ingenting konstigt men dra åt helvete om det inte var mögel eller någonting där, är i princip aldrig förkyld längre och det försvann direkt när jag flyttade ut.
__________________
Citat:
Deadlift is pulling off of the floor, and you've got all that gravity down there, but squatting is way up high on your back, so there's not as much gravity
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-18, 08:26   #11
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Det finns inga (kända) studier gjorda som verkligen ser till att höja C-vitaminkoncentrationen i blodet. Nästan alla studier är gjorda med för små doser, samt att man inte tydligt håller isär förebyggande intag (i stort sett verkningslöst) från att verkligen medicinera vid sjukdom.

Från Wikipedia:

Citat:
A frequently cited meta-analysis calculated that various doses of vitamin C (daily doses under 0.2 grams were excluded) do not prevent the common cold in the general community, although 0.25 to 1 g/day of vitamin C halved the incidence of colds in people under heavy short-term physical stress.[50] Another meta-analysis calculated that in children 1-2 g/day vitamin C shortened the duration of colds by 18%, and in adults 1-4 g/day vitamin C shortened the duration of colds by 8%.[50] There is evidence of linear dose-dependency in the effect of vitamin C on common cold duration up to 6-8 g/day.[51][jargon] As noted above, there is an absence of large scale, formal trials in the 10 to 200+ grams per day range, so no information is available for those higher dosages. Additionally, the cited studies of larger daily doses of vitamin C do not take into account the fast excretion rate of vitamin C at gram level doses, which makes it necessary to give the total daily amount in smaller, frequent doses to maintain higher plasma levels.[52] As of 2014, at least 16 studies had found that vitamin C supplements did not prevent the common cold and had minimal effect at best in shortening cold lengths.[3]
https://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_C_megadosage
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-18, 13:35   #12
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Denna studie hade jag inte sett förut. Fortfarande väldigt blygsamt intag, men åtminstone tog dom en dos (1g) varje timme under 6h och inte bara en engångsdos:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10543583

Citat:
RESULTS:
Overall, reported flu and cold symptoms in the test group decreased 85% compared with the control group after the administration of megadose Vitamin C.

CONCLUSION:
Vitamin C in megadoses administered before or after the appearance of cold and flu symptoms relieved and prevented the symptoms in the test population compared with the control group.
En relativt färsk artikel (2017):

https://www.sciencedaily.com/release...0330115246.htm

Citat:
Dr. Hemilä notes that there have been proposals that vitamin C doses should be over 15 g/day for the best treatment of colds, but the highest doses that have so far been investigated in randomized trials have been much lower.
[...]
Dr Hemilä also states that further therapeutic trials should be carried out to investigate the dose-response relation in the region of over 8 g/day of vitamin C.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-16, 16:20   #13
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Fick föga förvånande avslag på mitt förslag från SBU:
Citat:
SBU startar numera få utvärderingsprojekt som inte är Regeringsuppdrag. Ditt ärende om att behandla förkylning akut genom att höja plasmanivån av C-vitamin (SBU2020/189) har bedömts i konkurrens med övriga prioriterade ärenden. Beslutet blev att ärendet inte kunde prioriteras gentemot liggande lista av prioriterade ärenden.
Förslaget jag skickade in:

Typ_av_forslag: utvärdering

malgrupp: Alla som drabbas av förkylningar (dvs, hela populationen)

ev_namn_behandlingsmetod: Behandla förkylning akut genom att teurapeutiskt höja plasmanivån av C-vitamin. Rapportering i media handlar i princip alltid om att det är verkningslöst att förebygga förkylningar genom att ta C-vitamin som tillskott, vilket det också är (åtminstone för personer som inte lider av C-vitaminbrist). Tvärtom finns det visst vetenskapligt underlag som visar att längden på förkylningar minskar dos-relaterat vid relativt stora intag av C-vitamin under första sjukdomsdagen, det är dock inga studier gjorda på mer än en engångsdos på 8g. Trots att det är känt att enstaka doser av C-vitamin inte höjer basnivån av C-vitamin i blodplasman så ser man alltså en sådan effekt. Gör man rätt, dvs intar en stor första-dos, samt sedan fortsätter ta ett par gram per timme så verkar man kunna stävja förkylningar. Det saknas studier som undersöker dessa sk "megadoser" i storleksordningen 10-100g (totalt under ett dygn), men det finns empiriska bevis/anektdoter på att det fungerar. Det är en billig, och för den stora allmänheten, säker behandlingsmetod som skulle innebär extremt stora besparingar för samhället.

ev_jamforelsegrupp: Det finns inga (andra) effektiva behandlingar med vetenskapligt stöd

forslag_metodens_effekter: Man skulle kunna titta på frekvensen av förkylningar samt längden på förkylningen

varfor_bor_sbu_utvardera: stor betydelse for liv och hälsa,berör många,ofullständig kunskap om hur starkt det vetenskapliga underlaget är,stora ekonomiska konsekvenser,stor betydelse for organisation eller personal
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)