Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-02-01, 20:41   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Hur mycket bränner cykling i kalorier?

Vet att flera olika faktorer påverkar, men har läst att i snitt så bränner man runt 800 kcal genom att cykla 60 min på en hastighet av 30+ km/h.

Det jag främst är nyfiken på är ifall detta är utöver basalförbrukning eller med denna inräknad? Om det är med denna inräknad, hur mycket hade stillasittande datorspelande under samma tid (60 min) bränt?

Vill bara få en uppskattning om hur mycket mer jag borde äta de dagar jag cyklar då jag redan är väldigt rippad och inte borde gå ner mer i vikt.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 22:03   #2
Bigass
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 61
Hastighet är ett diffust mått ute då vikt, vind, aerodynamik och terräng gör stor skillnad i hastighet. En motionscykel är ofta glädjemätare. Kolla om din motionscykel mäter effekt i watt. Då kan man räkna med att en watt förbränner 3.6 kcal per timme med rätt bra precision förutsatt att effektmätaren är duglig. För mig som är rätt krallig krävs ungefär 200 w för att hålla 30 ute i kuperad terräng solo, 300w ger 38-40 kmh. Körde Vätternrundan med 230w ca 38-40kmh i 7h50m men då i en liten klunga vilket minskar luftmotståndet mycket
Bigass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 22:16   #3
Bigass
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 61
Utöver basala metabolismen
Bigass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 22:27   #4
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Ingen watt tyvärr
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 22:44   #5
Bigass
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 61
Ok. Men grovt kan du nog tänka vid intensitet 70% av vad du klarar en timme, ju tyngre du är ju högre i spannet=
Dålig kondis ca 350-500 kcal.
Motionär ca 500-650 kcal
Elitmotionär 650-800 kcal
Elite 800+
Bigass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 22:50   #6
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Utöver basal då?

Tack, uppskattas.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 22:51   #7
Bigass
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 61
Yes utöver!
Bigass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-02, 13:58   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Vet att flera olika faktorer påverkar, men har läst att i snitt så bränner man runt 800 kcal genom att cykla 60 min på en hastighet av 30+ km/h.

Det jag främst är nyfiken på är ifall detta är utöver basalförbrukning eller med denna inräknad? Om det är med denna inräknad, hur mycket hade stillasittande datorspelande under samma tid (60 min) bränt?

Vill bara få en uppskattning om hur mycket mer jag borde äta de dagar jag cyklar då jag redan är väldigt rippad och inte borde gå ner mer i vikt.
Antar att det är bättre att du planerar din kost över tid.Det mesta som förbränns är lagrad energi. När du trampar kommer det ske i första hand från din lever och när det börjar ta slut får du ökad mjölksyra-/laktatproduktion som är att frigöra energi från muskelvävnaden. Fast det är både fettsyror och glukos i en lagom väl avvägd blandning som kroppen normalt eftersträvar.

Därför tror jag att det inte kan hanteras med att äta olika mängd energi olika dagar utan det kräver långsiktigt kostupplägg. Beräkna i stället ditt energibehov över tid tex en vecka och fördela måltiderna efter det för att uppnå god energibalans för just dig.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-02-02 klockan 13:59.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 22:51   #9
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Antar att det är bättre att du planerar din kost över tid.Det mesta som förbränns är lagrad energi. När du trampar kommer det ske i första hand från din lever och när det börjar ta slut får du ökad mjölksyra-/laktatproduktion som är att frigöra energi från muskelvävnaden. Fast det är både fettsyror och glukos i en lagom väl avvägd blandning som kroppen normalt eftersträvar.

Därför tror jag att det inte kan hanteras med att äta olika mängd energi olika dagar utan det kräver långsiktigt kostupplägg. Beräkna i stället ditt energibehov över tid tex en vecka och fördela måltiderna efter det för att uppnå god energibalans för just dig.
Missat det här inlägget helt. Har precis cyklat i 87 minuter nu så är lite slut i huvudet, men hängde inte riktigt med på det du skrev.

För att förtydliga så äter jag inte samma dagar som jag cyklar. Måndagar och Torsdag är cykling för mig, vilket sker efter ca 20 timmars fasta sen efter fastar jag 16 timmar till.

Innan jag började cykla så låg jag på balans på ca 3500 kcal per dag (i snitt då). I praktiken 0 kcal mån tors och ca 5500 kcal de andra dagarna. Än så länge har det fungerat bra att justera kaloriintaget efter cykling.

Åt t.ex. 19000 kcal fre, lör, sön istället för 16500 som jag egentligen får äta så av mitt överskott på 2500 räknar jag nu bort 1000 och kommer antagligen dra ner resterande 1500 imorgon (d.v.s äta 4000 istället för 5500).

Menar du att mitt upplägg är felaktigt på något sätt?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-13, 23:15   #10
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
För att förtydliga ännu mer (då jag märkte att jag skrev fel)

Mån: 0 kcal
Tis: 5250 kcal
Ons: 5250 kcal
Tors: 0 kcal
Fre: 3500 kcal
Lör: 5250 kcal
Sön: 5250 kcal

Jag tenderar dock att äta mer på Lördagar (ibland 7000 kcal) vilket ofta kan bli jag ligger lägre på Sön, Tis och Ons för att kompensera.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)