Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-09, 14:35   #1
thexps
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 32
Envis smärta

Hejsan

Börjar bli smått desperat så hoppas på någon har bra tips och tricks här.

Var kraftigt förkyld under julen 2017 med ordentlig hosta. Smärtan började så smått redan där, men eskalerade enligt datum nedan.
Körde även ett bänkprogram, där jag blev girig och testade max 1RM, typ en gång var och vartannan vecka då de gick bra. Viss smärta började kännas även där.

Allt började 2018-02-23.
Fick ont i bröstet, vänster sida. Om jag minns korrekt så kom det hyfsat smygandes, dvs. inget direkt akut.
Detta var på kvällstid så fick bege mig till akuten där man gjorde ett EKG, som inte visade något avvikande. Allt såg bra ut. Blev hemskickan och hänvisad till vårdcentralen nästkommande dag.

Ringer vårdcentralen dagen efter som inte har någon tid, detta resulterar i nytt besök på akuten pga. smärtan nu har spridit sig. Nu strålar smärtan ut i vänster arm och bak i skuldran från bröstet.
Återigen EKG och prover, inget fel på hjärtat. Hemskickad med smärtstillande.

klistrar in anteckningar nedan.
2018-03-05 får jag tid på vårdcentral.
Blir undersökt av läkare
Lokalstatus

Patienten är mycket palpationsöm framtill och till vänster i bröstkorgen passande med Teitzes syndrom, kan i nacken inte frampalpera smärta, heller inte vid rotation, flektion eller extension av huvudet.
Ingen radierande smärta vid palpation över skalenaporten. Ingen tydandes på karpaltunnelsyndrom."
"Bedömning
Svårbedömt tillstånd, rådgör med kollega dr Lunnemark. Enas om rtg thorax för att utesluta pleurit, låter dock mest som någon form av diskbråck/buktning, har tyvärr inga tider till våra SJG att tillgå.
Patienten uppmanas ringa hit och förhöra sig om tider finns längre fram, skickar remiss MR cervikalis, gällande bröstsmärtan framtill kliniskt Tietzes syndrom, ingen effekt av Ipren, får prova Diklofenak 50 mg x 3 i tio dagar istället."

Sedan följer en period av massor utav hjärtundersökningar, för att eliminiera att det är hjärtat. Inga avvikelser så de skippar jag helt.

2018-04-04
Besök hos sjukgymnast.
Bedömning

Inget i dagens undersökning som tyder på diskodural påverkan. Bröstsmärta bedöms som Teitzes syndrom linje med tidigare bedömning av dr. Sundqvist.
Sjukgymnastiska åtgärder
Rörelseträning, Töjning av muskulatur
Inledningsvis rörlighetsövningar för bröstkorg/bröstrygg samt töjning av pectoraler. Uppmanas att avvakta med övrig överkroppsstyrka tills återbesök."

2018-05-21
Uppföljning med läkare
Lokalstatus

Fortsatt ömhet fram till och till vänster i bröstkorgen, passandes med Tietzes syndrom, dock märkbart mindre öm nu än vid besök 180305.
Bedömning
Rådgör med kollega Lunnemark. Vi kommer överens om blodprovstagning i dag inkl TSH och pro-BNP. Tar även EKG innan hemgång. Skickar remiss för långtids-EKG samt arbetsprov.
Ber även pat boka en ny tid till sjukgymnasten i Limhamn för uppföljning. Pat uppmanas söka akut vid behov.

Detta är sista kontakten jag haft med vården.
Problemen kommer och går, just nu är det en ganska jobbig period då de smärtar i bröstet och strålar ut i skuldran. Typ strålande smärta. Men inte så illa som första gången. Smärtan är väldigt difus eller vad jag ska säga, kan inte exakt placera den. Känns liksom inte direkt i bröstet, snarare mellan bröstet och skuldran? Svårt och förklara.
Blir fan inte av med skiten.
Har testat och vara extremt snäll med träningen, hjälper inte.
Gått på Ipren nu några dagar och ger viss effekt.
Smörjer mig med Linnex, hjälper. Förmodligen för de bränner som fan så jag inte känner den andra smärtan.
Stretchar brösten 511 ggr om dagen, hjälper ibland.

Nu har de pågått så pass länge att jag börjar bli smått dum i huvudet av det.

Är det någon där ute som har tips till mig för hur jag ska bli av med detta?
thexps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 16:08   #2
thexps
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 32
Smärtan har lagt sig något. Så körde ett bröstpass idag, inte så tungt för och se hur det utecklar sig.
thexps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 11:12   #3
Arcus
Registered User
 
Arcuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av thexps Visa inlägg
Hejsan

Börjar bli smått desperat så hoppas på någon har bra tips och tricks här.

Var kraftigt förkyld under julen 2017 med ordentlig hosta. Smärtan började så smått redan där, men eskalerade enligt datum nedan.
Körde även ett bänkprogram, där jag blev girig och testade max 1RM, typ en gång var och vartannan vecka då de gick bra. Viss smärta började kännas även där.

Allt började 2018-02-23.
Fick ont i bröstet, vänster sida. Om jag minns korrekt så kom det hyfsat smygandes, dvs. inget direkt akut.
Detta var på kvällstid så fick bege mig till akuten där man gjorde ett EKG, som inte visade något avvikande. Allt såg bra ut. Blev hemskickan och hänvisad till vårdcentralen nästkommande dag.

Ringer vårdcentralen dagen efter som inte har någon tid, detta resulterar i nytt besök på akuten pga. smärtan nu har spridit sig. Nu strålar smärtan ut i vänster arm och bak i skuldran från bröstet.
Återigen EKG och prover, inget fel på hjärtat. Hemskickad med smärtstillande.

klistrar in anteckningar nedan.
2018-03-05 får jag tid på vårdcentral.
Blir undersökt av läkare
Lokalstatus

Patienten är mycket palpationsöm framtill och till vänster i bröstkorgen passande med Teitzes syndrom, kan i nacken inte frampalpera smärta, heller inte vid rotation, flektion eller extension av huvudet.
Ingen radierande smärta vid palpation över skalenaporten. Ingen tydandes på karpaltunnelsyndrom."
"Bedömning
Svårbedömt tillstånd, rådgör med kollega dr Lunnemark. Enas om rtg thorax för att utesluta pleurit, låter dock mest som någon form av diskbråck/buktning, har tyvärr inga tider till våra SJG att tillgå.
Patienten uppmanas ringa hit och förhöra sig om tider finns längre fram, skickar remiss MR cervikalis, gällande bröstsmärtan framtill kliniskt Tietzes syndrom, ingen effekt av Ipren, får prova Diklofenak 50 mg x 3 i tio dagar istället."

Sedan följer en period av massor utav hjärtundersökningar, för att eliminiera att det är hjärtat. Inga avvikelser så de skippar jag helt.

2018-04-04
Besök hos sjukgymnast.
Bedömning

Inget i dagens undersökning som tyder på diskodural påverkan. Bröstsmärta bedöms som Teitzes syndrom linje med tidigare bedömning av dr. Sundqvist.
Sjukgymnastiska åtgärder
Rörelseträning, Töjning av muskulatur
Inledningsvis rörlighetsövningar för bröstkorg/bröstrygg samt töjning av pectoraler. Uppmanas att avvakta med övrig överkroppsstyrka tills återbesök."

2018-05-21
Uppföljning med läkare
Lokalstatus

Fortsatt ömhet fram till och till vänster i bröstkorgen, passandes med Tietzes syndrom, dock märkbart mindre öm nu än vid besök 180305.
Bedömning
Rådgör med kollega Lunnemark. Vi kommer överens om blodprovstagning i dag inkl TSH och pro-BNP. Tar även EKG innan hemgång. Skickar remiss för långtids-EKG samt arbetsprov.
Ber även pat boka en ny tid till sjukgymnasten i Limhamn för uppföljning. Pat uppmanas söka akut vid behov.

Detta är sista kontakten jag haft med vården.
Problemen kommer och går, just nu är det en ganska jobbig period då de smärtar i bröstet och strålar ut i skuldran. Typ strålande smärta. Men inte så illa som första gången. Smärtan är väldigt difus eller vad jag ska säga, kan inte exakt placera den. Känns liksom inte direkt i bröstet, snarare mellan bröstet och skuldran? Svårt och förklara.
Blir fan inte av med skiten.
Har testat och vara extremt snäll med träningen, hjälper inte.
Gått på Ipren nu några dagar och ger viss effekt.
Smörjer mig med Linnex, hjälper. Förmodligen för de bränner som fan så jag inte känner den andra smärtan.
Stretchar brösten 511 ggr om dagen, hjälper ibland.

Nu har de pågått så pass länge att jag börjar bli smått dum i huvudet av det.

Är det någon där ute som har tips till mig för hur jag ska bli av med detta?
Långvarig smärta kan vara klurigt mågna ggr. När man har haft ont så länge så anpassar sig ditt nervsystem och du blir bättre på att producera smärta och ha ont. Det är den negativa sidan av att våra kroppar är anpassningsbara. Vi blir helt enkelt bra på det vi gör.

Börja med att läsa lite på den här sidan https://www.tamethebeast.org/#tame-the-beast den ger dig förhoppningsvis en ökad förståelse. Bra för dom som genomgått typ alla undersökningar och har den där smärtan som går upp och ner
Arcus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 13:00   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Det låter som om det kan vara supraklavikularisnerven. https://en.wikipedia.org/wiki/Supraclavicular_nerves
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 13:03   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag hade besökt den här kliniken, och tagit någon med OMT-examen (gärna den/de med steg 3). https://www.fysiocenter.nu/

Det verkar ju som om de inte hittat smärtan och att då instruera t.ex stretchövningar, när en del av anamnesen talar för nervsmärta, kan vara rent av kontraproduktivt och öka besvären.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 20:18   #6
thexps
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag hade besökt den här kliniken, och tagit någon med OMT-examen (gärna den/de med steg 3). https://www.fysiocenter.nu/

Det verkar ju som om de inte hittat smärtan och att då instruera t.ex stretchövningar, när en del av anamnesen talar för nervsmärta, kan vara rent av kontraproduktivt och öka besvären.
Helt missat att jag fått svar, stort tack för det!
Ska läsa om länken ovan.
Men rent ganska intressant är att jag inte stretchat på ett tag, och nu är smärtan väldigt mycket bättre. Har även kört något bröstpass utan större konstigheter. Hantelpress istället för bänkpress, går inte lika djupt.
Så kan absolut ligga något i de du skriver.

Ska kontakta kliniken!! 👍 Har även en massage inplanerad nästa vecka.
thexps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 23:07   #7
kevin127
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 2
Hej!
Jag har haft tieztes syndrom i kanske 4-5 månader nu och smärtan vägrar att försvinna. Jag har tagit en paus nu från gymmet och det verkar inte gå bättre för mig. Jag stretchar varje dag men det verkar inte göra någon skillnad.. Jag har tagit naproxen även den hjälper inte. Finns det något annat ni rekommenderar? Tack!
kevin127 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 11:39   #8
thexps
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av kevin127 Visa inlägg
Hej!
Jag har haft tieztes syndrom i kanske 4-5 månader nu och smärtan vägrar att försvinna. Jag har tagit en paus nu från gymmet och det verkar inte gå bättre för mig. Jag stretchar varje dag men det verkar inte göra någon skillnad.. Jag har tagit naproxen även den hjälper inte. Finns det något annat ni rekommenderar? Tack!
Jag har haft det något år nu, envis och bli av med.
Men har slutat stretcha ”hårt”, och tränar på. Är jätte nu än på länge faktisk. Nytt ut bänkpress mot hantelpress också.
thexps är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)