Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-01-24, 15:09   #46
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Haha, tänkte hoppa in och säga lycka till, peppa lite och tipsa om houdiniunderbyxor och vo2max-intervaller. Så har du spontant styrt upp båda två!

Ser grymt bra ut. Häftigt med ett riktigt test! Väldigt bra presterat dessutom.
Tack
Det var mycket länge sedan jag var så trött som efter vo2maxtestet, hade han inte fått fram pallen så snabbt hade jag satt mig på löpbandet.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-24, 15:22   #47
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Styrka 45 minuter

Varför skjuta upp till nästa fredag det jag kan testa redan idag! Idag testar jag med andra ord ett styrkepass istället för en vilodag så får vi se hur det påverkar långpasset imorgon!

Jag körde kroppsviktsövn​​ingar och några gummibandsövni​​ngar, helkroppspass för att förhoppningsvis få med alla muskler. Jobbigast var naprapatens magövning (se bilden).

Su​​perSettade bicepscurl/sid​​olyft 10x3 (gummiband)
överhuvud​​etpress 10x3 (gummiband)
frontlyft 10x3 (gummiband)
Su​​perSettade sidospark/bakå​​tspark 10x3 (gummiband)
höftlyft på balansplatta 10x3
musslan 10x3
magövning​​en 10x3
armhävnin​​gar 10x3

Jag avslutade med knäböj på balansplattan i 10 minuter och plankan 1:30.

Magövningen är riktigt elak, jag ska klämma fast den lilla handduken i svanken och sen pendla ner med ena armen och andra benet ner mot golvet (inte nudda dock) och sen upp igen och växla till den andra armen och benet. Hela tiden ska handduken klämmas fast mot golvet. Efter 10x3 har jag skapligt mycket mjölksyra i hela magregionen faktiskt. Jag förstår varför naprapaten rekommenderade den, den gör ont!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg WP_20131123_18_17_02_Pro.jpg (64.0 KB, 26 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-24, 20:38   #48
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Nu har jag oxå beställt ett par Houdinibyxor. Ska bli intressant att se hur de går att träna i och hur de håller rumpan varm
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-25, 00:04   #49
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Nu har jag oxå beställt ett par Houdinibyxor. Ska bli intressant att se hur de går att träna i och hur de håller rumpan varm
Nice, jag hoppas du kommer att trivas bra i dem
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-25, 20:10   #50
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
20,3km 2:15:20

Jag har fått klart för mig att jag faktiskt ska ta det lugnt på långpassen om jag vill orka två tuffa pass i veckan. Det är alltså inte bara en fråga om att "bygga mitokondrier", "träna fettförbränning" eller vad det nu är för anledningar folk har att springa långpass. För mig handlar långpassen om att härda kroppen att tåla arbete under många timmar i sträck. Men helst utan att slita så mycket (därav den lägre farten), annars hinner jag inte återhämta mig tillräckligt till de tuffa passen. Om jag inte är utvilad nog på de tuffa passen kommer jag inte heller att orka pressa upp pulsen så högt som jag borde och därmed inte heller få ut mesta möjliga av den tid jag spenderar på träningen.

Alltså tog jag det lugnt idag
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tempo.JPG (84.8 KB, 3 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 16:19   #51
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
15km 1:38:20

Lugnt och fint, det var vackert väder och njutbart att springa ute. Lätt att hålla lagom tempo. Mot slutet av rundan saknade jag rumpvärmaren, den hann inte torka efter rundan igår så jag fick köra med vanliga sporttrosor och det kändes skillnad!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tempo2.JPG (68.0 KB, 3 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 16:52   #52
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Det är obeskrivligt skönt att gå i mål efter 100km, man känner sig vild, galen, utmattad, allting på en gång
haha! känner igen det där, fast för mig kommer det från 5 km och uppåt :P
du är galen kvinna som tänker genomföra det där IGEN! :P
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 16:53   #53
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Lugnt och fint, det var vackert väder och njutbart att springa ute. Lätt att hålla lagom tempo. Mot slutet av rundan saknade jag rumpvärmaren, den hann inte torka efter rundan igår så jag fick köra med vanliga sporttrosor och det kändes skillnad!
Bra där och förressten, du kan tipsa 944RS om den där rumpvärmaren då det var ett jädrans gnäll på honom idag och mycket gnidande på de bakre regionerna
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 17:05   #54
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
haha! känner igen det där, fast för mig kommer det från 5 km och uppåt :P
du är galen kvinna som tänker genomföra det där IGEN! :P
Huvudsaken är att du är lycklig så är distansen mindre viktig!
Man måste nog vara lite eljest för att tycka långdistanslöpning är kul, det kan jag nog hålla med om. Men första gången vet man ju inte vad man gör, för att ha en riktig chans att verkligen uppleva loppet måste man nog göra om det några gånger tills man slutat göra alla dumma nybörjarmisstag och kan börja njuta av upplevelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Bra där och förressten, du kan tipsa 944RS om den där rumpvärmaren då det var ett jädrans gnäll på honom idag och mycket gnidande på de bakre regionerna
För herrar rekommenderar jag den manliga versionen av mina Houdinibyxor, de fungerar både under vanliga tights och under kompressionstights. Jag tycker det är bekvämast med sporttrosa underst, jag inbillar mig att fukttransporten är bättre i dem men det kan vara ren och skär inbillning

Jag tror det är den han satsat på, annars blir det knepigt och möjligen lite trångt om utrymme
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-26, 20:31   #55
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Ja det var herr-modellen som jag beställde. Har försökt få på mig kvinnokläder förut utan att att lyckats
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-27, 10:57   #56
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Ja det var herr-modellen som jag beställde. Har försökt få på mig kvinnokläder förut utan att att lyckats
Aj, det låter smärtsamt och trångt
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-28, 18:07   #57
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
8,3km 55min uppjogg + Intervaller 4x4

Nu surar jag lite, och saknar våren. Tänk vad mycket lättare det här passet hade varit att göra rätt om jag hade kunnat springa på Spånga IP. Får försöka göra om och göra rätt helt enkelt, på något vis blev VO2maxintervallerna inte som jag hade tänkt mig.

Uppvärmning, progressivt 4km från 6:20 till 5 min/km för att få upp pulsen. Första intervallen om 4 min snittade pulsen 173 (93%) och det är jag jättenöjd med. 11,4km/h kändes som en lämplig nivå. Vila 4 minuter gång och sen på't igen. Men den här gången blev snittpulsen bara 164 (89%) och det blev bara värre den tredje (162, 87%) och fjärde (159, 86%)

Jag tror det är löpbandets fel. Första intervallen var lite läskig för jag var ovan vid bandet, har ju inte sprungit inne på nästan 2 år eller något i den stilen. Men i takt med att jag vande mig och slappnade av så minskade ansträngningen och därmed uteblev önskepulsen. Jag hade velat ha samma snittpuls i alla fyra som jag fick i första

Det är jag mest sur för är att jag inte reagerade på att det bara var första intervallen som var riktigt jobbig. Jag borde reagerat, borde märkt något. Hade jag varit på banan hade jag pressat upp pulsen varenda intervall, för det är det man har en idrottsplats till för. Hade jag varit på Spånga IP hade jag inte gjort samma misstag, jag hade märkt något. Jag hade märkt att det inte var så jobbigt som det borde vara.

Blev så syrak när jag insåg hur dåligt det gått att jag struntade i nerjoggen. Moget. Men jag stretchade åtminstone.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km

Senast redigerad av LadyG den 2014-01-28 klockan 18:11.
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 18:07   #58
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
10km 1:06:10

Helvete så kallt det var idag! Jag frös om knäna! Rumpvärmaren skyddade de ädlare delarna men låren nedanför houdinibyxorna och knäna var alldeles röda när jag skulle bada! Idag skulle jag haft hellånga houdinibyxor helt klart.

Men det var ett tröstande pass efter gårdagens fail. Att pulsen toppade 167 är nog bara mätfel eftersom det inträffade så tidigt i passet, bara någon minut in i passet. I övrigt var pulsen jättelåg och fin. Enda gången den steg lite var när jag passerade Hästa gård, det finns några motlut där som kan vara lite lömska om man inte tänker sig för. I övrigt höll sig pulsen runt 80% och det är jag vrålnöjd med - perfekt helt enkelt. Det är precis där pulsen ska ligga på distanspassen. Det roliga är att schemat jag går på den 10 februari pratar riktfarter, och distanspassen ska gå i 6:30 för att det ska vara bra. Dagens pass snittade jag 6:29 min/km

Så nu känns det bra igen, nu är jag glad. Jag får fler chanser att jaga upp pulsen över 172. Imorgon ska jag köra tröskel, då ska jag hålla pulsen så nära 168 som möjligt. På Bosöns löpband betydde det 11km/h men gymmets band är nog inte lika exakt, om jag väljer att springa där. Det hänger lite på hur kallt det blir imorgon, rumpvärmaren hinner nog inte torka tills imorgon.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tempo3.JPG (52.3 KB, 1 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 22:31   #59
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Vis av skadan i tisdag satte jag bandet på betydligt fortare än jag tyckte var vettigt, jag skulle ju i alla fall upp i tröskelpuls. Dessutom hade jag ingen lutning i tisdags, och jag läste mig till att luftmotståndet ute är ungefär lika med 1% lutning. Alltså blev det lutning den här gången!

Värmde upp progressivt, aggressivt. Den här gången stoppade jag mellan uppvärmning och intervaller, lät pulsen sjunka lite, taggade till och drog sedan iväg på första tusingen, betydligt fortare än jag skulle ha vågat om det inte hade varit för det episka misslyckandet i tisdags. Fick kort om luft mot slutet men inget jag inte kunde hantera.

Valde 90 sekunders ståvila istället för 60 som jag körde i somras på Spånga IP, och det var jag så småningom väldigt glad för. 90 sekunder blev kortare och kortare kändes det som.

Det var förskräckligt jobbigt att springa så där fort, mitt personbästa på milen satte jag för ganska länge sedan dessutom. Det är inte alls säkert att jag är god för milen på 56-nånting nu!

Så medan jag försökte hämta mig inne i omklädningsrummet funderade jag på om jag inte hade tagit i lite väl mycket ändå, personbästa på milen betyder 5:40-nånting i tempo. Då är det kanske lite väl blodigt att dra till med 5:20-5:30 nånting och det utan att ens vara säker på att 5:40 är ett hållbart tempo på milen längre...

Men när jag kom hem och tittade på pulskurvan såg jag att den såg ut som jag hade hoppats och lägstapulsen sjönk aldrig djupare än 142. Det såg så fint ut så, så även att det bara blev fyra så blev det fyra bra ena och det är jag nöjd med! Nästa gång orkar jag säkert fler intervaller i samma tempo, nu när jag vet att jag inte bet över för stort stycke! Tänk om jag kunde jobba upp mig i 6-8 stycken likadana, det vore något! Eller kanske till och med 10-12 om jag får lite tid på mig! Då kan det bli fart på kärringen

I somras körde jag så många som 15x1000, det vore något det! Dit ska jag!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg intervaller.JPG (76.2 KB, 5 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 22:35   #60
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Ja det var herr-modellen som jag beställde. Har försökt få på mig kvinnokläder förut utan att att lyckats
men du har kvar sporttrosan?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)