Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-04-29, 08:15   #1
Old Nick
Registered User
 
Old Nicks avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 1 235
Sittande stångcurl

Vad tror ni koloiter om detta? Jag har försökt köra superstrikt stångcurl ända sedan jag började träna. Och ökningarna kom snabbt i början men sedan stagnerade det och jag har inte ökat någonting på väldigt länge. Satt här för en stund sedan och sökte igenom forumet och ser att många, Arne inkluderad, förespråkar kontrollerad cheating med motiveringen att man annars begränsar sig vad man kan lyfta i den svåraste delen av rörelseomfånget och att det innebär att man, precis som jag gjort, kommer att köra fast och inte komma längre.

Jag är dock inte något fan av att "fuska". Ok om jag kunde göra det kontrollerat, men jag har märkt i andra övningar att det är alltför lätt att lägga på lite extravikt och få upp den, för att sedan lägga på lite till och sedan släppa formen ännu mer och få upp den och till slut vet man inte vad som är ökningar i muskelstyrka och vad som bara är moment och involvering av andra muskler.

Men nu snubblade jag över den här videon där det rekommenderas att man kör stångcurlen sittandes och helt enkelt skippar första delen av rörelseomgånget. Givetvis följt av striktare curlande med fullt rörelseomfång för att träna hela rörelsen. Är detta ett vettigt alternativ? Någon som använt övningen i fråga och sett bra resultat? Känns som att man skippar den begränsande delen och ändå kan köra strikt. Men det kan ju förstås finnas nackdelar med den som jag inte ser just nu.

Old Nick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-29, 11:52   #2
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Jag är skeptisk
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-29, 12:41   #3
biggusdickus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 204
Man kör ju olika varianter/ROM av marklyft å bänkpress för att komma förbi stickingpoints så varför inte med biceps?
biggusdickus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-29, 13:17   #4
biggusdickus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 204
Å varför skulle man vilja stå å nöta samma övning i biceps som verkligen inbjuder till rolig variation?

Starta med några tunga set dragcurl. Lätta stången å fortsätt med några varv av Arnolds 21:or. Avsluta med att mosa ur det sista i scottcurlmaskinen med dropsets eller myoreps. Voila!
biggusdickus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-29, 13:18   #5
Seedstream
Registered User
 
Seedstreams avatar
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 290
Citat:
Ursprungligen postat av biggusdickus Visa inlägg
Man kör ju olika varianter/ROM av marklyft å bänkpress för att komma förbi stickingpoints så varför inte med biceps?
En gissning skulle vara att flerleds övningar har en annan effekt än isolerings när det gäller olika rom, men pröva 21'or om det är sånt du vill ha.
__________________
"A pump is like having a gangbang with just yourself"
Seedstream är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-29, 13:28   #6
biggusdickus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 204
Citat:
Ursprungligen postat av Seedstream Visa inlägg
En gissning skulle vara att flerleds övningar har en annan effekt än isolerings när det gäller olika rom, men pröva 21'or om det är sånt du vill ha.
Ursäkta mig, men det låter som om du antyder att biceps inte är en flerledsmuskel?

Senast redigerad av biggusdickus den 2015-04-29 klockan 13:29.
biggusdickus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-29, 13:39   #7
Seedstream
Registered User
 
Seedstreams avatar
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 290
Citat:
Ursprungligen postat av biggusdickus Visa inlägg
Ursäkta mig, men det låter som om du antyder att biceps inte är en flerledsmuskel?
Jag säger att curls inte är en flerleds övning. Gör du fel kan du juförsig koppla in a. Deltoid elr ländrygg.
__________________
"A pump is like having a gangbang with just yourself"
Seedstream är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-29, 13:41   #8
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Ser ingen anledning att försöka isolera delar av biceps. Både stångcurl och hantelcurl är ju enkelt att både köra med lite cheating eller strikt.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-29, 13:43   #9
Seedstream
Registered User
 
Seedstreams avatar
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 290
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Ser ingen anledning att försöka isolera delar av biceps. Både stångcurl och hantelcurl är ju enkelt att både köra med lite cheating eller strikt.
Precis. Vill man inte köra helt strikt kan fuska upp stången lite och fokusera mer på den negativa delen, eller köra 21'or om man vill "ha olika rom"
__________________
"A pump is like having a gangbang with just yourself"
Seedstream är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-29, 13:56   #10
biggusdickus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 204
Citat:
Ursprungligen postat av Seedstream Visa inlägg
Jag säger att curls inte är en flerleds övning. Gör du fel kan du juförsig koppla in a. Deltoid elr ländrygg.
Intressant att du anser att vissa flerledsmuskler är aktiva i flerledsövningar å andra inte..

Nåja. Även om biceps hade varit en enledsmuskel så kan det ju vara ide att variera övningarna iom att assisterande muskler som brachialis å brachioradialis är mer eller mindre aktiva i delar av rörelsen. Att det förhåller sig som experten på YT säger att de är mera aktiva i början av rörelsen har jag aldrig hört men det kan vara så.
biggusdickus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-29, 14:00   #11
Seedstream
Registered User
 
Seedstreams avatar
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 290
Citat:
Ursprungligen postat av biggusdickus Visa inlägg
Intressant att du anser att vissa flerledsmuskler är aktiva i flerledsövningar å andra inte..

Nåja. Även om biceps hade varit en enledsmuskel så kan det ju vara ide att variera övningarna iom att assisterande muskler som brachialis å brachioradialis är mer eller mindre aktiva i delar av rörelsen. Att det förhåller sig som experten på YT säger att de är mera aktiva i början av rörelsen har jag aldrig hört men det kan vara så.
Pröva att variera med hammercurls, eller kanske zottman curls.
__________________
"A pump is like having a gangbang with just yourself"
Seedstream är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-29, 14:07   #12
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av Seedstream Visa inlägg
Pröva att variera med hammercurls, eller kanske zottman curls.
Varför?
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-29, 14:14   #13
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Eftersom Biceps är en flerledsövning så uppstår det aktiv insufficiens om man curlar upp för mycket samt flexerar i axelleden vilket sänker effekten i M. biceps brachii. M. brachialis som är en enledsmuskel påverkas inte av detta. I övrigt så är min personliga uppfattning att utsträcket är ack så viktigt för en fullgod bicepsträning eftersom det även gäller att skydda böjarmusklerna för skador.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-29, 14:24   #14
biggusdickus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 204
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Eftersom Biceps är en flerledsövning så uppstår det aktiv insufficiens om man curlar upp för mycket samt flexerar i axelleden vilket sänker effekten i M. biceps brachii. [I.
Hmm. Jag vill ju mena att när du pressar fram armbågarna (flektera i axelled) i en curl så lägger du extra fokus på biceps mediala huvud som ju är en axelflexor.
biggusdickus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-29, 14:29   #15
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av biggusdickus Visa inlägg
Hmm. Jag vill ju mena att när du pressar fram armbågarna (flektera i axelled) i en curl så lägger du extra fokus på biceps mediala huvud som ju är en axelflexor.
Du menar antagligen biceps korta huvud? Problemet är fortfarande att om du böjer armbågen och flexerar för mycket i axelleden så sänker du effekten.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)