Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-14, 16:33   #16
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Jaså? Vad är du för ingenjör? Många av de civilingenjörer jag känner har blivit erbjudna jobb (ibland innan de klarat examen), men det beror kanske på område.

On topic:
Du verkar ju veta vad det viktigaste steget är, och det är att du måste ha någon form av inkomst och stabilitet. Ditt liv är inte över än, och även om det är svårt att få jobb så måste du ju fortsätta försöka.
Data/IT men utan programmeringskunskaper. Gillar inte heller sociala medier, webbutveckling, apputveckling.

Söker mer roller som DevOps, CM, Support och liknande. Möjligen ERP, CRM också men har ingen erfarenhet inom detta.

Men som sagt utan kontakter och nepotismen är det chanslöst.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 16:37   #17
Lebesunwerter
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vad du än gör, skit i det kriminella gänget och chattcentralen. Det kommer inte på fråga att välja något av de alternativen.

Svår sits du har. Tycker du ska fortsätta söka jobb. Tycker nästan du ska tigga, tills du har betalat av dina skulder och ”har huvudet över ytan”. Och fortsätta söka jobb under tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Städjobb är också jättesvåra att få utan kontakter.

"Bekanta" (folk jag känner till för att alla knarkare i stockholms innerstad känner varandra litegrand, har sagt att det nu under Coronapandemin går mycket långsammare än förut.

Och: är det inte egentligen mer försvarbart att sälja olagliga saker till folk som vill ha och vara ärlig om allt, än att utnyttja människors empati?

Jag har träffat före detta klasskamrater när jag tiggt, och en kusin jag träffar väldigt sällan. När jag var som lägst ner så brydde jag mig inte men tänk dig att träffa en gammal polare när du tigger som hemlös på tunnelbanan.

Men det är nog ett bra tips att testa i alla fall.


Och jag har svårt för att spela teater. Förut blev jag alltid överlycklig när tjejer bjöd hem mig för att sova över. Men haha, jag kan ju bara säga att jag nog får råd med vandrarhem ikväll och inte behöver hjälp.

Skulle nog säga att om man ser bra ut (vilket jag gjorde då, var fortfarande vältränad och deffad) så får man betydligt mer uppskattning av tjejer som hemlös luffare än som rätt normal kille på Tinder/whatever.


Det kommer bli väldans massa diskussion nu när jag inte sluddrar alls och sover åtminstone två x 2-3 timmar per natt. Skriker det inte pundare om en så blir folk förvånade och frågar vad som hänt.

Vill du se vilken galen timlön man kan dra in som tiggare vid högtider så testa att tigga i juletider. Jag åkte från Aspudden till Centralen och tillbaka, och hade 500 spänn senast jag tiggde på... det var nog nyårsafton.

Det känns så fel att missbruka svenskars empati. Men ändamålen helgar medlen, inte sant? Och ändamålen är flera och helgar de lögner jag kommer med.

Dessutom så ger folk bort pengar de har råd att bli av med, antar jag.




Vad säger ni om PT-tankarna?
Lebesunwerter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 16:43   #18
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av Lebesunwerter Visa inlägg
Vad säger ni om PT-tankarna?
Inget att du ska tänka på nu enligt mig.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 16:44   #19
Lebesunwerter
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Data/IT men utan programmeringskunskaper. Gillar inte heller sociala medier, webbutveckling, apputveckling.

Söker mer roller som DevOps, CM, Support och liknande. Möjligen ERP, CRM också men har ingen erfarenhet inom detta.

Men som sagt utan kontakter och nepotismen är det chanslöst.
En vän som kan lite Java har berättat att jag borde lära mig det. Jag litar på honom gällande datorer sedan han satt på Centralen och massvis av människor loggade in på hans SL-nätverk och han visade hur lätt det är att sno känslig information. Och han säger att det räcker med ganska lite studier så länge man pluggar intensivt, för att bli kvalificerad för arbete inom kodning oavsett andra omständigheter.

Stämmer det att om man lär sig kodning (han pratade om... knappt eller typ ett halvårs nötande av Java och sedan kunde man få jobb och rätt bra betalt?


Jag har sovit i samma säng som Ilija Batljan och min mammas kusin jobbar på regeringskansliet. Innebär detta jobb om jag pluggar statsvetenskap? (obs nu hittade jag förvisso inte på men jag försökte vara lustig)
Lebesunwerter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 16:50   #20
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lebesunwerter Visa inlägg
"Bekanta" (folk jag känner till för att alla knarkare i stockholms innerstad känner varandra litegrand, har sagt att det nu under Coronapandemin går mycket långsammare än förut.

Och: är det inte egentligen mer försvarbart att sälja olagliga saker till folk som vill ha och vara ärlig om allt, än att utnyttja människors empati?

Jag har träffat före detta klasskamrater när jag tiggt, och en kusin jag träffar väldigt sällan. När jag var som lägst ner så brydde jag mig inte men tänk dig att träffa en gammal polare när du tigger som hemlös på tunnelbanan.

Men det är nog ett bra tips att testa i alla fall.


Och jag har svårt för att spela teater. Förut blev jag alltid överlycklig när tjejer bjöd hem mig för att sova över. Men haha, jag kan ju bara säga att jag nog får råd med vandrarhem ikväll och inte behöver hjälp.

Skulle nog säga att om man ser bra ut (vilket jag gjorde då, var fortfarande vältränad och deffad) så får man betydligt mer uppskattning av tjejer som hemlös luffare än som rätt normal kille på Tinder/whatever.


Det kommer bli väldans massa diskussion nu när jag inte sluddrar alls och sover åtminstone två x 2-3 timmar per natt. Skriker det inte pundare om en så blir folk förvånade och frågar vad som hänt.

Vill du se vilken galen timlön man kan dra in som tiggare vid högtider så testa att tigga i juletider. Jag åkte från Aspudden till Centralen och tillbaka, och hade 500 spänn senast jag tiggde på... det var nog nyårsafton.

Det känns så fel att missbruka svenskars empati. Men ändamålen helgar medlen, inte sant? Och ändamålen är flera och helgar de lögner jag kommer med.

Dessutom så ger folk bort pengar de har råd att bli av med, antar jag.
Vadå missbruk av empati? Du ber om pengar, du lurar eller hotar inte till dig pengar. Om du inte drar till med lögner för att få pengarna då?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 16:57   #21
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Data/IT men utan programmeringskunskaper. Gillar inte heller sociala medier, webbutveckling, apputveckling.

Söker mer roller som DevOps, CM, Support och liknande. Möjligen ERP, CRM också men har ingen erfarenhet inom detta.

Men som sagt utan kontakter och nepotismen är det chanslöst.
Testa att lära dig lite programmering så kan det bli lättare. Har många kompisar som varken har data/IT som utbildning men som har fått jobb med att jobba med liknande saker p.g.a. att de har kunnat en del programmering.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 17:01   #22
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Åk till Norge och ta något randomjobb ett tag. Bra stålar. (Ja när allt det här med viruset är lugnare så klart)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 17:10   #23
Lebesunwerter
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Inget att du ska tänka på nu enligt mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Hade väl varit moraliskt försvarsbart, men det du behöver rannsaka dig själv om, och ta inte illa upp nu min vän, är om du hade använt det som rationalisering för att kunna fortsätta i samma spår som tidigare.

Jag tror du behöver jaga små vinster just nu.

Försök skaffa något skitjobb bara. Läs lite högskolekurser på deltid om sidan för till slut få möjligheten att plugga heltid med CSN igen, om det är något du hade velat ha. En nystart med ny identitet liksom.

Ta BRA risker. Ibland hör man talas om ex-pundare som blivit rena och lyckats i livet ändå. Om jag var du hade jag letat upp sådana personer, byggt upp en lista för att sedan ringa samt mejla dem för att fråga om de kan ge dig vägledning eller råd. Du kommer inte få det från alla, men en stor del kommer förhoppningsvis empatisera med dig tillräckligt för att vända dig i rätt riktning eller till och med uppfylla en slags mentorsfigur.
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Hur stor familj har du, och vilken sits är de i?
Har de möjlighet att ha städhjälp, så skulle du kunna städa hemma hos dem. Optimalt hade väl varit att de betalar av din skuld till CSN, och du betalar av din skuld hos dem genom att städa (eller vad som helst annat).
Min mor har det inte så fett men far min har tre hus och tjänar inte enorma summor för högutbildade men för mig som - om mina småsyskon var i min sits och jag i deras (bättre), så hade jag velat byta plats med dem. Jag försökte inte framstå som jättegod utan jag har bara jobbigt mycket empati för släkt och familj och vet att jag klarar ett liv på samhällets botten bättre än vad de någonsin skulle göra.

Jag kan bli lite smått fundersam över om han menar allvar när han säger att han älskar mig, samtidigt som han öser mopeder och (det skiljer 14 år mellan mig och min äldsta yngre syskon och två mindre varianter) resor över dem på ett sätt han aldrig någonsin gjort gentemot mig.

Han påstår att pengar är skitsaker (han tjänar 55 / månad och hans sambo mer än så).

Min låtsassvåger (min kusins fästman) har lovat mig att jag aldrig står utan tak över huvudet eller mat så länge jag inte knarkar. Och så ville han bjuda mig på en utomlandsresa häromhåret men det kändes bara... nä, när jag parasiterar ska det vara av goda skäl.



Det var min släkt som såg till att socialtjänsten låste in mig, dessutom. Nu tar jag på mig offerkoftan men det är trots allt deras fel, och inte mitt. Soc visste ingenting om mig förrns de berättade. Hade de inte orosanmält mig allihop hade jag inte haft några skulder idag.



Jag tycker de borde kunna gå med på att om jag visar att jag tar studier på allvar (typ om jag läser upp fysik b, matte b, c, 4 och 5 på egen hand, så är det väl inte orimligt att de lånar mig pengar till att betala av just skulderna till CSN, eftersom jag hur lätt som helst kan betala tillbaka om jag inte skulle lyckas med studierna, eftersom jag då kan ta ett halvårs CSN igen utan använda ett öre, utan ge det till släkten.

Men jag brukar aldrig misslyckas med studier.

Sedan har jag väldigt nära vänner som är exempelvis affärsjurist och en annan har lyckats så inom försäljning att han slutat arbeta.

Men de har ingen moralisk skyldighet att hjälpa mig, till skillnad från min släkt (anser jag), men jag kanske borde prata med dem. Men måste veta hur dumt det är att skaffa sig en bra PT-licens.





PT kostar bara 20 000 ser jag. Det kan jag säkert få min låtsassvåger att låna ut om jag tar reda på hur säkert det är.



Jag skulle aldrig bli PT utan att vara muskulös med lågt kroppsfett. Fattar att ens kunskaper bara är relevant om man blir online-PT och att det är väldigt viktigt att se bra ut.


Varför är det en dålig idé?
Lebesunwerter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 17:12   #24
Lebesunwerter
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vadå missbruk av empati? Du ber om pengar, du lurar eller hotar inte till dig pengar. Om du inte drar till med lögner för att få pengarna då?
Ska jag dra in pengar så måste jag nog säga att jag är hemlös och behöver pengar till mat, vatten och tak över huvudet. Att gå runt och säga "Hej jag är inte hemlös men behöver betala av mina studieskulder, någon som kan tänka sig att ge en slant?".
Lebesunwerter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 17:21   #25
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av Lebesunwerter Visa inlägg
Ska jag dra in pengar så måste jag nog säga att jag är hemlös och behöver pengar till mat, vatten och tak över huvudet. Att gå runt och säga "Hej jag är inte hemlös men behöver betala av mina studieskulder, någon som kan tänka sig att ge en slant?".
Jag har nog inte förstått rätt men måste du betala av dina studieskulder till CSN innan du får CSN igen (om du skulle börja plugga?). Har säkert missat något.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 17:31   #26
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Question

Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Testa att lära dig lite programmering så kan det bli lättare. Har många kompisar som varken har data/IT som utbildning men som har fått jobb med att jobba med liknande saker p.g.a. att de har kunnat en del programmering.
Grundläggande programmering räcker för de rollerna. Det är inte problemet.

Det är just nepotismen jag nämnt flera gånger. Den typen av jobb annonseras knappt ut.

Däremot finns det massvis av programmeringsjobb såklart. För där för det inte lika lätt att skyffla in inkompetenta nepotism personer.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 17:32   #27
Lebesunwerter
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Lägg ner drogerna och ta ett städjobb. Meningslöst att studera med dina förutsättningar. Ingen kommer anställa dig med din bakgrund.

Dessutom är nepotismen stor på arbetsmarknaden idag. Utan kontakter är man chanslös.
Varför är det meningslöst att studera med mina förutsättningar?

Skulle jag spika 2.0 på högskoleprovet och bli läkare så är det klart att jag är så gott som 100 % säkrad ett arbete. Gällande vissa faktorer är min hjärna faktiskt ordentligt välfungerande. På rätt många intelligenser hade jag långt över 100 i intelligenskvot och på en fick jag nästan 140. Jag rökte spice när jag gjorde utredningen och missbrukade mina imovane som ångestdämpande och att poppa hyponotiska bensodiazepiner som ångestdämpande leder förvisso till att ångesten försvinner men ja, jag brydde mig ej om resultaten, ville bara få ADHD så att jag skulle bli bjuden på lite koncentrationsförmåga. Mission failed.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vad du än gör, skit i det kriminella gänget och chattcentralen. Det kommer inte på fråga att välja något av de alternativen.
Chattcentralen för att? En massa typer på Flashback gillar det.


Det handlar inte om något förortsgäng som skjuter folk. Det är dessutom bara kriminellt på grund av åsikter. '

Vad som räknas som kriminellt av staten som bestämmer där jag befinner mig borde jag inte bry mig om. Det finns inget inneboende kriminellt i sådant jag skulle kunna göra.

Vissa saker anses av den mänskliga naturen fel och kriminellt, verkar det, medans andra brott är helt godtyckligt påhittade för att passa de ledandes ideologi och värderingar.

Natural-law theory therefore distinguishes between "criminality" (which derives from human nature) and "illegality" (which originates with the interests of those in power). Lawyers sometimes express the two concepts with the phrases malum in se and malum prohibitum respectively. They regard a "crime malum in se" as inherently criminal; whereas a "crime malum prohibitum" (the argument goes) counts as criminal only because the law has decreed it so.
Lebesunwerter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 17:36   #28
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Grundläggande programmering räcker för de rollerna. Det är inte problemet.

Det är just nepotismen jag nämnt flera gånger. Den typen av jobb annonseras knappt ut.

Däremot finns det massvis av programmeringsjobb såklart. För där för det inte lika lätt att skyffla in inkompetenta nepotism personer.
Ja det är det jag menar, du kan säkert kombinera dina nuvarande kunskaper med programmering och sadla om lite om nu det är hopplöst i ditt nuvarande område.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 17:36   #29
Lebesunwerter
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Jag har nog inte förstått rätt men måste du betala av dina studieskulder till CSN innan du får CSN igen (om du skulle börja plugga?). Har säkert missat något.
Enligt en jag mailade och frågade. Den andra jag frågade sa att jag bara behövde läsa upp lite högskolepoäng.

En tredje föreslog att jag skulle be om nedsättning på grund av synnerliga skäl. Hon tyckte att jag skulle göra en ansökan, utan att tveka.

"När ska jag ansöka, i sådana fall - kan jag göra det nu?"

Men jag skulle göra det när jag söker in på vad jag nu söker in på.

Skulle vara så mycket skönare och det skulle gå att planera om jag kunde ansöka redan innan.
Lebesunwerter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 17:52   #30
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av Lebesunwerter Visa inlägg
Enligt en jag mailade och frågade. Den andra jag frågade sa att jag bara behövde läsa upp lite högskolepoäng.

En tredje föreslog att jag skulle be om nedsättning på grund av synnerliga skäl. Hon tyckte att jag skulle göra en ansökan, utan att tveka.

"När ska jag ansöka, i sådana fall - kan jag göra det nu?"

Men jag skulle göra det när jag söker in på vad jag nu söker in på.

Skulle vara så mycket skönare och det skulle gå att planera om jag kunde ansöka redan innan.
Alltså som jag har förstått det så är det två olika saker. Om man slutar studera och sen måste betala tillbaka (eller om man blir skyldig till att återbetala p.g.a. att man ljugit/felanmält hur mycket man ska betala) så är det separat från att ansöka studiemedel igen för att man återupptar studie. För studiemedel så behöver du ha klarat viss mängd poäng, och kan inte ansöka igen om du inte klarat den mängden poäng. Dvs läs någon kurs eller gör någon omtenta för att få poäng så att du kan ansöka igen. Är inte helt säker på detta dock.

Detta är nog något du bör kolla upp igen. Ring till dem och be dem förklara vad du måste göra för att kunna få studiemedel igen.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)