Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-13, 13:36   #1
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Transagism. Kommer det accepteras?

I kölvattnet av att flera länder samhällen anpassat sig till transsexuella, genom bekräftande vård och insatser kommer vi även se samma utveckling för den som är transager? Med bekräftande av upplevd ålder? Tex. med en 33 årig 4 åring på dagis, adoption, ungdomsrabatt, pension, ungdomsrekord i idrott osv.

Vi har ju i relativt nyligen upplevt detta med flyktingar som tillåts vara en annan ålder än de är, fast det är kanske lite annorlunda. Så jag tänker inte exklusivt för dem utan för alla.

Borde man få bekräftas för upplevd ålder som man kanske tycker en transsexuell borde bekräftas för upplevt kön?

Borde det finnas några restriktioner i stil med för en 33åring "Ok du får vara 73 och pensionär med fördelar det innebär, men du får inte vara 2,5 och potträna på dagis!" isåfall vilka?

Vad tycker ni?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 13:42   #2
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Jag tycker det är logiskt till skillnad från transgenderism. Betydligt fler människor som känner sig som en annan ålder än deras juridiska än vad det är som känner sig som ett annat kön. Och det är ju den biologiska åldern som egentligen är relevant.

Men det kommer nog dröja med acceptansen då det nu råder för mycket okunskap kring ämnet och åldersnormativiteten på hur en 10-åring, 33-åring eller 77-åring ska vara och uppträda i samhället.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 13:44   #3
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Ålder är ju bara en social konstruktion och borde slopas helt. Det man bör gå efter är individens biologiska och mentala utveckling, i de fall där det spelar roll.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 13:46   #4
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Tycker det borde tillåtas. Är snart i 40 årsåldern men mentalt är jag ca 29 år.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 13:53   #5
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Tycker det borde tillåtas. Är snart i 40 årsåldern men mentalt är jag ca 29 år.
Då får man ju fan aldrig gå i pension...det enda jag ser fram emot i livet just nu.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 14:02   #6
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 14:06   #7
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
För fasen Klein, tack for mardrömmarna
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 14:08   #8
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
För fasen Klein, tack for mardrömmarna
Undrar hur någon blir så där. Negligerad som liten?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 14:15   #9
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Är åldersdysfori (som jag antar att det skulle kallas) en källa till ohälsa på samma sätt som könsdysfori?

Är en persons ålder lika starkt knuten till identiteten som en persons kön kan vara?

På ett sätt är det ju ett problem om man tänker sig att personer missgynnas vid anställning då företagen hellre anställer någon i 25-35 års åldern snarare än någon i 55-60 års åldern. Det är ju verkligen en källa till ohälsa i form av "jag duger inte sett till min ålder". Samtidigt behandlas det redan eftersom vi har lagar mot åldersdiskriminering (tror jag).

Om du verkligen är seriös med din fundering så kan jag tycka det är intressant att diskutera. Men inte på så vis att Uffe 34 ska få identifiera sig som 4 och få gå på förskola. Kan man som vuxen inte ta hand om sig själv om dagarna finns det andra institutioner som kan hjälpa med det
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 14:35   #10
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Åldershetsen I samhället är stor. Det leder till att den psykiska ohälsan breder ut sig. Blir själv mycket påverkad av det. Svårt att hitta sin plats i samhället om man inte vill vara med i Facebook och Instagram kulturen där de flesta är unga medlemmar på dem sociala medierna.

Tänker att det enda sättet att anpassa sig är att ljuga om sin ålder.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 15:28   #11
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Är åldersdysfori (som jag antar att det skulle kallas) en källa till ohälsa på samma sätt som könsdysfori?

Är en persons ålder lika starkt knuten till identiteten som en persons kön kan vara?

På ett sätt är det ju ett problem om man tänker sig att personer missgynnas vid anställning då företagen hellre anställer någon i 25-35 års åldern snarare än någon i 55-60 års åldern. Det är ju verkligen en källa till ohälsa i form av "jag duger inte sett till min ålder". Samtidigt behandlas det redan eftersom vi har lagar mot åldersdiskriminering (tror jag).

Om du verkligen är seriös med din fundering så kan jag tycka det är intressant att diskutera. Men inte på så vis att Uffe 34 ska få identifiera sig som 4 och få gå på förskola. Kan man som vuxen inte ta hand om sig själv om dagarna finns det andra institutioner som kan hjälpa med det
Jag tycker att dessa frågor behövs dras till sin spets med exempel som har en inverkan på samhället. En 32 årig strippa som vill vara 29 ett tag till är därför ett dåligt exempel. Transsexuella tillåts påverka idrott, omklädningsrum, kvinnoexklusiva miljöer osv. Så transagers vill jag diskutera på samma vis. En 26åring som vill vara 16. Tillåtas tävla med ungdomar, gå i skolan, få ungdomsrabatt där det är tillämpligt osv?

Eller skolstart gör 0:an eller 1:an. Barnen skall till sin första skoldag, så även Kjell 7 (42). Har han rätten att ses som ett barn? (Han har rätten att ses som en hon).
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 15:38   #12
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Ålder är ju bara en social konstruktion och borde slopas helt. Det man bör gå efter är individens biologiska och mentala utveckling, i de fall där det spelar roll.
Wow okej. Då gör vi plats på dagis för samtliga män. Kul, ännu längre till pension
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 15:54   #13
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Wow okej. Då gör vi plats på dagis för samtliga män. Kul, ännu längre till pension
Om samtliga män har samma mentala utveckling som ett dagisbarn kanske det är dagisbarnen som ska ut på arbetsmarknaden istället.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 18:10   #14
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Då får man ju fan aldrig gå i pension...det enda jag ser fram emot i livet just nu.
Fast, on du identifierar dig som 65 redan borde du kunna ta ut pension
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 18:29   #15
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Hur ofta får man byta ålderskänsla? Kan jag välja att vara en 67 årig man i några år för att mellan varven bli en 20årig kvinna och kunna nyttja deras duschrum och när jag känner för det vara under 2 och gå i gratis på nöjesfält?
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)