Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-09, 14:38   #1
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
Gör nästan alla latsdrag fel? Eller finns det flera sätt som är rätt?

Alltså all info jag hittat om den maskinen går i princip ut på att man ska sitta still med överkroppen .. dra ner skulderbladen först .. och dra med armbågarna.. Känner mig nästan som ett ufo på gymmet när jag gör "rätt",
Inte ha för tunga vikter så jag tappar formen osv..
Det är vad jag hittar om jag kollar på youtube.

Alla 18-20 åringar jag ser på gymmet pendlar med överkroppen och försöker svänga ner nästan hela viktmagasinet... Dom rycker ner stången med hela kroppsvikten ungefär, och drar den mot bröstet .. Sen släpper upp den fort så dom nästan följer med tillbaks..Jag har aldrig sett någon annan än mig själv göra som jag gör.. Vilket känns lite bekymmersamt. Dom ser relativt vältränade ut ändå och inte kan va några nybörjare.

Det kanske är nån annan sort övning man kan använda den maskinen till? Vad heter den i så fall ? ? Jag hade säkert fått ryggskott eller ngt, så jag tänker inte prova haha..

Vilken metod använder ni, och hur motiverar ni det ?

Så här ungefär.. Senast igårkväll..

Senast redigerad av humancentipede den 2020-08-09 klockan 14:45.
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 14:47   #2
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Har du provat Pulls/Chin-ups med assistans i form av gummiband?
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 14:49   #3
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av humancentipede Visa inlägg
Alltså all info jag hittat om den maskinen går i princip ut på att man ska sitta still med överkroppen .. dra ner skulderbladen först .. och dra med armbågarna.. Känner mig nästan som ett ufo på gymmet när jag gör "rätt",
Inte ha för tunga vikter så jag tappar formen osv..
Det är vad jag hittar om jag kollar på youtube.

Alla 18-20 åringar jag ser på gymmet pendlar med överkroppen och försöker svänga ner nästan hela viktmagasinet... Dom rycker ner stången med hela kroppsvikten ungefär, och drar den mot bröstet .. Sen släpper upp den fort så dom nästan följer med tillbaks..Jag har aldrig sett någon annan än mig själv göra som jag gör.. Vilket känns lite bekymmersamt. Dom ser relativt vältränade ut ändå och inte kan va några nybörjare.

Det kanske är nån annan sort övning man kan använda den maskinen till? Vad heter den i så fall ? ? Jag hade säkert fått ryggskott eller ngt, så jag tänker inte prova haha..

Vilken metod använder ni, och hur motiverar ni det ?
Att människor har konstiga/skadliga/idiotiska utföranden är väl ingen direkt ovanlighet på gymmen, varken i latsdrag eller någon annan övning. Väldigt många, speciellt unga killar, tror att större vikter = större muskler, eller att folk blir imponerade när dom drar på hela viktmagasinet.

Att dom är vältränade säger absolut ingenting, vältränad kan man bli utan att träna förnuftigt och det är många som aldrig lär sig korrekt teknik. Problemet är att träna på det sättet inte är hållbart i längden, det sliter ut kroppen och leder till skador.

Summering = Människor är korkade. Ignorera dom. Fokusera på korrekt teknik så blir det bra.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 16:51   #4
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Det är så sällan jag ser folk göra fina latsdrag så jag har börjat reagera med förvåning när jag väl ser någon som gör det.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 18:23   #5
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 449
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Det är så sällan jag ser folk göra fina latsdrag så jag har börjat reagera med förvåning när jag väl ser någon som gör det.
Jag blir lika förvånad när jag ser bra latsdrag som när jag ser någon med riktigt stora lats. Det är ungefär lika ovanligt
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 18:47   #6
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Gör nästan alla latsdrag fel?

Ja. Väldigt många gör det till en slags roddövning, eller sliter bara med armarna.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 19:04   #7
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Varannat pass kör jag strikta latsdrag, varannat fuldrag då jag släpper skulderbladen så man får lite skön stretch och formnazisterna har något att kolla på. Men den där 135-gradersvinkeln på överkroppen gillar jag inte.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 19:04   #8
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 006
Filma gärna dina och jämför!
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 21:40   #9
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Varannat pass kör jag strikta latsdrag, varannat fuldrag då jag släpper skulderbladen så man får lite skön stretch och formnazisterna har något att kolla på. Men den där 135-gradersvinkeln på överkroppen gillar jag inte.
Det bästa med latsdrag är ju att man kan luta sig så man får en rodd snett uppifrån.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 21:52   #10
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Jag gillar att ibland luta mig en bra bit tillbaks, inte svinga vid varje rep utan bibehålla den lutningen. Drar mot nyckelbenen inte bröstet därifrån. Känns lite som en facepull vart den tar fast kan använda betydligt högre vikt.

Det där är dock inte det korrekta utförandet av latsdrag
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 22:08   #11
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag gillar att ibland luta mig en bra bit tillbaks, inte svinga vid varje rep utan bibehålla den lutningen. Drar mot nyckelbenen inte bröstet därifrån. Känns lite som en facepull vart den tar fast kan använda betydligt högre vikt.

Det där är dock inte det korrekta utförandet av latsdrag
Dubbelpost! Vill även tipsa om att luta dig en bit tillbaks (pröva dig fram) och köra en pullover i latsdraget. Tusen ggr skönare än hantel/stångvarianten som till 90% känns i tuttarna och inte lats, hundra ggr trevligare än att stå och puta med röven i en cablecross och försöka få till den där.

Mmmmh pullover i latsdraget!


Det där är inte heller det korrekta utförandet av latsdrag
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 22:24   #12
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Ja, nästan alla gör övningen ”fel”. Nu var det många år sedan jag själv körde övningen men då gjorde jag så som du beskriver det. Mitt intresse var att bli starkare i chins, då blir det kontraproduktivt att luta bak ryggen 45 grader och rycka ner stången.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 22:40   #13
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Ska lägga upp mina när jag är hemma igen och låta koloadeln plocka isär mig.

Jag försöker, som alltid, göra som Arne P sagt. Kan dock vara svårt när man inte har en kunnig person som står bredvid och petar på en imo.

Ser sällan folk som gör vad jag tycker är rätt. Tror jag sett en på nuvarande gymmet, och det var en relativt otränad tjej. Det var imponerande.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 22:56   #14
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Är ju inget svårt att träna latsdrag med perfekt utförande. Blir bara tråkiga vikter och man skippar oftast latsdrag eller chins. Cheata i latsdrag är bra för styrkan. Aldrig sett någon köra strikta latsdrag tungt. Inge fel på strikta latsdrag, bara en extremt tråkig övning ur det perspektivet. Som att titta på när färg torkar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-10, 00:26   #15
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Problemet med latsdrag är att det optimala utförandet är individbaserat.
100 olika individer bör då inte köra på exakt samma sätt som alla andra, även fast utförandena är snarlika.

Men visst kan man köra på olika utföranden för samma individ, bara man är medveten av att varje förändring förändrar även effekten av övningen.
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)