Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-04, 12:35   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Förbättra kroppskomposition långsiktigt

Skulle ni ligga på balans eller deffa om man ligger runt 15% kroppsfett, är nöjd med vikt och fysik men inte vill lägga på sig mer fett samt gärna vill bygga mer muskler långsiktigt? Jag är långt ifrån rippad men midjan är fortfarande smal och jag är i bättre form än 90% av befolkningen. Ser dessutom bitig (enligt mitt tycke) ut i tröja, vilket inte var fallet när jag var mer åt "rippad" hållet.

I nuläget äter jag vad jag uppskattar är balans men jag anstränger mig för att uppnå hög proteinmängd (200-220g protein på 86 kg kroppsvikt), kan detta vara rimligt för att uppnå förbättrad kroppskomposition långsiktigt? I teorin bör väl detta innebära ett svagt underskott då en viss mängd av kalorierna från protein går till ökad värmeförbrukning (äter samma mängd kalorier som innan då jag låg på balans men nu kommer en större andel från protein).

Jag är alltså nöjd både med form och muskelmassa, men vill gärna bygga mer muskler långsiktigt och inte lägga på mig mer fett än vad jag har nu. Hade ni kört balans likt vad jag beskriver eller hade ni gjort en kort deff följt av lågt kaloriöverskott?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 13:57   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Skulle ni ligga på balans eller deffa om man ligger runt 15% kroppsfett, är nöjd med vikt och fysik men inte vill lägga på sig mer fett samt gärna vill bygga mer muskler långsiktigt? Jag är långt ifrån rippad men midjan är fortfarande smal och jag är i bättre form än 90% av befolkningen. Ser dessutom bitig (enligt mitt tycke) ut i tröja, vilket inte var fallet när jag var mer åt "rippad" hållet.

I nuläget äter jag vad jag uppskattar är balans men jag anstränger mig för att uppnå hög proteinmängd (200-220g protein på 86 kg kroppsvikt), kan detta vara rimligt för att uppnå förbättrad kroppskomposition långsiktigt? I teorin bör väl detta innebära ett svagt underskott då en viss mängd av kalorierna från protein går till ökad värmeförbrukning (äter samma mängd kalorier som innan då jag låg på balans men nu kommer en större andel från protein).

Jag är alltså nöjd både med form och muskelmassa, men vill gärna bygga mer muskler långsiktigt och inte lägga på mig mer fett än vad jag har nu. Hade ni kört balans likt vad jag beskriver eller hade ni gjort en kort deff följt av lågt kaloriöverskott?
Om du är nöjd nu och inte blir fetare och inte går ned i vikt av det du äter nu så föreslår jag helt klart att du fortsätter som du gör. Med tillräcklig träning och tillräckligt med protein kommer muskler att byggas och din sammansättning kommer att förbättras med tiden.
Att hålla på att överäta och sedan svälta sig gör att aptitregleringen går åt helvete. Om du kan ligga på balans utan att vara hungrig är du lyckligt lottat, håll dig där.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 14:48   #3
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Om du är nöjd nu och inte blir fetare och inte går ned i vikt av det du äter nu så föreslår jag helt klart att du fortsätter som du gör. Med tillräcklig träning och tillräckligt med protein kommer muskler att byggas och din sammansättning kommer att förbättras med tiden.
Att hålla på att överäta och sedan svälta sig gör att aptitregleringen går åt helvete. Om du kan ligga på balans utan att vara hungrig är du lyckligt lottat, håll dig där.
Ja att ligga på balans för mig är smärtfritt, behöver pressa i mig mat för att gå upp och gå hungrig för att tappa vikt. Men balans är väldigt enkelt.

Jag är knappt hungrig förrän på kvällen, försöker få i mig protein med jämna mellanrum dock. Dagen kanske ser ut så här:
Frukost: 2st knäckemackor, 2st ägg eller 250g keso
Efter träning: Vassleshake
Lunch: Mellanstor kycklingfilé, 1-2 port. ris, valfri sås
Mellanmål: 2st knäckemackor, 2st ägg, 500g naturell kvarg med vassle
Middag: Här är jag hungrig, äter så mycket jag orkar av valfritt mål, ofta någon typ av husmanskost.

Pressar inte i mig mat då jag inte är hrungrig, utan försöker få i mig lite protein. Äter så mycket jag vill då jag blir hungrig på kvällen, dock ej skräpmat.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)