Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-17, 08:05   #1
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Äta efter träning - hur lång tid efter?

Som jag har förstått det spelar det inte så stor roll om man äter direkt efter ett pass eller väntar några timmar.

Men efter det, när börjar det bli skillnader i effekt? Vänta i 4 timmar jämfört med 8, 12 etc?
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 08:20   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Väntar du fyra timmar missar du näringsfönstret och tappar fart i glykogeninlagringen. Inte så farligt ifall du bara lullar runt på gymmet och tittar i telefonen. Vill du istället utvecklas och hela tiden bli bättre på det du gör, bör du kanske istället fylla på med energi efter träningspassen.


Frågan blir istället varför du inte skulle äta ??
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 09:18   #3
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Väntar du fyra timmar missar du näringsfönstret och tappar fart i glykogeninlagringen. Inte så farligt ifall du bara lullar runt på gymmet och tittar i telefonen. Vill du istället utvecklas och hela tiden bli bättre på det du gör, bör du kanske istället fylla på med energi efter träningspassen.


Frågan blir istället varför du inte skulle äta ??
Men spelar glykogeninlagringen så stor roll ifall man ändå har 2-4 dagar innan man tränar samma muskel igen?

Periodisk fasta och övriga omständigheter gör det mer praktiskt att inte äta nära inpå ett pass. Sen är det också intressant att veta om det har hänt något mer sen jag sist kollade in frågan för 5-10 år sedan.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 09:32   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
För någon som styrketränar och inte ska träna samma muskel igen samma dag är glykogenfrågan irrelevant. Och kolhydrat bidrar inte till muskeluppbyggnaden.

Protein har lika muskeluppbyggande effekt tre timmar efter passet som direkt efter passet. Minst tre timmar. Aminosyrakänsligheten är förhöjd ett dygn efter träning. Men proteinbalansen kan inte bli positiv förrän du äter. Du förlorar alltså X timmar till muskelförlust, till dess du äter. Om det kompenseras över dygnet eller har någon praktisk betydelse är oklart, men det är nog ingen god idé att lägger träningspasset så långt från närmaste proteinintag som möjligt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 09:38   #5
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
För någon som styrketränar och inte ska träna samma muskel igen samma dag är glykogenfrågan irrelevant. Och kolhydrat bidrar inte till muskeluppbyggnaden.

Protein har lika muskeluppbyggande effekt tre timmar efter passet som direkt efter passet. Minst tre timmar. Aminosyrakänsligheten är förhöjd ett dygn efter träning. Men proteinbalansen kan inte bli positiv förrän du äter. Du förlorar alltså X timmar till muskelförlust, till dess du äter. Om det kompenseras över dygnet eller har någon praktisk betydelse är oklart, men det är nog ingen god idé att lägger träningspasset så långt från närmaste proteinintag som möjligt.
Tar du hänsyn till timmarna man missar när man väntar med proteinintag de dagar du varannandagsfastar och tränar samma dag? Tänker om du lägger träningen nära det sista målet för dagen som du rekomenderar styrketränande att ta, eller om du inte bryr dig om det och tränar när du känner för det under dagen.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 09:52   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag styrketränar inte på fastedagar.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 12:47   #7
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
För någon som styrketränar och inte ska träna samma muskel igen samma dag är glykogenfrågan irrelevant. Och kolhydrat bidrar inte till muskeluppbyggnaden.

Protein har lika muskeluppbyggande effekt tre timmar efter passet som direkt efter passet. Minst tre timmar. Aminosyrakänsligheten är förhöjd ett dygn efter träning. Men proteinbalansen kan inte bli positiv förrän du äter. Du förlorar alltså X timmar till muskelförlust, till dess du äter. Om det kompenseras över dygnet eller har någon praktisk betydelse är oklart, men det är nog ingen god idé att lägger träningspasset så långt från närmaste proteinintag som möjligt.

Toppen. Tack för bra svar!
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 14:40   #8
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Finns folk som har experimenterat på Youtube, hållit sig på samma kaloriintag i månader, periodisk fasta sen bytt till matintag var fjärde timme typ. Och man ser stor skillnad i formen, han fick betydligt bättre muskeltillväxt av att inte köra periodisk fasta. Känner samma, haft typ 10h luckor utan käk med hög aktivitet, både mår bättre och upplever det som jag får bättre tillväxt utan dessa fönster. Beror ju på såklart, för mig som är riktigt aktiv är energi en förutsättning för att palla.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 14:54   #9
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag styrketränar inte på fastedagar.
Kommer inte styrketräning minska nedbrytningen på fastedagar? Alltså fortfarande negativ proteinbalans, men mindre nedbrutet muskelprotein?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 15:28   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jo, i den tränade vävnaden, men du får inte muskeluppbyggande effekt av passet, du går inte plus. Om du är onödigt rädd för muskelförlust kanske det kan vara en idé, men jag vill att mina träningspass ska resultera i plus. Jag förlorar inte muskelmassa av varannandagsfasta. Jag försämrar inte prestationsförmågan nästa dag när jag verkligen ska träna i onödan, genom att tömma musklerna utan möjlighet att fylla på.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 19:34   #11
benk3
Registered User
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Finns folk som har experimenterat på Youtube, hållit sig på samma kaloriintag i månader, periodisk fasta sen bytt till matintag var fjärde timme typ. Och man ser stor skillnad i formen, han fick betydligt bättre muskeltillväxt av att inte köra periodisk fasta. Känner samma, haft typ 10h luckor utan käk med hög aktivitet, både mår bättre och upplever det som jag får bättre tillväxt utan dessa fönster. Beror ju på såklart, för mig som är riktigt aktiv är energi en förutsättning för att palla.
Vem är det som gör det på Youtube? Hade gärna velat se
benk3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 23:07   #12
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av benk3 Visa inlägg
Vem är det som gör det på Youtube? Hade gärna velat se
Will tennyson, vet inte vilken video det är tyvärr
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 23:54   #13
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 969
Fasta är inget du gör för att bygga muskler, det är något du sysslar med för att leva ett långt och hälsosamt liv.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 12:02   #14
Wibergify
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 54
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Finns folk som har experimenterat på Youtube, hållit sig på samma kaloriintag i månader, periodisk fasta sen bytt till matintag var fjärde timme typ. Och man ser stor skillnad i formen, han fick betydligt bättre muskeltillväxt av att inte köra periodisk fasta. Känner samma, haft typ 10h luckor utan käk med hög aktivitet, både mår bättre och upplever det som jag får bättre tillväxt utan dessa fönster. Beror ju på såklart, för mig som är riktigt aktiv är energi en förutsättning för att palla.

10h utan käk är ju dock inte ens nära intermittent fasta, du måste upp i ca 16h (personligen bäst resultat kring 18) för att få ut något vettigt av fastan, och köra det i ett par dagar innan man märker av de positiva effekterna o vänjer kroppen vid det.

Jag och sannolikt många andra upplever mest positiva resultat av fasta. Fast det är ju OT för denna tråden.
__________________
"I was buying like you know cows and like chicken breast from like a real farm"
-Jay Cutler
Wibergify är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 12:04   #15
bandlecon
Registered User
 
bandlecons avatar
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Stockholm
Inlägg: 3
En tränarvän berättade för mig att du måste äta inom en timme efter träningen för en god effekt. Jag försöker hålla mig till denna princip.

Men jag tror att när det gäller näring kan alla ha allt individuellt.
bandlecon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)