Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-30, 11:09   #871
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg



Problemet är väl att du måste täcka även värdeminskningen om det ska kännas som ett vettigt alternativ att ta ett sådant lån. Och då behöver dina 300k boostas väldigt mycket på börsen om det ska löna sig. Generellt tycker jag aldrig att man ska ta ett lån om det inte är en investering. Och bil är ingen investering. De flesta lyxfällan-folk har bil, och bil gör att du behöver betala 3000kr extra varje månad i snitt. Ännu mer om du har jättehögt lån.
Det är Ungefär 4500kr brutto. Så om du tjänar 30k på ditt jobb och får en löneförhöjning till 34.500kr. Då kan du skaffa en bil, men då blir det som att du enbart tjänade 30k igen jämfört med en person som inte har bil. Och de flesta som inte har något ekonomiskt sinne ö.h.t brukar äga en bil och så har de även en hund för 2-3k i månaden (hunddagis, mat, veterinär) och även några kids (2-3k per barn i månaden) och om man "måste bo stort för att man inte klarar av att bo litet" så kanske man betalar 11k i månaden för boende, när man borde klara sig för 8k. Det är 3000kr netto igen....
Totalt sett så fuckar bil/barn/hund/för dyr hyra upp hela din ekonomi och gör att du blir ett fall för lyxfällan om du inte har koll på vad du gör.

Dessa 4 olika faktorer är extremt farliga och man bör ha mycket stora marginaler om man ska göra något av dessa 4.
Hahahahaha, vad hela jävla fanders kom det där ifrån Hur många personer har barn själva (hel tid alltså) och två, tre stycken därtill?

Du förutsätter att X innebär Y samt Z, det är ju ganska banalt. Jag har flera bekanta med bil (även dyrare bilar)och de lever ganska sparsamt på övriga poster. Inga kids, inga djur eller sådant heller (Förutom en kanin i ett av hushållen).

Bil är ofta lyx, men tiden du sparar gör det ofta värt.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 11:14   #872
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Hahahahaha, vad hela jävla fanders kom det där ifrån Hur många personer har barn själva (hel tid alltså) och två, tre stycken därtill?

Du förutsätter att X innebär Y samt Z, det är ju ganska banalt. Jag har flera bekanta med bil (även dyrare bilar)och de lever ganska sparsamt på övriga poster. Inga kids, inga djur eller sådant heller (Förutom en kanin i ett av hushållen).

Bil är ofta lyx, men tiden du sparar gör det ofta värt.
Jag seglade iväg lite i tankarna eftersom jag blev så engagerad

Men kort och gott. Optimalt är att inte ha någon av de 4 jag nämnde (bil/barn/hund/för dyr hyra). Men det är förståeligt om man behöver 2st av dem. 3st i värsta fall, men absolut inte 4.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 11:25   #873
Zekewarg
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 7
Eller så kontantar man en hygglig bränslesnål bil för ~130k och behåller i tio år=13k per år +reparationer.
Angående miljön så tror jag stenhårt på elcyklar (egentligen cyklar men folk är för bekväma).
Synd man var naiv när man var 20~30 år jag och gumman jobbade heltid utan barn och hade ändå inga pengar kvar ?(fika resor shopping?).
Nu jobbar vi båda deltid (normal/låginkomst) med fyra barn en bil +elcykel och spar ändå en bra del av våran inkomst.
Hjälper så klart att vi bor i mindre stad där husen kostar upp till en miljon men älskar leta hitta sätt spara pengar tex nyligen böt mobilabonnemang för alla i fram till hallon sparade 5-600 och vips behöver man jobba en halv dag mindre .
Försöker tänka så vid varje inköp,behöver jag verkligen det här och hur länge måste jag jobba för att få ihop till den där prylen,,köper hellre en moto G5+ för 1600 ist för en skrytmobil för 10k.
Tycker min moto klarar detsamma i stort sett och otroligt vilken bra mobil man kan få i dagsläget för en liten peng.

Senast redigerad av Zekewarg den 2018-03-30 klockan 11:27.
Zekewarg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 11:28   #874
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Tycker vi återgår till ännet, så folk orkar och vill läsa denna tråd.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 12:07   #875
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Det står som sagt på Avanza att 1985-2015 så har stockholmsindex snittat 11% om året. Vissa år är förjävliga och vissa är bra, men på sikt så har den snittat 11%. Frågor på det? Hur kan du säga att 30 år inte är långt perspektiv?
Jag har aldrig sagt att 30 år inte är ett långt perspektiv.

Men de flesta 20-åringar kommer åka på ett par verklighetskyssar de närmaste 10 åren. Det händer saker i ens liv mellan 20-40 år.

Du kan nog ta den historiska avkastningen med en nypa salt. Om du tror börsen kommer avkasta i snitt 11% de närmaste åren så är det bara att köra in allt. Jag kan bara önska dig lycka till.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 12:21   #876
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Jag har aldrig sagt att 30 år inte är ett långt perspektiv.

Men de flesta 20-åringar kommer åka på ett par verklighetskyssar de närmaste 10 åren. Det händer saker i ens liv mellan 20-40 år.

Du kan nog ta den historiska avkastningen med en nypa salt. Om du tror börsen kommer avkasta i snitt 11% de närmaste åren så är det bara att köra in allt. Jag kan bara önska dig lycka till.

MVH
/Bruce
Åtninstone jag har aldrig någonsin påstått detta. Det jag har sagt i tråden är att någon 5-årsperiod kanske snittar 5% och nästa 2-årsperiod kanske snittar 15% och någon 2-årsperiod efter det kanske snittar 2%.
Så på kort sikt om man tänkt sluta jobba inom 5-10 år. Då kan det löna sig att gå all in på amortering i stället. Men bolån har man ju ofta 25-30++ år och 25-30 år på börsen i stället torde vara en bättre investering.
Men som jag också nämnde så tar man en mycket högre risk då eftersom om det blir börskrasch + bostadsbubbla + galna räntor. Då ligger man jävligt risigt till! Därför kan det vara mer safe att gå all in på amortering om man inte har kapital över för en sådan smäll (typ lågrisk-kapital som inte påverkas nämnvärt av en börskrasch).

Bästa är väl att köra båda två. Jag amorterar 1% och sparar resten.

Dessutom är det nog inte så många 20-åringar här. Kolla mitt regdatum på detta forum exempelvis . Jag skulle varit 5 år gammal när jag reggade mig om jag vore 20 nu

Senast redigerad av Patriarch K den 2018-03-30 klockan 12:23.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 12:27   #877
RolloRocketcock
Registered User
 
RolloRocketcocks avatar
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Vad drar du in per år om du sparar 200k, PK? Lever du på nudlar i övrigt eller anklever, champagne och spädgristestiklar?
RolloRocketcock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 12:34   #878
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av RolloRocketcock Visa inlägg
Vad drar du in per år om du sparar 200k, PK? Lever du på nudlar i övrigt eller anklever, champagne och spädgristestiklar?
Haha
Cirkus 450k brutto. Men har relativt billigt boende tack vare låg avgift och jag köper alltid billigaste ölen och all mat med röda prislappar och ingen bil och ingen kollektivtrafik och jobbet betalar mobilen och bredband är inkluderat i avgiften och gym betalas med friskvårdsbidraget. Köper kläder max 1 gång om året och ofta höstkollektionen på våren och vårkollektionen på hösteb då det är halva priset.
När jag reser går jag in på flygresor.se och kollar "prisjägaren" och tar någon ToR-resa för tusenlappen och något schletet hostel 1-2 veckor från booking.com för tusenlappen.

Etc etc...sorry för OT. Detta lämpar sig bättre i en spartråd. Låt oss återgå till bostadsdiskussioner som 75an nämnde :P
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 12:43   #879
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Haha
Cirkus 450k brutto. Men har relativt billigt boende tack vare låg avgift och jag köper alltid billigaste ölen och all mat med röda prislappar och ingen bil och ingen kollektivtrafik och jobbet betalar mobilen och bredband är inkluderat i avgiften och gym betalas med friskvårdsbidraget. Köper kläder max 1 gång om året och ofta höstkollektionen på våren och vårkollektionen på hösteb då det är halva priset.
När jag reser går jag in på flygresor.se och kollar "prisjägaren" och tar någon ToR-resa för tusenlappen och något schletet hostel 1-2 veckor från booking.com för tusenlappen.

Etc etc...sorry för OT. Detta lämpar sig bättre i en spartråd. Låt oss återgå till bostadsdiskussioner som 75an nämnde :P
Jag levde ungefär samma liv som dig innan jag fick barn, sparade sjukt med pengar men sen kommer livet ikapp en, man kan ju inte välja bort barn för det är dyrt liksom. Och ska du ha barn behöver du större, och vill du inte betala 3-4 ggr mer än vad din lilla bostadsrätt är värd så blir det utanför stan, och då står du där med bil ändå, och kanske t.o.m två om ni måste ha.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 12:52   #880
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Tycker vi återgår till ännet, så folk orkar och vill läsa denna tråd.
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...=226370&page=3
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 12:56   #881
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag levde ungefär samma liv som dig innan jag fick barn, sparade sjukt med pengar men sen kommer livet ikapp en, man kan ju inte välja bort barn för det är dyrt liksom. Och ska du ha barn behöver du större, och vill du inte betala 3-4 ggr mer än vad din lilla bostadsrätt är värd så blir det utanför stan, och då står du där med bil ändå, och kanske t.o.m två om ni måste ha.
Det är därför man avvaktar med barn tills man är "redo" (sedan är jag medveten att kvinnan inte får bli för gammal) Men oftast finns det goda förbindelser från förorter eller mindre landsorter så bil är ändå inte nödvändigt.
Om du bor i västra Sverige så kan du ju köpa bostad i både Skara, Skövde, Jönköping, Vårgårda, Partille, Varberg, Säve, Trollhättan, Vänersborg, Halmstad etc etc och ändå ha goda möjligheter till allt. Det är ju betydligt billigare i nämnda orter/städer och troligtvis mycket närmre till även matbutiker. Räcker med en flakmoppe om man ska handla eller köra ungarna till dagis!
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 13:14   #882
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Haha
Cirkus 450k brutto. Men har relativt billigt boende tack vare låg avgift och jag köper alltid billigaste ölen och all mat med röda prislappar och ingen bil och ingen kollektivtrafik och jobbet betalar mobilen och bredband är inkluderat i avgiften och gym betalas med friskvårdsbidraget. Köper kläder max 1 gång om året och ofta höstkollektionen på våren och vårkollektionen på hösteb då det är halva priset.
När jag reser går jag in på flygresor.se och kollar "prisjägaren" och tar någon ToR-resa för tusenlappen och något schletet hostel 1-2 veckor från booking.com för tusenlappen.

Etc etc...sorry för OT. Detta lämpar sig bättre i en spartråd. Låt oss återgå till bostadsdiskussioner som 75an nämnde :P
Fy fan vad trist det låter.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 14:13   #883
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Fy fan vad trist det låter.
Varför?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 14:23   #884
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Varför?
Krüg är gott, flickvänner dyra och att bara snåla leder aldrig till någonting bra.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-30, 14:39   #885
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Krüg är gott, flickvänner dyra och att bara snåla leder aldrig till någonting bra.
Har du egna erfarenheter av det eller?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)