Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-16, 06:37   #226
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Någon som har siffror på hur många som faktiskt använt sitt huslån som en bankomat de senaste 10 åren och kompenserat det ökade värdet med ökad belåning till annat än värdeökande renovering?

Det är alltid de mystiska andra som gör det.....................undrar hur utbrett det verkligen är.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 07:42   #227
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Någon som har siffror på hur många som faktiskt använt sitt huslån som en bankomat de senaste 10 åren och kompenserat det ökade värdet med ökad belåning till annat än värdeökande renovering?

Det är alltid de mystiska andra som gör det.....................undrar hur utbrett det verkligen är.
Jag tror att den siffran är väldigt hög, (jag är lika nyfiken på den faktiska siffran som du) men tittar man i villaområdet där jag bor ligger det nog på 99%, det är nya bilar, båtar, cyklar för tiotusentals kronor, jag är nog den enda som har en bil äldre än 3 år.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 07:43   #228
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Någon som har siffror på hur många som faktiskt använt sitt huslån som en bankomat de senaste 10 åren och kompenserat det ökade värdet med ökad belåning till annat än värdeökande renovering?

Det är alltid de mystiska andra som gör det.....................undrar hur utbrett det verkligen är.
Delvis.

Var belånad till ca 35 % på en lägenhet i sthlm. För att finansiera ett husköp (kontantinsats+renovering) på annan ort höjde jag det lånet till 65 % ca.

Idag har jag lägenhet + hus med ett marknadsvärde på ca 5 msek, och lån på 3,3 msek.

Jag amorterar 2 % av lånens totala värde per år.

---

Använder inte lägenheten för boende idag, så den tänkte jag sälja. Osäker på när man bör göra detta dock. Statsdelen den ligger i är väldigt expansiv, så känner ingen stress. Men tänkte inte vänta mer än max 1-2 år ändå.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 07:46   #229
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Angående räntor relaterade till Sveriges inflation. Så tror jag inte så mycket på en höjning av räntan.

Skulle inflationen öka => så höjs reporäntan => men då kommer inflationen stanna av väldigt snabbt (då bostadspriserna ses som en del i inflationsökningen) => då kommer räntan sänkas igen *.

Problemet är om vi får en global situation som av någon anledning kräver en högre ränta.


* Ingår huspriser i KPI?
"Fastighetspriser finns inte med som en egen undergrupp i KPI. Men SCB mäter olika kostnader som hushållen har för sitt boende, såsom räntekostnader och hyror. Fastighetspriserna kommer delvis in i boendeposten i KPI genom att hushållens räntekostnader för boende baseras på inköpspriset på deras hus. När huspriserna stiger fångar KPI det genom att det ökar hushållens räntekostnader. "
(riksbank.se)
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 07:54   #230
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Jag tror att den siffran är väldigt hög, (jag är lika nyfiken på den faktiska siffran som du) men tittar man i villaområdet där jag bor ligger det nog på 99%, det är nya bilar, båtar, cyklar för tiotusentals kronor, jag är nog den enda som har en bil äldre än 3 år.
Känner igen det du säger men undrar alltid själv om man inte bara upplever det så. Gräs grönare och allt det där, finns ju folk som har gott om flis utan att de mjölkat huslånen.

Citat:
Ursprungligen postat av dluddeckens Visa inlägg
Delvis.

Var belånad till ca 35 % på en lägenhet i sthlm. För att finansiera ett husköp (kontantinsats+renovering) på annan ort höjde jag det lånet till 65 % ca.

Idag har jag lägenhet + hus med ett marknadsvärde på ca 5 msek, och lån på 3,3 msek.

Jag amorterar 2 % av lånens totala värde per år.

---

Använder inte lägenheten för boende idag, så den tänkte jag sälja. Osäker på när man bör göra detta dock. Statsdelen den ligger i är väldigt expansiv, så känner ingen stress. Men tänkte inte vänta mer än max 1-2 år ändå.
Känns mer som bostadskarriär än att lånat och spenderat allt på resor, vin och sång. Så länge man inte blir sittandes med svartepetter så verkar det ju fungera lysande för att få en angenäm tillvaro!

När optimala tillfället att sälja passerar vet man ju oftast inte förens i efterhand.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 08:30   #231
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Den äldre generationen belånar inte upp husen, på gott och ont, ibland har de tyvärr skitit i viktiga renoveringar för att de ska vara skuldfria. Detta ser man tydligt på pantbreven.

De andra tror jag de är lite blandat, de flesta bakar nog in saker och ting i huslånet för det är självklart bättre än att ta andra lån eller sälja sina fonder.

Men grejen är att folk kan köpa bil, båt och sommarstuga utan att behöva maxa sitt hus ändå, jag tror de flesta försöker ha lite balans.

Men fakta vore intressant.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 08:31   #232
G_lund
En påse med mos.
 
G_lunds avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 1 243
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag hade också hellre betalat av allt än att slänga in pengarna på börsen. Måste vara riktigt skönt att ha bostadsrätt eller fastighet helt obelånat. Surt på värdet om marknaden kraschar, men då går det förhoppningsvis att vänta några år på att den repar sig. Sen kanske du har bra läge att investera när priserna ligger i botten.
Även i den lilla stad där jag bor har priserna skenat. Priserna nu är fyrdubbelt mot när jag köpte lägenheten ~2010 så redan från start var mitt bolån inte speciellt högt, gemene man verkar ha högre billån typ.

Ja, när kraschen kommer tar jag på mig spenderarbyxorna. Tyvärr har jag många nära vänner med nyköpta hus och barn som kommer få det tufft när räntorna drar iväg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ska till akuten strax när mobilen är laddad
G_lund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 09:08   #233
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av G_lund Visa inlägg
Även i den lilla stad där jag bor har priserna skenat. Priserna nu är fyrdubbelt mot när jag köpte lägenheten ~2010 så redan från start var mitt bolån inte speciellt högt, gemene man verkar ha högre billån typ.

Ja, när kraschen kommer tar jag på mig spenderarbyxorna. Tyvärr har jag många nära vänner med nyköpta hus och barn som kommer få det tufft när räntorna drar iväg.
Du får ju vara en god vän och låna ut pengar till dem sen till en fördelaktig (för dem) ränta på 5-6%. :-)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 11:59   #234
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Och där har vi problemet och bostadsbristen. Du kommer lätt upp i 1 h pendling enkel resa om man, som det stått tidigare i tråden, ska hitta något till "vettiga" priser. Och nej. Andra städer i Sverige är inget alternativ för många.
Fast det borde det kunna bli, särskilt om dessa städer/områden har bra kommunikationer (läs: fungerande järnväg) till Stockholm samt att det går att jobba på distans (för landsbygden innebär detta mer specifikt att det finns tillgång till fiber alternativt att mobilt bredband blir snabbare och billigare än idag).

För mig känns jobbpendling måndag-fredag extremt omodernt och jag kommer nog aldrig att ta ett jobb som kräver det av mig. Att det fortfarande är norm med inhouse kontorsnissar på många företag som definitivt har en verksamhet där distansarbete fungerar utmärkt är för mig ett mysterium. Slipper man pendla varje dag är det generellt inget problem att ha längre resväg till arbetsplatsen två-tre dagar i veckan (för givetvis finns det ett värde i att ha folk samlade rent fysiskt, men sällan 8-17 fem dagar i veckan).

Jag och min sambo har båda arbeten som tillåter distansjobb och vi planerar att flytta ut på landet. Huset vi vill köpa kostar mindre än hälften av vad en etta i en kranskommun till Sthlm gör. Vår sammanlagda årsinkomst är bra även med Stockholmsmått mätt och bankmannen vi talat med för att få lånelöfte (ett lån som kommer motsvara mindre än vår totala årsinkomst, dvs det är ett piss i havet) undrade i princip: "men varför ska ni bo här, ni kan ju låna x miljoner och köpa en villa i Stockholm istället?". Har man en bra inkomst förväntas man tydligen vilja låna massor av pengar och bo i Stockholm? Jag tror tvärt om: att fler skulle vilja bo på landet om de hade möjlighet. Klart att storstäder alltid kommer ha en dragningskraft i sig självt, men tillgången till jobb och detta eviga arbetspendlande är också faktorer som spelar in i vars folk väljer att bosätta sig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 12:34   #235
spoonchest
Registered User
 
spoonchests avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Östeföss
Inlägg: 893
Har väntat på denna bostadsbubbla i flera år nu, men man kan bara konstatera att man står kvar på perrongen när tåget gått.
Har tittat lite på hur månadskostnaderna skulle se ut om räntorna drog iväg upp mot 7-8 % och det ser ju faktiskt ut som om man skulle kunna överleva det, men det blir inga semestrar utomlands.
Har inga besparingar, och de totala lånen kommer att sträcka sig upp runt 2 miljoner för en villa med fint läge på landsbygden.
Skulle ni slå till i ett liknande läge om ni inte tänkt göra bostadskarriär, utan bara ville ha någonstans att bo?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
Dem som som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 13:08   #236
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Fast det borde det kunna bli, särskilt om dessa städer/områden har bra kommunikationer (läs: fungerande järnväg) till Stockholm samt att det går att jobba på distans (för landsbygden innebär detta mer specifikt att det finns tillgång till fiber alternativt att mobilt bredband blir snabbare och billigare än idag).

För mig känns jobbpendling måndag-fredag extremt omodernt och jag kommer nog aldrig att ta ett jobb som kräver det av mig. Att det fortfarande är norm med inhouse kontorsnissar på många företag som definitivt har en verksamhet där distansarbete fungerar utmärkt är för mig ett mysterium. Slipper man pendla varje dag är det generellt inget problem att ha längre resväg till arbetsplatsen två-tre dagar i veckan (för givetvis finns det ett värde i att ha folk samlade rent fysiskt, men sällan 8-17 fem dagar i veckan).

Ja det borde det kunna bli. Jag hoppas personligen på det. Men står man i början av karriären där man med största sannolikhet kommer behöva vara på kontoret så vill jag ha kort tid att pendla. Det innebär att jag antingen får ta och hyra i andra hand. Vilket blir kring 15k i månaden. Alternativt köpa bostadsrätt och hamna kring 12-13k i månaden.

Jag tillhör därmed dem som potentiellt driver på bostadsmarknaden.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 13:30   #237
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Fast det borde det kunna bli, särskilt om dessa städer/områden har bra kommunikationer (läs: fungerande järnväg) till Stockholm samt att det går att jobba på distans (för landsbygden innebär detta mer specifikt att det finns tillgång till fiber alternativt att mobilt bredband blir snabbare och billigare än idag).

För mig känns jobbpendling måndag-fredag extremt omodernt och jag kommer nog aldrig att ta ett jobb som kräver det av mig. Att det fortfarande är norm med inhouse kontorsnissar på många företag som definitivt har en verksamhet där distansarbete fungerar utmärkt är för mig ett mysterium. Slipper man pendla varje dag är det generellt inget problem att ha längre resväg till arbetsplatsen två-tre dagar i veckan (för givetvis finns det ett värde i att ha folk samlade rent fysiskt, men sällan 8-17 fem dagar i veckan).

Jag och min sambo har båda arbeten som tillåter distansjobb och vi planerar att flytta ut på landet. Huset vi vill köpa kostar mindre än hälften av vad en etta i en kranskommun till Sthlm gör. Vår sammanlagda årsinkomst är bra även med Stockholmsmått mätt och bankmannen vi talat med för att få lånelöfte (ett lån som kommer motsvara mindre än vår totala årsinkomst, dvs det är ett piss i havet) undrade i princip: "men varför ska ni bo här, ni kan ju låna x miljoner och köpa en villa i Stockholm istället?". Har man en bra inkomst förväntas man tydligen vilja låna massor av pengar och bo i Stockholm? Jag tror tvärt om: att fler skulle vilja bo på landet om de hade möjlighet. Klart att storstäder alltid kommer ha en dragningskraft i sig självt, men tillgången till jobb och detta eviga arbetspendlande är också faktorer som spelar in i vars folk väljer att bosätta sig.
Detta.

Jag personligen vill inte bo i en jävla stad, och på vårt kontor i Stockholm så är det knappast någon som är jätteglad över att bo där, det är lite ungkarlar och barnlösa som uppskattar det för de ska dricka prettoöl varje dag efter jobbet, men resten vill bara ha ett bra ställe att bo på med sina barn.

Undrar om man kunde lagstifta fram en förändring här, det skulle garanterat få massor med folk att röra sig från storstäderna.

Problemet är väl att då kommer alla stackars överbelånade idioter att förlora massa pengar och de vill man ju inte. Politikerna och dess makt är fortfarande centraliserad i storstäderna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 13:50   #238
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Detta.

Jag personligen vill inte bo i en jävla stad, och på vårt kontor i Stockholm så är det knappast någon som är jätteglad över att bo där, det är lite ungkarlar och barnlösa som uppskattar det för de ska dricka prettoöl varje dag efter jobbet, men resten vill bara ha ett bra ställe att bo på med sina barn.

Undrar om man kunde lagstifta fram en förändring här, det skulle garanterat få massor med folk att röra sig från storstäderna.

Problemet är väl att då kommer alla stackars överbelånade idioter att förlora massa pengar och de vill man ju inte. Politikerna och dess makt är fortfarande centraliserad i storstäderna.
Det finns ju snarare ett överskott av gles bebyggelse av generisk svensk typ i Stockholm än ett överskott av stadsmiljö. Så vill man inte bo i stad så finns det gott om alternativ även längs pendellinjerna.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 14:17   #239
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Detta.

Jag personligen vill inte bo i en jävla stad, och på vårt kontor i Stockholm så är det knappast någon som är jätteglad över att bo där, det är lite ungkarlar och barnlösa som uppskattar det för de ska dricka prettoöl varje dag efter jobbet, men resten vill bara ha ett bra ställe att bo på med sina barn.

Undrar om man kunde lagstifta fram en förändring här, det skulle garanterat få massor med folk att röra sig från storstäderna.

Problemet är väl att då kommer alla stackars överbelånade idioter att förlora massa pengar och de vill man ju inte. Politikerna och dess makt är fortfarande centraliserad i storstäderna.
Vilken är din egentliga poäng här? Att företag borde vara mer tillåtande med arbete utanför kontoret? Det kan jag helt hålla med om. Det andra fattar jag inte - vad är det du kritiserar och vad är det du framhåller som Det-alla-ändå-vill?
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-16, 14:44   #240
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Det finns ju snarare ett överskott av gles bebyggelse av generisk svensk typ i Stockholm än ett överskott av stadsmiljö. Så vill man inte bo i stad så finns det gott om alternativ även längs pendellinjerna.
Det är fortfarande att bo i storstan om man bor i förorterna. Det ska vara minst 1 hektar tomt och ängar som granne.

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vilken är din egentliga poäng här? Att företag borde vara mer tillåtande med arbete utanför kontoret? Det kan jag helt hålla med om. Det andra fattar jag inte - vad är det du kritiserar och vad är det du framhåller som Det-alla-ändå-vill?
Jag kritiserar dig för du sitter och dricker hipster IPA på söder och äter chevretoast för 199 kr.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)