Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-14, 22:13   #211
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Nej för det är inte du som har rätt utan jag. Det är inte ett princessan-på-ärten-problem att vilja fixa en 3-4:a nu när andra barnet är fött eller för Plucke och Berra att kunna flyga ur boet till första ettan. Du är full av skit och överdriver

Allt detta skulle lösa sig själv om det gick:

a) att få byggnadsprojektering snabbare genom godkännandeprocesser så att det inte tar 10 år utan högst 1.

b) vi hade en hyresmarknad som inte förstoppades av reglerade hyror.

Ditt pendlingssnack förstår jag inte. Jag har suttit och pendlat både 30 och 90 minuter enkel väg.
Jag håller med om att processer i allmänhet är dryga och ibland jobbigt byråkratiska, men såna typer av processer förfinas hela tiden och de finns där för att vi inte ska bli ett Grekland eller Italien.

Men du menar på fullaste allvar att det inte går att köpa boende i Stockholm utan det behöver byggas nytt? Peka på en region där det inte går att köpa en bostad i sthlm. Och vart i så fall skall dessa nya bostäder byggas i den regionen? Förtätning är inte en bra lösning. Omlokalisering är det.

Alla gånger det har varit en obligationsbubbla som lett till lång period av lågränteläge så kommer alltid en våg av byggentreprenader som ALLTID gapar för stort och samhället får ta smällen när lågkonjunkturen kommer, vi kollektivt behöver inte en byggboom av annat än billiga instegsboenden. Inget annat i nuläget.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.

Senast redigerad av agazza den 2017-06-14 klockan 22:23.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 22:14   #212
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Och där har vi problemet och bostadsbristen. Du kommer lätt upp i 1 h pendling enkel resa om man, som det stått tidigare i tråden, ska hitta något till "vettiga" priser. Och nej. Andra städer i Sverige är inget alternativ för många.
Då är man alltså missnöjd med marknadsekonomin, eller så har man inte råd att bo där man vill bo. Då får man anpassa sig.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 22:17   #213
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Marknadsekonomi - på bostadsmarknaden?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 22:19   #214
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Agazza, du har en närmast makaber högfärdighet inför människors verkliga problem. Enkla faktum kvarstår dock. Det är vansinnigt långa kötider på hyresrätter och priserna på bostadsrätter och fastigheter innebär väldigt höga trösklar för den som inte vill odla ett par extra fingrar och börja spela banjo.

Och självklart önskar människor mer hela tiden. Det är för hela helvete närmast en definition av vad liv är. Ungdomar vill flytta hemifrån mamma och pappa. Den som arbetar vill ha rimligt avstånd till jobbet. Den som bott i en skokartong vill gärna kunna sträcka ut benen. När en blir två, till tre eller flera är det en fullt naturlig utveckling att ytorna växer.

Sen finns det sociala aspekter också. Gillar du inte att bli rånbögmördad i Rinkeby blir kötiden genast betydligt längre. Vill du ha mer omväxlande umgänge än byn där alla är syskon blir det också svårare. Det knyter även an på detaljer som att vänner, familj och kärlek är viktigt för att livet ska lira bra. För den som har ungar kan det vara bra med vettiga skolor i närheten. Du vet, så ungarna lär sig läsa och skriva istället för att deala tjack eller idka umgänge med bestar.

Så nej, ditt argument är inte mer än att det går att flytta till en koja i skogen, leva på sitt potatisland och runka till träd samtidigt som man pratar med sig själv. Därför finns ingen bostadsbrist.

Det är faktiskt allt du säger. När du klivit ner från din höga häst kan du ju prova titta på hur verkligheten faktiskt ser ut. Ja, om du nu inte vill fortsätta som bostadsbristens Bagdad-Bob.
Vad jag ser av siffror och statistik så är människor missnöjda med prisbilden som uppkommit av en lättfotad kredittillgänglighet. Inget annat.

Ifall du som exempel maxar din kredit så misstänker jag att du kan bo i vilken stadsdel som helst i Stockholm, Sveriges dyraste stad.

Ifall du nu har eller skaffar sambo. Är jag rätt säker på att ni kan bo med familjeplaner. I alla utom cirka tre regioner i staden, ifall ni maxar er kredit.

Eller är det fel? Finns det ingenstans att bo, eller är det den skenande prisbilden som är problemet?

Rent statistik så finns bostäderna där. Till salu. Och det går att låna till dom.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 22:21   #215
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Jag ska lägga mig nu men fundera på vad problematiken är. Prisbilden eller tillgängligheten på bostäder i just ditt område.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 22:22   #216
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Marknadsekonomi - på bostadsmarknaden?
Jag är skitseg nu, använde jag fel semantik eller menar du något ironiskt om att den är satt ur spel?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 22:25   #217
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag är skitseg nu, använde jag fel semantik eller menar du något ironiskt om att den är satt ur spel?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Bostadsmarknaden är en av de mest reglerade marknaderna vi har.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 22:34   #218
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bostadsmarknaden är en av de mest reglerade marknaderna vi har.
Nja, delvis. Du kan ju fortfarande köpa vad du vill, du ska bara övertyga bankerna om att få lite lite mer i lånelöfte än dina motståndare i en budgivning. Hyresrätter är ju typ slut ändå sen alla ombildningar.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 22:54   #219
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Vad jag ser av siffror och statistik så är människor missnöjda med prisbilden som uppkommit av en lättfotad kredittillgänglighet. Inget annat.

Ifall du som exempel maxar din kredit så misstänker jag att du kan bo i vilken stadsdel som helst i Stockholm, Sveriges dyraste stad.

Ifall du nu har eller skaffar sambo. Är jag rätt säker på att ni kan bo med familjeplaner. I alla utom cirka tre regioner i staden, ifall ni maxar er kredit.

Eller är det fel? Finns det ingenstans att bo, eller är det den skenande prisbilden som är problemet?

Rent statistik så finns bostäderna där. Till salu. Och det går att låna till dom.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Billigaste på Östermalm som jag hittar på hemmet ligger ute för 2 miljoner. Nej, det lär jag inte kunna låna till som ensamstående medelinkomsttagare. Inte för att jag tänker testa.

Ditt argument är precis det samma, så som jag utmålat det. Det är bara du som pratat om ingenstans att bo. Vi andra snackar om en enorm efterfrågan i förhållande till utbud.

Oavsett hur lättillgängliga krediterna är hade inte priserna trissats upp så mycket om inte efterfrågan var enorm. Folk är beredda att låna miljoner istället för att stå 10 år i kö till att bli knivhuggen nästa gång de handlar mjölk.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-14, 22:56   #220
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Nja, delvis. Du kan ju fortfarande köpa vad du vill, du ska bara övertyga bankerna om att få lite lite mer i lånelöfte än dina motståndare i en budgivning. Hyresrätter är ju typ slut ändå sen alla ombildningar.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Bara för att du kan köpa vilken limpa du vill i brödköns slut innebär det inte att det råder en marknadsekonomi.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 00:41   #221
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag håller med om att processer i allmänhet är dryga och ibland jobbigt byråkratiska, men såna typer av processer förfinas hela tiden och de finns där för att vi inte ska bli ett Grekland eller Italien.

Men du menar på fullaste allvar att det inte går att köpa boende i Stockholm utan det behöver byggas nytt? Peka på en region där det inte går att köpa en bostad i sthlm. Och vart i så fall skall dessa nya bostäder byggas i den regionen? Förtätning är inte en bra lösning. Omlokalisering är det.

Alla gånger det har varit en obligationsbubbla som lett till lång period av lågränteläge så kommer alltid en våg av byggentreprenader som ALLTID gapar för stort och samhället får ta smällen när lågkonjunkturen kommer, vi kollektivt behöver inte en byggboom av annat än billiga instegsboenden. Inget annat i nuläget.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Nej det är inte för att förhindra ett Grekland som det tar tio år utan för att det system som finns inte längre är anpassat efter dagens verklighet. Saker och ting förändras.

Det går _alltid_ att köpa en bostad, det är en prisfråga. Hostar jag upp 100 miljarder så får jag nog även köpa stadsministerns hus. Så ja du har verkligen helt rätt - det finns ingen bostadsbrist, alla kan köpa. #brioche

Behöver och behöver - nyss behövdes inget byggande och nu har vi baxat dig hela vägen till instegsboende. Det är min exit här - fortsättningen visas som Induktion i x.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 10:14   #222
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Intressant om nybyggda bostadsrätter och problemet med att det finns intressen av snabba vinster inblandade:

http://fastighetstidningen.se/regler...bostadsratter/
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 11:12   #223
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Jan Jörnmarks artiklar om den svenska bostadsmarknadens historia är klart läsvärda. Första artikeln här: http://www.di.se/opinion/jan-jornmar...ell-bomarknad/
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 18:46   #224
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers Visa inlägg
För att det i samband med högre ränta innebär att många inte har råd att ha kvar bostaden och måste sälja trots underpris. De står då kvar med ett lån på något de inte äger till hög ränta. De som då inte har bra marginaler och kan härda ut sitter i skiten. Hur många det kan vara är svårt att sia om på grund av att man inte vet vad räntan kan landa på, men uppåt 20% av bostadsägare är inte osannolikt. Når vi nivåer som på 90-talet kan det bli ännu fler.

Ser du högre ränta komma? Och hur hög ränta? Vi alla som inte köpt bostad på sistone, hade krav vid köp att klara typ 8-10% i ränta för 10 år sen. Och under tiden har värdet på bostaden dubblas utan att göra nått. Så många klarat en halvering av värdet+betydligt högre räntor.

Senast redigerad av Starke75an den 2017-06-15 klockan 18:55.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-15, 20:34   #225
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Ser du högre ränta komma? Och hur hög ränta? Vi alla som inte köpt bostad på sistone, hade krav vid köp att klara typ 8-10% i ränta för 10 år sen. Och under tiden har värdet på bostaden dubblas utan att göra nått. Så många klarat en halvering av värdet+betydligt högre räntor.
Det är detta som är, i mitt tycke, det som gör hela situationen väldigt dåligt. För på detta har folk använt sin fastighet som en bankomat, och utöver/eller sidan om tagit blancolån.

När räntan stiger så har majoriteten möjlighet att betala den. Däremot så kommer man inte ha råd med (1) ny bil (2) ny båt (3) sommarstugan (4) resor (5) restaurangbesök (6) elektronik (7) "bättre" mat från butiken (8) bilresor etc. etc. Folk kommer att förlora sina jobb och vi kommer få en riktigt riktigt illasinnad spiral som vi troligtvis inte har sett upplevt vid lågkonjunkturer.

Det går säkert att styra undan detta på något sätt, men just nu känns det som majoriteten av förslagen bara skjuter problemet framför sig.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)