Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-08, 04:31   #16
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Jag brukar göra en armhävning på en arm åt gången och då knakar ryggen rätt ordentligt. Sen känns det bättre
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 10:49   #17
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
svenbanan

Övningen har högre risker än nödvändigt jämfört med andra val för bålrotationsstyrka/stabilitet. Dessutom är det inte många som kör den särskilt väl heller.

Dessutom är övningen inte särskilt effektiv för det som förväntas av den.
Jag brukar göra denna med c:a 90 grader i knäna och fötterna förankrade. Sedan håller jag svanken nedpressad mot golvet och gör en partiell situp så ryggen kommer upp från golvet. Sedan håller jag ut en viktkaka rakt ovanför magen och roterar åt sidan med axlarna fixerade så det inte är armarna som roterar åt sidan utan bröstkorgen. Jag försöker också hålla höften still. När jag gjort åt både höger och vänster går jag ner till golvet igen och kallar detta för en repetition.

Vad är det för risker du menar finns med detta utförande? Vilken rotationsövning anser du ha lägre skaderrisk istället för russian twist?

Syftet för mig är att stärka de muskler som roterar bålen och även i viss mån raka bukmuskeln. På vilket sätt tycker du denna övning inte levererar detta? Vilken övning vore bättre enligt dig?

Att många inte kör övningen på ett bra sätt är inget jag väger in i mina övningsval. Däremot om jag själv inte klarar av att utföra en övning säkert är en annan femma...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 12:20   #18
Ondskapelsen
Registered User
 
Ondskapelsens avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 765
Citat:
Ursprungligen postat av remindme Visa inlägg
Flikar in en fråga. Jag kan dagligen knäcka upp länd- och bröstrygg på en foamroller. Är det bra eller ska det undvikas?
+1 på den frågan. Kan göra det här en gång i halvtimmen om jag vill, men bör jag ?
Ondskapelsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 12:53   #19
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
svenbanan

Det finns ett otal stående varianter som har lägre risker, och högre effekt. I CC kan man förnämligt välja det man vill. Man kan variera infallsvinklar av belastningen nästan hur man vill. Russian twists är klart mer begränsande.

I det utförandet du beskriver så kröker du kotpelaren i den partiella situpen.

Senast redigerad av pezrulezhaakon den 2013-04-08 klockan 12:56.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 12:57   #20
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
svenbanan

Det finns ett otal stående varianter som har lägre risker, och högre effekt. I CC kan man förnämligt välja det man vill. Man kan variera infallsvinklar av belastningen nästan hur man vill. Russian twists är klart mer begränsande.

I det utförandet du beskriver så kröker du kotpelaren i den partiella situpen.
Nej jag böjer i höften.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 13:13   #21
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
svenbanan

Men skrev du inte att du håller svanken nedpressad mot golvet?

Har svår att se att du samtidigt svankar (bröstkorg upp) i övningen.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 13:15   #22
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
svenbanan

Men skrev du inte att du håller svanken nedpressad mot golvet?
Ok. Jag kanske var otydlig. Pressar ner svanken i början av situpen så att jag lyfter hela ryggen samtidigt. Det partiella består i att jag bara böjer några grader i höften, så att ryggen kommer upp från underlaget. Kanske 10-20 grader från den liggande positionen.

EDIT: Det är alltså ingen crunchrörlse inblandad.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 13:20   #23
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
svenbanan

Ja, men iom att du har minskat svanken så har du krökt kotpelaren från normalläget, (normallordos), även om du håller det läget fixerat. Det innebär högre risker för diskarna i ländryggen.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 13:20   #24
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
svenbanan

Det finns ett otal stående varianter som har lägre risker, och högre effekt. I CC kan man förnämligt välja det man vill. Man kan variera infallsvinklar av belastningen nästan hur man vill. Russian twists är klart mer begränsande.

I det utförandet du beskriver så kröker du kotpelaren i den partiella situpen.

På vilket sätt är det lägre risk i CC? Det är väl rimligtvis lika stor risk att man har böjd kotpelare stående...

Möjligen kan man lättare variera vinklar i CC, men behövs detta verkligen? Har man ryggen rak och höften fixerad och roterar så är det ju rimligtvis bara komposanten som är 90 grader mot kotpelaren som man faktiskt arbetar mot med dynamiskt arbete. Övriga kraftkomposanter jobbar man ju "bara" mot isometriskt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 13:28   #25
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
svenbanan

Lägre risk för att du kan bibehålla normal kurvatur i kotpelaren. Dessutom större "funktionell" styrka då hela höftpartiet måste samarbeta.
Belastningen ifrån CC kommer ändå aldrig vilja "trycka ner dig", som den gör vid RT.

Ja, om du vill vara stabil i fler belastningsplan så är det mycket fördelaktigt att variera vinklar.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 13:31   #26
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
svenbanan

Ja, men iom att du har minskat svanken så har du krökt kotpelaren från normalläget, (normallordos), även om du håller det läget fixerat. Det innebär högre risker för diskarna i ländryggen.
Okej, så istället för att pressa ned ländryggen så är det bättre med svankstöd i form av kudde/rullad handduk e.dyl? Brukar köra med det sistnämnda ibland.

Dock är jag osäker på i hur hög utsträckning jag lyckas behålla den "spikraka ryggen" när jag väl gjort min situp. Anledningen till att jag trycker ned svanken i början är att jag inte ska först böja i höften och sedan cruncha det sista.

Svårt att veta, men jag tror jag har svårt att behålla ryggen i denna position. Lite som att man försöker svanka då man gör knäböj eftersom man annars får rundad rygg. Man hamnar inte i en svankande position, man bara undviker motsatsen...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 13:40   #27
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
svenbanan

Ja, det förbättrar läget något, men då missar du ju en viss muskelaktivering på så sätt... Lite moment 22 där faktiskt.

Nu har jag ju inte sett ditt utförande, men min erfarenhet av den övningen är att den är knölig att få till på ett hysfat sätt, samtidigt som det "rätt" utförd, ändå finns högre risker och lägre effekt i jämförelse med andra övningar för samma syfte.

Senast redigerad av pezrulezhaakon den 2013-04-08 klockan 13:41.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 13:41   #28
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
svenbanan

Lägre risk för att du kan bibehålla normal kurvatur i kotpelaren. Dessutom större "funktionell" styrka då hela höftpartiet måste samarbeta.
Belastningen ifrån CC kommer ändå aldrig vilja "trycka ner dig", som den gör vid RT.

Ja, om du vill vara stabil i fler belastningsplan så är det mycket fördelaktigt att variera vinklar.
Hmm. Vad är det egentligen för rörelse i CC du förespråkar?

Fortfarande rak i ryggen antar jag.
Men du vill göra nåt i stil med windmills eller?

"Kabeln i låg trissa utanför vänsterfoten. Håll i handtaget med högerhand.
Böja sig från höften med högerhanden ned mot vänsterfoten, och sedan reverera rörelsen upp till stående, med högerhanden ovanför huvudet."

Eller är det nån helt annan typ av rörelse du förordar?

Vad är det du varierar?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 13:48   #29
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
svenbanan

Ja, det förbättrar läget något, men då missar du ju en viss muskelaktivering på så sätt... Lite moment 22 där faktiskt.

Nu har jag ju inte sett ditt utförande, men min erfarenhet av den övningen är att den är knölig att få till på ett hysfat sätt, samtidigt som det "rätt" utförd, ändå finns högre risker och lägre effekt i jämförelse med andra övningar för samma syfte.

Missar man nåt eftersom man inte roterar med samtidig höfträtning, eller hur menar du?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 14:01   #30
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
svenbanan

Varje övningsvariant har sina fördelar och nackdelar. Det gäller att hitta de som ger de effekter man är ute efter till så lite kostnad som möjligt.
Övningarna är lite för komplexa för att enkelt kunna gå igenom dem över nätet.

Det finns många olika rotationsövningar, och antirotationsövningar i CC. Lite knöligt att ta alla dem i text och redogöra för skillnader, men de finns. Visar helst sådana irl.

Att rotera med höften eller inte har båda fördelar.
Kan du komma på min gymkurs 11-12/5 i Jönköping, så går jag gärna igenom alla, eller tillräckligt många så du sedan själv räknar ut hur du kan göra
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)