Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-09-04, 13:09   #1
Masterpan
Registered User
 
Masterpans avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 564
Vilken effekt snittar ni på crosstrainer?

Började precis köra crosstrainer innan benpassen. Ligger på motstånd 14 (skiljer väl sig såklart på olika) och en kadens på ca 80 varv/min. Effekt på ca 350 watt. Kör detta i 20 min innan benpass för att komma igång.

Vad kör ni och vad anser ni är bra?
Masterpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 15:12   #2
blund21
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 56
Kör själv sällan crosstrainer, föredrar cykeln. Vore intressant att se King Grubs siffror dock.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av heppa Visa inlägg
Vem bryr sig hur många reps du har kvar? 180x3 är 180x3 oavsett om du har hundra reps i tanken. Du beter dig som ett barn
blund21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 15:17   #3
knooox
Registered User
 
knoooxs avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 509
Allt från 12-18 beroende på vad syftet med passet är. Men vanligast är 15-16 i ett behagligt tempo
knooox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 15:20   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Motstånd 10-14 och 180-200 varv/minut. Har inte tänkt på effekten. Använder en Cybex Arc trainer.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 18:16   #5
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Går det ens att se effekten i Watt på en Cybex Arc Trainer? Jag kör på lutning 12, motstånd 30, hastighet ca 160. Det enda jag kan utläsa är ca 1200+ kcal/timme, men det går väl att omvandla med någon formel någonstans antar jag.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 16:20   #6
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Någon som har erfarenhet av träning på Arc Trainers olika modeller som visar olika saker och har olika inställningar? Jag tränar på ett gym som öppnade i april 2020 och deras Arv Trainers är sprillans nya (vet dock inte om det är senaste modellen) det jag ser är: Watt, distans, kalorier (inte kcal/h), rpm och tid. Även lutning och motstånd. Kör på lutning 4 och motstånd 42 vilket blir ca 200 watt med 130 i rpm.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 09:43   #7
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Går det ens att se effekten i Watt på en Cybex Arc Trainer? Jag kör på lutning 12, motstånd 30, hastighet ca 160. Det enda jag kan utläsa är ca 1200+ kcal/timme, men det går väl att omvandla med någon formel någonstans antar jag.
Satan.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 08:02   #8
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Någon som har erfarenhet av träning på Arc Trainers olika modeller som visar olika saker och har olika inställningar? Jag tränar på ett gym som öppnade i april 2020 och deras Arv Trainers är sprillans nya (vet dock inte om det är senaste modellen) det jag ser är: Watt, distans, kalorier (inte kcal/h), rpm och tid. Även lutning och motstånd. Kör på lutning 4 och motstånd 42 vilket blir ca 200 watt med 130 i rpm.
Den jag kör kan som sagt inte visa watt, men själv har jag inget behov av att se just det. Kcal/timme ger ju ett slags mått på vilken "effekt" du ligger på. Även om själva kaloriförbränningen på displayen kanske är lite i överkant på maskinerna så är det ju ett utvärderingsmått man kan använda för sin egen skull för att jämföra sin egen prestation.

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Satan.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
Det är dock ingen skillnad nu jfr med när jag skrev det där för 4 år sedan ^^ Jag kör på samma stuk hela tiden. Lite småförändringar förvisso, så kör lutning 16 och motstånd 27. Känns som en bra balans med prestation kontra återhämtning för att kunna köra på varje dag.

För övrigt verkar det ju fungera hyfsat att öka kondition också även när man kör steady state hela tiden och inte mosar på med intervaller och dylikt. Jag gjorde ett submaximalt konditionstest för ett par veckor sedan s.k. Ekblom-Bak och hamnade på VO2Max 4.64liter/min, 55.9ml/kg/min. Ingen elitnivå kanske, men jag hamnade i alla fall i översta percentilen ("Mycket hög") enligt referensvärdena för min ålder (37 år), så det kändes ju bra att den typen av submaxträning kan ge resultat på det sättet också. Hade det varit ett maxtest hade det kanske sett annorlunda ut iofs.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 12:29   #9
utochlöp
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 14
Jag kör på en techno gym-maskin men når bara upp i ca 100 spm. Förstår inte vissa siffror här eller på andra ställen som pratar om att man ska upp i 150-200 spm. Det känns helt onaturligt och som att maskinen inte ens är gjord för det. Är det jag som nyttjar maskinen fel eller skiljer sig räkningen av spm från maskin till maskin?
utochlöp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 14:26   #10
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
SPM räknar steg per minut, dvs 2 steg per varv (höger och vänster fot)
RPM räknar varv per minut och blir då hälften av SPM

Bra stegfrekvens vid vanlig löpning är 170 SPM och det är rätt hög snurr på en crosstrainer...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 18:43   #11
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Det verkar som att Cybex "rekomenderar" kring 120-140 SPM. Jag tycker att det blir bekvämast att ligga runt 140 för att få ett bra flås utan att benen tar slut. Men hur mycket incline man kör borde ju också vara relevant för att hitta en lagom SPM.

http://blog.cybexintl.com/post/basel...on-arc-trainer
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)