Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-27, 13:13   #16
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Tanke 1 (priset): Verkar rimligt.
Tanke 2 (Kolo): Det faktum att man själv inte begriper något betyder inte nödvändigtvis att det är dåligt, töntigt eller onödigt.

För den intresserade finns en kort biografi och exempel på Turners tavlor här.
Så, vad är det du begriper kring Oscar Murillos tavla?
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 13:20   #17
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
@ Alla konstkunniga. Kan ni förklara ovan mästerverk, vad som gör målningen fantastisk?
Jag kan förklara en del modern/abstrakt konst men här går jag bet.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 13:35   #18
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Att betrakta konst, och då främst abstrakt sådan, är svårt. Liksom med mycket annat behöver man öva och ju mer tid man ägnar åt något desto mer förstår man och det ger mer. Det är som med komplex poyfonisk musik av Bach. För den ovane är det ett mysterium och nästan olyssningsbart (tex den berömde chaconnen för soloviolin). Men efter övning, ett öppet sinne samt att man även börjar studera musiken, och gärna om historien för att förstå sammanhanget så är risken stor att man gör en helt annan bedömning ett år senare. Det är ju inte en slump att de flesta profesionella musikerna och tonsättarna sätter Bach som den främsta.

Jag är ingen konstexpert så jag tänker inte dissa verk som andra hyllar efter bara ha gluttat på en liten bild på datorn. Konst blir som bäst när den upplevs i verkligheten och rummet. Ljuset och atmosfären kan helt förändra upplevelsen av ett konstverk.

Detär en rätt trist inställning att bara dissa saker, man kan ju försöka lite mer först.

Nu läste jag en lång intervju med Murillo och redan då så föll vissa bitar på plats.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 13:51   #19
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Turner var en otrolig akvarellmålare. Flummade ut en hel del mot slutet av sin karriär dock
All modern konst ser inte ut som murillos målningar, finns sjukt duktiga konstnärer idag om man gillar realism.
Kolla in Tischler tex:
Modern konst är en inriktning/stil. Tischler gör samtida konst i realistisk stil.

Jag tycker målningar som imiterar foton är rätt tråkiga. Tischler har onekligen bad-ass skills men han hade ju bara kunnat använda en kamera. Snygga bilder dock, inget snack om det.

Någon jag anser spela i en liga för sig är Alex Nino (och kanske Kim Jung Gi). När det gäller alla andra kan jag se och bryta ner processen till typ "öva på det här och det där i 30 år så kommer det blir bra". Alex Nino är på nivå jag inte ens kan förstå.


Senast redigerad av Gregow den 2020-05-27 klockan 13:57.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 14:40   #20
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Att betrakta konst, och då främst abstrakt sådan, är svårt. Liksom med mycket annat behöver man öva och ju mer tid man ägnar åt något desto mer förstår man och det ger mer. Det är som med komplex poyfonisk musik av Bach. För den ovane är det ett mysterium och nästan olyssningsbart (tex den berömde chaconnen för soloviolin). Men efter övning, ett öppet sinne samt att man även börjar studera musiken, och gärna om historien för att förstå sammanhanget så är risken stor att man gör en helt annan bedömning ett år senare. Det är ju inte en slump att de flesta profesionella musikerna och tonsättarna sätter Bach som den främsta.

Jag är ingen konstexpert så jag tänker inte dissa verk som andra hyllar efter bara ha gluttat på en liten bild på datorn. Konst blir som bäst när den upplevs i verkligheten och rummet. Ljuset och atmosfären kan helt förändra upplevelsen av ett konstverk.

Detär en rätt trist inställning att bara dissa saker, man kan ju försöka lite mer först.
+1. Det är riktigt kul att först inte förstå ett verk, men sedan fatta det när man får poängen förklarad för sig. Det hände mig till exempel med ett tingshus ritat av Asplund, en ganska intetsägande byggnad tyckte jag först, men ändrade mig till att tycka att den var en mästerverk efter att ha fått lite guidning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 17:09   #21
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Att betrakta konst, och då främst abstrakt sådan, är svårt. Liksom med mycket annat behöver man öva och ju mer tid man ägnar åt något desto mer förstår man och det ger mer. Det är som med komplex poyfonisk musik av Bach. För den ovane är det ett mysterium och nästan olyssningsbart (tex den berömde chaconnen för soloviolin). Men efter övning, ett öppet sinne samt att man även börjar studera musiken, och gärna om historien för att förstå sammanhanget så är risken stor att man gör en helt annan bedömning ett år senare. Det är ju inte en slump att de flesta profesionella musikerna och tonsättarna sätter Bach som den främsta.

Jag är ingen konstexpert så jag tänker inte dissa verk som andra hyllar efter bara ha gluttat på en liten bild på datorn. Konst blir som bäst när den upplevs i verkligheten och rummet. Ljuset och atmosfären kan helt förändra upplevelsen av ett konstverk.

Detär en rätt trist inställning att bara dissa saker, man kan ju försöka lite mer först.

Nu läste jag en lång intervju med Murillo och redan då så föll vissa bitar på plats.
typ som rap?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 17:25   #22
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
typ som rap?
En rap? En sådan man lägger efter en dubbel ostburgare med pommes? Visst, de kan ju ha ett personligt värde, men svårt att korrelera till abstrakt konst kanske? Eller är de värmländska raparna värda mer uppmärksamhet?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 17:31   #23
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
En rap? En sådan man lägger efter en dubbel ostburgare med pommes? Visst, de kan ju ha ett personligt värde, men svårt att korrelera till abstrakt konst kanske? Eller är de värmländska raparna värda mer uppmärksamhet?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 18:10   #24
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
När vi ändå talar om de allra största här, så kan jag slå ett slag för Sveriges kanske genom tidernas bästa konstnär i Rune Hagberg.
Här är två av hans briljanta mästerverk som fanns på konstmuseumet i Uppsala.



Genialiskt!

Senast redigerad av BrunoC den 2020-05-27 klockan 18:12.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 19:00   #25
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
När vi ändå talar om de allra största här, så kan jag slå ett slag för Sveriges kanske genom tidernas bästa konstnär i Rune Hagberg.
Här är två av hans briljanta mästerverk som fanns på konstmuseumet i Uppsala.



Genialiskt!
Fantastiska bilder!

Dock gillar jag den här mer, elegant eggande vass i sitt finaste slag. En saga i ett stilla sinne.

Senast redigerad av Akerhage den 2020-05-27 klockan 19:03.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 19:25   #26
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Modern konst är en inriktning/stil. Tischler gör samtida konst i realistisk stil.

Jag tycker målningar som imiterar foton är rätt tråkiga. Tischler har onekligen bad-ass skills men han hade ju bara kunnat använda en kamera. Snygga bilder dock, inget snack om det.

Någon jag anser spela i en liga för sig är Alex Nino (och kanske Kim Jung Gi). När det gäller alla andra kan jag se och bryta ner processen till typ "öva på det här och det där i 30 år så kommer det blir bra". Alex Nino är på nivå jag inte ens kan förstå.

ja det är sant, borde skrivit samtida eller nutida konst, inte modern konst (egentligen heter väl stilen modernism).
Angående Alex Nino så får han mig att tänka på ett citat av Lars Hillerberg:
"Konstnärer blir dom som inte kan bli serietecknare".
Just serietecknare finns det otroligt många sjukt duktiga och originella.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 08:00   #27
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
När vi ändå talar om de allra största här, så kan jag slå ett slag för Sveriges kanske genom tidernas bästa konstnär i Rune Hagberg.
Här är två av hans briljanta mästerverk som fanns på konstmuseumet i Uppsala.



Genialiskt!
Jag gillade spontant den nedre bilden. En generell rörelse bland musiker och konstnärer sägs vara att ju mer kunnig / erfaren man blir, desto mer försöker man skala ner uttrycket. Tills det slutligen bara finns ett magiskt streck kvar. Jag kan se meningen med det. Men det kräver sin betraktare kan tänkas. Utan att säga att jag är den

Bilden nedan har jag hemma på väggen. Egentligen en massa cirklar som "vem som helst" kan rita. Men inte gör. Ungefär det man sade om Avicii också.


Senast redigerad av d1anny2 den 2020-05-28 klockan 08:03.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 11:37   #28
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
ja det är sant, borde skrivit samtida eller nutida konst, inte modern konst (egentligen heter väl stilen modernism).
Angående Alex Nino så får han mig att tänka på ett citat av Lars Hillerberg:
"Konstnärer blir dom som inte kan bli serietecknare".
Just serietecknare finns det otroligt många sjukt duktiga och originella.
Generellt så finns den mesta av talangen i kommersiell konst; serietecknare, animatörer, konceptartister m.fl. Inte så konstigt heller...

Först ska de övertyga någon att betala dem, säg, 20-25kkr/mån för att sitta och rita och måla. Den som vill ta sig uppåt från det kommer få slita hund, mer än 8 timmar per dag i flera år. Ett fåtal blir så duktiga att de är eftersöka av industrin och kan tjäna bra med pengar. För att behålla den statusen måste de fortsätta jobba hårt och utvecklas hela tiden.

Tänk då någon som Alexi Nino. Han har hållit på sådär i 60 år...
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 21:29   #29
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Jag gillade spontant den nedre bilden. En generell rörelse bland musiker och konstnärer sägs vara att ju mer kunnig / erfaren man blir, desto mer försöker man skala ner uttrycket. Tills det slutligen bara finns ett magiskt streck kvar. Jag kan se meningen med det. Men det kräver sin betraktare kan tänkas. Utan att säga att jag är den

Bilden nedan har jag hemma på väggen. Egentligen en massa cirklar som "vem som helst" kan rita. Men inte gör. Ungefär det man sade om Avicii också.

Fast nästan ingen hade kallat strecket för konst om det var du som målat det.
Hade du målat mona lisa hade iaf några sagt att det var konst.
Jag kan nog tycka att en såpass enkel målning kan vara bra, men då nåste den ha ett större sammanhang som den passar till. På en bild eller i mitt kök skulle det bara vara just ett sträck och inget mer.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 21:34   #30
Ekko
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 35
"Modern konst" är riktigt löjligt. Skrattretande hur vissa hävdar att man inte uppskattar det pga brist på förståelse och öppenhet.

Lite some att säga att du inte uppskattar hästskit pga avsaknad av förståelse/öppenhet.
Ekko är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)