Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-01, 13:58   #226
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Ser detta som väldigt privat och det är anledningen till att jag varit rätt inaktiv på forumet på sistone. Nu har det börjat vända, jag känner mig mindre som en loser och kan börja prata om det.
Det är i mina ögon ganska bra exempel, och de erfarenheterna är anledningen till varför jag blir väldigt provocerad av att få höra hur priviligerad jag är som är vit och man. Det är sjukt smaklöst och det börjar bli dags att ge konkreta exempel istället för att bara slänga ur sig att människor som man inte vet någonting om är priviligerade.



Kanske. Det känns väldigt märkligt för mig när jag arbetat som sjukgymnast i hemsjukvården tidigare och flera gånger mött arabiska och afrikanska män och kvinnor som levt i Sverige i mer än 7 år och knappt pratar ett ord svenska, inte arbetar men ändå har råd med lägenhet, tv, mat och dylikt.
Vad för mental gymnastik man får utföra för att konstatera att jag har mer privilegie än dem eftersom jag är vit man vet jag inte.
"Ett privilegium, är en exklusiv rättighet som ges till en viss person eller grupp av staten eller annat organ som kan utdela sådant."
Så definieras privilegie på wikipedia
Det jag vet är att om jag inte hade haft min mor och systers fantastiska stöd hade jag hängt mig vid exempel 3. Utan tvekan. Det var enbart för dem jag inte gav upp och jag fick inget stöd av samhället. Det får mig att undra vad som händer med de unga män som råkar ha oturen att inte ha en stöttande familj. Jag antar att de kanske är de där siffrorna i suicidstatistiken.



Någorlunda, sen jag fick CPAP:en har det bättrats och nu orkar jag laga bättre mat och röra mig mer igen så det går åt rätt håll.

Jag har lite samma erfarenhet. Om man faller lite utanför mallen att må perfekt kroppsligt och själsligt och därmed inte har en spikrak och välmående resa från barndom, genom skola och till arbete tills man går i pension, ja då ser man sprickorna i "vårt fantastiska sverige". På ytan har vi råd med allt, fri sjukvård, massiv välfärd och extrem invandring. Men är du inte perfekt utan du börjar belasta systemet så visar sig sprickorna jävligt snabbt.

Då spelar det absolut ingen roll om du är vit heterosexuell man, tvärtom ligger det dig i fatet då många insatser och mycket stöd från diverse instanser inte är tillgängliga för dig pga att du är en vit heterosexuell man.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 14:27   #227
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Alltså det är väl glasklart för alla att svenska vita män är den mest förtryckta gruppen i Sverige? Vad som än händer vita män så är det ett förlöjligande i stil med "nämen oj stackars männen!!!!11".
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 16:38   #228
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Jag är sjukt priviligierad, har fortfarande inte fått hjälp eller någon sorts stöd öht.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)