Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-21, 22:37   #1
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Känslig mage/IBS

Ett läkemedel jag tog gav mig svåra magsmärtor utan att läkarna kunde förklara varför. Jag slutade med medicin trots att jag inte borde enligt läkarna och som tur försvann mina magproblem.

Jag är nu livrädd för IBS. För jag vet nu hur det känns. Finns ingen lindring mot det. Ingen medicin. Ingenting. Därför kommer jag nu aldrig någonsin stoppa något skit i mig som jag inte vad det är riktigt.

Är det någon annan här som har IBS-liknande problem och fortfarande kan äta tillräckligt med protein, etc,. för presetation och hypertrofi.

Dela gärna med er av tips på bra föda.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-21, 23:09   #2
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Vilket läkemedel?
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 05:51   #3
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Vilket läkemedel?
Ett anti-psykotiskt läkemedel. Mer säger jag inte för risken att outa mig.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 07:06   #4
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Ett anti-psykotiskt läkemedel. Mer säger jag inte för risken att outa mig.
Hur skulle det möjligen kunna outa dig?

Alla läkare/psykologer och apotekare har tystnadsplikt och din journal är sekretessbelagd.

Sen är du ju inte ensam med läkemedlet heller
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 07:55   #5
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av Pokkes Visa inlägg
Hur skulle det möjligen kunna outa dig?

Alla läkare/psykologer och apotekare har tystnadsplikt och din journal är sekretessbelagd.

Sen är du ju inte ensam med läkemedlet heller
Inte i det nya Sverige vi nu lever i...Finns flera fall på det.

Åter till topic tack..
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 10:19   #6
caelus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 180
Jag har diagnosticerad IBS. Har också ätit mängder av mediciner genom åren: antidepressiva, sömnmediciner och ADHD-mediciner.

Idag upplever jag inga större problem med magen, så länge som jag sköter kosten bra. Försöker bara undvika sådant som min mage reagerar på, framförallt större mängder vetebaserade livsmedel (typ bakverk) och annat med mycket FODMAPs. Något som gjorde att mina magproblem förbättrades avsevärt var också när jag började med periodisk fasta för sex år sedan (slutade äta frukost). Att hoppa över frukosten tycker jag gör det mycket lättare att äta på regelbundna tider, vilket nog är viktigt för maghälsan. Dessutom är det väldigt praktiskt, tidsbesparande och skönare att bara äta när man verkligen är hungrig.
caelus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 11:49   #7
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Finns en del läkemedel som ger magproblem, men det är ju ingen permanent effekt. Testa ett annat läkemedel bara och se om det funkar.

Senast redigerad av xan den 2018-09-22 klockan 11:50.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 13:46   #8
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av caelus Visa inlägg
Jag har diagnosticerad IBS. Har också ätit mängder av mediciner genom åren: antidepressiva, sömnmediciner och ADHD-mediciner.

Idag upplever jag inga större problem med magen, så länge som jag sköter kosten bra. Försöker bara undvika sådant som min mage reagerar på, framförallt större mängder vetebaserade livsmedel (typ bakverk) och annat med mycket FODMAPs. Något som gjorde att mina magproblem förbättrades avsevärt var också när jag började med periodisk fasta för sex år sedan (slutade äta frukost). Att hoppa över frukosten tycker jag gör det mycket lättare att äta på regelbundna tider, vilket nog är viktigt för maghälsan. Dessutom är det väldigt praktiskt, tidsbesparande och skönare att bara äta när man verkligen är hungrig.
Tackar! Har kört PF för flera år sen och det funkade bra. Det var innan jag blev sjuk och började med läkemedel. Ska testa det nu igen. Borde funka bra iom att magen får vila helt långa stunder.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 17:21   #9
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Tackar! Har kört PF för flera år sen och det funkade bra. Det var innan jag blev sjuk och började med läkemedel. Ska testa det nu igen. Borde funka bra iom att magen får vila helt långa stunder.
Men varför ska du ändra din kost om magproblemen försvann när du slutade med medicinen?

Generellt ska man äta regelbundet och lagom stora portioner om man har känslig mage, PF är alltså inte bra i det avseendet.

Senast redigerad av xan den 2018-09-22 klockan 17:31.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)