Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-06, 22:06   #10831
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Håller du dig mätt när du dricker så mycket kalorier?

Jag prioriterar volymen mot byggarhållet och utesluter all assistans jag inte måste göra. Man har inte energi eller återhämtning till allt så man får fokusera på det som är viktigt. Det vill säga att bibehålla styrka och muskelmassa i väl valda övningar. Annars är det en balansfråga mellan volym, intensitet och reps från failure.
Mätt är jag väl knappast men inte direkt hungrig eller sugen på fet mat heller. Äter 5-6 ggr om dan.

Tolkar det som att du sällan kör lågreps under deff. Själv har jag nästan halverat passvolymen mot när jag bulkar. Nu 8-12 set per muskelgrupp och pass, på bulk 15-35 set. Blandar friskt mellan hög- och lågreps, i vissa övningar även nära-på-maxlyft.

Tycker det är svårt att hitta konsensus kring träningen under deff. Vissa hävdar 8-12 reps, nån säger att musklerna får bättre signaler att bevaras vid tyngre 4-6 reppare, och Styrkelabbet ger det diffusa rådet att "träna som när man bygger". Det sista låter märkligt eftersom jag upplever att det krävs mycket högre passvolym för att bygga än för att bara bevara. Överlag försöker jag bara känna hur kroppen känns men upplever nog att närmare fail bevarar bäst samtidigt som passvolymen kan hållas låg. 2-3 amraps per muskelgrupp (läs: per basövning) och vecka har jag haft som bäst tryck av under deffen nu.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2018-07-06 klockan 22:09.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 23:57   #10832
wrack
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 82
Glad!

Har tagit bilder då och då. Nu gick knappt 3 veckor sen sist och vilken skillnad! Jag satte också bilderna efter varandra i en presentation (istället för bredvid varandra) och då var det lätt(are) att se skillnad. Det är vid kärlekshandtagen som jag ser skillnaden.

Resultat skapar motivation att fortsätta.

För att lyckas hålla vikten framöver behöver jag hitta ett sätt att tänka för att sluta vara storätare och bli nöjd. Jag är nästan alltid sugen på mat och backar gärna. Inga problem att äta en hel tårta.
wrack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 08:52   #10833
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Mätt är jag väl knappast men inte direkt hungrig eller sugen på fet mat heller. Äter 5-6 ggr om dan.

Tolkar det som att du sällan kör lågreps under deff. Själv har jag nästan halverat passvolymen mot när jag bulkar. Nu 8-12 set per muskelgrupp och pass, på bulk 15-35 set. Blandar friskt mellan hög- och lågreps, i vissa övningar även nära-på-maxlyft.

Tycker det är svårt att hitta konsensus kring träningen under deff. Vissa hävdar 8-12 reps, nån säger att musklerna får bättre signaler att bevaras vid tyngre 4-6 reppare, och Styrkelabbet ger det diffusa rådet att "träna som när man bygger". Det sista låter märkligt eftersom jag upplever att det krävs mycket högre passvolym för att bygga än för att bara bevara. Överlag försöker jag bara känna hur kroppen känns men upplever nog att närmare fail bevarar bäst samtidigt som passvolymen kan hållas låg. 2-3 amraps per muskelgrupp (läs: per basövning) och vecka har jag haft som bäst tryck av under deffen nu.
Får alltid dra in alla flytande kalorier på diet även om jag ligger på +3000 kcal/dag. Hunger is a bitch.

Jag drar ner volymen (reps/set) och upp intensiteten ju längre in i dieten jag kommer. Repsen ligger mellan 4-12 generellt. Väldigt sällan över det då jag inte har energi till metabolitträning. Kör dessutom med längre och längre vila då jag inte har samma återhämtningsförmåga eller energisystem för att stödja den typen av "byggarträning". Setvolymen är ändå typ 15-20 set per muskelgrupp per vecka uppdelat på 2 överkroppspass och 2 underkroppspass. Kör oftast med 1-2 RIR eller RPE 8-9 (hur man nu väljer att mäta intensitet). Något enstaka set till muscular failure i väl valda övningar och kanske ett dropset på slutet av vissa övningar mot slutet av passet. Men det är ju inte raketforskning - keep it simple.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-07, 18:07   #10834
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Får alltid dra in alla flytande kalorier på diet även om jag ligger på +3000 kcal/dag. Hunger is a bitch.

Jag drar ner volymen (reps/set) och upp intensiteten ju längre in i dieten jag kommer. Repsen ligger mellan 4-12 generellt. Väldigt sällan över det då jag inte har energi till metabolitträning. Kör dessutom med längre och längre vila då jag inte har samma återhämtningsförmåga eller energisystem för att stödja den typen av "byggarträning". Setvolymen är ändå typ 15-20 set per muskelgrupp per vecka uppdelat på 2 överkroppspass och 2 underkroppspass. Kör oftast med 1-2 RIR eller RPE 8-9 (hur man nu väljer att mäta intensitet). Något enstaka set till muscular failure i väl valda övningar och kanske ett dropset på slutet av vissa övningar mot slutet av passet. Men det är ju inte raketforskning - keep it simple.
RPE 8-9 är i stort sett fail ändå. Man undviker bara den där sista "onödiga" grinden som fastnar halvvägs och som man egentligen aldrig trodde skulle gå vägen.

Låter som jag börjar kunna min kropp bra ändå. Blir förvisso några set 15-20+ reps i vissa övningar för mig. Och likaså 1-3 reps för den delen. Mest för nöje egentligen. Men 90 % av seten är absolut 4-12. Sunt förnuft och lyssna på kroppen brukar man komma långt med som sagt. Det där med längre setvila under deff kommer också naturligt. Jag blir också mindre motiverad att köra superset och triset, som annars är sånt jag verkligen upplever har gett bra hypertrofi. Det funkar fortfarande om man vill passa på att köra ett snabbpass, men det blir inga volymer att tala om, d.v.s. ett par superset har fått ersätta 8-10 enkelset för nån muskelgrupp vissa veckor för att jag velat spara energi rent allmänt.

Tack för info. Det är en imponerande form du verkar orka hålla för jämnan.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2018-07-07 klockan 18:11.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 10:38   #10835
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Har fatsnat strax under 15% ett tag nu. Vet att det är sista biten som är svårast men vad är det som fattas? Styrketränar knappt men jag klättrar MYCKET, cyklar lite grann och rör väldigt mycket på mig i vardagen. Kosten bygger jag på 80k-10f-10p och ligger strax under balans då jag inte vill svälta mig inform men mindre avvikelser då och då. Vad är det som krävs? Lägga om kosten? Äta mindre? Börja styrketräna? Ha tålamod?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 10:39   #10836
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Hur länge är ett tag?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 14:59   #10837
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Hur länge är ett tag?
1-2månader
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-21, 07:30   #10838
Guitarg124
Registered User
 
Guitarg124s avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Tannåker
Inlägg: 127
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarg124 Visa inlägg
Det känns sinnessjukt mäktigt att uppnå ett av sina mål.

Tidigare dieter har alltid slutat i frossa och viktuppgång, varenda gång tills nu.

Tänkte dela in deffen i två delar, första delen utspelades i slutet på maj med ett planerat stopp på semestern vilket var början på juli. Utgångsvikten låg på cirka 82-83kg fördelat på 173cm. På en månad cirka tappade jag runt 10 kg på vågen och då låg jag i väldigt hårt, kunde känna hur byxorna blev större och större. Fick köpa nya kläder, från W35 till att nu utan problem få på mig W29.
Började ett nytt jobb och fick en månad senare be om nya byxor, vilken känsla!

Semestern skulle inte få förstöra min deff, nu började rutorna på magen komma fram, ådror på icke problemområden börjar syna sig och livet känns härligt.
Nu i måndags började jag del 2 på dieten och det är nu vi ska skörda frukt. Startvikten ligger på 76kg men räknar väl med att tappa en del vätska nu första veckan på deffen.
To be continued
Får väl citera mig själv, tog två år att nu vara nere på 70.9 men det stannar inte där

Har varit mycket upp och ner men nu känns det som att man har hittat rytm i grejorna och framförallt en livsstil som passar. Till en början var det inte ens en diet jag skulle gå utan bara försöka ändra mitt sätt att äta och vad man äter och det fungerar verkligen superbra. Dock är man "fet" ännu men dom sista kilona ska väl vara dom som gör störst avtryck hoppas jag.
Guitarg124 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-24, 17:13   #10839
Jansson_84
Registered User
 
Jansson_84s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: On earth
Inlägg: 312
Kung värdelöst med kreatin under deff?
Vill kompromissa så lite som möjligt när det gäller viktminskning i förhållande till tappad styrka.

Eftersom jag får kämpa och slita med de högst mediokra vikterna jag får upp som smygfet.
__________________
"How can a man be brave if he is afraid? That is the only time a man can be brave".
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it". Voltaire
Jansson_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-30, 17:35   #10840
Jamescon
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 44
Hej.
Tänkte att jag skulle prova en rövare och köra låg intag en period i syfte att komma ner i vikt.
Är 185 och ligger på 93kg nu kanske 17-20bf. Ganska lite gym under semestern tom
Har börjat med att gå ner till 1400-1500kcal /dygn och håller koll på intaget
Hur ser eran crash deff ?
(för att minska, och lite muskler kan gärna få åka bara det går fort. Körde seriös förra året med lyckat resultat men vill som sagt accelerera första fasen
Jamescon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-30, 18:51   #10841
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 506
Citat:
Ursprungligen postat av Jamescon Visa inlägg
Hej.
Tänkte att jag skulle prova en rövare och köra låg intag en period i syfte att komma ner i vikt.
Är 185 och ligger på 93kg nu kanske 17-20bf. Ganska lite gym under semestern tom
Har börjat med att gå ner till 1400-1500kcal /dygn och håller koll på intaget
Hur ser eran crash deff ?
(för att minska, och lite muskler kan gärna få åka bara det går fort. Körde seriös förra året med lyckat resultat men vill som sagt accelerera första fasen
Kolla in VLCD tråden så har du en perfekt kickstart.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-31, 10:56   #10842
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson_84 Visa inlägg
Kung värdelöst med kreatin under deff?
Vill kompromissa så lite som möjligt när det gäller viktminskning i förhållande till tappad styrka.

Eftersom jag får kämpa och slita med de högst mediokra vikterna jag får upp som smygfet.
Klart kreatin är bra under deff. Kan ju vara att det maskerar lite fettminskning med vätskeretention i musklerna, men det hjälper ju med styrkan och att bibehålla muskelmassa

Ont:
Inne på dietvecka 9 nu. Hade dietbreak vecka 7. Började kring 86-87 kg, och ligger nu kring 80,5. Misstänker jag har ca 5 kg kvar att skala till scenen. 14,5 veckor till första tävlingen, och 17,5 till sista
IMG_20180731_104748.jpg

12.jpg
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 10:24   #10843
Jamescon
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av Don H Visa inlägg
Kolla in VLCD tråden så har du en perfekt kickstart.
Tack för tipset!
Schaisse 800cal. Känner min kropp tillräckligt hur jag presenterar i dessa låga nivåer nej tack. Kanske enstaka dagar. Håller mig till 1300-1500 tillsvidare
Jamescon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 14:38   #10844
Rawrx
Stor fin fet T-Rex
 
Rawrxs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Sundsvall
Inlägg: 964
Världens sämsta deffare är igång igen. Senaste två åren har vikten lågsamt stigit från 92-93 kg och upp mot 95-96 kg och efter våren och sommarens excesser sprängde jag 100 kg för ett par veckor sedan.

2018-07-23 - 101,60 kg
2018-08-01 - 98,60 kg

Jag tänkte att det är lika bra att göra det ordentligt och ta mig ner till strax under 90 kg. Vid 92-93 kg brukar svårighetsgraden öka ett snäpp, men nu kör jag relativt stort underskott och hittills går det förvånansvärt bra, har kört 10 dagar nu.
Rawrx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 09:00   #10845
Jamescon
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 44
Går bra!

Började för 11 dagar sedan och legat på 1500kal daglig intag. (183cm)
Startvikt (mitt på dagen) 95kg
Nu 89,5 (morgon)
Jamescon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)