Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-01-10, 19:34   #1
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Varför liten muskelökning trotts att jag ökar mycket i styrka?

Trotts att jag har tränat fler gånger i veckan sedan augusti 2022 och ökat i styrka från runt 30-40 kg i de flesta maskiner på gymmet till att nu orka runt 70-85 kg i de flesta maskiner har inte mina muskler blivit större i samma procentuella hastighet. Vad kan detta bero på? Jag tränar oftast 8×3 alltså tre set och åtta reps i varje set.

Varför så liten storlektsökning trots hög styrkeökning? Hur förbättra eller snabba på musklernas storlektsökning?
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-10, 19:46   #2
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Styrka har mest med nervsystemet och vana att göra. Prova att träna ännu mer strikt än vad du gör nu, och sänk takten lite så det bränner ordentligt i musklerna när du kör.

Hur många set kör du per pass? Och hur ansträngande är dessa set på en skala från 1-10 där 10 är brutalt jobbigt?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-10, 19:50   #3
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Styrka har mest med nervsystemet och vana att göra. Prova att träna ännu mer strikt än vad du gör nu, och sänk takten lite så det bränner ordentligt i musklerna när du kör.

Hur många set kör du per pass? Och hur ansträngande är dessa set på en skala från 1-10 där 10 är brutalt jobbigt?
Kanske 5-8 i hur jobbigt det är beroende på från dag till dag. Styrkan ökar dock ganska bra men musklerna växer inte i samma takt som jag blir starkare tycker jag.

Hur då ännu mer strikt menar du?
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.

Senast redigerad av MGA89 den 2023-01-10 klockan 19:54.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-10, 19:56   #4
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Augusti till nu är en alldeles för kort period, kom tillbaka efter 25-30 år så ska du se att det troligtvis hänt något
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-10, 19:58   #5
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Kanske 5-8 i hur jobbigt det är beroende på från dag till dag. Styrkan ökar dock ganska bra men musklerna växer inte i samma takt som jag blir starkare tycker jag.

Hur då ännu mer strikt menar du?
Jo, man bör dock förstå att bara för att man ökar i styrka bra så innebär inte det att man gör rätt för att öka i storlek maximalt, vissa träningsvärk för att öka bra i styrka är ganska värdelösa för storlek och vice versa. Det går att bli riktigt stark genom att bara mongomaxa ett set i 2-3 övningar, förmodligen ganska kasst för volymen.

Ett stort misstag många gör är att häva med kroppen för att få upp vikten, man liksom gör ett litet juck eller kastar till för att det ska gå, och samtidigt helt missar kontakten med musklerna.

Edit: missade att du bara har tränat i 4 månader. Du får ha lite mer tålamod sen följer inte storleken procentuellt styrkeökningar, man får inte dubbelt så stora armar för att man ökar från 60-120 i bänk t.ex.
__________________
Winners win

Senast redigerad av Rikard Jansson den 2023-01-10 klockan 19:59.
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-10, 20:12   #6
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Vad för mätmetod använder du för se muskelökning?

Har du tagit formbilder? Kroppsmått? Fettprocent-mätningar?

Knappast som du kommer se skillnad i spegeln.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-10, 20:56   #7
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Vad för mätmetod använder du för se muskelökning?

Har du tagit formbilder? Kroppsmått? Fettprocent-mätningar?

Knappast som du kommer se skillnad i spegeln.
Jag använder inget mer mått än mina ögon samt måttband. Dock har jag ej mätt hur stora musklerna var i augusti. Men vad gäller det jag ser i spegeln så ser jag helt klart att musklerna har ökat i storlek vilket även måttbandet visar på de muskler där detta går att mäta. Men jag kan dock tycka att musklernas ökning i storlek inte följer styrkeökningen varför jag startade denna tråd.

Vad gäller fettprocenten bör den troligen ligga still då jag även har ökat i vikt från att väga runt 71 kg i augusti till att idag väga 74 i morgonvikt. Tre kg upp i vikt är nog säker vad jag kan ha byggt i muskelmassa varför alltså fettprocenten som sagt bör ha legat still under hela träningsperioden. Dock har jag ej mätt detta mer än att kolla på kroppsvikten.
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-10, 20:59   #8
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Jo, man bör dock förstå att bara för att man ökar i styrka bra så innebär inte det att man gör rätt för att öka i storlek maximalt, vissa träningsvärk för att öka bra i styrka är ganska värdelösa för storlek och vice versa. Det går att bli riktigt stark genom att bara mongomaxa ett set i 2-3 övningar, förmodligen ganska kasst för volymen.

Ett stort misstag många gör är att häva med kroppen för att få upp vikten, man liksom gör ett litet juck eller kastar till för att det ska gå, och samtidigt helt missar kontakten med musklerna.

Edit: missade att du bara har tränat i 4 månader. Du får ha lite mer tålamod sen följer inte storleken procentuellt styrkeökningar, man får inte dubbelt så stora armar för att man ökar från 60-120 i bänk t.ex.
Träna har jag gjort i fem månader och inte fyra. Någon hävning med kroppen kör jag inte med då det känns som något som på sikt är dåligt för både träningsresultaten och kroppen.
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.

Senast redigerad av MGA89 den 2023-01-10 klockan 21:07.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-11, 07:50   #9
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 869
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Jag använder inget mer mått än mina ögon samt måttband. Dock har jag ej mätt hur stora musklerna var i augusti. Men vad gäller det jag ser i spegeln så ser jag helt klart att musklerna har ökat i storlek vilket även måttbandet visar på de muskler där detta går att mäta. Men jag kan dock tycka att musklernas ökning i storlek inte följer styrkeökningen varför jag startade denna tråd.

Vad gäller fettprocenten bör den troligen ligga still då jag även har ökat i vikt från att väga runt 71 kg i augusti till att idag väga 74 i morgonvikt. Tre kg upp i vikt är nog säker vad jag kan ha byggt i muskelmassa varför alltså fettprocenten som sagt bör ha legat still under hela träningsperioden. Dock har jag ej mätt detta mer än att kolla på kroppsvikten.
Mätning kan vara svårt. Om vi tänker att man mäter överarm, så har du förutom biceps och triceps också fett och överarmsbenet humerus, som inte kommer öka (nämnvärt) i tvärsnittsarea av träning. Så om man tänker sig att man har 35cm överarmar och sen börjar träna, växer till 37cm, så är det vissa vävnader som har växt medan vissa inte förändras, så någon procentuell ökning av muskelns tvärsnittsarea är svårt att få fram med måttband.

Stor del av styrkeökningen består som tidigare sagts i tråden av nervernas möjlighet att rekrytera muskelfibrer till en rörelse, så nervsystemet har blivit bättre på att säga till musklerna att arbeta, och musklerna har blivit bättre på att arbeta utan att egentligen ha växt så mycket också.

Oroa dig inte för hur du ska snabba på musklernas ökning i storlek, fortsätt träna bara, låter som om du har en rätt bra rutin om du ökar så pass fort som du gör. Musklernas storlek kommer med tiden.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-11, 11:34   #10
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Och måttband förtäljer inte hela sanningen. Oftast mäter man ju bara på ett ställe men missar andra där tillväxt skett men då inte ger direkt utslag på måttbandet. Speciellt låren.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-11, 11:41   #11
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Det tar tid att bygga muskler. Fokusera på progression/styrkeökningar och kontinuitet så kommer kroppen över tid (år) att svara med muskelökningar utifrån din genetiska potential. Givet att du inte bara kör 1-3 reps på gymmet samt därutöver äter en rimlig mängd protein och inte svälter dig.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-11, 13:47   #12
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
För kort tid
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-11, 14:44   #13
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Vad gäller fettprocenten bör den troligen ligga still då jag även har ökat i vikt från att väga runt 71 kg i augusti till att idag väga 74 i morgonvikt. Tre kg upp i vikt är nog säker vad jag kan ha byggt i muskelmassa varför alltså fettprocenten som sagt bör ha legat still under hela träningsperioden. Dock har jag ej mätt detta mer än att kolla på kroppsvikten.
0.5 - 1kg muskler per månad.. och du klagar på att det går för sakta? Jag säger bara grattis och vänj dig inte vid att lägga på dig så mycket i framtiden
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-11, 14:53   #14
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
0.5 - 1kg muskler per månad.. och du klagar på att det går för sakta? Jag säger bara grattis och vänj dig inte vid att lägga på dig så mycket i framtiden
74-71=3 kg. 3/5=0,6 kg. Alltså 0,6 kg per månad i genomsnitt. Är det mycket i ökning? Vad brukar genomsnittlig ökning per månad vara för de flesta män som regelbundet styrketränar tungt?
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-11, 15:04   #15
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
74-71=3 kg. 3/5=0,6 kg. Alltså 0,6 kg per månad i genomsnitt. Är det mycket i ökning? Vad brukar genomsnittlig ökning per månad vara för de flesta män som regelbundet styrketränar tungt?
Ja det är en bra ökning, att jaga mer viktuppgång kommer bara förstöra i längden då det bara kommer bli mer fett. Som många redan skrivit är den en långsam process att bygga muskler som tyvärr blir allt långsammare ju längre du tränat. Sista 25 åren har jag ökat 0,0000000001 kg i muskler per månad trots att jag gjort allt rätt.

Om det var så enkelt att lägga på sig stora mängder muskler så skulle det ju de flesta som börjar träna bli rejält muskulösa, så är det ju inte för de flesta händer ju knappt något alls. Behövs hängivenhet och extremt tålamod och att ha träning som livsstil i massor av år för att vara någon som sticker ut ens på lokala gymmet.

Senast redigerad av Mats J den 2023-01-11 klockan 15:08.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)