Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-01-11, 15:19   #16
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Ja det är en bra ökning, att jaga mer viktuppgång kommer bara förstöra i längden då det bara kommer bli mer fett. Som många redan skrivit är den en långsam process att bygga muskler som tyvärr blir allt långsammare ju längre du tränat. Sista 25 åren har jag ökat 0,0000000001 kg i muskler per månad trots att jag gjort allt rätt.

Om det var så enkelt att lägga på sig stora mängder muskler så skulle det ju de flesta som börjar träna bli rejält muskulösa, så är det ju inte för de flesta händer ju knappt något alls. Behövs hängivenhet och extremt tålamod och att ha träning som livsstil i massor av år för att vara någon som sticker ut ens på lokala gymmet.
Vad gäller muskelökningen kan den ju vara större än vad jag räknat ut ovan i och med att det enda måtten jag har att gå på är midjemåttet samt kroppsvikten. Midjemåttet har legat still sedan jag började träna och kroppsvikten har ökat. Men det skulle ju lika väl kunna betyda att jag också har minskat i fettprocent vilket jag dock inte tror jag gjort men det kan ha hänt vilket betyder ännu större muskelökning än de kilo jag gått upp enligt vågen dock är detta scenario osannolikt.
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-15, 13:47   #17
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Precis som alla andra skrivit så går det bra för dig, så kör på. Styrkan ökar i början mer än volymen just för att nervsystem och tekniken utvecklas (= du lär dig använda de muskler som redan finns på ett effektivare sätt) och oavsett så går det ju bra.

Att midjemåttet är samma är en bra indikation på att du inte rört dig nämnvärt i fettmassa.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-15, 15:53   #18
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Minns att Anders Graneheim sa i sin dokumentär "Sista posen" att han hade ett snitt på ungefär 600 g / år i rena muskelökningar utslaget på 28 år.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-15, 21:57   #19
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
74-71=3 kg. 3/5=0,6 kg. Alltså 0,6 kg per månad i genomsnitt. Är det mycket i ökning? Vad brukar genomsnittlig ökning per månad vara för de flesta män som regelbundet styrketränar tungt?
Ja pratar vi ren muskelvikt så är det mycket, och bara något du kan räkna med under första året du tränar.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-28, 14:30   #20
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Om vi säger att ökningen i muskelstorlek är väldigt liten medan ökningen i styrka är väldigt stor och till sist uppnås en nivå av styrkeökning där det ej längre känns ok att öka mer i styrka men musklerna önskas ändå bli större hur då gå tillväga på bästa sätt för att få det hela att fungera och ens muskelstorlek att öka?
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.

Senast redigerad av MGA89 den 2023-01-28 klockan 14:36.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-28, 14:32   #21
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
I vilket tänkbart scenario är man "för stark"?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-28, 14:39   #22
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
I vilket tänkbart scenario är man "för stark"?
Det vet jag ej men man kanske känner att det sliter på kroppen att hela tiden träna för att bli starkare eller att gymmet man tränar på ej erbjuder tyngre vikter osv. Själv är jag inte där än men om styrkan nån gång kommer till den nivån hur göra då för att ändå öka mer i muskelstorlek om ens muskler fortfarande inte är så stora i storlek?
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-28, 14:41   #23
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Sluta höja vikterna och gör fler reps?

Men jag tror du överskattar din framtida styrkeutveckling.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-28, 14:57   #24
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Sluta höja vikterna och gör fler reps?

Men jag tror du överskattar din framtida styrkeutveckling.
Men om styrkan redan uppnått maskinens högsta vikt eller gymmet allra tyngsta frivikter tvingas man då köra flera hundra reps på tyngsta vikten för att öka i storlek?

Hitintills har ökningen som helhet för alla de övningar och pass jag kört sedan början på augusti 2022 sett ut så som bifogade bilder visar. Men troligtvis kommer de att gå saktare och saktare för varje vecka/månad som går viket syns tydligt om man kollar på antal set och reps per månad som stadigt har sjunkit i antal månad för månad.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_20230128_144747.jpg (122.3 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg IMG_20230128_145351.jpg (58.8 KB, 0 visningar)
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.

Senast redigerad av MGA89 den 2023-01-28 klockan 15:01.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-28, 15:12   #25
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Styrkeökningarna i början beror inte så mycket på att musklerna blir starkare utan på att nervsystemet blir effektivare. Det saktar snart ned, rejält för de flesta.

Samma sak med första tidens ”muskel”tillväxt: den är inte muskelprotein utan vattenvikt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-28, 15:20   #26
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Men om styrkan redan uppnått maskinens högsta vikt eller gymmet allra tyngsta frivikter tvingas man då köra flera hundra reps på tyngsta vikten för att öka i storlek?

Hitintills har ökningen som helhet för alla de övningar och pass jag kört sedan början på augusti 2022 sett ut så som bifogade bilder visar. Men troligtvis kommer de att gå saktare och saktare för varje vecka/månad som går viket syns tydligt om man kollar på antal set och reps per månad som stadigt har sjunkit i antal månad för månad.
Träna fria vikter. Tror inte ens världens starkaste män kommit till en nivå att de är för starka att träna på gym. Aldrig varit på en gym som inte har typ ett ton +i fria vikter, samt deras stänger klarar nog 300+ kilo iaf men det får man väll kolla upp. Drömscenario..

Rent teoretiskt kanske dina ökningar är hälften av det du tror då du använder maskiner. Låt säga att du ökat från 60-80kg i "maskinbänkpress". Med hävstångseffekt på 50% så är det riktiga vikten 30-40kg och du har inte längre ökat några 20 kg, utan endast 10kg. samt tränar på en mycket lägre vikt än vad du visste om.
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-30, 10:13   #27
Zrob
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Norrtälje
Inlägg: 107



Zrob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-30, 11:45   #28
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 869
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Men om styrkan redan uppnått maskinens högsta vikt eller gymmet allra tyngsta frivikter tvingas man då köra flera hundra reps på tyngsta vikten för att öka i storlek?
Då byter man övningar, eller byter gym.

Under 2022 är din snittrepetition ca 32kg, det finns nog utrymme att växa ett tag till.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!

Senast redigerad av CoKEmaN den 2023-01-30 klockan 11:47.
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-03, 01:23   #29
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Under 2022 är din snittrepetition ca 32kg, det finns nog utrymme att växa ett tag till.
Ja snittet är 32 kg per repetion men det betyder inte att jag lyfter 32 kg i varje repetion eller ens att jag är så svag i de flesta övningarna. Det rätta är att jag är mycket starkare i vissa övningar där jag snart lyfter 90 kg än i andra där jag endast lyfter 30-50 kg. Detta sammantaget ger ett snitt på 32 kg. Det vore värre om mitt max i de flesta övningar hade varit 32 kg eller där omkring, då hade det verkligen varit dags att fundera på vad som felar men nu är läget inte så.
__________________
Ålder: 34 år (född 1989) | Morgonvikt: cirka 67 kg | Kroppslängd: cirka 171 cm | Nuvarande träningsperiod påbörjad: 2022-08-01 | Denna info senast uppdaterad: 2023-11-01
👊💪👊💪👊💪👊💪
Undertecknad har tränat tungt på gym cirka 3-5 ggr/veckan sedan augusti 2022 varpå vikterna i övningarna sedan dess även höjts med cirka ett kilo vid varje eller vartannat pass.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-03, 08:03   #30
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Ja snittet är 32 kg per repetion men det betyder inte att jag lyfter 32 kg i varje repetion eller ens att jag är så svag i de flesta övningarna. Det rätta är att jag är mycket starkare i vissa övningar där jag snart lyfter 90 kg än i andra där jag endast lyfter 30-50 kg. Detta sammantaget ger ett snitt på 32 kg. Det vore värre om mitt max i de flesta övningar hade varit 32 kg eller där omkring, då hade det verkligen varit dags att fundera på vad som felar men nu är läget inte så.
Om 32 kg är snittvikten/repetition så är det snittet du har lyft. Övningar där du "endast lyfter 30-50 kg" är ju snittmässigt över 32 kg. Så du måste ha kört mängder med övningar under 32 kg. Registrerar du uppvärmningseten?

Och som sagt tidigare, du kan lätt halvera vikten för att få en jämförande vikt med skivstång/hantlar.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)