Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-12-30, 19:55   #46
joasimo
Hockeybög deluxe
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 2 666
Fortsatt symtom. Dock inte lika ofta. Kan vara bra några dagar, sedan kom en dipp idsg tex.

Yrsel
Trött
Stel i nacke/hals
Trång klumpkänsla i hals
Tung i huvudet
Tryck över nacke osv.

Kan det verkligen vara järnbrist/oro/spänning stress allt detta?

Sedan hade mitt HB gått upp från 120 till 134, vilket är bra. Ferritin var 13 ug/l och andra testet efter 7-8v visa 22. Fortfarande alldeles för lågt? Men åt rätt håll.

Såg att referensvärdet för ferritin var 35-400. Så jag antar att man iallafall bör ligga på 70-100? Kanske inte konstigt man har symtom ännu?

Men får tryck över huvudet också. När jag kollar i telefonen triggas det lite?
joasimo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-30, 20:21   #47
joasimo
Hockeybög deluxe
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 2 666
Någon som vet om järntabletter ökar ferritin alltså järnförrådet bättre än tex blutsaft/blodbröd? Jag har inte tagit järntabletter som läkaren skrivit ut, utan bara kört blutsaft/blodbröd osv.

Då gick blodvärdet upp bra, men inte ferritin. Fortfarande lågt från 13 till 22. Och referensvärdet är 30-400, så antar att man bör ligga närmare 100 för att ha nåt bra snitt?
joasimo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-31, 11:31   #48
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Blodbröd innehåller ju de facto blod, vilket i sin tur innehåller 50% hemjärn och lättare tas upp i kroppen. Blir saft innehåller icke-hemjärn likt järntabletter.
Kan ju tillägga att järntabletter är standard i samband med blodgivning. Jag har knaprat det i 6 veckor då jag hade lågt Hb efter min senaste tävlingssatsning.
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-11, 09:22   #49
joasimo
Hockeybög deluxe
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 2 666
Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Blodbröd innehåller ju de facto blod, vilket i sin tur innehåller 50% hemjärn och lättare tas upp i kroppen. Blir saft innehåller icke-hemjärn likt järntabletter.
Kan ju tillägga att järntabletter är standard i samband med blodgivning. Jag har knaprat det i 6 veckor då jag hade lågt Hb efter min senaste tävlingssatsning.
Okej. Jag funderar på ta nån järntablett ett tag för att skynda på. Nivåerna av just järn går lite långsamt. Vilka tabletter åt du? Och vilket HB och ferritin nivå låg du på då?

Jag ligger precis på gränsen, gick från 12 till 31. Och under 30 är järnbrist. Referensvärdet ligger mellan 30-300 så jag antar att 31 fortfarande är för lite och inte optimalt.
joasimo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-01, 07:41   #50
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Citat:
Ursprungligen postat av joasimo Visa inlägg
Okej. Jag funderar på ta nån järntablett ett tag för att skynda på. Nivåerna av just järn går lite långsamt. Vilka tabletter åt du? Och vilket HB och ferritin nivå låg du på då?

Jag ligger precis på gränsen, gick från 12 till 31. Och under 30 är järnbrist. Referensvärdet ligger mellan 30-300 så jag antar att 31 fortfarande är för lite och inte optimalt.
Har tagit både duroferon och niferex. Man måste ha 135 i Hb för att ge blod, och jag har legat precis vid gränsen. Fick därför 2 kartor (40 tabletter) nu senast.
Ferritin har jag inte fått mycket återkoppling om
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)