Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-16, 13:41   #5791
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av ChetManly Visa inlägg
Jag har för avsikt att köra 4 pass i veckan. Problemet är att jag endast kan träna mån-tors, det blir alltså fyra pass på raden.

Jag har under ett år tränat 2-3 pass i veckan, helkroppspass med basövningar knäböj, marklyft, bänkpress och chins.

Funkar det ända att köra ovanstående A/B-schema, fyra dagar i rad? Det blir fyra knäböjpass på raken. Är det för lite vila? Skulle ovanstående schema funka om jag byter ut knäböjen i ett av passen?

Vad rekommendera ni?
Jag skulle ha valt något annat program som passar din situation bättre typ styrkelabbets över- och underkropps schema.
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 23:37   #5792
ChetManly
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av unsuspected Visa inlägg
Jag skulle ha valt något annat program som passar din situation bättre typ styrkelabbets över- och underkropps schema.
Jag föredrar att fokusera på basövningar och lite kortare pass 50-60 min. Prövade lite stronglift under våren med goda resultat.

Skulle det funka bättre om jag lägger in en vilodag på onsdag? Och kör tredagarsprogram?
ChetManly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-17, 08:12   #5793
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Om du redan tränat ett år, tänker köra fyra pass i veckan och på rad så välj ett program som inte:
*Är riktat mot nybörjare
*Är anpassat för att köra tre dagar i rad
*Är avsett att mestadels av tiden köra med en vilodag mellan träningsdagarna.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-17, 10:39   #5794
ChetManly
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Om du redan tränat ett år, tänker köra fyra pass i veckan och på rad så välj ett program som inte:
*Är riktat mot nybörjare
*Är anpassat för att köra tre dagar i rad
*Är avsett att mestadels av tiden köra med en vilodag mellan träningsdagarna.
Det låter väl rimligt.

Men måste man lägga in en drös isoleringsövningar, om man tränat ett tag? Eller kan man få fortsatta goda resultat med basövningar?

Jag har begränsat med tid för att träna och föredra att spendera den tiden med att lyfta tunga saker, inte stå och vänta på utrustning. Med basövningar räcker ofta om man får tag i en skivstång, så kan man genomföra hela passet sedan.
ChetManly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-17, 13:10   #5795
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Jag skulle rekommendera 531 om du vill köra fyra pass/v.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-17, 18:05   #5796
ChetManly
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Jag skulle rekommendera 531 om du vill köra fyra pass/v.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tack för tipset, ska läsa på mer när jag kommer hem , vid första anblick ser det lite för avancerat ut.
ChetManly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-23, 05:34   #5797
Drum
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 4
Vid vilken nivå är man för avancerad för att köra basic-varianten av Stronglifts?

När är man för stark / När bör man sluta? mellan tummen och pekfingret, handlar det om när man maxar typ [80/100/120] eller [120/160/180]?

Det är förmodligen individuellt, men generella riktlinjer för när det inte skulle vara värt att köra det ett par månader.
Drum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-23, 18:49   #5798
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Drum Visa inlägg
Vid vilken nivå är man för avancerad för att köra basic-varianten av Stronglifts?

När är man för stark / När bör man sluta? mellan tummen och pekfingret, handlar det om när man maxar typ [80/100/120] eller [120/160/180]?

Det är förmodligen individuellt, men generella riktlinjer för när det inte skulle vara värt att köra det ett par månader.
Handlar mer om när man inte längre kan öka vikten från pass till pass och mindre om vilken faktiskt vikt man har på stången imho.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-24, 14:02   #5799
Xtreme
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 384
Stronglifts säger att man ska lägga på 2,5 kg på alla övningar utom marklyft där man ska lägga på 5 kg varje träning.

Jason Blaha's Ice Cream Fitness 5x5 Novice Program https://www.muscleandstrength.com/wo...novice-workout som är uppbyggt kring stronglifts med extra lull säger att man ska lägga på 2,5 kg på alla basövningar. Även marklyft.

Varför denna skillnad? Varför inte 5 kg på marklyft i programmet Ice Cream Fitness 5x5?
Xtreme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-24, 16:05   #5800
Huddex
Registered User
 
Huddexs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Kållered
Inlägg: 302
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme Visa inlägg
Stronglifts säger att man ska lägga på 2,5 kg på alla övningar utom marklyft där man ska lägga på 5 kg varje träning.

Jason Blaha's Ice Cream Fitness 5x5 Novice Program https://www.muscleandstrength.com/wo...novice-workout som är uppbyggt kring stronglifts med extra lull säger att man ska lägga på 2,5 kg på alla basövningar. Även marklyft.

Varför denna skillnad? Varför inte 5 kg på marklyft i programmet Ice Cream Fitness 5x5?

Är nog för att man ska vara hyfsat jämn i böj och mark som man lägge rpå 5kg på Mehdi's variant.
__________________
Squatat: 230 kg
Benchpressat: 125 kg
Deadlyft: 265 kg
Total: 620 kg
Huddex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-24, 16:24   #5801
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av ChetManly Visa inlägg
Det låter väl rimligt.

Men måste man lägga in en drös isoleringsövningar, om man tränat ett tag? Eller kan man få fortsatta goda resultat med basövningar?

Jag har begränsat med tid för att träna och föredra att spendera den tiden med att lyfta tunga saker, inte stå och vänta på utrustning. Med basövningar räcker ofta om man får tag i en skivstång, så kan man genomföra hela passet sedan.
Isoleringsövningar är inget krav och framför allt inte en drös sådana. Många isolationsövningar (jag brukar snarare prata om mindre övningar) går också att köra med en skivstång eller bara en viktskiva så det är inte direkt så att man måste vänta på att något annat ska bli ledigt. Fördelen med mindre övningar är också att om de inte blir av varje pass så spelar det i det stora hela ingen roll så är det något som är upptaget så kan man hoppa de seten just det passet och sedan bara köra dem nästa gång det är dags.

Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme Visa inlägg
Stronglifts säger att man ska lägga på 2,5 kg på alla övningar utom marklyft där man ska lägga på 5 kg varje träning.

Jason Blaha's Ice Cream Fitness 5x5 Novice Program https://www.muscleandstrength.com/wo...novice-workout som är uppbyggt kring stronglifts med extra lull säger att man ska lägga på 2,5 kg på alla basövningar. Även marklyft.

Varför denna skillnad? Varför inte 5 kg på marklyft i programmet Ice Cream Fitness 5x5?
Jag har inte läst programmet men jag skulle snarare höja 5 kg tills det börjar märkas att det är tekniskt svårt och sedan höja 2,5 kg.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-29, 00:45   #5802
Classy
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 72
Hej,

Jag har tappat en del i styrka som jag tänkt ta igen med hjälp av 5x5.

Så här ser mina Max ut just nu (1x1)

Vilka vikter tror ni blir bra att lägga sig på?

Knäböj: 105kg
Marklyft: 135kg
Bänkpress: 85kg

Sen tänkte jag eventuellt köra intervaller + mage 2-3 gånger i veckan. Går det att få in eller tror ni set blir för slitsamt?

Mvh
Classy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-29, 13:02   #5803
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Beror på hur repstark du är, men runt 80-85% brukar vara lagom. Sen varierar det mellan övningarna.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-29, 13:53   #5804
Classy
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Beror på hur repstark du är, men runt 80-85% brukar vara lagom. Sen varierar det mellan övningarna.
Aha så pass högt!? Tycker mig ha läst runt 50% tidigare? Men jag är förmodligen ute och cyklar som vanligt

Mvh
Classy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-29, 15:18   #5805
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Jag skulle plocka en vikt där du utan problem klarar av att hålla tekniken och där det är lagom långt i tid fram tills du börjar träna på dina tidigare toppvikter. Hur långt det avståndet bör vara avgörs av varför du har tappat i styrka och vad du har för mål etc.
80& är i alla fall för högt då det på ett ungefär motsvarar 5x5 på tyngsta vikterna de flesta klarar.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)