Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-30, 08:34   #5731
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Jag råkade börja med 50 Kg istället för 40 Kg på marklyften(Visste inte att vi hade fjuttiga efterblivna) 10Kg plattor). Skall jag börja om på 40/45 Kg nästa pass, eller skall jag lägga på 5 Kg & köra en femma på 55 Kg denna gång?
Det blev 55 Kg.
Ny fråga: Varför skall man börja minska på ökningarna i marklyft till 2,5 kg istället för 5 kg varje pass, efter man kommit upp i 100kg arbetsvikt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-30, 14:26   #5732
FairtradeDave
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 96
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Det blev 55 Kg.
Ny fråga: Varför skall man börja minska på ökningarna i marklyft till 2,5 kg istället för 5 kg varje pass, efter man kommit upp i 100kg arbetsvikt?
Det är en ny grej. Förut så föreslog appen att man skulle sänka höjningarna till 2.5kg efter man deloadat 3ggr i marklyften.

Men det är iaf för att kunna fortsätta hålla en stadig progression. Ju mindre vikter du höjer med dig, desto längre kan du fortsätta höja.

Men att sänka till 2.5 bara för att man nått 100 låter inte så vettigt imo, är väl bättre att sänka när man väl börjar få problem med att höja 5kg varje gång.
FairtradeDave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-30, 21:37   #5733
juziy
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 28
Nu går jag visserligen efter SS men upplägget är ju väldigt snarlikt. Jag undrar om man kan köra ett A-pass onsdag och gå på ett B-pass torsdag och köra 3 dagar vila istället?

Har svårt att få in träning varannan fredag men vill gärna lägga 3 pass under veckan.
juziy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 08:00   #5734
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Classy Visa inlägg
Vill gärna prova det beprövade 5x5 MEN det känns helt fel att starta på 50% av Max? Kommer ju ta ett tag innan man kommer upp till 100% och kliver över med en ökning.



Om man tar 100 i bänk & startar upp på 50kg, då kommer ju första tiden vara busenkel.

Maxar du 100 gör du antagligen 5x5 på ca 80. Börjar du då på 50 tar det 12 pass innan du är uppe på ditt max. Det är knappast en särskilt lång tid och hela tanken är ju att börja lätt så man sedan kan spurta förbi sitt tidigare max. Börjar du på 70 kg försvinner hela syftet.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-08, 22:35   #5735
Alaeus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Ort: Huddinge
Inlägg: 8
Hej! Blir mitt första inlägg här eftersom jag är ganska ny på att styrketräna. Hållit på ungefär ett halvår varav knappt de två senaste månaderna med SL5x5. Känner att det har givit resultat men misstänker att jag är väldigt obalanserad och funderar på att lägga om schemat för att fokusera mer på mina svaga sidor.

Började lågt och har rusat upp i vikterna men har nu tvingats till deload i bänk, knäböj och axelpress. Marklyftet och stångrodden rusar vidare utan att vara i närheten av att stanna än, känns det som...

Hurpass obalanserat är detta, och bör jag göra något åt det eller bara köra på?

Knäböj 120 kg (första deload, orkade men kände att formen var för dålig)
Bänkpress 82,5 kg (första deload)
Axelpress 52,5 kg (första deload)
Marklyft 147,5 kg (rusar vidare, inga problem än)
Stångrodd 77,5 kg (rullar på men börjar bli lite tungt)
Alaeus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-09, 00:48   #5736
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Alaeus Visa inlägg
Hej! Blir mitt första inlägg här eftersom jag är ganska ny på att styrketräna. Hållit på ungefär ett halvår varav knappt de två senaste månaderna med SL5x5. Känner att det har givit resultat men misstänker att jag är väldigt obalanserad och funderar på att lägga om schemat för att fokusera mer på mina svaga sidor.

Började lågt och har rusat upp i vikterna men har nu tvingats till deload i bänk, knäböj och axelpress. Marklyftet och stångrodden rusar vidare utan att vara i närheten av att stanna än, känns det som...

Hurpass obalanserat är detta, och bör jag göra något åt det eller bara köra på?

Knäböj 120 kg (första deload, orkade men kände att formen var för dålig)
Bänkpress 82,5 kg (första deload)
Axelpress 52,5 kg (första deload)
Marklyft 147,5 kg (rusar vidare, inga problem än)
Stångrodd 77,5 kg (rullar på men börjar bli lite tungt)
Tycker inte det ser obalanserat ut så kör du på.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 21:31   #5737
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Alaeus Visa inlägg
Hej! Blir mitt första inlägg här eftersom jag är ganska ny på att styrketräna. Hållit på ungefär ett halvår varav knappt de två senaste månaderna med SL5x5. Känner att det har givit resultat men misstänker att jag är väldigt obalanserad och funderar på att lägga om schemat för att fokusera mer på mina svaga sidor.

Började lågt och har rusat upp i vikterna men har nu tvingats till deload i bänk, knäböj och axelpress. Marklyftet och stångrodden rusar vidare utan att vara i närheten av att stanna än, känns det som...

Hurpass obalanserat är detta, och bör jag göra något åt det eller bara köra på?

Knäböj 120 kg (första deload, orkade men kände att formen var för dålig)
Bänkpress 82,5 kg (första deload)
Axelpress 52,5 kg (första deload)
Marklyft 147,5 kg (rusar vidare, inga problem än)
Stångrodd 77,5 kg (rullar på men börjar bli lite tungt)
Inte alls obalanserat imo, jag var på ungefär samma vikter.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 09:30   #5738
Hannibanania
Registered User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1
Tjenare!

Har kört SL lite och är inne på vecka 4 nu. Än så länge är vikterna hanterliga men The real deal börjar komma igång och jag är rädd för att vikterna ska öka för snabbt så jag når en platå redan nu. Funderar på om jag kan börja plana ut och endast höja 2,5 kg var tredje pass eller något liknande. Alltså för att undvika motivationsdödaren att behöva deloada för ofta.

Började med 20kg i allt förutom bänk och pressar där jag började med 10kg.

Dagens pass är
Böj 42,5kg
Press 20kg
Mark 40kg

Och nästa blir
Böj 45kg
Bänk 22,5kg
Rodd 32,5kg

Mina tidigare 1RM är
Böj 65kg
Bänk 37,5kg
Mark 85kg
Press 30kg
och rodd har jag noll koll.

Marken och Böjen är inga problem. De kan jag nog jobba uppåt några veckor till, men resterande övningar börjar bli ansträngande. Anledningen till att jag började med SL är att jag kört på samma vikter väldigt länge och inte haft något som pushat mig framåt. Tycker därför SL verkar helt perfekt eftersom man hela tiden har ett mål som inte är för stort! Men samtidigt vill jag ju känna att träningen är positiv och att jag faktiskt oftast klarar det som jag tänkt att klara. Sedan är jag självklart beredd att deloada när det behövs, men känner att jag vill undvika det i den mån det går.


Någon vänlig själ med bra tips och idéer?
Tar tacksamt emot alla svar
Hannibanania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 16:59   #5739
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Hannibanania Visa inlägg
Tjenare!

Har kört SL lite och är inne på vecka 4 nu. Än så länge är vikterna hanterliga men The real deal börjar komma igång och jag är rädd för att vikterna ska öka för snabbt så jag når en platå redan nu. Funderar på om jag kan börja plana ut och endast höja 2,5 kg var tredje pass eller något liknande. Alltså för att undvika motivationsdödaren att behöva deloada för ofta.

Började med 20kg i allt förutom bänk och pressar där jag började med 10kg.

Dagens pass är
Böj 42,5kg
Press 20kg
Mark 40kg

Och nästa blir
Böj 45kg
Bänk 22,5kg
Rodd 32,5kg

Mina tidigare 1RM är
Böj 65kg
Bänk 37,5kg
Mark 85kg
Press 30kg
och rodd har jag noll koll.

Marken och Böjen är inga problem. De kan jag nog jobba uppåt några veckor till, men resterande övningar börjar bli ansträngande. Anledningen till att jag började med SL är att jag kört på samma vikter väldigt länge och inte haft något som pushat mig framåt. Tycker därför SL verkar helt perfekt eftersom man hela tiden har ett mål som inte är för stort! Men samtidigt vill jag ju känna att träningen är positiv och att jag faktiskt oftast klarar det som jag tänkt att klara. Sedan är jag självklart beredd att deloada när det behövs, men känner att jag vill undvika det i den mån det går.


Någon vänlig själ med bra tips och idéer?
Tar tacksamt emot alla svar
Ingen polis kommer att komma ut och straffa dig för att du höjer vikten i ett annat tempo än varje pass . Det är en vansinning höjning i SL5x5 och den passar inte alla och bättre att höja på längre sikt än inte alls.

Sedan är det också så, iaf var det så för mig, att en vikt kan kännas svintung för att sedan nästa pass med +2,5kg känns jättelätt. Kroppen är bra konstig ibland.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-16, 15:31   #5740
liftit
Registered User
 
liftits avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 441
Nu har jag precis börjat med SL och jag tänkte fråga om det är korkat att göra två set isolations set för biceps på bänkdagen, och för triceps på markdagen? Kör kanske med 50% vikt och 10-12 rep, absolut inte i närheten av fail, bara för att möjligtvis öka något i massa under schemats gång. Eller är det bortkastad tid?
liftit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-16, 18:24   #5741
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Skulle jag säga är ingen som helst fara. Vid tid ork. Tänk på att programmet känns lätt i början men kommer kännas riktigt brunt frampå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-17, 08:55   #5742
FairtradeDave
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 96
Citat:
Ursprungligen postat av Hannibanania Visa inlägg
Tjenare!


Någon vänlig själ med bra tips och idéer?
Tar tacksamt emot alla svar
Fast programmet fortsätter ju även fast man hamnar på en platå och har planeringen runt det. Att man får deloada några gånger är ju ingen fara, det får alla göra. När man sen verkligen har kört fast så sänks ju antal seten, så att man verkligen ska ta sig förbi platåerna.

Om man bortser från att det skulle vara en motivationsdödare, som du uttryckte det, så är det nog mest tidseffektivt att följa programmet istället. Glöm inte att teknikfail också är fail, så för många så tar det nog ändå 2-3 pass innan man höjer igen efter att man börjat komma upp i vikt.
FairtradeDave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 19:44   #5743
cranker
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 239
Tja.
Jag kör på SL och vill öka styrka. Går ganska bra.


När jag lägger stången i lowbar position märker jag att jag är lite öm, är det normalt?
Kan känna lite i knäna dagen efter när jag går upp i trappor tex, är det normalt?


Sen undrar jag också, om mitt primära mål med träningen är att bygga muskelmassa är de då bortskadad tid att ligga o köra ett SL 5x5 program i ett halvår tex för att sedan byta till högreps? (Tänker om de hjälper mig på traven något sen när jag kommer tillbaka? )
__________________

Senast redigerad av cranker den 2015-05-23 klockan 19:53.
cranker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-24, 11:55   #5744
RobertJohansson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 84
Hej!

Jag ökar endast på tredje passet varje gång, varför är det så?
Brukar lägga till någon isolationsövning, kan det vara problemet?
RobertJohansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-24, 21:08   #5745
FairtradeDave
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 96
Hur länge har du kört programmet och vilka vikter är du på?

Och hur ser det ut med repsen? Ökar dem varje pass kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av RobertJohansson Visa inlägg
Hej!

Jag ökar endast på tredje passet varje gång, varför är det så?
Brukar lägga till någon isolationsövning, kan det vara problemet?
FairtradeDave är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)