Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-17, 10:14   #1
Adstedt
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 2
Deff - vågen rör sig inte.

Hej Kolozzeum.

Är nu inne på fjärde veckan av min deff, och är lite fundersam över siffrorna.

Är 199 lång, väger 101kg och tränar varje dag.

Mitt dagliga intag har varit 2200-2300kcal med 100+/- felmarginal.
Kost består av en macrosplit på 40/40/20 - fett i form av ekologiskt jordnötssmör, valnötter etc. carbs från grönsaker samt ris och protein från mestadels kött/fisk och någon shake.

Jag har efter 3 års uppehåll börjat träna igen. Slutade ganska plötsligt (jag vägde då 105 och var ganska rippad) och har nu för avsikt att trimma lite kring midjan innan jag går på en väldigt lång balansdiet (snarare livsstilsdiet)

Känner mig fylligare, smalare, tightare. Men vågen står still/har gått upp nåt kilo.

Hur är det möjligt på ett sådant kcalunderskott? Kan gamla muskler ”väckas” till liv med 2g/kilo protein under dessa förutsättningar? Känns så iallafall.

All feedback/tips uppskattas
Adstedt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-17, 10:38   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Om du börjar träna, anpassar sig musklerna till det och lagrar in mer energi i form av glykogen. Varje gram glykogen binder 2,7 gram vatten. Så det kan bli rätt mycket vikt. Det är vikt man ser bättre ut av, fylligare muskler.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-17, 14:44   #3
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Adstedt Visa inlägg
Är 199 lång, väger 101kg och tränar varje dag.

Mitt dagliga intag har varit 2200-2300kcal med 100+/- felmarginal.
Känner mig fylligare, smalare, tightare. Men vågen står still/har gått upp nåt kilo.

Hur är det möjligt på ett sådant kcalunderskott?

All feedback/tips uppskattas
Vi vet ju inte hur stort ditt underskott är. Om du har ett stillasittande jobb och enbart tränar styrketräning 2-3 gånger i veckan hamnar ditt energibehov på ca 2600-2700 enligt King Grubs deffguide (vet ju inte din ålder). Det skulle innebär ca 400 kcal i underskott per dygn (och ca 2000-3000 per vecka), kanske 300 med din felmarginal. Du kanske alltså enbart tappat dryga kilot fett på de här 4 veckorna. Och detta är för medelpersonen, hälften har lägre förbrukning än så om förbrukning i vila är normalt fördelat.

Kombinerat med KG:s förklaring ovan så ser jag inga konstigheter. Förutsatt att du inte tar många långa promenader eller tränar mycket cardio eller har ett fysiskt krävande jobb?

Kort sagt: ge det mer tid och utvärdera hur det går. Om du tycker det går för långsamt så gör en liten förändring, kanske 100-200 kcal större underskott per dag.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-17, 16:45   #4
Adstedt
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 2
Okej

Tack för feedback.

Det låter ganska sunt det ni säger och i linje med min egna tro.
Kör på 2 månader och så ser vi. Känner iallafall att mycket av min ”gamla form” kryper sig på ruskigt snabbt.

Tack!
Adstedt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)