Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-19, 17:41   #31
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Och kass folkhälsa är ett stort problem oavsett vart i världen man befinner sig.
Om man inte ger någon riktlinje till människor hamnar de på mellan 3000-4000mg sodium om dagen. Detta gäller människor från valfri hemisfär, klimat, social och kulturell bakgrund.

Teorin bakom "Salt är dåligt" är att salt binder mer vatten till kroppen som leder till högre blodtryck som leder till hjärt-kärlsjukdomar. Högt blodtryck kan man dock få av en rad anledningar så korrelationen högt blodtryck = CVD är nödvändigtvis inte mer än ett sammanträffande. Man kan ha utmärkt hjärt- och kärlhälsa med högt blodtryck och man kan även ha dålig hjärthälsa men normalt blodtryck. Dock så kan de flesta individer som rör på sig och äter en bra kost äta mycket salt (mer än 4000mg) utan att få högt blodtryck. Snarare det omvända. När man tränar mycket behöver kroppen mer salt.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-19, 23:09   #32
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Om man inte ger någon riktlinje till människor hamnar de på mellan 3000-4000mg sodium om dagen. Detta gäller människor från valfri hemisfär, klimat, social och kulturell bakgrund.

Teorin bakom "Salt är dåligt" är att salt binder mer vatten till kroppen som leder till högre blodtryck som leder till hjärt-kärlsjukdomar. Högt blodtryck kan man dock få av en rad anledningar så korrelationen högt blodtryck = CVD är nödvändigtvis inte mer än ett sammanträffande. Man kan ha utmärkt hjärt- och kärlhälsa med högt blodtryck och man kan även ha dålig hjärthälsa men normalt blodtryck. Dock så kan de flesta individer som rör på sig och äter en bra kost äta mycket salt (mer än 4000mg) utan att få högt blodtryck. Snarare det omvända. När man tränar mycket behöver kroppen mer salt.
Du bortser från ökad risk av magcancer.
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...3&postcount=14
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 16:24   #33
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Du bortser från ökad risk av magcancer.
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...3&postcount=14
Läste den nu. Visst, saltad mat korrelerar statistiskt positivt med cancer. Och kött, kolhydrater, fett osv gör också det. Du kan hitta korrelerande studier om att allt du kan äta statistiskt ger cancer. Det finns däremot inget i rapporten som visar vad eller varför saltet skulle ge cancer.

Jag gissar på att urvalet i de studier där salt korrelerar med cancer (märk väl att i massa studier rapporten kollat på hittar man en negativ korrelation mellan salt och cancer) kan man även hitta en korrelation med att saltet togs i samband med skräpmat som läsk, pommes och en god dos vegetabiliska oljor. På de senare tre har man till skillnad från salt, fett och köttkorrelationerna vettiga teorier som kan backas upp i experiment och förklara hur cancern tillkommer.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 16:40   #34
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ja, jag brukar ta lite extra.
Samma här - men jag får i mig "för lite" salt, trots att jag saltar allt jag dricker.
Får kämpa för att komma upp i ~3g/dygn tyvärr :/
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)