Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-14, 07:53   #1
Felice
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 10
Kostförhållning

HEJ!

Vill gå upp i vikt i muskler. Är sjuksköterska till yrket vilket innebär att jag dagar jag jobbar är uppe och rör mig mycket.

Tränar 3 gånger i veckan, men tycker att jag känner att jag inte får de resultaten jag vill. Jag vet sedan innan att jag har svårt att tillgodogöra mig protein då jag gärna tar till pasta hehe.

Finns det något BASIC tips eller schema för en sån som mig?

Typisk dag:
Frukost: 1,5 dl havregrynsgröt, 1 banan, 1 tsk jordnötssmör, havremjölk
(träning)
Mellanmål: 2 delikatessknäcke med 1 kokt ägg
lunch: 3 dl pasta med linsfärssås/dylikt (cirka 2 dl) ELLER 2,5 dl ris med currygryta (oftast veg)
Mellanmål: frukt
Middag: som lunchen
Kvällsmål: frukt


Dagar jag jobbar kvällspass brukar det bli en dubbelmacka med ägg och en frukt till lunch, eller en portion gröt!
Felice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 09:52   #2
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Ser rent spontant inte direkt ut att finnas några mängder av högvärdigt protein där, någon anledning till att du ser ut att undvika animaliskt protein?

Är du viktstabil eller går du ned/upp?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 10:19   #3
Felice
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Ser rent spontant inte direkt ut att finnas några mängder av högvärdigt protein där, någon anledning till att du ser ut att undvika animaliskt protein?

Är du viktstabil eller går du ned/upp?
Jag är viktstabil! Nej, har tidigare kommit från en familj som äter vegetariskt/veganskt men själv äter jag allt. Dock har jag liksom inte "vanan" inne att köpa kött osv pga det. Svårt att veta vad jag ska köpa!
Felice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 10:57   #4
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Ser rent spontant inte direkt ut att finnas några mängder av högvärdigt protein där, någon anledning till att du ser ut att undvika animaliskt protein?

Är du viktstabil eller går du ned/upp?
linser + pasta ger fullvärdigt protein
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 11:45   #5
Felice
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
linser + pasta ger fullvärdigt protein
Kan det vara så enkelt att bara öka mängden i måltiderna? Göra lite linsröra och äta som mellanmål osv?
__________________
Midwife Felice
Felice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 12:22   #6
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Felice Visa inlägg
Vill gå upp i vikt i muskler.

Finns det något BASIC tips eller schema för en sån som mig?
Mer mat, mer protein helt enkelt. Främst till frukost men även kvällsmålet. Förutom kött och fisk finns det gott om proteinrika livsmedel bland mejeriprodukterna. Äter du inte det så lägg till fler ägg.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 12:25   #7
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
linser + pasta ger fullvärdigt protein
Aha, bra att veta!

Citat:
Ursprungligen postat av Felice Visa inlägg
Jag är viktstabil! Nej, har tidigare kommit från en familj som äter vegetariskt/veganskt men själv äter jag allt. Dock har jag liksom inte "vanan" inne att köpa kött osv pga det. Svårt att veta vad jag ska köpa!
Är du viktstabil så är det nog bara att lägga till lite mer protein då och se om det ger något.

Proteindrink efter träning, om du inte redan använder det dvs och kanske ngt ägg till frukosten tex.

Men fövänta dig inga dramatiskta skillnader, det tar tid att växa.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 13:49   #8
TräningFitness
Registered User
 
TräningFitnesss avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 37
Tips på proteinrik kost:

Frukost: Ägg, bröd (+ det du redan äter)

Lunch/Middag: Fisk, nötkött,fläskkött, kyckling, kalkon (Eftersom du skrev att du inte är veg.)

Mellanmål: Proteinshake, nötter, kvarg.

Det finns många alternativ som du kan få i dig dagligen så att du når proteinmängden du önskar.
Tänk dessutom på att se till att du äter tillräckligt med kalorier och gärna lite mer om du vill att vikten ska öka.
__________________
Träning behöver inte vara komplicerat

https://www.ezfitness.se/
TräningFitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 14:43   #9
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Aha, bra att veta!



Är du viktstabil så är det nog bara att lägga till lite mer protein då och se om det ger något.

Proteindrink efter träning, om du inte redan använder det dvs och kanske ngt ägg till frukosten tex.

Men fövänta dig inga dramatiskta skillnader, det tar tid att växa.
+1

Det billigaste och enklaste sättet på alla vis skulle vara att fortsätta äta precis som du gör nu (samma mängd) men lägga till två proteindrinkar a 30g per dag. Om du verkligen är viktstabil nu, så skulle det göra att du hamnar på lagom stort kaloriöverskott och att det är mindre risk att det blir fett utav det. Drick dom inte för nära inpå någon annat mål (för att minimera risken att du äter mindre då). Men det tar som sagt tid att lägga på sig muskler. har du redan tränat ett tag så handlar det om ett par hundra gram per månad OM du tränar hårt och sköter kosten perfekt:

https://bodyrecomposition.com/muscle...ain-math.html/

(Med det sagt kan det vara fullt märkbart att man byter ut ett par hundra gram fett mot muskler månad för månad)
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 19:36   #10
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Felice Visa inlägg
Kan det vara så enkelt att bara öka mängden i måltiderna? Göra lite linsröra och äta som mellanmål osv?
Ja, ät 2 rejäla portioner baljväxter per dag så får du i dig stabilt med protein. Om du sedan vill bygga maximalt med muskler är det bra med 2g protein per kg kv (räkna), och sen behövs det mycket kalorier.

Sedan får man inte glömma att själva träningen är det viktigaste. Följer du ett bra program?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 21:39   #11
Felice
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Ja, ät 2 rejäla portioner baljväxter per dag så får du i dig stabilt med protein. Om du sedan vill bygga maximalt med muskler är det bra med 2g protein per kg kv (räkna), och sen behövs det mycket kalorier.

Sedan får man inte glömma att själva träningen är det viktigaste. Följer du ett bra program?
Jag har tidigare följt ett tredags-program helkropp med fokus på böj, press och lyft. Älskar övningar som tränar hela kroppen. Har nyligen börjat starting strength, men vet ej om jag var redo för det. Det har gått bra men vet ej om jag kommer kunna öka i den takten med den typ av kvalite jag vill ha i övningarna!!
__________________
Midwife Felice
Felice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 23:09   #12
The Swede
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Felice Visa inlägg
Jag har tidigare följt ett tredags-program helkropp med fokus på böj, press och lyft. Älskar övningar som tränar hela kroppen. Har nyligen börjat starting strength, men vet ej om jag var redo för det. Det har gått bra men vet ej om jag kommer kunna öka i den takten med den typ av kvalite jag vill ha i övningarna!!
Starting strength är ett bra program för dina mål.
Du kommer att klara av ökningarna och ändå bibehålla rätt teknik, så länge du har rätt teknik i början.

När och om tekniken blir lidande, sänk vikten något och börja om.

I kvarg har du en massa protein med. Enkelt att få ner om du är mätt med.

Skickat Via Tapatalk
The Swede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 14:06   #13
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Felice Visa inlägg
Jag har tidigare följt ett tredags-program helkropp med fokus på böj, press och lyft. Älskar övningar som tränar hela kroppen. Har nyligen börjat starting strength, men vet ej om jag var redo för det. Det har gått bra men vet ej om jag kommer kunna öka i den takten med den typ av kvalite jag vill ha i övningarna!!
Kvalité ska det alltid vara. Huvudsaken är ju att du stimulerar musklerna regelbundet och blir starkare, sen om progressionen blir exakt som tänkt i programmet är inte så viktigt.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 15:08   #14
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av Felice Visa inlägg
Jag har tidigare följt ett tredags-program helkropp med fokus på böj, press och lyft. Älskar övningar som tränar hela kroppen. Har nyligen börjat starting strength, men vet ej om jag var redo för det. Det har gått bra men vet ej om jag kommer kunna öka i den takten med den typ av kvalite jag vill ha i övningarna!!
Började du med för hög startvikt i övningarna i Starting Strenght månne?

Om du inte är helt hundra på tekniken än och du är ny på gymmet och dessutom tjej så är det bara att börja med tom stång i samtliga övningar och lägga på 2.5kg per gång och hela tiden utföra varje lyft från första uppvärmningslyftet till sista reppen i sista setet som om det var maxtunga vikter på stången. (viktigt!)
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 17:41   #15
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
En kompis som åt vegetariskt och gick över till att bara äta kött (Carnivore) fick riktigt bra resultat. Han köper in väldigt hårt på teorin om att det är kolesterolökningen i hans fall då han innan åt mer kalorier än nu samt massa ärtpulver, soja och annat "komplett" protein men inga gains. Rött kött har 72mg kolesterol per 100 gram och ett ägg (ca60g) 222 mg så börja i den änden om du tror det kan vara nåt att prova. https://mennohenselmans.com/cholesterol-anabolic/
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)