Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-15, 01:26   #1
IggaN
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 107
Aminosyror-tillskott vs. vanlig vassleprotein

Hej,

Jag har diskuterat med mina vänner om effekten av aminosyror. De menar att det är nödvändigt att ta aminosyror-tillskott under träning för bäst muskelökning. Att även om man får tillräckligt med mycket protein av mat och vanlig vassleprotein, ska man ändå ta aminosyror-tillskott för bäst muskelökning för att de menar att aminosyror-tillskott såsom EAA och BCAA har en annan funktion till musklerna än vanligt vassleprotein. De säger att BCAA förhindrar muskelnedbrytning pga högre koncentration än vassleprotein, vilket leder att kroppen tar upp det snabbare och använder som bränsle istället för musklernas glutamin, och därför är det bra att ta aminosyror under träningen jämfört med vassleprotein.

Vad säger ni om detta? Jag menar på att aminosyror-tillskott inte har någon bättre effekt om man redan får tillräckligt med mycket protein genom mat och vanligt vassleprotein.
IggaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 01:27   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vetenskapen säger att du har rätt och dina vänner har fel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 01:34   #3
IggaN
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 107
Nu säger de att jag ska påpeka att de menar att aminosyror att bäst mot muskelnedbrytning under träningen, jämfört med att ta vanligt vassleprotein under träning och därför är aminosyror-tillskott bättre att ta under träningen. Jag menar att aminosyror-tillskott inte är mer effektivt än vanligt vassleprotein mot muskelnedbrytning under träning. Har jag rätt eller de?
IggaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 01:43   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag repeterar bara vad jag har läst på det här forumet. Det finns lite trådar om det, t ex denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showt...highlight=bcaa
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 06:14   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Att minska muskelnedbrytningen under träning är inte något att eftersträva. Det minskar muskeluppbyggnaden.

Vill man ändå av någon anledning minska nedbrytningen kan man använda socker. Godare och effektivare. Mekanismen som minskar nedbrytningen är densamma. Insulin.

Låt dom använda vad dom vill. Det är slöseri med tid och energi att tjafsa. Varken dom eller du kommer att bli grova på grund av källan till aminosyror vid träning. Det är oviktigt. Det är bara kosttillskottförsäljare som vill få er att tro det. Det är en icke-faktor i sammanhanget.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 07:01   #6
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Jag vill mest fylla i genom att säga att BCAA ör verkligen inget att satsa på då både EAA och speciellt vassle är bättre. Dina kompisar har fel och det räcker med mat ifall det skulle vara så. Att dricka det under passet är totalt onödigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 11:34   #7
lemonlime
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att minska muskelnedbrytningen under träning är inte något att eftersträva. Det minskar muskeluppbyggnaden.

Vill man ändå av någon anledning minska nedbrytningen kan man använda socker. Godare och effektivare. Mekanismen som minskar nedbrytningen är densamma. Insulin.

Låt dom använda vad dom vill. Det är slöseri med tid och energi att tjafsa. Varken dom eller du kommer att bli grova på grund av källan till aminosyror vid träning. Det är oviktigt. Det är bara kosttillskottförsäljare som vill få er att tro det. Det är en icke-faktor i sammanhanget.
Minskar muskeluppbyggnaden även om man dricker tex 10g EAA innan passet? Inte att man sippar på det under hela passet. Med innan menar jag typ 5 minuter innan man börjar gymma.
lemonlime är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 15:31   #8
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av lemonlime Visa inlägg
Minskar muskeluppbyggnaden även om man dricker tex 10g EAA innan passet? Inte att man sippar på det under hela passet. Med innan menar jag typ 5 minuter innan man börjar gymma.
Frågan är varför du intar EAA innan passet? Är du fastande? Annars hade jag fokuserat på att få i mig efter passet istället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-15, 21:51   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 216
Intressant Podcast i ämnet

En serie rätt intressanta podcasts i ämnet
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)