Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-10-16, 17:48   #1
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Mens Physique tips?

Hej!

Jag och en kompis funderar på att ställa upp i Mens Physique på Battle of Scandinavia och behöver lite tips om det mesta egentligen.

Är det några krav när man anmäler sig? Måste man ha sposorer etc?

Hur går det till på själva tävlingsdagen, från att man kommer dit till att man står på scenen, färg o.s.v.

Jag har aldrig tävlat och har ingen aning om hur det funkar.

Några tips när det gäller att toppa formen? Hur hård ska man vara? Etc.

Tack på förhand.
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-16, 21:05   #2
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Hej!

Jag och en kompis funderar på att ställa upp i Mens Physique på Battle of Scandinavia och behöver lite tips om det mesta egentligen.

Är det några krav när man anmäler sig? Måste man ha sposorer etc?

Hur går det till på själva tävlingsdagen, från att man kommer dit till att man står på scenen, färg o.s.v.

Jag har aldrig tävlat och har ingen aning om hur det funkar.

Några tips när det gäller att toppa formen? Hur hård ska man vara? Etc.

Tack på förhand.
http://www.skkf.org/?articleId=185&lang=SE
Citat:
Fråga: Jag vill tävla, hur gör jag?

Svar:För att tävla inom SKKF:s verksamhet inom bodybuilding eller någon av våra fitnessidrotter, så skall man dels vara medlem i en förening som tillhör vårt förbund, och dels inneha tävlingslicens för innevarande år.

Licensen löses genom att fylla i blanketten för beställning av tävlingslicens som ligger på SKKF:s hemsida och därefter betala in licensavgiften på SKKF:s plusgirokonto, 4270281-1.

Detta skall göras i samförstånd med den som är tävlingsansvarig inom den förening som du skall representera.
Nej, man behöver inga sponsorer för att kunna tävla.

http://www.skkf.org/?articleId=237&lang=SE
Citat:
MEN’S PHYSIQUE: GÄLLER SAMTLIGA RONDER

Poseringsbyxan skall vara av typ ”boardshorts” (boardshorts är en lång och lätt pösig modell av shorts som räcker ner till knäna, valfri färg och/eller mönster)
Inga personliga sponsorloggor är tillåtna. Endast loggor från shortstillverkarna t ex Adidas och Nike.
Inga skor tillåts
Inga smycken, piercing eller andra tillbehör är tillåtna, förutom vigselring

OBS! Fr o m 2014 införs kvartsvändningar i denna gren.

Omfattar:

Rond 1 Förbedömning – presentation en och en, halvvändningar (front/rygg) + kvartsvändningar
Rond 2 Final – presentation en och en, halvvändningar (front/rygg) + kvartsvändningar
Jag skulle rekommendera er att besöka en (eller flera) tävlingar innan, om ni inte har varit på en tävling tidigare.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-16, 21:19   #3
AronP
Registered User
 
AronPs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 444
Jorgen har täckt det mesta men adderar lite.
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Hur går det till på själva tävlingsdagen, från att man kommer dit till att man står på scenen, färg o.s.v.
Du kommer dit dagen innan (eller två dagar innan om du tävlar på söndagen) och registerar dig. Färg löser du antingen genom att boka dusch (rekommenderas) eller färga själv, detta görs i flera lager där det första brukar läggas dagen innan. På kvälls så äter du och laddar för tävling. På tävlingsdagen då checkar du in backstage och förbereder dig för förbedömning och final som går vid olika tidpunkt. Tiden där emellan kan du spendera som du vill.

Citat:
Jag har aldrig tävlat och har ingen aning om hur det funkar.
Gå på en tävling är ett väldigt bra råd och jag rekommenderar även att du har med dig någon som varit med förut som coach, det behövs inte men det lugnar ner en.

Citat:
Några tips när det gäller att toppa formen? Hur hård ska man vara? Etc.
Skit I tömning om du inte har en coach, även om man kan lära sig det själv så ger det inte så oerhört mycket. Du ska vara rejält hård men ribborna på röven behöver inte vara framme. Kolla filmer från tävlingar.
__________________
Placeringar: 2014: BoS-90: 7/10; Loaded-80: 10/12; SweGP-80: 4/6; BodyClassicÖppen: 7/12. 2012: SM-70: 7/7. 2011: Lucia-70: 2/7; DC-70: 1/8.
Nästa tävling: Oklart.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 14:40   #4
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
http://www.skkf.org/?articleId=185&lang=SE


Nej, man behöver inga sponsorer för att kunna tävla.

http://www.skkf.org/?articleId=237&lang=SE


Jag skulle rekommendera er att besöka en (eller flera) tävlingar innan, om ni inte har varit på en tävling tidigare.
Tack

Vad kostar en licens?

Citat:
Ursprungligen postat av AronP Visa inlägg
Jorgen har täckt det mesta men adderar lite.

Du kommer dit dagen innan (eller två dagar innan om du tävlar på söndagen) och registerar dig. Färg löser du antingen genom att boka dusch (rekommenderas) eller färga själv, detta görs i flera lager där det första brukar läggas dagen innan. På kvälls så äter du och laddar för tävling. På tävlingsdagen då checkar du in backstage och förbereder dig för förbedömning och final som går vid olika tidpunkt. Tiden där emellan kan du spendera som du vill.


Gå på en tävling är ett väldigt bra råd och jag rekommenderar även att du har med dig någon som varit med förut som coach, det behövs inte men det lugnar ner en.


Skit I tömning om du inte har en coach, även om man kan lära sig det själv så ger det inte så oerhört mycket. Du ska vara rejält hård men ribborna på röven behöver inte vara framme. Kolla filmer från tävlingar.
Jag ska gå på Lucia i November och titta.

Känner ingen som tävlat men har ju med mig en polare som också ska tävla i samma tävling. (Om han inte bangar).

Angående tömning så har jag egentligen bara tänkt att dricka väldigt mycket vatten dagarna innan och sen dra ner på vattnet sista dagen. Ska forska lite om det. Tänkte vara i form 3 veckor innan så kan jag testa en gång och se vad som händer.

Hur är det med solariet, är det bra om man är lite mörk innan? Svarar rätt bra på sol då jag har ursprung vid medelhavet. Har märkt att solariet ger lite extra fuskkonturer om man är deffad.
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic

Senast redigerad av BobaFett den 2014-10-17 klockan 14:42.
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 16:14   #5
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Tack

Vad kostar en licens?
Klick på den första länken i min post så står det överst.

Citat:
Följande avgifter gäller för 2014

Årsavgift för förening med tävlande: 2 000:-
Årsavgift för förening utan tävlande: 1000:-
Tävlingslicensavgift: 800:-
Förseningsavgift (tävlingslicens): 1 000:-
Domarlicens: 250:-
Stödmedlem enskild, provdomare m fl: 250:-
Omregistreringsavgift (byte av klubb): 800:-
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 17:03   #6
AronP
Registered User
 
AronPs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 444
Polaren är nog ungefär lika förvirrad som du om han inte tävlat

Det låter okej med vattnet.

Färgen löser allt så solarium är inte nödvändigt.
__________________
Placeringar: 2014: BoS-90: 7/10; Loaded-80: 10/12; SweGP-80: 4/6; BodyClassicÖppen: 7/12. 2012: SM-70: 7/7. 2011: Lucia-70: 2/7; DC-70: 1/8.
Nästa tävling: Oklart.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 18:19   #7
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Klick på den första länken i min post så står det överst.
Hmmm... och vilken av de där avgifterna ska jag betala

Det finns ett gym i stan vad jag vet som är med i skkf. Ska man gå genom dem kanske?
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 18:20   #8
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Citat:
Ursprungligen postat av AronP Visa inlägg
Polaren är nog ungefär lika förvirrad som du om han inte tävlat

Det låter okej med vattnet.

Färgen löser allt så solarium är inte nödvändigt.
Japp men det känns ju alltid bättre att ha en snubbe man kan göra bort sig med än att komma dit helt själv och stå som ett frågetecken
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 18:28   #9
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Hmmm... och vilken av de där avgifterna ska jag betala

Det finns ett gym i stan vad jag vet som är med i skkf. Ska man gå genom dem kanske?
Det står ju där.
Ja, du måste tävla för en förening som är ansluten till SKKF.

Citat:
Fråga: Jag vill tävla, hur gör jag?

Svar:För att tävla inom SKKF:s verksamhet inom bodybuilding eller någon av våra fitnessidrotter, så skall man dels vara medlem i en förening som tillhör vårt förbund, och dels inneha tävlingslicens för innevarande år.

Licensen löses genom att fylla i blanketten för beställning av tävlingslicens som ligger på SKKF:s hemsida och därefter betala in licensavgiften på SKKF:s plusgirokonto, 4270281-1.

Detta skall göras i samförstånd med den som är tävlingsansvarig inom den förening som du skall representera.
Citat:
Följande avgifter gäller för 2014

Årsavgift för förening med tävlande: 2 000:-
Årsavgift för förening utan tävlande: 1000:-
Tävlingslicensavgift: 800:-
Förseningsavgift (tävlingslicens): 1 000:-
Domarlicens: 250:-
Stödmedlem enskild, provdomare m fl: 250:-
Omregistreringsavgift (byte av klubb): 800:-
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 19:27   #10
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Det står ju där.
Ja, du måste tävla för en förening som är ansluten till SKKF.
Ah, solklart, tack

Det verkar rätt svårt att definiera svenska mens physique, Man kollar på en tävling och ser någon som man tycker ser bäst ut men han kommer typ 7:a
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic

Senast redigerad av BobaFett den 2014-10-17 klockan 19:34.
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-19, 09:18   #11
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Det verkar rätt svårt att definiera svenska mens physique, Man kollar på en tävling och ser någon som man tycker ser bäst ut men han kommer typ 7:a
Nja, det skiljer inte direkt något mellan svensk MP och internationell.
Vi har ju tex en svensk juniorvärldsmästare i MP för tillfället, och han har även kommit trea på junior EM, tvåa på amatör Olympia samt är svensk juniormästare.
Pontus är även i final på senior VM i skrivande stund, finalerna är i natt svensk tid.
Vilket borde bevisa att vi är rätt på det i Sverige med bedömningen.

Problemet ligger snarare i att folk jämför med proffs och hur dom ser ut i USA. Något som blir väldigt missvisande eftersom dom där inte har CBB som "mellanklass" mellan MP och BB.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-25, 16:12   #12
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Fan vad jag hatar att bo i en skithåla. Finns inga föreningar att tävla för i närheten. Håller på och övertalar mitt gym att gå med i skkf men de är så slöa. Måste ju anmäla mig nu om jag ska få plats.

Gymmet tjänar in på det om de kan locka en enda kund som köper ett årskort. Finns säkert fler som vill tävla. Lär finnas massor med bikinitjejer t.ex.

Vad finns det för fler fördelar för ett gym att gå med?
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-27, 08:02   #13
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Fan vad jag hatar att bo i en skithåla. Finns inga föreningar att tävla för i närheten. Håller på och övertalar mitt gym att gå med i skkf men de är så slöa. Måste ju anmäla mig nu om jag ska få plats.

Gymmet tjänar in på det om de kan locka en enda kund som köper ett årskort. Finns säkert fler som vill tävla. Lär finnas massor med bikinitjejer t.ex.

Vad finns det för fler fördelar för ett gym att gå med?
Du behöver inte tävla för en förening i närheten. De flesta föreningar verkar ändå inte ha någon egentlig verksamhet rent praktiskt/fysiskt.

Kan konstatera att de största "teamen" i dag delar namn med stora ksottillskottsshoppar... dvs vem som helst kan i princip gå med mot att vara lite aktiv med företagsnamnet på sociala medier, i gengäld får dom lite rabatt på kosttillskott som dom tror att dom behöver för att kunna tävla.

Att gym som har ett skkf-team har väll inga direkta fördelar men upplevs kanske som lite mer hardcore och lockar kanske till sig lite mer hårdsatsande människor vilket ju är en fördel. Det ger inspiuration och man kan dela kunskaper och erfarenheter.

Märkt själv vilken skillnad det är att prata med folk som faktiskt har tävlat och dom som bara snackat om det i femton år.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 10:20   #14
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 314
Jag hijackar tråden lite och försöker tolka regelverket gällande boardshortsen:

Citat:
Inga personliga sponsorloggor är tillåtna. Endast loggor från shortstillverkarna t ex Adidas och Nike.
Alltså är det ok att ha loggor (hur stora som helst?) från tillverkarna. Men om tillverkaren är tex Better Bodies eller Dcore då? Folk kan ju vara sponsrade av dessa företag (även Nike och Adidas).

Vet att det är paragrafrytteri och det säkert är helt OK men det vore ju tråkigt att falla på detta om det nu inte är ok.
Tänker på shorts i stil med:

http://www.bafg1.com/image/cache/dat...ll-500x500.jpg

Senast redigerad av forslund den 2015-02-20 klockan 10:21.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 09:36   #15
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Alltså är det ok att ha loggor (hur stora som helst?) från tillverkarna. Men om tillverkaren är tex Better Bodies eller Dcore då? Folk kan ju vara sponsrade av dessa företag (även Nike och Adidas).

Vet att det är paragrafrytteri och det säkert är helt OK men det vore ju tråkigt att falla på detta om det nu inte är ok.
Tänker på shorts i stil med:
Reglerna är egentligen ganska klara. Är du sponsrad av BB får du inte ha BB shorts, är du inte det så får du.

Det kan såklart vara dumt att chansa, för om du blir påkommen måste du byta och har du inga andra med dig så diskas man.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)