Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-04-21, 20:46   #136
thick
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 36
Har en, möjligtvis dum, fråga. Om EAA förbättrar proteinsyntesen såpass mycket som det står att den gör, går det då att ligga på ett större kcal minus än det allmänt rekomenderade 500kcal?
Jag är ingen hejjare på proteinsyntes och nedbrytning men tänker att eftersom man har en så hög proteinsyntes så "har man råd" att ligga på ett större minus och få större proteinnedbrytning, utan att förlora muskelmassa.

Hoppas jag inte formulerade mig för oklart.
thick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 20:51   #137
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Ja, det är mycket troligt, även om det inte finns underlag för att besvara en sådan fråga med procentskillnader.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 20:52   #138
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av thick Visa inlägg
Jag är ingen hejjare på proteinsyntes och nedbrytning men tänker att eftersom man har en så hög proteinsyntes så "har man råd" att ligga på ett större minus och få större proteinnedbrytning, utan att förlora muskelmassa.

Hoppas jag inte formulerade mig för oklart.
Tanken är inte dum, tvärtom en väldigt intressant frågeställning. Dock är nog den främsta faktorn för hur stort underskott man "klarar av" fortfarande mängden kroppsfett.

-500kcal är inte på något sätt hugget i sten eller extra optimalt för alla som det ibland kan framstå. Det handlar ju mest om en siffra där viktnedgången dels blir hyfsat märkbar och dessutom inte kräver någon direkt svält. Därför rekommenderas den ju ofta till "gemene bantare" för att kunna leva hyfsat normalt och minska risken för att återfalla efter önskad vikt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 21:03   #139
hillbilly90210
Registered User
 
hillbilly90210s avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 250
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Försämras prestationen är det negativt. Det går för långt om man t.o.m. prioriterar EAA-optimeringen före prestationsförmågan.

Oavsett hur "optimalt" du lägger upp det så är det NEGATIVT om passet de facto går sämre. Behöver du äta för att genomföra ett bra pass skall du äta. Den bästa effekten av EAA kanske uteblir men det är fortfarande bättre att den uteblir och träningen går bra än det motsatta.
Det låter så självklart när du säger det...

Det är inte så att det handlar om någon dramatisk försämring, men om humöret sviktar kanske man inte taggar till det som behövs för till exempel de sista böjrepetitionerna. Är inte speciellt opti-nojig, men är färsking på EAA och man vill ju så att säga använda det på "rätt" sätt. Men du har som sagt en bra poäng, jag ska känna mig fram till en bra medelväg.
hillbilly90210 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 21:03   #140
thick
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 36
Får tacka för snabba svar. Hoppas en studie görs i ämnet snart
thick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 21:05   #141
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
EAA-supplementering motverkar helt muskelförlust i mycket värre katabola situationer (sängläge i upp till en månad), så det skall nog inte vara otänktbart.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 21:09   #142
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av hillbilly90210 Visa inlägg
Är inte speciellt opti-nojig
Även OM du vore opti-nojig så är poängen fortfarande den att lyckade pass alltid är mer opti än misslyckade pass men där man optimerat EAA-supplementeringen.

Det skall ju förbättra träningsresultaten, alltså ett komplement som är till din fördel. Blir det till din nackdel är det ju snarare ett sämre val som stjälper mer än det hjälper.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 21:16   #143
hillbilly90210
Registered User
 
hillbilly90210s avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 250
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Även OM du vore opti-nojig så är poängen fortfarande den att lyckade pass alltid är mer opti än misslyckade pass men där man optimerat EAA-supplementeringen.

Det skall ju förbättra träningsresultaten, alltså ett komplement som är till din fördel. Blir det till din nackdel är det ju snarare ett sämre val som stjälper mer än det hjälper.
Självklart. Poletten har trillat ner. Tack!
hillbilly90210 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 21:26   #144
Phillelicious
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham Visa inlägg
På Norra Hamngatan i GBG? Köper där ibland, han är trevlig och så, men jag skulle se upp med att lyssna för mycket på honom då han har fel om både det ena och det andra.
De va som fan... det kan säkert stämma att han är lite insnöad i alla doserings hanvisningar som han läser...
Phillelicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 22:33   #145
MEEP
Registered User
 
MEEPs avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Visst kan du det. 10 gram EAA i fri form stimulerar muskeluppbyggnaden mer än 10 gram protein från valfritt intakt protein, eller även mer än 10 g EAA + X g NEAA från valfritt intakt protein.

Att ersätta vanligt matprotein helt med EAA-tillskott är dock antagligen ingen god idé, då EAA (liksom vassle) är för snabbt för att upprätthålla anabolism.
Det blir en snabb och kraftig stimulans av proteinsyntesen, som dock snabbt faller tillbaka till basnivåer inom ett par timmar. Långsamt protein från mat påverkan proteinomsättningen under många timmar. Dessutom minskar varken EAA eller vassle proteinnedbrytningen, annat än vid intag under ansträngande aktivitet.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
EAA-supplementering motverkar helt muskelförlust i mycket värre katabola situationer (sängläge i upp till en månad), så det skall nog inte vara otänktbart.
Nu hänger jag inte med här riktigt. Ger det såpass anabola signaler att de katabola är försummbara eller hur ska man tolka det fetstilta ovan? Men detta kanske förutsätter att de fick EAA varannan timme eller så.
MEEP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 22:42   #146
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Du får tänka på att det finns både proteinnedbrytning och uppbyggnad. Man kan påverka en eller båda för att det ska ge utslag på balansen. EAA fungerar genom att påverka uppbyggnaden kraftigt, så pass kraftigt att den överstiger nedbrytningen.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 07:19   #147
empege
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 2
Jag har Star Nutritions Whey-80 som innehåller aminosyror, skulle detta vara sämre än att ta "ren EAA"?
empege är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 07:26   #148
Ganymedes
winning
 
Ganymedess avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 2 821
Citat:
Ursprungligen postat av empege Visa inlägg
Jag har Star Nutritions Whey-80 som innehåller aminosyror, skulle detta vara sämre än att ta "ren EAA"?
EAA stimulerar proteinsyntesen betydligt mer, ja. Sedan får man väl vara petig med vad som ska menas med "sämre". Jag använder EAA kring träning med vassle och/eller kasein vid andra tider på dygnet av bland annat smakskäl, mättnadskänsla etc.
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 08:34   #149
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av empege Visa inlägg
Jag har Star Nutritions Whey-80 som innehåller aminosyror, skulle detta vara sämre än att ta "ren EAA"?
Protein är aminosyror. EAA är endast de essentiella. Resten kan kroppen själv tillverka från de andra. Vassleprotein består av många olika aminosyror.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 08:47   #150
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Skillnaden ligger i att vassleproteinet (Whey-80) innehåller aminosyrorna i form av intakt protein, medan ett EAA-tillskott innehåller dom i fri form, och intag av EAA i fri form stimulerar proteinsyntesen mycket kraftigare, även om mängden EAA är lika stora.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)